Skocz do zawartości

[przerzutka] sram t3 - problem z regulacją


kpicard

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Hej, jako że to mój pierwszy post (choć czytam od dawna) witam Wszystkich.
 
Mam problem z moją przerzutką Sram T3. Przerzutka jak i manetka wyglądają następująco:
http://skleprower.pl/allegro/TORPEDO/TORPEDO8.JPG

http://www.rowerystylowe.pl/images/product/3025/590/380/0

 

Otóż z nieznanych mi przyczyn nagle nie jestem w stanie jej wyregulować. Przez ponad rok zdejmowałem tylne koło wiele razy, nie mając później problemu z regulacją przerzutki - cała czynność, a zatem naciągnięcie łańcuszka przerzutki do bloczka z zatrzaskiem zajmowała mi kilka chwil. Do czasu - ostatnio po wymianie dętki i założeniu koła z powrotem przerzutka przestała działać prawidłowo, a jej regulacja trwa już dwa tygodnie i dalej nie udaje mi się tego zakończyć.

 

Przerzutka ma obecnie jedynie dwa biegi pomimo tego, że przy kręceniu manetką naciąg łańcuszka zmienia się przy każdym przełożeniu. Działa bieg najniższy (najlżejszy) i środkowy, bieg trzeci (najcięższy) niczym nie różni się od środkowego. Lub przy zmianie naciągu linki przerzutki działa bieg pierwszy i trzeci, drugi jest wtedy taki sam jak pierwszy.

 

Próbowałem najróżniejszych kombinacji jeśli chodzi o naciąg łańcuszka na bloczku linki, próbowałem też samą linkę naciągnąć bardziej odkręcając srubę w bloczku. Jednakże wszystkie próby skutkują efektem opisanym w akapicie czwartym. Łańcuszek od czasu do czasu smaruję finish linem, a sam mechanizm wizualnie jest w bardzo dobrym stanie - używany jest od ponad roku.

 

Co może być przyczyną? Nic nie wygląda na uszkodzone, przestało działać dosyć nagle, co jest dziwne. Bardzo proszę Was o pomoc, gdyż jazda po moim mieście na tylko dwóch biegach jest dośc uciążliwa.

Napisano

Brakuje ci najniższego, czy najwyższego biegu?

 

Pewnego dnia stwierdziłem, że nie chcę mieć torpedo i wyjąłem kilka części ze środka. Wyszło tak, że nie ma torpedo i są 2 biegi. Brak najmniejszego.

 

http://img.bazarek.pl/70201/6713/2915417/11922259934ed8eb2b9812c.JPG

 

Nie mam 4,5,6 części 7 i 11 z powyższego schematu. Wydaje mi się, że jak by 11 siedziało dalej w środku to byłby 3 bieg. Może kiedyś się zbiorę i włożę 11 do środka.

 

Może zmienił się dźwięk twojej piasty? Pytam bo jeżeli piasta nie była rozkręcana to może po prostu zapadki w 11 padły.

 

Edit:

 

Nie doczytałem Twojego posta i teraz zauważyłem, że nie ma raz jednego raz drugiego biegu.

 

Oprócz powyższego ja bym zajrzał do środka i na sucho zobaczył czy ząbki we wnętrzu 18 zachodzą ząbkami z tych trzech kółek na 16 - to jest chyba od 3 biegu. W przypadku rozkręcania nie wiem jak z gwarancją.

 

Oprócz tego piasta ma moim zdaniem słabą sprężynę i jeżeli są jakieś opory na linii manetka piasta to to praktycznie ogranicza maksymalny i minimalny skok linki. Może pancerz przesmarować/ wymienić?

Napisano

Dziękuję za zainteresowanie problemem ;)

Gwarancja już się skończyła, ale piasty raczej nie odważę się sam rozłożyć. Wszelkie zewnętrzne części jak najbardziej próbuję zawsze naprawić sam, jednakże co do piasty bałbym się że potem nie złożę tego odpowiednio do kupy...

 

To co najdziwniejsze, patrząc na ruch samego łańcuszka wychodzącego z piasty wydaje się ciągnąć linkę prawidłowo. Przy każdym z biegów (pomimo że jeden z biegów nie powoduje większego oporu przy pedałowaniu) linka napina się lub luzuje z tym że między dwójką a trójką różnica ta jest bardzo mała, ledwie milimetry różnicy w położeniu łańcuszka. Wydaje się, więc że rzeczywiście coś stało się we wnętrzu piasty, ale byłoby to lekko dziwne, gdyż nic w tej piaście nie ruszałem. Po prostu wyjąłem koło, zmieniłem dętkę i założyłem je - jak już wiele razy wcześniej, a przerzutka sama przestała działać prawidłowo.

Napisano

Może plastik po którym idzie łańcuszek do środka piasty wyrobił się. To tylko plastik. Można go odłożyć na bok i spróbować bez niego albo odrazu kupić nowy. Albo od razu takie coś: http://www.rowerystylowe.pl/p-445/nakretka-sturmey-archer-na-os-do-lancuszka-biegow

 

Pomyślałem, że warto jeszcze sprawdzić skręcenie piasty. Torpedo może skręcić piastę za mocno np kiedy jest luz na ramieniu trzymającym piastę do ramy. Albo kiedy rama wykrzywiła się nieco na wyboju i dała trochę luzu temu ramieniu od torpedo. A luz na piaście też może się pojawić, tak po prostu. W obu przypadkach wszystko w środku chodzi trochę inaczej. Z zewnątrz to chyba tylko jeszcze skręcenie piasty można sprawdzić.

 

Przy rozkręcaniu/skręcaniu zawsze jest trochę roboty. Mnie w środku zaskoczyła tylko część 9. U mnie była złamana ale chyba może taka być, albo nawet powinna.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...