Skocz do zawartości

[korba] jak odkręcić śruby mocujące blaty ?


stasiek

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Mam korbę Shimano Deore i zawsze po odkręceniu blatów mam problem z ich przykręceniem. Dwie największe zębatki są mocowane przy użyciu dwuczęściowych śrubek. Jedna część to zwykła śruba na imbusa z wydrążoną dziurą na wylot, a druga... nie wiem jak to napisać. Taka nagwintowana w środku rurka z dwoma wcięciami na jednym końcu. Nie wiem jak mogę to dokłądniej wyjaśnić, ale mam nadzieję, że wiecie o co chodzi.

Problem w tym, że nie wiem jak, ani czym przytrzymać drugą część śrubki, żeby się nie obracała podczas skręcania ich na korbie.

 

P.S.

Przepraszam Sebasw za zgapienie nazwy tematu, ale nie wiedziałem jek go sformułowć.

  • Mod Team
Napisano

Normalnie palcem to przytrzymaj a potem samo sie zblokuje. Albo śrubokrętem z bardzo szeroką końcówką bo tam są wycięcia.

Napisano

musisz miec specialny klucz z kutego na zimno aluminium a potem spawanego w osłonie z gazów szlachetnych, ktory mozna kupic tylko w sprzedazy wysylkowej z cape canaveral w usa. niektórzy radzą sobie też trzymając to palcem;-)

Napisano

tez tak mam czasami, ze nawet palce nie pomagaja. trzeba probowac poki nie zalapie. odkrecamy - przykrecamy - odkrecamy - przykrecamy... w koncu powinna zalapac ;]

Napisano

jw tez odkrecam przykrecam a jak ni edaje rozultatu to to blokuje ja srubokretem wkladajac go do jednego z wycicie i opierajac o zabki malej tarczy :)

Napisano

Jest specjalny klucz bardzo prosty Shimano. Taka czarna blaszka zagięta z 2 stron z specjalnymi wypustkami. Z jednej strony jest do tych nakrętek do blatów a z drugiej do odkręcania korków zasłaniających śruby do zakładania korb jakie były dawno temu u Shimano. Bardzo prosta i bardzo skuteczna rzecz ten kluczyk. Jak trzeszczą blaty to jedyny sposób je nasmarować i skręcić przy pomocy tego narzędzia.

Napisano

jest na to lepszy sposób. Młotek około 0,5kg i imbus. Zamiast kręcić imbusikiem walisz w niego lekko młotkiem. Sposób niezawodny. Wystarczy kilka razy stuknąć a potem można już dokręcać ręką bo śruba się zablokuje.

Napisano

jest na to lepszy sposób. Młotek około 0,5kg i imbus. Zamiast kręcić imbusikiem walisz w niego lekko młotkiem. Sposób niezawodny. Wystarczy kilka razy stuknąć a potem można już dokręcać ręką bo śruba się zablokuje.

 

 

Bez sensu. Jeżeli dobrze zrozumiałem niedokładny opis postępowania to waląc przez imbus w śrubę która siedzi w nakrętce wybyjasz ją tylko z gniazda w blacie co tylko powoduje rozklinowanie tych dwóch elementów i w efekcie jeszcze trudniej będzie to skręcić jak i rozkręcić. No ale jak ktoś młotek uważa za dobre narzędzie na wszystko to i pomysły takie ma, to już śrubokręt będzie lepszy.

  • 3 tygodnie później...
Napisano

Nie jestem pewien, ale chyba ważne. U mnie na każdym blaciejest mała wypustka.

http://bernd.sluka.de/Fahrrad/Shimano/TM/FC-M739-5_1997.gif - Tutaj są one na dole każdego blatu. Njwiększy blat wypustkę ma tam gdzie jest korba, albo w ogóle jej nie ma. Wszystkie wypustki muszą być w jednej lini (przykryte ramieniem korby).

Mam nadzieje, że da się zrozumieć ;)

Wszystko to po to, żeby łańcuch ładnie wchodził na wyższy bieg.

Napisano

Bez sensu. Jeżeli dobrze zrozumiałem niedokładny opis postępowania to waląc przez imbus w śrubę która siedzi w nakrętce wybyjasz ją tylko z gniazda w blacie co tylko powoduje rozklinowanie tych dwóch elementów i w efekcie jeszcze trudniej będzie to skręcić jak i rozkręcić. No ale jak ktoś młotek uważa za dobre narzędzie na wszystko to i pomysły takie ma, to już śrubokręt będzie lepszy.

Ale walisz w ramię imbusa tak jakbyś chciał odkręcić. Nie wymądrzaj się, bo to stara i sprawdzona metoda mechaników samochodowych - jest to wykorzystywanie bezwładkości śrub. I durne komentarze sobie odpuść, bo są nie na miejscu. Trzeba było napisać, że nie rozumiesz....

Napisano

Nie jestem pewien, ale chyba ważne. U mnie na każdym blaciejest mała wypustka.

http://bernd.sluka.de/Fahrrad/Shimano/TM/FC-M739-5_1997.gif - Tutaj są one na dole każdego blatu. Njwiększy blat wypustkę ma tam gdzie jest korba, albo w ogóle jej nie ma. Wszystkie wypustki muszą być w jednej lini (przykryte ramieniem korby).

Mam nadzieje, że da się zrozumieć :)

Wszystko to po to, żeby łańcuch ładnie wchodził na wyższy bieg.

No właśnie szukałem czegoś w tym stylu i nic nie ma. Korba Aliwio 2005.

Pojęcia nie mam. Zrobiłem dziś 30 km i nie widzę różncy, więc albo tak samo przykręciłem przez przypadek albo nie ma to znaczenia.

He he. Ale jaja. Faktycznie przykręciłem tak jak było. Są takie małe wypustki na każdym blacie.

Dzięki Stasiek.

Napisano

Ale walisz w ramię imbusa tak jakbyś chciał odkręcić. Nie wymądrzaj się, bo to stara i sprawdzona metoda mechaników samochodowych - jest to wykorzystywanie bezwładkości śrub. I durne komentarze sobie odpuść, bo są nie na miejscu. Trzeba było napisać, że nie rozumiesz....

 

Bezwładność śrub :eek: - chyba takich ważacych 5 kilo do skręcania mostu :):):D . Odkręcanie śrub na tzw. zerwanie nie ma nic wspólnego z bezwładnością. Skończ szkołę przynajmniej średnią potem pogadamy. Ale oczywiście jak chcesz to korzystaj z takich mechaników co to młotek zamiast odpowiedniego narzędzia stosują. No i nie miej do mnie pretensji, że niezrozumiale opisujesz to co myślisz.

pzdrv

Napisano

Bezwładność śrub :eek: - chyba takich ważacych 5 kilo do skręcania mostu :033::wub:B) . Odkręcanie śrub na tzw. zerwanie nie ma nic wspólnego z bezwładnością. Skończ szkołę przynajmniej średnią potem pogadamy. Ale oczywiście jak chcesz to korzystaj z takich mechaników co to młotek zamiast odpowiedniego narzędzia stosują. No i nie miej do mnie pretensji, że niezrozumiale opisujesz to co myślisz.

pzdrv

hehe, skonczyłem szkołę średnią z paskiem i to nie na D****.../no comment/ Nie wiem jakie wy macie młotki w swoich skrzynkach z narzędziami do roweru. Ja mam młotek 10dg i jest OK. Przecież nikt nie będzie walił 2kg młotkiem.... dobra, koniec tematu...

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...