Skocz do zawartości

[Przerzutki] Za "lekkie" przełożenia


gnatho

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Jakiś miesiąc temu kupiłem rower MTB Giant ATX 660 z przerzutkami SHIMANO ALTUS FD-C050/ RD-TX31. Jest to mój pierwszy rower po jakichś 10 latach przerwy, więc można powiedzieć że jestem początkujący. Mam pytanie dotyczące przerzutek. Nie potrafię zrozumieć dlaczego prawie każda trasę pokonuję na największym (najmniejszym?) przełożeniu (3/7), a i tak kręce raczej szybko. Gdy staram się zbliżyć do 30km/h to musze już tak pedałować, że ledwo daję rade. O zjazdach już nie wspominając. Czy jest jakaś metoda modyfikacji roweru, żeby jeździć komfortowo niżych przerzutkach ?

 

To wykres z wczorajszego wypadu (bez przerw) gdzie widać, że rzadko kiedy udaje się zbliżyć do 30km/h a nie wydaje mi się, że jest to prędkość nieosiągalna (nawet na MTB).

 

http://www.endomondo.com/workouts/ouQ0-1pGlXY

Napisano

Man naped 3x7 tak ?? i pewno masz przednia najwieksza zebatke 42 a tylna najmniejsza 14 i daltego tak sie dzieje, daj jakiegos linka do specyfiakcji rowerku. Jesli sie nie myle to masz wolnobieg, wiec na poczatek zmiana przedniej korby na taka z najwekszym blatem 44 zeby a jak to nie pomoze, to najlepiej bedzie zmienic tylne kolo z piasta na kaseta, i zmienic naped na 3x8.

Napisano

wolnobiegi 7rz mają zwykle rozpiętość 14-24 a to raczej twarde biegi........

można zmienić koło i wsadzić jakaś twardszą kasetę szosową 11-24 lub 13-25

a jakie masz blaty z przodu?

Napisano

Kupiłeś rower MTB. MTB mają tak małe przełożenia, bo to są rowery do jazdy w terenie. Dodatkowo pewnie masz wolnobieg, a w wolnobiegach najmniejsze zębatki są większe niż w typowych kasetach MTB. Typowy wolnobieg 7-rzędowy - 14-28...

 

Jeżeli jeździsz głównie szosowo, to polecam zmienić korbę na 28/38/48, bo z korbą 44 wiele nie zyskasz. 8-rzędowego napędu też nie włożysz, bo twój tourney nie obsługuje 8-rzędowych kaset/wolnobiegów.

 

Proponuje popracować nad kadencją, bo wydaje mi się, że tam tkwi problem.

 

Żeby przy przełożeniu 42x14 dla 30km/h wychodzi kadencja 80... Zatem słabo... Żeby osiągnąć 35km/h, trzeba kadencji 95...

Napisano

Kolego Ty nie masz kasety tylko wolnobieg, i ciezka bedzie cos znaleźć cos sesownego z wolnobiegow, wydaje mi sie ze najrozsadniej to zmiana korby.

Napisano

Ciężko pisać to komuś, kto dopiero kupił rower ale nabyłeś dość zabytkowy napęd.

 

W erze 10 rzędowców wolnobieg to anachronizm i ciężko będzie coś z tego ulepić.

Do tego wbrew pozorom masz dość twarde przełożenia dostępne jak na rower górski.

 

Tak więc albo kupiłeś zły rower pod swoje potrzeby. albo pogódź się z obecnymi prędkościami albo

będziesz musiał naprawdę sporo zainwestować względem wartości roweru.

Pozostaje kwestia czy ma to jakikolwiek sens.

Napisano

Jedyne co da się zrobić tanim kosztem to wymienić korbę na 28/38/48. Inne rozwiązanie to wymiana napędu, czyli: nowe manetki (klamkomanetki), nowa przerzutka, kaseta (8 lub 9 rzędów), korba (jeżeli nie łyka łańcucha 8-9 rzędowego).

Napisano

OK. Wydaje mi się, że wszystko już wiem. Generalnie z roweru jestem bardzo zadowolony, bo na codzien służy mi do dojazdów do pracy i po zakupy. I na coś poniżej 30km sprawdza się bardzo dobrze. W mieście w którym mieszkam, z powodu temperatury, drogi są zrobione z "asfaltu z kamyczkami" albo takich betonowych płyt (niestety złączenia nie są perfekcyjne), dlatego zdecydowałem się na coś odporniejszego niż szosówka. Jeśli nie przyzwyczaje się do prędkości to pewnie wymienie korbę, albo dalej kolejne części. Na szczęscie w Chinach to nie jest droga sprawa. Pozdrawiam i jeszcze raz dziękuję za porady !

