Skocz do zawartości

[napęd] Czyli składamy nowy napęd


Zergonyac

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam.

Piszę w sprawie pomocy w dobraniu częśći do całego napędu :). Jeździłem moim rowerkiem ok 4 lat, no i ma dosyć. Mam kasetę i łańuch srama, przerzutki i manetki alivio (2006), korba (też alivio) jest dowalona (kwadrat). Całość ma ok. 9-10tys. przebiegu i nic z tym nie da się zrobić. Praktycznie na każdym biegu łańcuch przeskakuje, teraz po zimie doszła rdza - znajomy serwisant powiedział mi, że napęd się do niczego nie nadaje (zresztą sam też to stwierdzam :(). Koło z tyłu ma taki sam przebieg jak napęd, czyli spory. Nie wiem w jakim stanie jest piasta, dodatkowo - v-breki wytarły co trzeba, no i koło też by trzeba było zmienić (to z kolei jest vuelta air line 1). Na całość (czyli cały napęd i koło + tarczówka) mam pi razy drzwi 1000-1500zł (im mniej tym lepiej). Teraz pozostaje mnóstwo pytań : co wybierać ?

Jeśli chodzi o koło to myślałem o piaście novateca, obręczy alexrims fd 26 no i szprychach richmanna (takie koło mam z przodu i jest git). Oponki są - haczhinsony piranie air light kevlar. Hamulec - avid bb5 ? Mam go z przodu i jestem zadowolony - warto sie pakować w bb7 ? Pozostaje napęd.. Alivio sprawowało się w miarę fajnie, ale wolałbym kupić teraz coś lepszego - coś co będzie chodzić płynniej i szybicej. Więc, co kupować ? Deore, lX, SLX, coś ze srama ? W tej kwocie co napisałem musze kupić : przerzutke przód i tył, korbę, łańcuch, suport, kasete, koło, tarczówke, manetki, (klamki mam), linki, pancerze.

Kiedyś w tym siedziałem, ale teraz sobie nie poradzę. Podjąłby się ktoś złożenia takiego napędu ? Jeśli łaska to prosiłbym też o wytłumaczenie o co chodzi z top swingiem i down swingiem, technologią shadow itd. Rower jest przeznaczony do MTB, raczej lekkiego MTB. Do takiej maszyny to kompletujemy :

 

roweeer.th.jpg

 

roweryyyynnn.th.jpg

 

Liczę na Waszą pomoc, z góry dziękuję :)

  • Mod Team
Napisano

Przerzutka Down Swing - ma obejmę powyżej prowadnicy.

Przerzutka Top Swing - ma obejmę poniżej prowadnicy.

Zastosowanie jednej z nich zależy głównie od konstrukcji ramy.

 

Technologia Shadow - w przerzutkach z tą technologią wyeliminowano jeden sworzeń dzięki czemu korpus przerzutki nie obija się o ramę.

Zmieniono również prowadzenie pancerza, nie idzie on już dużym łukiem, tylko w miarę prosto.

 

 

Propozycja napędu:

- korba z suportem Shimano Deore (200 zł)

- manetki Shimano Deore (150 zł)

- kaseta Shiamno HG-50/HG-61 (50/85 zł)

- łańcuch Shimano HG-53/HG-73 (40/55 zł)

- przerzutka przód Shimano SLX (70 zł)

- przerzutka Shimano SLX (130 zł)

- hamulec Avid BB5 (150 zł)

- koło:

*szprychy: DT Champion/DT Competition (50/80 zł)

*piasta: Novatec D-142 SBT (100 zł)

*obręcz: Mavic XM317 (105 zł)

 

Razem: 1125 zł (wariant droższy)

 

 

Rozpiska jest mocno poglądowa, zależy na co chcesz więcej przeznaczyć kasy i co dla ciebie jest ważniejsze.

Myślę, że zestaw jest dosyć optymalny, równie dobrze można dołożyć do jakiejś części jak i kupić tańszą.

 

Pozdrawiam.

Napisano

A jak z ilością przerzutek - 8 czy 9 ? Zależy mi, aby na ostatniej pedałowało się jak najciężej, ale z tego co wiem to wcale nie oznacza, że powinienem brać 9 tak ?

Napisano

A jak z ilością przerzutek - 8 czy 9 ? Zależy mi, aby na ostatniej pedałowało się jak najciężej, ale z tego co wiem to wcale nie oznacza, że powinienem brać 9 tak ?

koronki kaset są stopnionwane 11-28 , 11-32, 11-34 (wyjątkiem jest xtr ktory stopniowanie zaczyna od 12)

Na najwyzszej zębatce kasety 11-28 bedzie ci się ciezej pod gore jechalo anizeli na 11-34 - wiekszy mlynek)

Zarzucisz przód blat 44zęby i tył 11zębów i bedzie ciezko ew mozesz zmienic blat na 46/48z ale wtedy mozesz miec problem z regulacja przerzutki przedniej...

