Skocz do zawartości

[korba]Drżąca korba


hadwaodwa

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Hej,

 

mam problem z moim rowerem, a dokładnie z drżącą korbą. Na początku objaw ten występował przy większych prędkościach/wyższych biegach. Zazwyczaj jeżdżę na środkowym przełożeniu z przodu i 3-4 biegu z tyłu. Drżenie pojawiało się przy wrzuceniu 5 biegu, a naprawdę odczuwalne było na 6-7. Im większa prędkość tym bardziej stawało się odczuwalne.

Jako, że rzadko przekraczałem to 30km/h to się problemem nie przejmowałem - myślałem, że tak ma być.

 

Wczoraj robiłem czyszczenie łańcucha (zdejmowałem go do szejka) + zdejmowałe tylne koło żeby wygodnie umyć kasetę.

 

Dzisiaj drżenie korby pojawia się już na biegu 4 i prędkościach rzędu 25km/h co jest dość upierdliwe, bo zazwyczaj włąśnie z taką prędkością jeżdżę.

 

Sam objaw jest trudny do opisania, po prostu czuję jakby korba nabierała takich mikro drobnych drgań - coś jak metal pręt metalowy wkręcony jednym końcem do imadła, a w drugi uderzony młotkiem.

 

Próbowałem delikatnie regulować przerzutkę itp (na razie na szybko w czasie dojazdu do pracy), ale raczej nie pomaga. Koło też wydaje się być osadzone prawidłowo (dla pewności poluzowałem motylka, poprawiłem i dokręciłem jeszcze raz). Na rowerach znam się raczej słabo.

 

Macie pomysły co może być powodem takiego problemu. Podkreślę jeszcze raz, że objawy nasiliły się po zdjęciu koła i łańcucha i ponownym montażu, ale występowały już wcześniej.

 

Z góry dzięki za pomoc.

  • Mod Team
Napisano

Może korba boi się szybkiej jazdy i drży ze strachu? :D

 

A tak poważnie, drgania są podczas pedałowania tylko czy też jak przestaniesz kręcić korbą? Jak zwolnisz drgania zanikają? Dokręcenie śrub korby i suportu sprawdzałeś?

Napisano

Może ośka się wygła wygięła i stuka wewnątrz tylnej piasty? Może to być też związane z wyciągnięciem łańcucha, który nie dość wpasowuje się zębatki wielotrybu.

  • Mod Team
Napisano

Temu towarzyszył by dźwięk ocierania. Skoro jeździ głownie na 3-4 to te biegi są dotarte do łańcucha i inne zębatki mogą powodować drżenie napędu. u mnie tak np było.

Napisano

Temu towarzyszył by dźwięk ocierania. Skoro jeździ głownie na 3-4 to te biegi są dotarte do łańcucha i inne zębatki mogą powodować drżenie napędu. u mnie tak np było.

Ale zauważ, że jak przerzuca na 5-6 to efekt  wzrasta a jako Świeżak ciężko mu odróżnić ocieranie od drżenia.

Napisano

Hej dzięki za sugestie. A więc tak.

 

Nie mam pojęcia co to za napęd. Rower kupiłem używany - ogólnie jest to mieszanka Alivio i Deore. Napęd chyba był coś zmieniany (rower jest dość stary) bo choć ma z tylu kasetę, to napęd jest 7rz, a manetki jakie były w oryginale, to jakieś tanie chińskie no-name, które się rozpadły przy czyszczeniu ;-). Korba z przodu to shimano (tak wnioskuje po naklejce "shimano IG city chain"). Napęd na pewno jest już w kiepskim stanie i planuje go zmieniać, ale na razie "zbieram" bo chciałbym wymienić cały napęd - tj, korbę, kasetę na 9rz, przerzutkę i manetki.

 

Dodam jeszcze, że co do dźwięku to nie mogę potwierdzić ani zaprzeczyć - mam dość słaby słuch (na takiej dolnej granicy normy, że jeszcze aparatu słuchowego nie potrzebuję, ale też nie wszystko słyszę) i w czasie jazdy mogę takich dźwięków jak ocieranie nie wychwycić.

 

Ogólnie jednak napędu samego w sobie bym nie winił bo sprawa się nagle pogorszyła po czyszczeniu napędu. Bardziej obstawiam, że coś się rozregulowało. Wyrobienie biegu 3-4 też raczej odrzucam, bo na niższych biegach wcześniej problem nie występował, a teraz występuje także na 3 i 4.

 

Sprawdzę to przerzutkę przednią. Dokręcenie korby będzie problematyczne, bo nie mam klucza, ale chyba kupię, bo i tak muszę zacząć kompletować warsztat.

  • Mod Team
Napisano

Ciężko wyczuć co jest przyczyną, możliwe iż łańcuch jest zbyt miękki i rozciąga sie szybciej niż kaseta zużywa co powoduje coraz większa degradacje napędu i różne dziwne rzeczy z tym związane. Jeżlei drżenie odczuwasz na pedałach, to na 90% wina napędu i to jego tylnej części.

Napisano

IMO łańcuch po szejku jest wyciągnięty jeszcze bardziej i odległości między ogniwami są już zbyt duże w stosunku do odstępów między zębami wielotrybu. Mogło być na przykład tak, że poprzedni właściciel założył nowy wielotryb do starego łańcucha i stąd drżenie. Opcje masz takie  - albo czekać aż wielotryb się "ujeździ", albo nie przejmować się problemem, dozbierać do nowego napędu i problem sam zniknie.

Napisano

Witam,

 

ja takie drgania mam teraz po wymianie łańcucha i kasety, a została mi stara korba i drga na zębatce największej (napęd 3-8),

łańcuch powoli dopasowuje się do niej i drgania zmniejszają się, ale to chyba znak że i na nią już przyszedł czas po 5 tys km :)

 

Pozdrawiam,

PrzemekB

 

Napisano

Witam

 

Chyba mam podobnie ale nie jest to aż tak dramatyczne.,

Ujeżdżam napęd xt w zestawieniu z 2x łańcuchami c9.   Poz ciężkich batach, gdy przychodzi zamiana a drugi łańcuch mam wrażenie ze wszystko na nowo sie układa, i tak jak wspominałeś na niektórych biegach jest wyczuwalne drzenie i wibracje. Po kilkunastu km wszystko wraca do normy. Biegi wskakują bezproblemowo. Sytuacja powtarza sie cyklicznie przy podmiankach łańcuchowych.

 

Ps

 

Po wyczyszczeniu tak zaklejonego napędu to musi inaczej pracować ( jeśli dogorywał to niekoniecznie lepiej ) Jak ktoś wspomniał, w ekstremalnych przypadkach, po wypłukaniu syfu ze sworzni itp łańcuch minimalnie się luzuje bla bla bla

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...