Skocz do zawartości

[korba] Shimano STX SIS dobór, wymiana całej czy samych zębatek


luky

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam

jakiś czas temu kupiłem taniego treka na allegro. Oryginalnie miał 24biegów, przerzutka przód i tył alivio. Poprzedni właściciel założył nową kasetę shimano na 8 biegów i nowy łańcuch. Po domowych próbach regulacji przerzutki tylnej rower został oddany do serwisu - biegi z tyłu w ogóle nie wchodziły. Diagnoza: urwany jakiś ogranicznik w tylnej przerzutce oraz gwint w ramie to jej mocowania. Założono mi najtańszego SISa i całość wyregulowano. Po tej czynności wszystkie biegi wchodzą, ale bardzo niefajnie, przede wszystkim z przodu: słychać jargotanie i trzaski z przy zmianie biegów. Czy jest to najprawdopodobniej wina zużytej korby? Zęby faktycznie są trochę podniszczone.

Zamierzałem zakupić na allegro całą korbę SHIMANO SIS za ok. 60zł http://allegro.pl/promocja-korby-shimano-fc-m131-48x38x28-i4525239006.html, bo myślałem, że posiadam taką samą, jednak po przyjrzeniu się mojej korbie okazało się, że jest rozbieralna coś jak tutaj:
http://allegro.pl/korby-shimano-stx-wklad-suportu-gratis-krakow-i4423625489.html
i tu pojawia się pytanie co lepiej zrobić: wymieniać wszystkie 3 zębatki i jaki byłby tego koszt, celować w markowe shimano, czy wystarczą byle jakie,
czy kupić całą, nową korbę Shimano SIS?

Czy jest taka możliwość, że mam coś źle dobranego w całym napędzie i to dlatego biegi nie wchodzą płynnie (np na napęd 24 nie można stosować przerzutek tylnych typu TZ, SIS, albo liczba zębów na którejś zębatce jest nieodpowiednia), a nie sama korba jest winna?

Jak dla mnie (nie znam się za bardzo na serwisie rowerów): biegi tylne wchodzą wolno z niewielkim trzaskiem, bo założyłem najtańszą przerzutkę, zaś z przodu słabo wchodzą i lekko zgrzytają (szczególnie na biegu 3x8), bo mam zużyte tarcze, szczególnie tą największą, a najlepszą i najtańszą opcją będzie wymiana samych tarcz?

Postaram się potem dodać zdjęcia mojej zębatki, jeśli to pomoże w jej ocenie.

Napisano

Kup całkowicie nową korbę do tego rozbieralną. Co z tego, że ta STX'a jest rozbieralna skoro to część z lat 90-tych na 5 śrub. Nowych zębatek nie dostaniesz a kupowanie używanych to poroniony pomysł.

  • Mod Team
Napisano

Nie nazwałbym tego poronionym pomysłem, bo sam mam korbę z lat STXa i ciągle na niej jeżdżę i zajechać jej nie mogę, w przeciwieństwie do nowych. Wszystko da sie kupić , tylko trochę trzeba poszukać.

Napisano

co by bardziej sprecyzować swoją wypowiedź: myślałem, że korba jest zjechana, bo widziałem jakieś wżery, jednak po zdjęciu osłony stwierdziłem, że był one oryginalnie i największa zębatka 42T akurat jest w dosyć dobry stanie wg mnie:
https://www.dropbox.com/sh/tauajqy9o59rtc3/AADFFeFbS3rZzja8vbSVjYCfa
środkowa może i owszem nie jest za najładniejsza, ale największy problem jest akurat na tej 42T. Krzywa może i jest, ale minimalnie - na gorszych się jeździło.
Co do modelu korby to nie jest jednak STX, tylko chyba coś słabszego:
http://www.kurbelix.de/products/Fahrradteile/KURBEL-RECHTS-170MM-SCHWARZ-SISA-FC-TS51.html?pa_option=3168
Może po prostu przerzutka przednia została źle wyregulowana w serwisie. Od tego powinienem w sumie zacząć, ale myślałem, że jak ktoś bierze się za regulację, to chyba potrafi...

Co by nic tym razem nie zepsuć: jeśli przerzutka będzie trochę za bardzo wyrzucała łańcuch w stronę zewnętrzną, to trzeba dokręcić tę dalszą od nas śrubkę, nie trzeba nic z linką kombinować?

  • Mod Team
Napisano

A no 3ka wygląda nie najgorzej. jeżeli lata na boki, to ją zdejmij i wyprostuj. Następnie korzystając z poradników, wyreguluj przerzutkę.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...