Skocz do zawartości

[ S A G ] od a do z ... czyli wszystko o regulacji amora


Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam, jestem tu nowy . Przegladam forum od kilku dni poniewaz szukam czegos co by mi jasno i zwiazle wytlumaczylo o co lata z ta regulacja SAG .Duzo ludzi podsyla linki czy filmiki z YU ale wszystko jest po ang..... i zonwu problem . Bo nie kazdy zna ang na tyle zeby doladnie wszystko zrozumiec, i druga sprawa to ilu specow tyle regulacji.

Czy jest ktos w stanie konkretnie napisac czy moze przetlumaczyc jakas instrukcje nawet firmowa np od FOXA jak sie reguluje amory przod i tyl .Zapytalem nie bez powodu o Foxa poniewaz stalem si wlacicielem Ghosta AMR 7700 i wlasnie ten ma Foxa amory.Moze zle szukalem ,,nie wiem ale oblecialem duzo stron ,instrukcji i owsze sa instrukcje ale po angielsku.... No i wiadomo o co chodzi. Jesli sie temat dubluje to przepraszam,ale prosze rowniez o rzeczowe odpowiedzi,poniewaz tylko takowe cokolwiek do tematu wniosa.Dzieki

  • Mod Team
Napisano

Ale co tu tłumaczyć, po Polsku też są miliony artukułów opisujące regulację:

Jeżeli mówimy tylko o regulacji ciśnienia to w skrócie:

Ściągasz gumki na goleniach na sam dół (o ile je posiadasz, można lekko zacisnąć opaskę zaciskową, albo zawiązać sznureczek)

Siadasz na rowerze z ekwipunkiem

Zsiadasz

Sprawdzasz jak daleko gumeczki przesunęły się do góry, to jest właśnie SAG, który powinien wynosić teoretycznie ~20% całego skoku amortyzatora.

Jeżeli SAG jest za duży - dopompuj amortyzator, za mały - spuść trochę powietrza.

Koniec. :F

  • Mod Team
Napisano

Klaniam,

 

20% SAG? No to tak dosyc twardawo bym powiedzial.

 

Primo: Pocztyac jaki SAG zaleca producent roweru.

Secundo: Zastanowic sie czy rower ma byc ustawiony sztywno, wyscigowo - wtedy SAG pomiedzy 20 a 25% dostepnego skoku widelca/ruchu tloka dampera ma sens. Jesli ma byc bardziej sciezkowo/komfortowo to wtedy SAG ustawiamy w granicach 30%

 

Dobra zasada to pompka w reke i nie bac sie ekperymentowania. Pojechac w teren i zobaczyc co i jak. Kwestia preferencji i zastosowan. Probowac, probowac i jeszcze raz probowac.

 

Generalne zasady sa tylko ogolnymi wytycznymi. Ilu ludzi tyle potrzeb, ile rowerow tyle ustawien...

 

Szacunek...

I.

Napisano

Nie zapominaj, że SAG to nie wszystko, są jeszcze regulacje tłumienia , poza tym jak napisał " IvanMTB", tylko drogą wypróbowania rożnych ustawień i ciśnienia można znaleźć to optymalne.

Napisano

No to ja problem mam....

Widelec: spręzynowy fox van, skok 160 skoku.

Użytkownik: 75 kilo z uzbrojeniem (165 funtów).

Sprężyny w zestawie: trzy, purpurowa, zielona i niebieska.

Wg producenta moja waga pasuje do sprężyny niebieskiej (155-180 funtów).

W widelcu zamontowana purpurowa (115-155 funtów).

Zmierzony sag wynosi 20 mm (12,5 procent). "Wbijanie" widelca pozwala go ugiąć 12 cm.

No i co w tej sytuacji??

Napisano

No to ja problem mam....

Widelec: spręzynowy fox van, skok 160 skoku.

Użytkownik: 75 kilo z uzbrojeniem (165 funtów).

Sprężyny w zestawie: trzy, purpurowa, zielona i niebieska.

Wg producenta moja waga pasuje do sprężyny niebieskiej (155-180 funtów).

W widelcu zamontowana purpurowa (115-155 funtów).

