Skocz do zawartości

[kierownica] Lekka kiera a bezpieczeństwo - bać się czy nie bać ?


slav4

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Już rozwijam temat... Umyśiło mi się zmienić mosteczek na krótszy; w międzyczasie przypomniał mi się wypadek Bogdana Czarnoty, to przy okazji wymiany pooglądałem sobie kierę, która "trochę" latek już ma.

O ile sięgnę pamięcią to kupowana była jeszcze w 2008 roku, cały czas była intensywnie ekspolatowana w maratonach no i jest dość mocno wylightowana....

 

http://www.bikestacj...l?cPath=152_159

 

I teraz tak:

Z jednej strony kiera nie przenosi takich obciążeń jak rama, czy sztyca - zawsze coś tam wezmą nadgarstki, wiele "łyknie" amor, ale nie oszukujmy się - to tylko 116 gramów które jednak pracuje, choćby z tego powodu że ważę 75-80 kg i czasem na trasie zdarzy się dziura, "sekcja RTV-AGD", czy po prostu zwykłe dachowanie w krajobraz :laugh:

Jak np. strzeli rama - wydmuszka, czy inna lekka część to trudno. Poprzeklinam trochę, ale większą krzywdę zrobię portfelowi, niż sobie. Trzaśnie sztyca - też jest spora szansa spaść na cztery łapy, ale pęknięcie kiery czy mostka, to chyba jedna z najgroźniejszych awarii jakie mogą spotkać w MTB. Jak "to" się stanie na szybkim zjeździe - nie ma szans na reakcję.

 

Pytania:

1. Jak pęka aluminium ? Czy wydaje jakieś ostrzegawcze dźwięki, ugina się, czy strzela jak carbon - w zasadzie bez ostrzeżenia ?

2. Czy aluminium się "starzeje" ?. Innymi słowy - czy wraz z upływem czasu >z definicji< spadają parametry wytrzymałościowe JAKIEJKOLWIEK części alu ?

Kierę właśnie jeszcze raz pooglądałem - zero widocznych pęknięć czy wgnieceń, ale.... no właśnie. Co tam "siedzi" w środku i czy to jeszcze jest ta sama kierownica co 4 lata temu ???

Wymieniać "prewencyjnie", czy dać sobie spokój ?

Napisano

nie wiem kto to ma ale ja bym się to bał założyć ponieważ nigdy nie wiadomo jak się tak wylajtowana kierownica zachowa przy mocnym uderzeniu ,mogę się mylić ale wątpię że jest sztywna pewnie ładnie chodzi przód tył

Napisano

nie wiem kto to ma ale ja bym się to bał założyć ponieważ nigdy nie wiadomo jak się tak wylajtowana kierownica zachowa przy mocnym uderzeniu ,mogę się mylić ale wątpię że jest sztywna pewnie ładnie chodzi przód tył

 

Ja ją mam - już 4 latka :)

Co do sztywności - no sztywna jest i tyle, czyli brak zastrzeżeń. Co do tego jak zachowa się przy uderzeniu .... właśnie o to pytam...

Nowa kiera tańsza niż nowe zęby, nie ?

I w dodatku nie trzeba borować :D

Napisano

 

Ja ją mam - już 4 latka :)

Co do sztywności - no sztywna jest i tyle, czyli brak zastrzeżeń. Co do tego jak zachowa się przy uderzeniu .... właśnie o to pytam...

Nowa kiera tańsza niż nowe zęby, nie ?

I w dodatku nie trzeba borować :D

 

Czytać ze zrozumieniem, cenna rzecz ;)

Alu nie ostrzega, robi trach i cześć. Plastki pewnie poskrzypi nim się rozlezie.

Czyste alu jest bardzo odporne, ale przecież mamy stopy, więc coś je tam trawi na pewno.

Masz krótki prosty kawałek rurki, jeśli wiesz, że nie puknąłeś jej "krytycznie" to nie widzę powodu żeby się z niczego pękła.

 

Zresztą, polecam pójść w lekko gięty węgiel, 620-660, zobaczysz co to sztywność i absorpcja drgań.

No, chyba, że na tych maratonach często spadasz z bike'e...to wtedy odporność urazowa alu górą.

Napisano

Kierownica 116 gram to dziś nie jest bardzo lekka kierownica. Jest lekka. W tym przedziale cenowym są modele wielu firm, choć ja bym raczej skusił się przy tej wadze na karbon.

Napisano

Czy stopy alu się starzeją i mogą pęknąć bez ostrzeżenia ? owszem ponieważ istnieje takie zjawisko jak korozja międzykrystaliczna .