Napisano

Zastanów się nad czymś innym jak Novatec z tyłu. Zdychają bębenki, generalnie można trochę poczytać o problemach z nimi.

 

Co bym zmienił w zaproponowanej konfiguracji:

Pozostałbym przy tej samej obręczy co masz w drugim kole - tylko i wyłacznie ze względów estetycznych :rolleyes: Osobiście lubię jak oba koła wyglądaja tak samo.

O piaście już wspominałem.

 

Jeśli masz założony budżet 1500 zł max to zastanów się, czy nie zmienić hamulców na hydrauliczne. W okolicach 200 zł na koło możesz znaleźć juicy 3, shimano 575 albo za kilka złotych więcej deore (595). Sprzedając swojego BB5 odzyskasz pare zlotych i masz w limicie też dobre hamulce hydrauliczne.

  • Mod Team
Napisano

Moje sugestie:

- przerzutka przód stary, lekki i niezniszczalny LX:

http://www.allegro.pl/item966012181_przerzutka_shimano_deore_lx_bcm.html

http://www.allegro.pl/item934315238_przerzutka_przednia_shimano_lx_fd_m571_synkros.html

- przerzutka tył Deore 80-90zł,

- manetki Deore 100zł,

- kaseta Deore 70zł,

- łańcuch Campagnolo C9 110zł i tu uważam, że warto tyle zapłacić za trwałość,

- korba... szukałbym starszych modeli Deore/LX na octalink np.

http://www.allegro.pl/item951650266_korba_shimano_deore_fc_m540_synkros.html

Suport LX do niej kupisz na Allegro za 70zł z przesyłką.

- obręcz jak kolega wyżej pisał XM317, albo coś podobnego,

- piasta jakakolwiek tylko nie Novatec, może np. XT?,

- hamulec - ja wolałbym mieć 2 jednakowe hamulce dlatego kupiłbym taki sam jak masz, albo wymienił oba na np. Juicy 3, które dostaniesz za 400zł.

Napisano

Czyli ogólnie, z tego co czytam nie warto się pchać w zbyt dobrą przerzutkę do przodu (ponad deore), bo nie ma róznic tak ? Hydraulików nie będę kupował, bo ich nie ogarne i to dodatkowe koszta. Co więcej, siła hamowania jaką zapewnia avid bb5 jest w pełni wystarczająca, więc nie potrzebuję silniejszego hamulca. Co z kasetą i łańcuchem ? Warto tutaj inwestować np. do SLX czy kupić zwykłe deore i wymienić te komponenty za rok ? I przerzutka do tyłu - warto dopłacać do XT, zamiast SLX?

Obręczy droższej chyba nie będę kupował jak tego alexrimsa fd26, bo do mojej jazdy jest też w pełni wystarczający. Teraz jeszcze jedno : powie mi ktoś czy Arnik nadal handluje ? Bo coś nie mogę kontaktu z Nim złapać.

 

Edit : Korba na oktalink czy kwadrat ? Co lepsze ? Jak kupowałem moje alivio w 2006, to doradzano mi (tutaj) kwadrat z tego co pamiętam :icon_mrgreen:.

I nie wiem czy to normalne, że po 10tys. przebiegu ma dosyć ten kwadrat ?

Korba SLX, czy też nie warto dopłacać do niej i kupić zwykłą deorke ?

Napisano

co do kwadratu w korbach to ja mam swoje sachsy quartz od ok 10 lat i jestem zadowolony :icon_mrgreen: jesli zas chodzi o novatec to rzeczywiscie trafiaja sie slabe egzemplarze, ja akurat nie katuje roweru i na novatekach jezdze 5 lat i nic sie nie dzieje. przerzutki przod lepiej kupic down swing, sa trwalsze i lepsze. mozna brac starego lx lub alivio. tyl to juz kwesta gustu i manetek. jedni wola sram inni shimano.

  • Mod Team
Napisano

Jeśli nie masz nie wiadomo jakich wymagań, szczególnie co do masy sprzętu, to nie widzę najmniejszego sensu wywalania pieniędzy na SLX czy tym bardziej XT. Jedynie łańcuch kupiłbym ten, o którym pisałem bo przedłuży żywotność całego napędu. Z resztą sam też niedługo przy wymianie napędu go kupię. Co do korby - octalink będzie sztywniejszy niż kwadrat więc przy mocnym deptaniu na pedały (twarde przełożenia) łańcuch nie powinien tak trzeć o wózek przedniej przerzutki. Chociaż pozostaje jeszcze kwestia sztywności ramy. Obawiałbym się korb HTII czyli np. SLX czy obecnej Deore bo musisz mieć splanowaną mufę w ramię żeby łożyska były idealnie równo. Trwałość łożysk też jest bardzo dyskusyjna.

