Skocz do zawartości

[budowa kompletnego napędu] 3x9 vs 3x10


gpawel

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Kompletując sprzęt do nowego roweru nadszedł czas na budowę napędu. Byłem niemalże zdecydowany na system 3x9 zamawiając części, jednak zacząłem przeglądać części do systemu 3x10 i zauważyłem, że ceny dla większości podzespołów są w tej samej cenie lub niewiele droższe, lecz z wyższej półki, bądź z tej samej, ale nowsze (z aktualną technologią). Generalnie głosy są podzielone, nie ukrywam, że pewnie 3x10 będzie systemem coraz bardziej "aktualnym", więc mając na uwadze, że buduję rower od zera dobrze by było wejść w system, który jest najnowszy, chociaż może się mylę - stąd pomysł o założeniu tego tematu.

 

Poniżej przykłady zestawów, nad którymi rozmyślam:

 

3x9

Korba: Shimano Deore FC-M590 44x32x22 175mm / 239zł

Łańcuch: WIPPERMANN CONNEX 908 9s / 85zł

Kaseta: Shimano Deore CS-HG50 9speed 11-32T / 72zł

Manetki: Shimano Deore M590 / 159zł

Przerzutka przód: Shimano Deore FD-M590 / 85zł

Przerzutka tył: Shimano Deore RD-M531 SGS / 109zł

Suma: 749zł

 

 

3x10

Korba: Shimano Deore FC-M610 42/32/24 175mm / 289zł

Łańcuch: WIPPERMANN CONNEX 10S0 10s / 88zł

Kaseta: Shimano Deore CS-HG62 10speed 11-34T / 109zł

Manetki: Shimano Deore SL-M610 I-SPEC/Rapidfire Plus 159zł / SL-M591 195zł (z wyświetlaczami, ale cięższe i droższe) - jakaś różnica?

Przerzutka przód: Shimano SLX FD-M661-10 Down Swing / 89zł

Przerzutka tył: SHIMANO SLX RD-M670 SGS / 155zł

Suma: 889zł

 

Różnica w cenie pomiędzy tymi systemami to 140 złotych. Za tą kwotę miałbym potencjalnie nowszą, ładniejszą i minimalnie lżejszą korbę, manetki (bez "wyświetlaczy" także lżejsze) oraz przerzutki SLX (przy nieco dokładniejszej penetracji internetu pewnie dałoby się znaleźć w niewiele wyższej cenie podzespoły XT, ale nie wiem czy jest sens).

 

Więc pytanie ogólne - w który system wejść oraz czy podzespoły przeze mnie wymienione są odpowiednio dobrane (nie ukrywam, że tematem interesuję się od niedawna, dlatego nie do końca jestem w stanie ocenić wszystkie parametry).

 

Dzięki wielkie z góry za pomoc i udział w dyskusji,

Pawel

Napisano

Trochę nie bardzo wszystko się kupy trzyma. Wcześniej pisałeś, że przeważnie jeżdzisz po szosie i w tym celu chcesz nabyć opony Continental Sport Contact 1.3. W tym przypadku zastosowanie napędu 3x10 miałoby sens. Jednak Tu pojawia się sprzeczność bo wybrałeś korbę z blatem tylko 42 zebów. Taka konfiguracja nie zapewni ci wiatru we włosach.Korba z napędu 3x9 byłaby lepsza chociaż ja bym się rozejrzał za blatem 46.

 

 

Napisano

Bez przesady na 42x11 komfortowo (z umiarkowaną kadencją) jeździ się do ok. 40 km/h, więc jak kolega nie ma w okolicy jakiś mega fajnych górek to spokojnie wystarcza na szosę. Z górki można wyciągnąć na takim napędzie max. 65 km/h (= wiatr we włosach) później nie ma sensu pedałować.

 

Ja bym brał zdecydowanie 3x9, albo jak jeździsz dużo na szosie to 2x9 z kasetą 11-32T. System 3x10 nie jest systemem bardziej "aktualnym" tylko bardziej "marketingowym". Powiedz mi o jakich nowych technologiach mówisz w napędach Shimano w ostatnich 3 latach, ja tylko widzę podnoszenie sztywności i tak bardzo sztywnych korb i zrzucanie kilku gramów na częściach z roku na rok. 

Napisano

@Robert

 

Trochę od tego czasu się u mnie pozmieniało i będę wrzucał zwijane Geax Saguaro 2.0 lub 2.2 pod leśne wypady + szosę (bardziej uniwersalnie, jednak nadal z przewagą szosy, bo mieszkam w mieście, więc trzeba jakoś dojechać do błotka). Za szosą będę rozglądał się pod koniec przyszłego sezonu jak wszystko dobrze pójdzie, także poprzedni temat jest nieaktualny.

 

No właśnie przy 3x9 byłem już niemal zdecydowany, że uderzę w korbę 44T i kasetę 11-32T z racji, że nie mam w pobliżu hardcorowych podjazdów, więc powiedzmy, że byłbym po środku.