 

lub niech kolega się po prostu nauczy kręcić szybciej. 80/s to słaby wyczyn.

 

Jeżdze na rowerze od miesiąca. Generalnie dla człowieka, który spędza większość życia przed komputerem, to i tak wyczyn ;) Staram się

Napisano

No to pozostaje jeszcze trenować. Mnie się udaje jechac z prędkością ca. 30km/h na przełożeniu 36/13 i kadencja nie jest dla mnie zabójcza. Wychodzi, że kadencja wynosi ciut powyżej 80 obrotów na minutę.

Napisano

A kolega z jaką kadencją jeździ?

 

staram się z modelową 90/s, po rozgrzewce robię bez problemu, z górek do 130-140/s.

Zresztą, @mklos, nie chodzi mi tutaj o bezmyślne krytykowanie pozostałych rowerzystów, a raczej o pokazanie prawidłowej techniki. Za szczeniackich lat jeździłem pewnie z 40/s, na starym góralu prawie cały czas na 3/7, bo nikt mi nie powiedział że trzeba inaczej.

Napisano

Chyba już wszystko powiedziano, więc tylko uzupełnię pewne niedomówienia:

 

1. Docelowo można myśleć o napędzie z korbą 26-36-48 oraz kasetą 11-28 na 7, 8, 9 biegach (niepotrzebne skreślić). W tym celu należy a) zmienić koło na takie z bębenkiem (pod kasety 8,9) i założyć kasetę 7-biegową najlepiej około 11-28 z użyciem dodatkowej podkładki na bębenku, B) jeśli nie pomoże (a powinno!) to zmiana korby na taką o trekingowych blatach. Jak będzie nadmiar kasy to c) wymiana kasety, manetek i może przerzutki tył na 9-rzędowe.

 

2. W celu założenia kasety nie jest konieczna zmiana manetek. Kasety 7-rzędowe są nadal dostępne (chociaż zdaje się droższe niż 8-rzędowe).

 

3. Piasta na wolnobieg jest konstrukcyjnie słabsza niż piasta z bębenkiem - prędzej czy później doświadczysz znanego zjawiska tzn. krzywienia się tylnej osi.

Napisano
tourney nie obsługuje 8-rzędowych kaset/wolnobiegów

Totalna bzdura. Jeździłem na Tourney-u z kasetą 8rz i nie było problemu. Ba nawet stary wysłużony sis dawał radę.

https://picasaweb.google.com/bonozekker/RNoCi#5210220941561671986 11 trochę słabo widoczna.

https://picasaweb.google.com/bonozekker/RNoCi#5265942970237265122 tutaj ten sam zestaw, ale już po zmieleniu (patyk :down: )

 

Jeżeli dobrze pamiętam, to kasety 7 i 8 rzędowe mają ten sam indeks, więc nie będzie trzeba wymieniać manetki, tylko wyregulować przerzutkę, żeby obsługiwała 7 dolnych zębatek.

Napisano
taram się z modelową 90/s, po rozgrzewce robię bez problemu, z górek do 130-140/s

Nigdy w to nie uwierzę :P

Silnik spalinowy przy 7000rpm ma około 116/s :)

1. Docelowo można myśleć o napędzie z korbą 26-36-48 oraz kasetą 11-28 na 7, 8, 9 biegach (niepotrzebne skreślić).

Ja bym użył słowa lub a nie oraz.

Albo zmiana korby albo zmiana kasety.

Sama zmiana na kasetę 11-28 da mu około 40km/h przy 80rpm

Sama zmiana korby da mu tylko 34km/h przy 80rpm.

Przy zmianie korby na 48 i kasety na 11 da mu 44km/h przy 80rpm

Napisano
Totalna bzdura. Jeździłem na Tourney-u z kasetą 8rz i nie było problemu.

 

W dokumentacji do RD-TX31 wyraźnie stoi napisane, że napęd obsługuje 6/7 biegów.

http://techdocs.shimano.com/media/techdocs/content/cycle/SI/Tourney/RearDriveSystem/SI_6NGRA_002/SI-6NGRA-004-POL_v1_m56577569830699982.pdf

Jak coś się robi niezgodnie z dokumentacją, to trzeba mieć tego świadomość.

Napisano

lub niech kolega się po prostu nauczy kręcić szybciej. 80/s to słaby wyczyn.

Nie każdy lubi jeździć z wysoką kadencją, zwłaszcza na początku. Nie wiemy nawet czy gość ma siodło dobrze ustawione, jaki kąt rury... itd. Ja zakładam, że lubi sobie zrobić wycieczkę po płaskim bez szaleństw, toteż wymiana na korbę trekkingową byłaby dobrym pomysłem.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...