Skocz do zawartości

[Przerzutki] Zakładanie przerzutek z wolnobiegiem.


ziGu98

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam!

Chciałbym w swoim rowerze miejskim zamienić przerzutkę planetarną na przerzutkę która oparta jest na wolnobiegu.

Dotychczasowe nie spełniają moich oczekiwań.

Czy jest możliwy taki zabieg?

Jaki bedzie mniej więcej koszt takiej zamiany, opierając się na dobrych częściach?

  • Mod Team
Napisano

Jest to wykonalne, tylko powiedz jaki masz rower, głónie jaką masz rame.

 

Wymienić będzie trzeba koło, kupić koło na wolnobieg (może nawet kasetę się uda) i przerzutkę, domniemam ze rama nie jest wyposażona w hak dla przerzutki więc trzeba będzie kupić przerzutkę już z takim hakiem. To wstępny plan.

Napisano

Nie mam takowego haka. Przerzutka będzie zakładana od podstaw i tylko tylna.

Rama jest typy miejskiego, taka jak mają starsze kolarzówki.

  • Mod Team
Napisano

A może byś podał nazwę lub zdjęcie ? A bardziej, zmierz jaki rozstaw mają haki koła, i wtedy będzie można myśleć dalej.

  • Mod Team
Napisano

Rozstaw prawdopodobnie, 130-135mm, jeżeli rama stalowa, można by założyć kasetę zamiast wolnobieg co znacząco podniosło by komfort użytkowania. Koszt wyniósł by ok 200zł licząc nowe części.

Napisano

Właśnie myślałem nad kasetą z 6 lub 7 zębatkami.

Nie było by problemów z przymocowaniem przerzutki?

Czy muszę zmieniać korbę na inną?

  • Mod Team
Napisano

Nie musisz, najprawdopodobniej nie. Można kupić piastę szosową, która jest węższa, Założyć kasetę najprędzej 8 rzędową, można 7 ale 6tki już nie dostaniesz w sklepie.

 

Aby zamontować dosłownie każda przerzutkę dostępną na rynku, używasz tego  http://allegro.pl/hak-przerzutki-do-ram-nieprzystosowanych-ly-12001-i3852821667.html , lub kupujesz przerzutkę juz z takim, podobnym hakiem zintegrowaną, jednak tylko najniższe i najgorsze przerzutki taki posiadają.

 

Pasowało by jeszcze dobrać rozmiar kasety, jesteś w stanie powiedzieć co to za piasta była obecnie lub jakie miała przełożenia ?

Napisano

Dotychczasowe nie spełniają moich oczekiwań.

A czego im konkretnie brakuje? Jeżeli jest za mało przełożeń to drogi są dwie:

-przednia przerzutka, zmiana korby, dodanie napinacza z tyłu, mogą wystąpić problemy z hamowaniem pedałami (kwestia odpowiedniego napinacza)

-piasta z większą ilością biegów, nowa manetka, drożej ale mniej problemów

 

Na wolnobieg nie ma co zmieniać, bo typowy zakres przełożeń jest niewiele większy od piasty 3 biegowej (200% w stosunku do 175-150%). Na plus więcej przełożeń pomiędzy skrajnymi.

Trzeba pamiętać o dokupieniu hamulca na tył, bo się pozbędziesz tego z piasty.

Przy jednorzędowej korbie trzeba zadbać o odpowiednią długość osi suportu, żeby zębatka wypadała na środku kasety inaczej łańcuch może spadać na skrajnych przełożeniach.

 

6tki już nie dostaniesz w sklepie.

Bywają jeszcze jakieś leżaki, ale nie warto pchać się w martwy sprzęt lub ładowanie kupy podkładek.
Napisano

Widełki mają 130mm.

Teraźniejsze są już mocno wysłużone. Co chwile trzeba je regulować i ustawiać zeby działały jak potrzeba. Byłem już kilka razy z tym w serwisie, i po pewnym czasie znów jest tak samo.

Czasami brakuje biegu "pomiędzy". Właśnie tego oczekuje, że będzie większa elastyczność i w miarę bezawaryjność.

  • Mod Team
Napisano

Piaście może trzeba gruntowny serwis zrobić ?? Zobaczyć co sie w środku dzieje. Jeżeli jednak zdecydujesz sie na wymianę, możesz wziąć piasty szosowe, ona mają 130mm.

Napisano

Poparłbym ten pomysł, tyle że to już było robione. W serwisie na moich oczach. Pan poprosił żebym został. Rozebrał piastę, wszystko wyczyścił jak należy, nasmarował, posprawdzał czy nie są elementy zużyte. Prawie wszystko wyglądało jak nowe. Złożone jest jak trzeba. Pan w serwisie nie chciał czegoś pominąć więc skorzystał ze schematu.