 

W przypadku 3x10 jest już trochę gorzej, bo mam do wyboru albo 42/32 albo 48/36. Teraz pytanie czy przy tym drugim rozwiązaniu spokojnie pośmigam na leśnych drogach/pagórkach czy to bardziej szosowe rozwiązanie skierowane na większe prędkości? Siła w nogach, pozycja etc. to jedna sprawa, ale podejdźmy do tematu ze strony nieco bardziej teoretycznej. Na plus w kwestii 3x10 jest to, że podobno można w większym stopniu wykorzystać większą liczbę biegów kasety na jednym blacie (środkowym bądź dużym, bo z małego korzystać pewnie nie będę zbyt wiele).

 

W dotychczasowym rowerze miałem system 3x8 z korbą 42-34-24 - czasem brakowało przy stromych górkach, ale niewiele, dlatego czy te dwa dodatkowe biegi, które obsłużą największy blat byłyby wystarczającym rozwiązaniem? Obawiam się, że nie wykorzystam blatu 48, chociaż może wraz z pracą nad siłą, techniką i kondycją warto by było mieć w zapasie większy blat na szosowe odcinki. Spory dylemat..

 

 

Napisano

IMHO zależy jaką rozpiętość kasety wybierzesz. Wybierając 10x o rozpiętości 11-36, praktycznie będziesz miał takie same różnice miedzy przełożeniami co w przypadku kasety 9x o rozpiętości 11-34 lub 8x o rozpiętości 11-32. To tak jeśli chodzi o kasetę.

 

A jeśli mówimy o korbę to 48T w przypadku terenu jakimś absurdem. jeździłem na korbie 44-32T (odkręciłem młynek bo w zasadzie nie używam) z kasetą 11-32 i miękkich przełożeń w terenie  nie brakowało a na szosie było wystarczająco twardo. Myślę więc że korba 44-32-22 jest dobrym kompromisem w relacji 3:2 (szosa teren).

Napisano
Jak dla mnie idea 3x10 nie ma sensu zbytnio. Albo 3x9 , albo 2x10 z blatem 40 i kasetą 11-36 , gdzie będziesz większość latał z blatu. M

Wszystko zależy od kasety i koła. IMHO przy kole 26" szkoda się pchać w korbę z tylko 40-oma zębami. W teren będzie okej ale na szosę za miękko. Podobnie ma się sprawa z kasetą 11-36T (cały czas mówimy o kole 26").

Napisano

Tak, cały czas mówimy o kole 26".

 

Także wydaje mi się, że przy blacie 40 może trochę brakować na szosie (a trochę chybionym pomysłem byłoby kupować nową korbę i od razu inwestować w większy blat - o ile w ogóle istnieje taka możliwość).

 

Więc pozostaje pytanie pytanie między 3x9 i 3x10 (z możliwością usunięcia młynka w przyszłości, jeżeli rzeczywiście nie będzie używany - w obu proponowanych przeze mnie korbach średni blat ma tę samą ilość zębów).

Napisano

Mój typ to 3x9. Korba 42-32-22 ewet 44-32-22 i kaseta 11-34. Chyba najbardziej optymalny zestaw. Co do modelu to odpuściłbym sobie M590. Łożyska suportu siadają dość szybko (w tym sezonie zużyłem dwa, na trzecim jeżdżę). Postawiłbym raczej na Octalink i modele M391 lub M430.

 

Wymiana tarcz jest jak najbardziej możliwa i np tarcze z modelów M43x i M44x pasują do siebie

Napisano

Teraz to mi trochę namieszałeś, bo myślałem o inwestowaniu w wyższe grupy sprzętowe. W zasadzie nie ukrywam, że M590 ma swoich fanów jak i przeciwników. M430 natomiast zbiera dobre opinie jako sprzęt tani i dobry, kwestia wagi bardzo podobna do M590.

 

W SLXa pakować się na pewno nie będę, bo cena mocno zaporowa.

Napisano

Korba M590 jako taka jest bardzo dobra ale łożyska są kiepskie. Jeśli już chcesz ją kupić to warto zakupić taki suport i nauczyć się wymieniać łożyska samemu bo wychodzi to nieco taniej. Za to korby na octalink mogę polecić bez żadnego "ale"...

 

Napisano

ja bym brał albo 3x9 albo 2x10, reszta kombinacji bez sensu. Zależy gdzie jeździsz jak dużo górek masz koło siebie. Jak górki to ja bym wybrał

 

- 3x9 w konfiguracji 42/32/22 x 11-34t lub

- 2x10 w konfiguracji 38/26 x 11-36

 

jak masz teren płaski i czesto po szosie to raczej

-3x9 w konfiguracji 44/32/24 x 11-28 lub

-2x10 w konfiguracji 42/28 x 11-32

 

a najlepiej rozpisz sobie exela z przełożeniami jakie masz jakie masz zamiar kupic porównaj czy potrzebujesz twardszych czy lżejszych przełożeń porównaj i kup jakie uważasz za stosowne, każdy preferuje cos innego. 

