Skocz do zawartości

[wolnobieg] Czy warto wymienić na kasetkę i zwiększyć liczbę przełożeń?


Mango

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Przeprowadzam poważniejszy remont kilkuletniego roweru crossowego (koła 28).

 

Do wymiany będzie m. in.: łańcuch, wolnobieg, obręcz tylnego koła (lub całe koło), manetki.

 

W związku z tym mam możliwość wygodnego przejścia z wolnobiegu na kasetkę i/lub zwiększenia ilości przełożeń. Obecnie mam wolnobieg z 7 przełożeniami i to mi wystarcza. Obawiam się jednak, że producenci z czasem wymuszą przejście na 8/9 przełożeń poprzez zaprzestanie produkcji części kompatybilnych ze starszymi rozwiązaniami. Już teraz trudnawo jest kupić manetki OBROTOWE kompatybilne z moim wolnobiegiem z 7 przełożeniami.

 

Skoro i tak wymieniam większość rzeczy związanych z tym systemem, to może warto zdecydować się na inne rozwiązania.

 

Cenię głównie niezawodność sprzętu (w rozsądnej cenie).

 

Co byście wybrali na moim miejscu?

Napisano

Skoro Ci wystarcza to po co zmieniać? Koszty eksploatacji będą większe.

 

A tak nawiasem, to mam na zbyciu wolnobieg, łańcuch i obrotowe manetki. :P

Napisano

Bez przesady z tymi kosztami. 9-rzędową kasetę HG-30 można już kupić za 62 PLN na alledrogo. Łańcuch KMC Z9000 już za 29 PLN. Jeżeli nie zużywa się więcej niż 2 napędy rocznie, oszczędności są znikome (ledwie starczą by wybrać się na dobre piwo z kolegami).

 

Można taniej. 8-rzędów, ale mi akurat średnio pasuje (korba 48/38/28 + 11-32). Zbyt duża różnica kadencji pomiędzy kolejnymi biegami (ale to akurat odczucie osobnicze). 9-rzędowy będzie lepszy (dla mnie).

Napisano

Teoretyczną zaletą kasetki jest możliwość wymiany poszczególnych zębatek, ale nie wiem czy w praktyce to się sprawdza. Wymieniacie tylko te zużyte, czy i tak całą kasetę?

 

Co z wytrzymałością napędu 8/9 przełożeń?

 

W zasadzie główną zagwozdką jest obawa o to czy za kilka lat 7 przełożeniowe wolnobiegi nie znikną, tak jak znikały systemy 5, 6 przerzutkowe.

Napisano

Przejśc z wolnobiegu na kasete ... zdecydowanie warto ... eliminujemy feler konstrukcyjny piast na wolnobieg generujacy potencjalną awarie złamania osi.

 

Zmiana liczby przełozeń ... sprawa indywidualna ...

Ale...

Jak teraz nie zemienisz koła na koło pod kasete to przejscie na większą liczbę przełozeń w przyszłości będzie skutkowała albo zmianą koła, albo kupnem wolnobiegu 8 lub 9 rz o miernej jakości i stosunkowo problematycznej dostępności.

Kasety 7 rzędów da się kupić i da się je zamontować na bębenek 8-10 rz.

Koło na kasete jest bardziej porzyszłościowe ...

 

Z perspektywy czasu ( najpierw zmieniałem na 8rz wolnobieg jak zlamalem 2 ośki w rok przeskakiwałem na 9 rz kasete) Ja bym poszedł na całość i zmianiłbym na 9 rzędową kasetę ... :).

 

Pozdrawiam

Napisano
Teoretyczną zaletą kasetki jest możliwość wymiany poszczególnych zębatek, ale nie wiem czy w praktyce to się sprawdza. Wymieniacie tylko te zużyte, czy i tak całą kasetę?

 

Kasety są nitowane, więc wymienia się je w całości.

 

W zasadzie główną zagwozdką jest obawa o to czy za kilka lat 7 przełożeniowe wolnobiegi nie znikną, tak jak znikały systemy 5, 6 przerzutkowe.

 

Wolnobiegi montowane są głównie w makrokeszach, żeby było po taniości. Czasami rowery firmowe z niskiej półki też mają wolnobiegi (np niektóre Kross'y). Póki jest popyt na możliwie najtańszy rower, będą też wolnobiegi, bo poprostu są tańsze. Aczkolwiek wolnobieg jako część zamienna może(?) stać się trudniej dostępna, bo makrokesz to taki rower, że jak się go zajeździ, to trzeba z nim wymienić tak dużo, że lepiej opłaca się kupić nowy niż naprawiać stary. Wiem coś o tym, bo na makrokeszu jeździłem...

Napisano

Zainwestuj w 8, długoterminowo taniej cię to wyniesie. Sprzęt tak szybko ewoluuje że po jakimś czasie staje się trudne i wyjątkowo nieekonomiczne dostanie jakiś sensownych części do wymierających rozwiązań. Sam widzisz że ciężko Ci nabyć manetki na 7b już teraz, pomyśl co będzie za jakiś czas, jak przyjdzie coś wymienić.