Ale było na początku września.

Tylko nie wiem czy założyć sam dam radę, a teraz dojazd do serwisu nie jest możliwy.

Napisano

Co chwile trzeba je regulować i ustawiać zeby działały jak potrzeba.

A konkretniej co nie działa jak trzeba?

Może problem nie leży w piaście, a manetce, linkach, pancerzach?

 

Warto pokombinować samemu skoro jeszcze dużo czasu do poważniejszych wypraw.

Napisano

 

 

Właśnie tego oczekuje, że będzie większa elastyczność i w miarę bezawaryjność.

 

Jeżeli oczekujesz elastyczności od napędu to potrzebujesz min 8-biegów. Optimum byłby napęd 9-rzędowy. Jeżeli nie masz szczególnych ograniczeń budżetowych to nie idź w wolnobieg, tylko w kasetę.

Napisano

Biegi nie wchodzą lub potrafią wyskoczyć bez powodu.

Linki już wymieniałem i smarowałem.

Myślę że mogę wydać do ok 250 zł na to, chyba trochę za mało.

W lipcu mam w planie trasę ok 650 km, w 6 dni po różnym terenie, także górzystym więc potrzebna jest elastyczność.

Więc co proponujecie?

Napisano

A co trzeba zrobić, żeby na jakiś czas znowu prawidłowo działały?

 

To zależy jak bardzo górzysty to ma być teren. 1x8/9 może być mało, chyba że zrezygnuje się z szybszych przełożeń.

W mieszczuchu mam piastę Inter8 i główne przełożenie 38/18 co daje mi najniższy bieg w okolicach 1,2 i najszybszy 3,1. Podjazdy 6-7% są męczące, krótkie 12% do zrobienia, ale wysiłek już niezły i na dłuższą metę raczej nie do zrobienia. Z kolei na najszybszym idzie przekroczyć 40, ale trzeba już trochę szybko kręcić.

Kaseta 8 rzędowa daje podobny zakres przełożeń, kwestia doboru zębatki korby do preferencji i terenu w jakim jeździsz.

 

Jeżeli górki jakieś solidniejsze to obawiałbym się o hamulce. Napisz dokładniej jak będzie przebiegać trasa.

 

Moja propozycja taka jak była. Najpierw zdiagnozować do końca gdzie jest problem z obecnym sprzętem. Potem zastanawiać się czy naprawiać czy wymieniać. W międzyczasie zbierać kasę.

Napisano

Wystarczy wyregulować na linkach. Te mechanizmy na których się reguluje, nie przesuwają się ani nie przeskakują ani o ząbek. Specjalnie zaznaczyłem kiedyś i było ciągle tak samo ustawione ale biegi już nie wchodziły.

Teren bardzo górzysty nie jest. Będzie to trasa Stalowa Wola - Częstochowa - Stalowa Wola.

Musiałbym zapytać znajomych, bo jechali w tamte wakacje jakimiś obrzeżami cały czas.

Ale z tego co mi wiadomo to było kilka ostrzejszych górek, ale nie wiele.

Kasa już czeka na wydanie ;)

Napisano

Żebym dobrze zrozumiał, ustawiasz na manetce 4 i regulujesz napięcie linek i ustawienie łańcuszków. Biegi przełączają się bez problemu i wszystko działa jak się kręci korbę ręką. Wychodzisz, jedziesz 10, 20km i biegi przestają prawidłowo chodzić?

 

Czy próbowałeś wyregulować na 4 potem pojechać bez zmiany biegów i sprawdzić czy wszystko w porządku (czyli nie zmieniły się pozycje linek i łańcuszków, bieg trzyma)?

Napisano

Dobrze rozumiesz.

Moze trochę więcej niż 10-20 km. Gdzieś po ok 100 km tak się dzieje.

Wszytko jest w takiej samej pozycji jak przy ustawieniu.

Napisano

Ile jest miejsc regulacji, czy tylko przy łączeniu linek z łańcuszkami, czy gdzieś więcej?

Czy za każdym razem regulacja wygląda tak samo, czyli np. musisz podciągnąć lewą linkę?

 

Na które miejsce patrzyłeś, czy się nie zmienia pozycja:

-łączenie linek z łańcuszkiem

-łańcuszki względem osi

 

Czy ilość zmian biegów wpływa na szybkość rozregulowania, czy raczej dystans, wertepy?

 

Według mnie dobra strona ze schematami i zdjęciami tej (lub bardzo podobnej) piasty:

http://www.scheunenfun.de/f+s_h5111.htm

Przydałaby się jeszcze rozpiska pozycji łańcuszków na poszczególnych biegach.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...