Napisano

Qrde tak to czytam i się zastanawiam dlaczego tak niebezpieczne stopy są stosowane w lotnictwie... niepomijalny jest fakt ze takie sprzęty przewożą np pasażerów przez kilkadziesiąt lat...

 

Waga, korozja międzykrystaliczna ...

Niby wszystko to prawda tylko czy przy dzisiejszej technologii materiałowej mamy się czym przejmować.

Sprzęt został zaprojektowany przeliczony i z opisu wynika że jest użytkowany w sposób do jakiego został przeznaczony ...

 

Też śmigam na lekkiej kierownicy ze stopu Al-Sc i jakoś nie przyszło mi do głowy aby się tym przejmować...

 

Jeździmy z widelcami amortyzowanymi które mają alu rurę sterowa i jakoś się nie zastanawiamy nad tym aby to wymieniać ...

 

Pozdro

Napisano

116g to, jak na alu kierownicę, bardzo mało. Przy aluminium jest kwestia zmęczenia materiału, karbonowych włókien to nie dotyczy, natomiast znaczenie ma jakość wykonania spoiwa, wpływająca na trwałość.

Alu nie ostrzega, robi trach i cześć. Plastki pewnie poskrzypi nim się rozlezie.

Na odwrót - karbon może pękać bez widocznego uszkodzenia, natychmiast, przy aluminium np wgniecenie da się zobaczyć, a przy pęknięciu rurka raczej najpierw się zegnie.

Tą kierownicę sugeruję Ci wymienić, nie jest już ani tak sztywna ani bezpieczna jak na początku. Inna sprawa, że 116g kierownicy alu ze względu na niską sztywność i wytrzymałość w ogóle bym nie kupił.

 

A propos "korozji międzykrystalicznej", ponieważ pierwsze słyszę, to chciałbym się dowiedzieć czy to ma jakieś praktyczne znaczenie w tym przypadku.

Napisano

@rzezniol Sterówki widelców mają jednak grube ścianki, przyznaj. Bo wszystko fajnie, ładnie, ale w pogoni za wagą producenci bawią się w spawanie puszek po piwie. Weźmy takiego Gianta Trance. Stare były wręcz pancerne. W przypadku nowych, odchudzonych, okolice suportu są zmasakrowane już po jednym wypadzie w kamienisty teren. Niestety, coś za coś. A co dopiero wydmuszki po 1200g. I to samo jest z kierownicami.

A samoloty... pamiętajmy, że czegoś takiego nikt nie projektuje z wagą jubilerską w ręce. Im mniej materiału tym oczywiście lepiej. Ale bezpieczeństwo przede wszystkim. Stąd ciągłe kontrole i naprawy przy zauważeniu najmniejszych uszkodzeń. No, przynajmniej w teorii.

Napisano

To może trzeba zadać inne pytanie ...

Ile tego typu kierownic czyli SC Bone od KCNC czy np Scandium od Accenta (124g/31,8mm) pękło zmęczeniowo przy użytkowaniu zgodnym z przeznaczeniem ?

 

Sterówka owszem może ma i grubsze ścianki ale obciążenie jest inne (większe) i zazwyczaj są wykonywane ze stopów uchodzących za słabsze niż Al-Sc.

Kilometry terenu, tysiące hamowań ... zmęczenie jak każde inne ;)

 

Generalnie zastanawiam się czy jest się czym przejmować skoro kierownica nigdy nie miała gleby i jest użytkowana zgodnie z przeznaczeniem.

 

A dla wątpiących czy kierownica przy tej wadze może być sztywna ... Przechodziłem z kierownicy 184g z e stopu 2014-T5 na kierownice 124g se scandium (ta sama szerokość, kształt i średnica mocowania) i nie widzę żadnej różnicy w sztywności ... Dla mnie jest sztywno a za zaoszczędzone gramy bezkarnie dołożyłem rogi :).

 

@Mlodziutki

Zależy jeszcze co to za kierownica ale 168 g dla prostej kierownicy 25,4mm/600mm w dzisiejszych czasach to nic lekkiego :)

 

Pozdro

Napisano

@Mlodziutki A dlaczego Accent Twister 90mm o rzeczywistej wadze około 130g kosztuje 76,90zł, gdzie za produkt Race Face o podobnych parametrach trzeba dać 360zł?

Napisano
To może trzeba zadać inne pytanie ... Ile tego typu kierownic czyli SC Bone od KCNC czy np Scandium od Accenta (124g/31,8mm) pękło zmęczeniowo przy użytkowaniu zgodnym z przeznaczeniem ?