Napisano

Decyzja zapadła - wchodzę w 3x9.

 

Zamówiłem już manetki Alivio (mam podobne w Krossie i są OK, czytając opinię nie widzę sensu dokładania do Deore, szczególnie, że waga identyczna).

 

Na dniach zamówię łańcuch Wippermanna, długość 114 ogniw - będzie trzeba go jakoś modyfikować czy długość jest odpowiednia?

 

Co do przerzutki przedniej - czy będę musiał do przodu kupić Top Swing, abym mógł zamontować drugi koszyk na bidon czy da radę z Down Swingiem? Rama Boplight Sport Marathon 19". Warto oglądać się za LX/SLX/XT czy Deore będzie wystarczające?

 

Przerzutka tylna - przy 3x9 rozglądać się za długim wózkiem, prawda? W tym przypadku najchętniej uderzyłbym w Deore, bo do wyższej półki trzeba dopłacać 50-60 złotych - czy jest sens?

 

Kaseta - Deore CS-HG50 11-32 będzie OK czy celować np. w HG61? Różnicy wagowej raczej nie ma, więc zastanawiam się czy warto dopłacać ponad 30 złotych.

 

No i problem największy - korba - nadal mam duży dylemat czy pójść w Deore M590 czy w Alivio M430 (Octalink)? Obie z blatem 44.

 

Dzięki raz jeszcze za opinie i rady!

Napisano

Jeśli chodzi o przerzutkę przednia to możesz sobie wziąć coś gorszego niż tylna zmieniarka bo dostaje mniej w d*pe. Z Down swingiem też da radę zamontować bidon. Zależy jak wysoko w ramie są inserty pod bidon.

 

Napisano

Przy kasecie 32 średni wózek ci wystarczy ;)

Do kasety nie warto dopłacać, chyba że od razu do XT na pająku.

Daj zdjęcie ramy to będzie widać czy można założyć downswing.

Długość łańcucha można obliczyć za pomocą kalkulatora których jest dość dużo, wystarczy poszukać.

Napisano

Korbę brałbym Deore :) Albo inną, łożyskowaną na zewnątrz mufy (np. FSA), bo są sztywniejsze niż zwykłe suporty. Odczułem to ja i wszyscy moi znajomi, którzy przeszli na te korby.

Napisano

długość 114 ogniw - będzie trzeba go jakoś modyfikować czy długość jest odpowiednia?

Zasada jest taka że mając łańcuch na najtwardszym przełożeniu wózek ma być prostopadle do podłoża.

 

Co do przerzutki przedniej - czy będę musiał do przodu kupić Top Swing, abym mógł zamontować drugi koszyk na bidon czy da radę z Down Swingiem? Rama Boplight Sport Marathon

Tu, tak właściwie jest problem bo oglądając to ramę nie dopatrzyłem się insertów na podsiodłówce na drugi bidon. Chyba że coś się zmieniło?

 

Przerzutka tylna - przy 3x9 rozglądać się za długim wózkiem, prawda? W tym przypadku najchętniej uderzyłbym w Deore, bo do wyższej półki trzeba dopłacać 50-60 złotych - czy jest sens?

Dokładać do Deore to nie bardzo pomysł. Od Alivio w zasadzie różni się tylko wagą a luzy dostaje tak samo szybko. Jeśli chcesz dopłacać to poszukaj SLX M662. Mam taką ze średnim wózkiem i kasetą 11-32T i korbą 44-32-22 i jest ok. To samo tyczy się kasety. Osobiście wolałbym starszy model bo ma lepsze (czyt. trwalsze) niklowanie i nie rdzewieje.

 

No i problem największy - korba - nadal mam duży dylemat czy pójść w Deore M590 czy w Alivio M430 (Octalink)? Obie z blatem 44

Swoje zdanie już na ten temat wyraziłem więc nie będę tego wałkował.
Napisano

Nie wiem gdzie mieszkasz że 3x9 jest już słabo dostępne. Po drugie tylna zmieniarka i korba (nie wiem jak przednia zmieniarka) 10x działają z napędem 3x9 bez problemu.

Napisano

Z tego co udało mi się znaleźć dla M521 waga podawana jest bez suportu i do tych 720 gram musimy doliczyć ok 300g suportu, więc waga wychodzi nam bardzo zbliżona do M430, prawda?

 

Co do dostępności - wczoraj trochę przeszukałem internet i muszę przyznać, że chociażby przerzutek na 10s jest od groma, czego nie można niestety powiedzieć o 9s.. W dodatku ceny dla 9s są wyższe. Chyba będę musiał się pospieszyć i jak najszybciej zaopatrzyć się we wspomnianą tylną przerzutkę SLX'a M662, bo chyba XT M772 nie za bardzo opłaca się kupować do manetek Alivio M430?

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...