Skocz do zawartości

[kaseta + łańcuch] dylematy przy wymianie napędu 9


Yatzeque

Rekomendowane odpowiedzi

witam,

jeżdżę m.in. scottem aspectem 740 z 2014 r. z kasetą (wg opisu z netu: kaseta to Shimano CS-HG20-9 11-34 zęby i łańcuch KMC X9, Shimano FC-M391 44x32x22 zęby, manetki altus, itd.)

przejechane ok. 2300 km

Zauważyłem, że po przejechaniu ok. 2000 km na jednej z zębatek w kasecie - tej na której najczęściej jeżdżę - zaczyna coś się dziać w momencie jak konkretniej przyduszę: tak jakby chciało coś przeskoczyć. Domyślam się, że łańcuch się już wyciągnął i przy okazji wyrobił zębatkę. Jeżdżę głównie po lasach, może bez jakichś ekstremów. Zakładam, że to normalka, choć, swoją drogą: 2000 km i już się zajechała kaseta...??? Trochę mało kilometrów wg mnie, tym bardziej, że nie jestem jakimś ekstremistą...

 

Co by nie było muszę wymienić napęd - myślę o kasecie i łańcucha. 

 

Pytania:

1. Czy mogę wymienić kasetę na każdą inną 9-rzędową? czy każda kaseta będzie kompatybilna z moim kołem?

z analizy forum wynika, że najczęściej przejawia się sugestia Kaseta Alivio CS-HG400 9 rz.

jeśli by pasowała to wziąłbym ją

osobiście wolę nawet "dołożyć kilka gram", ale żeby była trwalsza

 

2. Czy każdy łańcuch 9 rzędowy bedzie pasował? Jaki sugerujecie ?

 

3. Jak sprawdzić czy muszę wymienić przedni "blat" 44? jeśli już będę musiał wymienić to czy wystarczy, że odkręcę sam "blat" bez wymiany suportu?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pierwsza rzecz,dlaczego jeździsz na największym blacie?Tak wynika z tego co piszesz.Mały blat jest od stromych podjazdów,na średnim jeździsz cały czas,dopiero przy naprawdę dużej prędkości wrzucasz na duży,przynajmniej przy 25 km/h. Blaty rzadziej się zmienia,wolniej się zużywają. Co do kasety,dziewiątka to dziewiątka,będzie pasować i tyle.

Taką kasetę zakładasz jaką masz liczbę na indeksie manetki,reszta teoretycznie jest mało ważna.Tylko nie kupuj jakiejś taniochy bo indeks może być z kopany.Dwa tysiące kilometrów to wystarczająco dużo aby zetrzeć kasetę tak aby nowego łańcucha już nie przyjęła.Aby to jakoś grało to kaseta ma mieć taką twardość jak łańcuch.Kaseta dziewiątka,łańcuch też.Możesz kupić Alivio,czy XT,to jest nie istotne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. Czy mogę wymienić kasetę na każdą inną 9-rzędową? czy każda kaseta będzie kompatybilna z moim kołem?

Tak każda kaseta będzie kompatybilna

 

 

2. Czy każdy łańcuch 9 rzędowy bedzie pasował? Jaki sugerujecie ?

Każdy 9s będzie pasował ale lepiej dołóż trochę i kup coś od Connex (seria 90x) lub Kmc. Łańcuch Shimano do najtrwalszych nie należą...

 

3. Jak sprawdzić czy muszę wymienić przedni "blat" 44? jeśli już będę musiał wymienić to czy wystarczy, że odkręcę sam "blat" bez wymiany suportu?

Zrób zdjęcie i wstaw do tego tematu http://www.forumrowerowe.org/topic/152734-korba-i-kaseta-oceniamy-stan-zebatek-napedu-cz2/

Tak wystarczy sam blat.

 

 

@, Zastanów się co piszesz ok?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Taką kasetę zakładasz jaką masz liczbę na indeksie manetki,reszta teoretycznie jest mało ważna.

 Ta mało ważna reszta to ilość zębów? Według mnie to bardzo ważne

Tylko nie kupuj jakiejś taniochy bo indeks może być z kopany

Ciekawa teoria...  

Możesz kupić Alivio,czy XT,to jest nie istotne.

 Kolejna ciekawa teoria...

Łańcuch alivio(hg53) do najwytrzymalszych nie należą..

 

A piastę planetarną po co polecasz? Nabijasz sobie posty?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aby to jakoś grało to kaseta ma mieć taką twardość jak łańcuch.

 

To też jest kompletna bzdura. Tylko wyciągnięcie łańcucha ma znaczenie w kwestii niszczenia kasety i nie ma czegoś takiego jak twarda/ miękka kaseta. Kasety mają taką samą trwałość, różnią się tylko wykończeniem, wagą i powłokami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To nie teorie,tylko praktyka,po za tym lepszy gorszy łańcuch,każdy mi tyle samo wytrzymuje.Co do indeksu to widać że mało widzieliście Panowie,

miałem kasetę z niewiadomego pochodzenia i nigdy nie mogłem ustawić przerzutki(była tania a potrzebowałem),kupiłem kasetę Shimano i wszystko chodzi jak należy.Co do wielkości zębów,zakładałem 32 czy 34,przy odpowiedniej długości łańcucha nie miało to znaczenia.

Twórcy postu w istocie napisałem że powinien mieć planetarkę bo taka prawda,jak i tak chyba od wielkiego dzwonu używa przerzutek.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam pewne przemyślenia, ale prośba o dwie informację na temat tego co piszecie

- co to jest indeks manetki? jeśli mam teraz 9rzędową to rozumiem, że będzie pasować aktualna manetka do nowej - jakiejkolwiek - kasety.