Raczej nikt nie prowadzi takich statystyk ;)

 

 

Dla porównania, zalecenia z instrukcji kierownic Syntace:

 

aluminiowych http://www.syntace.c...l_ver_08219.pdf

 

Care, maintenance and safety

Proper maintenance and care will ensure a long life and reliable function of your Syntace products. Please follow these simple steps to maintain your system:

• Check the inside of your Syntace stem regularly for moisture and remove if found.

• Check screws for proper torque regularly.

• Check bar regularly for signs of fatigue (discoloration, cracks and dents, for example). In pure and professional trials applications, we recommend replacing the handle bar every 1 - 1.5 years.

• Warning: Upon longer exposure, brake fluid may attack epoxies and resins as well as other coatings used in carbon components (Brake fluid is highly deliquescent). Therefore, if brought into contact with any carbon component such as handle bars please ensure that the affected area is thoroughly cleaned with water to avoid any damage.

• Warning: Using porous (penetrable) bar tape, can lead to permanent accumulation of especially sweat or gritty moisture, between grip and your aluminium bar. As sweat (but also acidic cleaning chemicals) attacks anodized surfaces, the bar is to be checked regularly and changed upon any signs of corrosion, otherwise the bar will be increasingly prone to failure upon further use.

• Should the Syntace bar be bent because of a crash: Never attempt to straighten it! Contact your dealer or Syntace to arrange for replacement.

 

i karbonowych http://www.syntace.c...l_ver_11197.pdf

 

Care, maintenance and safety

Proper maintenance and care will ensure a long life and reliable function of your Syntace

products. Please follow these simple steps to maintain your system:

• Check the inside of your Syntace stem regularly for moisture and remove if found.

• Check screws for proper torque regularly.

• Check bar regularly for signs of fatigue (discoloration, cracks and dents, for example).

• Warning: Upon longer exposure, brake fluid may attack epoxies and resins as well as

other coatings used in carbon components (Brake fluid is highly deliquescent). Therefore,

if brought into contact with any carbon component such as handle bars please

ensure that the affected area is thoroughly cleaned with water to avoid any damage.

• Should the Syntace bar be bent because of a crash: Never attempt to straighten it!

Contact your dealer or Syntace to arrange for replacement.

 

Widać na czym polega różnica. A najlżejszy alu Duraflite 7075 waży 162g przy 600mm.

Napisano

Od tygodnia mam kiere SC Bone (AL-SC) 600mm, 25,4mm z gięciem wstecznym 10 stopni. Rurka wazy 119g. Łapiąc za krańce na zablokowanym widelcu widać wyraźnie jak pracuje. W ogóle podczas jazdy daje się to miejscami odczuć (np. rozpęd na stojąco). Pytanie moje takie: Czy giętkość tej kierownicy jest jednoznaczna z jej niską wytrzymałością, czy może jest to zjawisko typowe, niegroźne przy typowym XC? Moja waga 60kg.

Napisano

z Aluminium jest taki problem ze wytrzymalość spada podczas calego "zycia" produktu, az do zerwa, w przeciwienstwie do stali ktora w pewnym momencie osiaga wytrzymalosc minimalna i przestaje spadac. :)

 

Alu robi trach i nara, jednak w niektorych przypadkach delikatnie strzela jakbys mial piasek gdzies, po 4 latach bym zaczal myslec o zmianie, jesli uzywales jej "hardcorowo".

Napisano

Na pewno jest mniej wytrzymała niż kierownica z grubszymi ściankami. A czy Ci to przeszkadza, sam sobie odpowiedz.

Nie doskwiera mi to. O ile wiotkość tej kierownicy mieści się w normie dla materiału z jakiego jest wytworzona. Nie chciałbym wrócić z wycieczki w kawałkach ;)

Napisano

Qrde tak to czytam i się zastanawiam dlaczego tak niebezpieczne stopy są stosowane w lotnictwie... niepomijalny jest fakt ze takie sprzęty przewożą np pasażerów przez kilkadziesiąt lat...

 

Waga, korozja międzykrystaliczna ...

Niby wszystko to prawda tylko czy przy dzisiejszej technologii materiałowej mamy się czym przejmować.

Sprzęt został zaprojektowany przeliczony i z opisu wynika że jest użytkowany w sposób do jakiego został przeznaczony ...

 

Też śmigam na lekkiej kierownicy ze stopu Al-Sc i jakoś nie przyszło mi do głowy aby się tym przejmować...

 

Jeździmy z widelcami amortyzowanymi które mają alu rurę sterowa i jakoś się nie zastanawiamy nad tym aby to wymieniać ...

 

Pozdro

Właśnie w lotnictwie korozja międzykrystaliczna jest problemem :teehee:

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...