Skocz do zawartości


Strona korzysta z plików cookie. Zobacz jak.   Akceptuję
Zdjęcie
- - - - -

[napęd] Wał kardana


Ten temat został zarchiwizowany. Oznacza to, że nie możesz dodać do niego odpowiedzi.
45 odpowiedzi w tym temacie

#1 Lech06

Lech06

    Świeżak

  • Użytkownik
  • 18 postów

Napisano 03 sierpień 2006 - 07:13

Spotykamy informacje, że był sporadycznie stosowany do przenoszenia napędu już dawno. Teraz niektórzy producenci dalej stosują go, np.:
http://www.dynamicbicycles.com/
http://www.biomega.dk/biomega.aspx
http://www.sticha.ch

Skoro łańcuchy wymagają ciągłej konserwacji, w dodatku w najmniej oczekwianym momencie mogą się zerwać, to dlaczego powszechnie nie stosuje się wału kardana? Chyba jest on praktycznie bezobsługowy, bezawaryjny, estetyczny.

Czy kardan w porównaniu z łańcuchem ma więcej plusów?
Czy ktoś eksploatuje rower z wałkiem kardana?

:)

Kilka kolejnych producentów:
http://www.risibisi.ch/velo.htm
http://www.stycle.ch...5506&artNrSub=0
http://www.azur-cycl...ore&iProduct=67
http://www.beixo.com/index.html

Ciekawie się prezentują te rowery z kardanem :)

Reklama

Reklama
  • Google

#2 mergoos

mergoos

    Maniak

  • Zasłużony user
  • 205 postów

Napisano 03 sierpień 2006 - 07:54

Nie myślałem że jest tego aż tyle na rynku!! Przyszłość jest bez łańcucha!!
Na razie i ceny, i możliwości (8 przełożeń max.), i waga (14 kg) nie powala ale chętnie bym to przetestował...
Przyszłość jest bez łańcucha!!

#3 rainier

rainier

    Maniak

  • Użytkownik
  • 516 postów

Napisano 03 sierpień 2006 - 08:18

jak na razie łańcuch jest najtańszy i jeszcze długo będzie królował.
Ja widze tak że łańcuch może zostać zastąpiony czymś z tworzywa, coś jak pasek rozrządu w samochodzie.
Ale zgodzę się z przedmówcą łańcuch kiedyś będzie historią, tak jak tylna zewętrzna przerzutka.

Użytkownik Ecia edytował ten post 03 sierpień 2006 - 12:50


#4 kowal119

kowal119

    Maniak

  • Nowy użytkownik GZ
  • 366 postów

Napisano 03 sierpień 2006 - 08:23

Ja widziałem na Chorwacji gościa na trekkingu, który miał zamiast łańcucha taki cienki pasek klinowy. Nie wiem jak z trwałością itp. bo nie mogę zobaczyć podobnego rozwiązania w necie.
Dołączona grafika

#5 Lech06

Lech06

    Świeżak

  • Autor tematu
  • Użytkownik
  • 18 postów

Napisano 03 sierpień 2006 - 09:03

Ten trekking wydaje się bardzo fajny ma wszystko, nawet dynamko w piaście i tarczowe hamulce. No i łańcuch się nie zerwie :)

Dołączona grafika

Co do pasków zębatych do przenoszenia napędu, nie spotkałem, ale poszukam w necie.

Ja widziałem na Chorwacji gościa na trekkingu, który miał zamiast łańcucha taki cienki pasek klinowy. Nie wiem jak z trwałością itp. bo nie mogę zobaczyć podobnego rozwiązania w necie.



Znalazłem, są w ofercie także w Polsce, firmy Corratec

http://www.corratec....05/corratec.htm
http://www.corratec....06/corratec.htm

Rowery B-Drive 8, cena 2600zł, ciekawy opis, warto przeczytać.

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Ale nadal kardan wydaje się atrakcyjniejszy :033:

Reklama

Reklama
  • Google

#6 rainier

rainier

    Maniak

  • Użytkownik
  • 516 postów

Napisano 03 sierpień 2006 - 09:10

całkiem ciekawie to wygląda ale chyba jeszcze nie na dzisiejsze czasy bo:
- cena
- skomplikowana budowa
- waga

no i zauważcie że jest to przy rowerach do trekingu a nie ma nawet jednego modelu w ciężki teren

Użytkownik Ecia edytował ten post 03 sierpień 2006 - 12:51


#7 cookiesrulez

cookiesrulez

    Stały bywalec

  • Użytkownik
  • 1372 postów

Napisano 03 sierpień 2006 - 09:15

Kardan przyjął się dobrze w świecie motocyklowym, ale wydaje mi się że inżynierowie nie będą w stanie tak go odchudzić i zmniejszyć koszty produkcji żeby przyjął się w rowerach. Ale to tylko moje zdanie. :033:
Pesymista na cmentarzu widzi same krzyże. Optymista - same plusy. :)