Zmierzony sag wynosi 20 mm (12,5 procent). "Wbijanie" widelca pozwala go ugiąć 12 cm.

No i co w tej sytuacji??

 

Rozhartować żelastwo, sklepać, zahartować i wio ;)

Albo east style tuning...włożyć z jeszcze lżejszego modelu :teehee:

Jaki to model dokładnie? (oczywiście pokrętełka na full firm?)

Napisano

Wymontowanym tłumikiem? A ktoś tak robi z nowym widelcem? :)

Zapewne ma na to wpływ pozycja na rowerze, nisko siodło, wysoko kierownica, więc ciężar przesunięty do tyłu.

Napisano

Co mam zareklamować? :) za twardą sprężynę?

 

Wiadomo, że sprężyna nie będzie tak konfigurowalna jak powietrze...ale co innego dziwne, że jesteś w stanie to ścisnąć tylko na 12 cm...czy amory mierzy się faktyczne ugięcie, czy teoretyczną długość roboczą??

 

Pisałeś do producenta może, nikt nie ma takiego problemu?

Napisano

Chyba mnie nie zrozumiałeś albo ja niekumato napisałem :)

Widelec ma dwa centy sagu przy dosyć wyprostowanej pozycji, jednak wydaje mi się że to i tak mało.

"Ścisnąć" znaczy jadąc na stojaka i bujając zawieszeniem jestem w stanie ugiąć go 12 cm, 66rc2x udawało mi się to na jakieś 14 przy 17 skoku. Wydaje mi się, że inaczej będzie gdy amortyzator pracuje, bo sprawia wrażenie bardzo "poduchowatego" i podatnego.

55rv ze standardową sprężyną byłem w stanie ugiąć maksymalnie 10 cm, a producent bardziej miękkich sprężyn do niego nie przewidział. :)

Napisano

To co właściwie jest problemem? Mały w/g Ciebie sag, zbyt krótki skok, czy charakter pracy (gwałtowna progresja nie dająca skorzystać z pełnego skoku)? Bo już nie łapie...

Napisano

Sag jest mały - pomiaru dokonuje się na płaskiej powierzchni, zajmując typową dla siebie pozycję na rowerze. Gdybam że sprężyna jednak jest za twarda, tym bardziej że jeśli ktoś potrzebuje coś mniej podatnego może wybrać dwa inne (w tym wypadku twardsze) warianty. To samo było np przy rs psylo który w pierwszym roczniku produkcyjnym miał sprężynę zieloną, w tym który ja kupiłem czerwoną (bardziej miękką) a przy mojej wadze 78 kilo prawidłowy sag udawało się uzyskać przy jeszcze bardziej miękkiej, pomarańczowej.

Wydaje mi się że przy takim "pompowaniu" zakres ugięcia jest jednak dosyć prawidłowy, bo "przyduszenie" widelca w czasie bujania rowerem korzystając z siły nacisku rąk i własnej masy raczej nie powinien wymuszać ugięcia całym skokiem. Sag jednak jest w stosunku do tego nieproporcjonalnie mały. Może widelec jest niedotarty.

Zauważyłem też, że sprężyna posiada "kondonik" zapobiegający jej obijaniu się w goleni, przez ten kondonik trudno ją wyjąć ze środka. Może to jest powód, podwyższone tarcie.

 

Mała edycja

- wyciągnąłem sprężynę, zdjąłem kondonik. Opór ugięcia spadł. Widelec wyraźnie zmiękł. Za to tłucze się sprężyna. Jak nie urok to.... rewolucja żołądkowa :laugh:

- odciąłem dwie trzecie osłonki, sprężyna wchodzi do środka dużo łatwiej, czułość wzrosła, sag też...

 

Chyba znalazłem odpowiedź....

Napisano

Zawieszenia, pewnie jak i ramy, mają swój sweet spot. Może z niską masą po prostu nie trafiasz w ten model amora, myślałem o tym?

Koleżeńska sugestia: pora zmężnieć :033: Dobij do 90kg i rower zacznie latać!

 

A właśnie, my tu o Ibisie mówimy czy to coś aby innego??

