Ucek Napisano 27 Kwietnia 2011 Napisano 27 Kwietnia 2011 Witam, Mam problem odnośnie korby jaką mam zamiar zakupić. Myślałem nad korbą Shimano Alivio, i tu rodzi się moję pytanie... Na allegro zauważyłem tak jakby dwa rodzaje korb, mianowicie taką: http://allegro.pl/korba-shimano-alivio-fc-m410-42-32-22-ramiona-175-i1575673987.html oraz http://allegro.pl/korba-shimano-m430-alivio-170mm-44x32x22-octalink-i1573480510.html Na tych aukcjach prezentowane są korby z innymi ramionami (chodzi mi głównie o kształt ramion), powiedźcie mi czym dokładnie się różnią te korby. Nie pytam o przełożenia bo widać, że jedna ma 44-32,22 a druga 44-32,22, ani o długość ramion. Czy to po prostu jest nowszy model czy ma to jakieś inne znaczenie? Pytam o to bo chciałbym zakupić takową korbę a chciałbym być pewien i zadowolony ze swojego zakupu. Druga sprawa - jaki suport dobrać do takiej korby? Z góry dziękuję za rady.
Sandacz Napisano 27 Kwietnia 2011 Napisano 27 Kwietnia 2011 Obydwie korby są pod suport o długości osi 113mm i oferowane zarówno w wersji na kwadrat, jak i octalink. M410 przeznaczona jest do łańcuchów 7/8sp (szerszych), natomiast M430 do łańcuchów 9sp (węższych).
Mod Team sznib Napisano 27 Kwietnia 2011 Mod Team Napisano 27 Kwietnia 2011 410ka jest starsza i ma dobrą opinię wśród użytkowników. M430 to nowszy produkt, a znając tendencję do coraz gorszej jakości nowszych wydań części osobiście brałbym 410kę.
Fenthin Napisano 27 Kwietnia 2011 Napisano 27 Kwietnia 2011 FC-M410 ma akurat 42-32-22. FC-M430 to po prostu nowy model, tyle. @Sandacz 113mm tak, ale tylko w przypadku kwadratu, jeśli mówimy o korbach na Octalink - 118mm. A same korby najwyżej należą do 8 czy 9 rzędowych grup. Technicznie nie ma żadnych przeciwwskazań, by używać nawet korby XTR z 6rzędowym wolnobiegiem.
Sandacz Napisano 27 Kwietnia 2011 Napisano 27 Kwietnia 2011 Faktycznie - myślałem o kwadracie. Jeszcze jedna kwestia: tarcze korb w grupie 9sp. są chyba nieco cieńsze. Czy np. szerszy łańcuch 8sp, współpracując z korbami z grupy 9sp, nie będzie powodował ich szybszego zużycia, czy jest to pomijalne?
Grand231 Napisano 27 Kwietnia 2011 Napisano 27 Kwietnia 2011 Jeszcze jedna kwestia: tarcze korb w grupie 9sp. są chyba nieco cieńsze. Czy np. szerszy łańcuch 8sp, współpracując z korbami z grupy 9sp, nie będzie powodował ich szybszego zużycia, czy jest to pomijalne?Będzie ci zawijało łańcuch, sam miałem taki przypadek że na starej korbie XTR 9 rz znajomy zastosował łańcuch do 8 rz i czasami zawijało mu łańcuch. Dlatego podsumowując do 9 rz łańcuch 9 rz.
Sandacz Napisano 27 Kwietnia 2011 Napisano 27 Kwietnia 2011 Być może wynika to z tego, że szerszy łańcuch 8rz, z powodu większych luzów na cieńszych zębach korby 9rz, może zahaczać w pewnych, dynamicznych sytuacjach o sąsiednią, większą zębatkę korby? Ma to sens? Bo na chłopski rozum większe luzy to mniejsze prawdopodobieństwo "zabierania" łańcucha przez zęby :-)
Ucek Napisano 28 Kwietnia 2011 Autor Napisano 28 Kwietnia 2011 Jeszcze raz dziękuję za odp. Wezmę tą M410 z suportem 113mm. Dla pewności przejdę się do sklepu w którym kupiłem rower. Zobaczę co mi doradzi, w razie czego skonsultuję jeszcze tu na forum
tobo Napisano 28 Kwietnia 2011 Napisano 28 Kwietnia 2011 Będzie ci zawijało łańcuch, sam miałem taki przypadek że na starej korbie XTR 9 rz znajomy zastosował łańcuch do 8 rz i czasami zawijało mu łańcuch. Dlatego podsumowując do 9 rz łańcuch 9 rz. Nieprawda. Nie ma reguły, że z tego wynika problem. Jeźdżiłem bardzo długo na korbie 9sp z napędami 8sp i nie było żadnych problemów. Zaciąganie leży raczej po stronie zużytych i/lub brudnych komponentów napędu. Mam korbę 430tkę i ma dwie wady wg mnie: bardzo ciężkie zębatki (duża waży prawie 200 gram) oraz cały zestaw korba-suport (ponad 1300 gram...) i mały kłopot ze zdjęciem z osi, gdyż u mnie ściągacz opiera się o gniazdo korby a nie o oś. No ale to akurat problem serwisu a nie twój Korba wg mnie jest sztywna, całkiem sympatycznie wygląda, zębatki pozwalają na lekką i bezproblemową zmianę biegów.
Sandacz Napisano 28 Kwietnia 2011 Napisano 28 Kwietnia 2011 Z drugiej strony, jeśli nie ma się w planach przechodzenia na napęd 9rz, pakowanie nieoptymalnej dla 8rz, droższej korby, to trochę sztuka dla sztuki.
Mod Team Puklus Napisano 28 Kwietnia 2011 Mod Team Napisano 28 Kwietnia 2011 Sztuka dla sztuki są korby pod 8 i pod 9 z ta sama grubością zębatek.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.