Gość ANDRIUBIKER
Napisano

Dzięki za odpowiedzi. Zmienię na kasetkę. Przechodzę do etapu wyboru koła/obręczy.

 

 

[koło] Koło 28" do roweru crossowego - Forum Rowerowe - doświadczenia, rowery, dyskusje sklepy rowerowe, giełda rowerowa

a tak naprawde wcale nie ma oczywistej odpowiedzi na pytanie czy zmieniac i co, dlaczego , ? dlatego ze naped 5, 6 ,7 ,8 rzedow jest duuuzo trwalszy od 9 i 10 -cio rzedowego, jesli nie chce sie wydawac duzo pieniedzy , a piasta jest ok to najtaniej jest wymienic wolnobieg na 8-mio rzedowy i zmienic prawa manetke na 8-kowa, wolnobieg sunrace czyli najlepszy jakosciowo na 8 rzedow to koszt 60pln, manetka 8 -ka uzywka zalezy jka chcesz ale np alivio czy stx rc , mozna kupic za jakies 30-50pln, i juz masz naped 8-kowy, jesli jednak jezdzi sie duzo i w trudnym terenie, jak rowniez w terenie urozmaiconym, wieksza ilosc przelozen i gesciejsza indeksacja jest jak najbardziej wskazana , niestety kosztem trwalosci napedu, i czestszym serwisem, naped 9, 10-kowy trzeba czesto czyscic i o niego dbac , a i ewentualna wymiana jest juz kosztowna, oczywiscie kwestia tez klasy osprzetu, tak wiec wybor jest dosc indywidualny, tymbardziej ze przeciez sa i kasety 7-kowe, tu raczej chodzi o mase i o sztywnosc, kaseta zawsze jest lzejsza i znacznie sztywniejsza, a do tego latwiejsza w utrzymaniu w czystosci.... tak wiec jesli chcesz miec trwaly naped tanim kosztem to tylko zmien wolnobieg na 8 i manetke prawa, jesli chcesz miec lekkie czesci, sztywne i precyzyjne, to zmien piaste na 9-tkowa kasete kompatybilna z 8,9,10 biegow) i wtedy juz musisz zmienic praktycznie caly naped, po pod 9-tke juz do wymiany jest przerzutka, manetki obie, przerzutka przednia, lancuch, w wiekszosci przypadkow takrze koronki korby, choc nie zawsze, koszt juz rosnie znacznie, a kozysci w rowerze trekingowym mozesz czasem nie odczuc wcale, za to zmaleje trwalosc....sam zdecyduj czego oczekujesz

Napisano

A ja sugerowałbym zastanowienie się nad 9 - i tak wymieniasz koło i manetkę, więc po co po kawałku, lepiej od razu na 9 niż najpierw 8 i potem wymiana na 9 z kolejną zmianą manetki. Cenowo różnica między przejściem na 9 a na 8 może się zamknąć w 50zł.

Inna sprawa, że bardziej niż na ilość zębatek powinieneś patrzyć na ilość ząbków na konkretnych koronkach - zakres kasety i przeskoki między biegami - tak żeby jak najlepiej dobrać do preferencji.

 

Edit: Aj... zapomniałem, że chcesz obrotówki, faktycznie będzie trudniej, różnica w cenie większa.

  • Mod Team
Napisano

Wymiana wolnobiegu na 8 czy 9 jest pomysłem głupim samym w sobie. Już wolnobiegi 7 rzędowe mają problemy z ośkami, dorzućmy jeszcze kilka zębatek i sie będzie gięła pod samym ciężarem roweru ... Poza tym technologia i jakość wykonania wolnobiegu jest podła z racji tego ze to musi być tanie bo jak będzie drogie nikt tego nie kupi bo lepsza będzie kaseta pod każdym względem.

 

Czy opłaca sie wymienić archaiczny wolnobieg na że tak powiem nowożytną kasete ? Oczywiście warto bo :

- oś napędu kasetowego nie gnie sie i nie łamie z racji na rozłożenie mas na ośi a w nowych piastach jest 4 czy 5 łozysk a nie tylko 2 z czego jedno prawie na środku ...

- kaseta daje duzo większy zakres przełożeń od 11 do 34 a nawet 36t.

- im więcej rzędów ma kaseta tym jest "miększa" czyli kolejne wrzucanie biegów odbywa sie delikatniej, ciszej, bardziej płynniej i szybciej.

- wymiana serwisowanie, konserwacja napędu kasetowego jest prostsza i szybsza z racji konstrukcji i nie wymaga siły 3 ludzi by odkręcic wolnobieg.

- dużo nizsza masa

 

Jedyną wadą jest cena która od kilku nawet do kilkunastu razy bywa większa. fakt ze za 20zł nie kupimy nowej kasety ale już za 40 jest to całkowicie możliwe.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...