#8 Lech06

Lech06

    Świeżak

  • Autor tematu
  • Użytkownik
  • 18 postów

Napisano 03 sierpień 2006 - 09:41

no i zauważcie że jest to przy rowerach do trekkingu a nie ma nawet jednego modelu w ciężki teren


Nie tylko trekking, w ofercie firmy Dynamic są szosowe i do jazdy terenowej:

Dołączona grafika

Dołączona grafika

#9 GZA20

GZA20

    Stały bywalec

  • Użytkownik
  • 1258 postów

Napisano 03 sierpień 2006 - 09:53

całkiem ciekawie to wygląda ale chyba jeszcze nie na dzisiejsze czasy bo:
- cena
- skąplikowana budowa
- waga

no i zauważcie że jest to przy rowerach do trekingu a nie ma nawet jednego modelu w ciężki teren

Co do ceny to się zgodzę że w rowerach wychodzi to drogo..co do wagi to niekoniecznie, ponieważ w rowerach zapewne zastosowane są najlżejsze materiały....a do do budowy, że jest skomplikowana..to zupełnie się nie zgodzę!!!. Miałem o wale kardana na studiach. I jest to jedna z najprostrzych metod przenoszenia napędu i jedna z najbardziej wydajnych..a co najważniejsze jest to system w zasadzie bezobsługowy. Naprawdę rzadko zdarza się zę coś się w nim zepsuje.

Użytkownik Ecia edytował ten post 03 sierpień 2006 - 12:51


#10 rainier

rainier

    Maniak

  • Użytkownik
  • 516 postów

Napisano 03 sierpień 2006 - 10:01

co do wagi to przecież nikt ci tego z tytanu nie zrobi, koszt a więc pozostaje stal, stop aluminium tez się ne nada

co do prostoty sam wał to nie wszystko musz jeszcze mieć "skrzynie biegów" a piasta z przerzutkami planetarnymi to dla mnie ( i wydaje mi się nie tylko dla mnie) dosyc złożony mechanizm,

tak na logike biorąc bo mechanikiem ani metalurgiem nie jestem.

Użytkownik Ecia edytował ten post 03 sierpień 2006 - 12:51


Reklama

Reklama
  • Google

#11 GZA20

GZA20

    Stały bywalec

  • Użytkownik
  • 1258 postów

Napisano 03 sierpień 2006 - 10:07

No ja jestem na studiach mechanicznych. I o metalach też się ucze. W rowerze nie ma takich duzych przeciążeń żeby trzeba było robić to ze stali czy innych ciężkich stopów, a są stopy całkiem lekkie wytrzymałe i niedrogie które spokojnie by się nadały. Co do przerzutek w piaście. Nie jest to tanie rozwiązanie..głównie dlatego że tylko pojedyncze firmy to robią i robią to w niewielkich ilościach. Ale sam system również nie jest wielce skomplikowany. Ceny tych systemów są często astronomiczne ale tylko przez to że jest to mało popularne i nie produkuje się tego jak na razie dużo.

#12 Mentos

Mentos

    Stały bywalec

  • Użytkownik
  • 1156 postów

Napisano 04 sierpień 2006 - 11:32

Zawsze uważałem, że wał kardana + ogromna piasta tylna z dużym zakresem przełożen będą w przyszłości jedynym rozwiązaniem. Można też dorobić przekładnie planetarną z przodu by zakres duży uzyskać bez znacznego zwiększania piasty z tyłu. Oczywiście to wiąże się z całkowitym przebudowaniem ram rowerowych a to może tylko wprowadzić Shimano samo albo nalepiej w porozumieniu z dużymi firmami rowerowymi. Na pewno już nad takim czymś pracują. Ja widzę same plusy takiego rozwiązania, brak telepiących, urywających się i zawodnych przerzutek, większy prześwit pod korbą, czyściutko, symetrycznie zaplatane tylne koło, brak wpływu ruchu wahacza na napęd, ciszej, łatwiejsza i sprawniejsza zmiana biegów, dużo trwalej itp. I wczale nie uważam że musiało by być ciężej bo odpadają przerzutki, bębenki, koronki, blaty, bardziej skomplikowane manetki łańcuchy. Sam wał może przecież być zrobiony z włokien a elementy ruchome tylko ze stali i to właściwie w punkcie ich wzajemnego styku. A nawet jakby mi rower zamiast 13,5 ważył 15 to cóż to za różnica. Maniacy wagi się załamią ale ja jeżdżę dla przyjemności (chodź lubię wagę każdego szpeja znać i jak można kupuję zawsze te lżejsze rzeczy) i dla mnie ma to niewielki wpływ na jazdę o ile wogóle ma a robienie lekkiego roweru na wystawkę dla mnie nie ma sensu.

Użytkownik Mentos edytował ten post 04 sierpień 2006 - 11:36


#13 fylyp

fylyp

    Maniak

  • Użytkownik
  • 384 postów

Napisano 05 sierpień 2006 - 14:12

tylko że jest jeden problem. Wielkie firmy nie pójdą chętnie na rozwiązanie bezobsługowe i trwałe. Oni robią kase właśnie na ciągle zużywających się łańcuchach i pękniętych przerzutkach.
Łopata nie gryzie !!!