Napisano
wyciągnąłem sprężynę, zdjąłem kondonik. Opór ugięcia spadł. Widelec wyraźnie zmiękł. Za to tłucze się sprężyna. Jak nie urok to.... rewolucja żołądkowa :laugh:

- odciąłem dwie trzecie osłonki, sprężyna wchodzi do środka dużo łatwiej, czułość wzrosła, sag też...

No i zrujnowałeś nowy widelec ;)

Zawieszenia, pewnie jak i ramy, mają swój sweet spot. Może z niską masą po prostu nie trafiasz w ten model amora

Nie, po prostu osłonka stawiała dodatkowy opór, tak duży, że zmieniała charakterystykę sprężyny.

Napisano
Ściągasz gumki na goleniach na sam dół (o ile je posiadasz, można lekko zacisnąć opaskę zaciskową, albo zawiązać sznureczek) Siadasz na rowerze z ekwipunkiem Zsiadasz

 

Ja robię troszkę inaczej:

Przed wejściem na rower blokuję skok amora manetką. Wsiadam - i dopiero wtedy odblokowuję. W tym momencie dokonuje się faktyczne ugięcie wstępne pod moim ciężarem. Następnie ponownie blokuję amor i zsiadam. Robię tak dlatego, ponieważ podczas wsiadania/zsiadania na niezablokowanym amor ugina się za bardzo i to ugięcie nie ma nic wspólnego z sagiem.

Napisano

oj,,dzieki serdeczne za tyle dobrych i fachowych podpowiedzi, ale mam jeszcze jedno pytanie a wlasciwiwe dwa:

- ProPedal...z czym to sie je,czy jezdzic z ta funkcja wlaczona czy moze nie ?

- czy te same zasady dotycza rowniez ustawiania przedniego amora ? jesli tak to ,co ma byc wlaczone albo jak poskrecane tlumienia itp zeby wogole zaczynac regulacje ,czy ustawic skok na 100 120 czy na 140 ?

 

pytam bo jestem zielony w tych rzeczach a chcialbym w miare dobrze poustawiac sobie amorki .

Dzieki za rady i porady,

Pompke juz kupilem :)

Napisano

Czy jeździć z włączonym ProPedal to już zależy tylko od Ciebie, od tego jaki sposób pracy zawieszenia Ci odpowiada, nie ma zakazu ani nakazu ;)

 

Jeśli rower ma 120 mm skoku to ustawienia amortyzatora robisz przy ustawieniu na 120 mm ...

Napisano

Czy jeździć z włączonym ProPedal to już zależy tylko od Ciebie, od tego jaki sposób pracy zawieszenia Ci odpowiada, nie ma zakazu ani nakazu ;)

 

Jeśli rower ma 120 mm skoku to ustawienia amortyzatora robisz przy ustawieniu na 120 mm ...

 

no ok,a jesli ma skok od 100 do 140 ? :) na jakim skoku regulowac ? ,ale zobacz co znalazlem przed chwilka

 

no wlasnie czy u nas nie ma ludzi ktorzy nie potrafiliby tak opracowac krotkiego filmiku i wrzucic na YT czy nawet na forum ? :) przeciez ten facet na tym filmi robi dobra robote ,ale dla tych co znaja biegle angielski... :( a reszta , czy my juz do konca skazani jestesmy na anglojezyczne instrukcje obslugi ? :)

 

Nie no bez przesady, niektóre firmy zalecają przetoczyć rower z bikerem o kilka metrów i dopiero wtedy mierzyć SAG .

 

no wlasnie ,czyli nie ma jednoznacznej metody ustawiania SAG ... a co na to producenci ? czy moze warsztatowcy ?

Napisano
no ok,a jesli ma skok od 100 do 140

Na takim jaki skok zawieszenia z tyłu ma rower, już to napisałem poprzednio ;)

 

no wlasnie ,czyli nie ma jednoznacznej metody ustawiania SAG

Jest jednoznaczna, wsiądź na rower tak żeby nie wykonywać gwałtownych ruchów i zmierz ugięcie.

Zaczynasz wymyślać jakieś sztuczne problemy.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...