Skocz do zawartości

[amortyzator] Epicon LOD 2011 Jak wyliczyć odpowiednie ciśnienie. (50-55kg)


Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam,

 

Niedawno kupilem amortyzator suntour epicon LOD 2011 i po przesiadce z xrc wiadomo różnica jest ogromna. niestety(a może stety) jest to mój pierwszy amortyzator powietrzny i chciałbym go dobrze ustawić. Wyczytałem gdzieś, że trzeba się sugerować sagiem u mnie jest on ustawione wg producenta i amortyzator jest bardzo miękki na tyle że podczas ostrego hamowania z delikatnym przeniesieniem masy na przód mogę go dobić. Testów w terenie nie przeprowadzałem gdyż chce mieć jakaś bazę w postaci ciśnienia ustalonego mniej więcej do mojej wagi. Z resztą boje się o uszkodzenie amortyzatora na skutek dobicia. Moja waga to 50-55kg (okresowo).ciśnienie jakie teraz mam ustawiłem "na oko" upuszczając trochę oryginalnego powietrza. Czytałem trochę o wyborze odpowiedniego ciśnienia i nigdzie nie znalazłem jakiejś zasady wg. której dobieracie te ciśnienia i dlatego postanowiłem poprosić was o podanie sposobu na dobranie akceptowalnego ciśnienia. Kolejne pytanie ma się do regulacji powrotu: Czy to ma aż takie znaczenia dla skoku amortyzatora, że gdy przekręcę na min to jestem w stanie dobić amor a gdy wezmę na max to nie?

 

Bardzo proszę o pomoc dla początkującego bikera :P

 

Pozdrawiam

Buckowina

 

PS. Przepraszam za brak dopisku w nazwie tematu. Jeśli taki temat był już poruszany proszę o link do odpowiedniego wątku gdyż nie byłem w stanie znaleźć takowego.

Napisano

Regulacja tłumienia POWROTU jak sama nazwa wskazuje wpływa na zachowanie widelca, gdy już się prostuje. Czyli dobijesz tak czy siak. Potrzebna jest regulacja tłumienia kompresji.

 

 

Nie, waga nie równa się ciśnieniu. Ustawiaj według SAGu i po problemie. Ale nie "na oko", tylko weź pompkę i dopiero tak reguluj.

Napisano

A mógłbyś podać mniej więcej ile by trzeba było napompować tego psi pod tą samą wagę? Bo na rs'ach wyskalowane jest do 63 kg.

Napisano

Zamiast szukać wzoru załóż gumkę recepturkę na lagę i dobierz takie ciśnienie żebyś miał 20% sagu z całego skoku kiedy siedzisz na rowerze. Po to masz komorę powietrzną żeby nie musieć liczyć tylko pompować wedle potrzeb.

Napisano

Tylko ze u mnie po ustawieniu tego sag'u amortyzator moge dobic bez problemu... podpompuje do tych 3,5 bara i zobacze. Bede dopiero eksperymentowal jak bede mial czas wybrac sie do lasu

 

Sent from my ZTE-BLADE using Tapatalk

Napisano

Pixon ja zdecydowanie wolę gumkę bo nie lubię mieć twardego plastiku w okolicach lag. Najlepiej jest rozłożyć wideł i zapodać o-ring :)

 

buckownia masz pompkę więc weź ją ze sobą i podbijaj ciśnienie o określoną wartość tak długo aż uda Ci się osiągnąć maks skoku bez dobijania. Nie przejmuj się: na początku się trochę pomęczysz, ale później będziesz wiedział co i jak :)

Napisano

U mnie w zwiazku z mala waga postanowilem uzyc zwyklej noznej pompki czy nie zaszkodzi ona wentylkowi w amortyzatorze?

 

Sent from my ZTE-BLADE using Tapatalk

  • Mod Team
Napisano

Nożną pompką nie napompujesz amortyzatora :) Chyba, że zrobiłeś jakiś cudowny patent domowymi sposobami :P

 

Czasem mnie zastanawia jak można mieć problem z doborem ciśnienia w amortyzatorze z jedną komorą powietrzną. Pompujesz - jeździsz, nie pasuje Ci to albo upuszczasz, albo dopompowujesz. Każdy ma inne preferencje co do pracy amortyzatora i nawet wartości fabryczne mogą 50% osobom nie przypasować.

Napisano

W takim razie czeka mnie inwestycja w pompke :) na razie napompowalem kompresorem samochodowym i jakos daje rade jeździc. Dziekuje za pomoc :)

 

Sent from my ZTE-BLADE using Tapatalk

Napisano

Dokładnie. Zakładając że SAG ustawiasz poprawnie to znaczy że... albo jednak źle go mierzysz, albo trzeba go olać i ustawić tak żeby nie dobijał. Powietrzny amor to taka fajna rzecz że dopasowuje się go do siebie a nie na odwrót.

Napisano

Mnie to się wydaje że mierzysz calą długość lag wystających z goleni i na tej podstawie robisz z tego 20%. A tymczasem musisz zmierzyć ile centrymetrów lag chowa się do momentu dobicia i dopiero od tej wartości ma być 20%.

Napisano

Niestety z Epiconami tak jest, że albo jest miękki, albo twardy. Prawie 2 lata a mnie nadal nie udało się znaleźć złotego środka.

  • Mod Team
Napisano

Moim zdaniem głupota z usuwaniem sprężyny negatywnej. Gdy przerabiałem swojego Darta na powietrze, dość mocno eksperymentowałem i z olejem i z negatywną - enduroriderPL ma rację - wideł staje się czuły tylko na duże nierówności, a na małych dziurach zapomina że ma pracować.

Wg teorii przy pomiarze SAG powinny być dwie osoby, choć i tak to tylko sugestie. Jeśli dobija to dodaj mu te 10 psi więcej plus zapewnij mu smarowanie na goleniach np silikonem w sprayu.

Napisano

Łatwo sobie wyobrazić, że sprężyna negatywna "osłabia" działanie tej pozytywnej (przynajmniej na początku ugięcia). Wywalając negatywną "utwardzamy" pozytywną a to chyba nie o to nam chodzi.

Napisano

Nie patrz na sag zainwestuj w pompkę do amora napompuj tyle co zaleca producent, pojedz w średni teren, następnie sprawdź ile się ugiął maksymalnie. Jak dobił to dopompuj ok 20psi. Ja ustawiam tak żeby w średnim terenie amor wykorzystywał maksymalnie 2/3 skoku (pomiar na podstawie położenia opaski zaciskowej na goleni) Tłumienie powrotu ustawiasz w zależności od terenu w jakim się poruszasz tak by amor nie zamulał ani nie występował efekt tzw kangura. Drobne małe częste dziury szybki powrót, większe rzadsze duże dziury wolniejszy powrót.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...