#14 kowal119

kowal119

    Maniak

  • Nowy użytkownik GZ
  • 366 postów

Napisano 05 sierpień 2006 - 16:47

tylko że jest jeden problem. Wielkie firmy nie pójdą chętnie na rozwiązanie bezobsługowe i trwałe. Oni robią kase właśnie na ciągle zużywających się łańcuchach i pękniętych przerzutkach.

Zgadzam się. Firmy nie głowią się już teraz jak to skonstruować tylko jak to skonstruować żeby były do tego potrzebne materiały eksploatacyjne ;)
Dołączona grafika

#15 Moskit

Moskit

    Maniak

  • Użytkownik
  • 340 postów

Napisano 05 sierpień 2006 - 19:55

Łańcuch ma lepszą efektywność przenoszenia napędu niż wał kardana i to przede wszystkim powoduje że jest o wiele częciej stosowany. Moim zdaniem wał krdana, jeżeli ma przyszlość to jedynie w rowerach miejskich, ale na pewno nie w sportowych maszynach.

#16 tichy

tichy

    Maniak

  • Elita
  • 614 postów

Napisano 05 sierpień 2006 - 20:14

Łańcuch ma lepszą efektywność przenoszenia napędu niż wał kardana

O ile ?

pozdrówko zaciekawione.

#17 Moskit

Moskit

    Maniak

  • Użytkownik
  • 340 postów

Napisano 05 sierpień 2006 - 20:58

Łańcuch przenosi 99% energii natomiast wał kardana...(niepamietam :) , ale na pewno jest to mniej).

#18 Mentos

Mentos

    Stały bywalec

  • Użytkownik
  • 1156 postów

Napisano 06 sierpień 2006 - 21:00

Skoro wał ma takie straty czemu auta nie są napędzane łsńcuchami - przecie mogły by mniej palić a wielkie, uszczelniane łańcuchy można przecie skonstruować, tak czy inaczej przerzutki wymrą. Wszystko jedno co będzie przenosiło napęd do piasty, uszczelniany zamknięty w obudowie łańcuch też przecie może być.

#19 GZA20

GZA20

    Stały bywalec

  • Użytkownik
  • 1258 postów

Napisano 06 sierpień 2006 - 21:11

Skoro wał ma takie straty czemu auta nie są napędzane łsńcuchami - przecie mogły by mniej palić a wielkie, uszczelniane łańcuchy można przecie skonstruować, tak czy inaczej przerzutki wymrą. Wszystko jedno co będzie przenosiło napęd do piasty, uszczelniany zamknięty w obudowie łańcuch też przecie może być.

Po pierwsze wał kardana nie ma aż tak strasznie duzych strat. Wszystko zalezy od zastosowanych przekładni. Pytasz się czemu w samochodach nie stosuje się łańcucha. Po pierwsze łańcuch jest to najprostszy sposób przekazywania energii. Przez to że jest najprostszy jest też bardzo awaryjny, trzeba go czessto konserwowac. A w samochodach które mają do przejechania tysiące kilometrów to jest niedopuszczalne. Pozatym łańcuch ma tendencje do zrywania. Jeśli mowa o wale kardana to jest on stosowany właśnie dlatego że jest on bezawaryjny i bezobsługowy. A co najważniejsze jest odporny na bardzo gwałtowne zmiany obciążeń. I to jest główny powód stosowania wałów.

Kolejny przykład wału w rowerze:
http://www.sticha.ch...ll/2-GA0007.jpg

http://www.sticha.ch...ll/1-GA0007.jpg

Reklama

Reklama
  • Google

#20 Mentos

Mentos

    Stały bywalec

  • Użytkownik
  • 1156 postów

Napisano 07 sierpień 2006 - 19:55

Po pierwsze wał kardana nie ma aż tak strasznie duzych strat. Wszystko zalezy od zastosowanych przekładni. Pytasz się czemu w samochodach nie stosuje się łańcucha. Po pierwsze łańcuch jest to najprostszy sposób przekazywania energii. Przez to że jest najprostszy jest też bardzo awaryjny, trzeba go czessto konserwowac. A w samochodach które mają do przejechania tysiące kilometrów to jest niedopuszczalne. Pozatym łańcuch ma tendencje do zrywania. Jeśli mowa o wale kardana to jest on stosowany właśnie dlatego że jest on bezawaryjny i bezobsługowy. A co najważniejsze jest odporny na bardzo gwałtowne zmiany obciążeń. I to jest główny powód stosowania wałów.


Czytasz bez zrozumienia ten wątek. Z przekory napisałem to co napisałem bo to co napisałeś ty doskonale wiem, wiesz ? ;)



Podobne tematy Collapse

  Temat Forum Autor Podsumowanie Ostatni post