- co to jest ta planetarka?

 

PS. zapewniam, że używam przerzutek... choć rower używany jest głównie na płaskich ubitych drogach (las, trochę asfalt)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

co to jest indeks manetki? jeśli mam teraz 9rzędową to rozumiem, że będzie pasować aktualna manetka do nowej - jakiejkolwiek - kasety.
W skrócie chodzi o ciąg linki. Każda kaseta Shimano 9s będzie ok. 

 

 

- co to jest ta planetarka?
Piasta planetarna inaczej piasta wielobiegowa http://wrower.pl/sprzet/piasty-wielobiegowe,5437.html
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

1. Kasety 9p były przez 99% swojego żywota do max 11-34 wiec będzie pasować każda, pojawiły się nieliczne 11-36 i tez by była.

2. Będzie każdy oznaczony mianem 9sp a także zdecydowana większość 8sp a także 10 sp.

3. Jak będzie widocznie zuzyty, czyli sie będzie wyraźnie różnić od 2 czy1 biegu. Jak masz rozbieralną korbę, możesz wymienić sam blat bez obaw.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sugeruję zrobić dokładne zdjęcia napędu i wrzucić na forum. Obejrzymy zdalnie i ocenimy czy to może być zużycie. Jakby nie patrzeć 2 tysiące kilometrów to szybko, zakładając ze nie było jeżdżone błoto po piasty itp.

 

A co do 25km/h i w ogóle jazdy na blacie, co w tym niby dziwnego ?  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

 

 

To nie teorie,tylko praktyka,po za tym lepszy gorszy łańcuch,każdy mi tyle samo wytrzymuje.

 

To bardzo zaskakujące.

Ja do nowej kasety HG51-8 kupiłem 3 łańcuchy HG40. 2 z nich po przejechaniu po 500 km miały około 8 mm wyciągnięcia na 100 ogniwach (po 700 km około 11mm, czyli na granicy całkowitego zużycia). Po takim fatalnym wyniku, trzeciego HG40 nie zakładałem, zostawiłem go sobie jako wzorzec długości. Zamiast tego kupiłem HG71, który po 500 km wydłużył się zaledwie o ~ 1mm. Dwa różne modele łańcuchów, ten sam rower crossowy przeznaczony do jazdy po mieście, głównie dojazdy do pracy w różnych warunkach (suchych i mokrych) i dwa zupełnie różne stopnie zużycia łańcuchów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

adamtulak-nie będę kwestionował Twych badań. Ja w to nigdy się bawiłem,3000 km i złom,no czasem zostawiam bo może się przydać. Ostatnio gadałem z kumplem,zawsze zakłada kasetę XT która przetacza mu trzy łańcuchy około 3000 km każdy,chyba zakłada KMC.

A tak dodając, parę lat temu założyłem nowy łańcuch do roweru z planetarką,co ciekawe łańcuch się nie rozciągną lecz same oczka w znacznym stopniu się starły,łańcuch zrobił ponad 4000 km. 

Na pewnym blogu czytałem tyle o tym,ile komu wytrzymuje,co dla kogo jest do bani a co git... ,itp. Już się nad tym nie rozwodzę,wyeksploatowany,złom,proste.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Yatzeque

Kaseta również nie wygląda na zużytą. 

 

Zanim zmienisz kasetę na nową, na starej kasecie i nowym łańcuchu dokręć (wkręć bardziej) śrubkę regulacyjną przy haku (tę, którą widać na fotografiach 1-3), co zbliży kółko przerzutki do kasety i  dociśnie do niej łańcuch. Łańcuch prawdopodobnie przestanie skakać na tym lekko zużytym 6 biegu. Jeśli biegi będą Ci się poprawnie przerzucały, to nie będzie potrzeby wymiany kasety.

Zrobiłem tak, gdy po 1800 km jazdy na łańcuchach HG40 (zużytych do końca) po kasecie HG51-8 11-30T nowy HG71 od nowości skakał na najczęściej używanych biegach 5 i 6 (przeciętnie 1-2 razy na kilometr). Po wkręceniu niemal do końca tej śrubki w przerzutce M570 (stara Deore LX) skakanie ustało i od tej pory na dystansie ponad 700 km łańcuch przeskoczył może z 5 razy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Łańcuch (jak było na x9.93), kaseta (zmiana na Alivio 400) wymienione, pozostał ostatni dylemat - czy nie wymienić tarczy... :-)

 

Nie daje mi to spokoju: czy obecna tarcza nie wpłynie na szybsze zużycie łańcucha, szczególnie, że łańcuch był konkretnie wyciągnięty...

Zastanawiam się czy nie kupić samych tarcz do przedniej korby, a tutaj zonk, bo nie mogę znaleźć samych tarcz w sklepach.

Uspokoiłbym po prostu "sumienie" wymieniając dwie używane tarcze... :-)

 

do FC-M391 44x32x22

 

Pytane jest takie - do w/w mechanizmu korbowego - jakie będą pasowały tarcze 44T i 32T ? Tak, żeby po odkręceniu starej i dokręceniu nowej wszystko pasiło przy przerzucaniu biegów. Chodzi o inne niż seria 391 -  wyższej klasy/serii, czy jak zwał.

Żeby jeszcze skomplikowac to najchętniej to bym zamienił tą 32T na nieco większą, ale to już chyba przesada... Nie wiem czy przerzutka by ogarneła taką przebudowę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...