 

"I nie wiem czy to normalne, że po 10tys. przebiegu ma dosyć ten kwadrat ?"

W jakim sensie dosyć? Wyrobiony jest? Zdecydowanie nie jest to normalne. Dosyć mogą mieć zębatki, a nie kwadrat. Chyba że ramię korby się trochę poluźniło, pojeździłeś i się wyrobiło. To połączenie warto co jakiś czas kontrolować.

Napisano

No kwadrat jest wyrobiony i ramie korby lata na nim sobie, dosyć luźno.

"bo musisz mieć splanowaną mufę w ramię żeby łożyska były idealnie równo" - to znaczy ? Moge mieć problem z korbą deore w moim leader foxie ?

A jak róznice w szybkości i płynności przełożeń między alivio a slx ? Bo waga aż tak mi nie robi...

Napisano

"bo musisz mieć splanowaną mufę w ramię żeby łożyska były idealnie równo" - to znaczy ?

 

Planowanie polega na doprowadzeniu metodą frezowania do standardu czyli długości i równoległości płaszczyzn końców rury suportowej, co powoduje bezawaryjną i długotrwałą eksploatację suportów, zwłaszcza opartych na miskach.

 

 

Choć ja zjechałem papierem ściernym i dałem sobie spokój bo montowałem w maju, a jak chciałem umówić się w serwisie na planowanie to mieli wolne terminy dopiero pod koniec lipca.

  • Mod Team
Napisano

No kwadrat jest wyrobiony i ramie korby lata na nim sobie, dosyć luźno.

"bo musisz mieć splanowaną mufę w ramię żeby łożyska były idealnie równo" - to znaczy ? Moge mieć problem z korbą deore w moim leader foxie ?

A jak róznice w szybkości i płynności przełożeń między alivio a slx ? Bo waga aż tak mi nie robi...

To że kwadrat jest wyrobiony wynika w takim razie niestety tylko z zaniedbania. Różnicę w szybkości zmiany przełożeń nie sądzę żebyś wyczuł. Lepiej zadbać o należyty stan linek i pancerzy bo to ma duże znaczenie.

  • 1 miesiąc temu...
Napisano

No dobra.. przyszła kasa i powoli muszę się decydować na napęd.

Co sądzicie o takiej konfiguracji ?

 

Manetki : Shimano SLX

Przerzutka przód : deore (tylko jaka dokładnie ? To prawda, że lepiej brać starsze modele?)

Przerzutka tył : XT (znowu jaka ? jaka długość wózka, i top czy down swing ?)

Korba deore - (ale znowu - jaka dokładnie ?)

Kaseta deore hg 50,

łańuch deore hg 53,

piasta tył shimano XT (czy lepiej novatec? )

obręcz alexrims fd 26

avid bb5 160mm na tył

 

 

Gdzie to wszystko kupić, żeby nie było trzeba kupować w kilku sklepach ? No i fajnie gdyby jakiś rabacik był na tyle części..

  • Mod Team
Napisano

Przerzutka przod jak pisał Odi LX M571 tani i niezawodny.

tył XT najlepiej chyba shadow długośćwózka zalezy od kasety, jak weżmiesz 11-34 to SGS.

Korba tez bym celował jak pisał Odi w Starszego LXa na octalink.

pasta XT tutaj sie shimano nie popisało strasznie awaryjne bębenki ma.

Napisano

Chciałbym mieć 32 na kasecie, żeby jak najciężej się pedałowało, więc jaki wózek ?

A korba LX mi nie pasuje, bo rower cały czarny i kicha bedzie z takim beżem - a czarnych chyba nie ma ?

Napisano

Korba FC-M590 jest w porządku choć łożyska w porównaniu do tych, które były w niezintegrowanych osiach suportu na Octalink według opiniowanych, mają krótszą żywotność.

 

Co do wózka jeśli z tyłu będzie kaseta 11-32, a korba z blatem 44 to spokojnie średni wózek podejdzie co nie znaczy, że długi też nie może być.

Napisano

A średni wózek jest po prostu szybszy od długiego ? Czym się róznią te długości wózkow poza długościami ? Czytam sobie tutaj różne tematy (m. in. też o sprężynie - normalna czy odwrotna ?)

Napisano

dluzszy wozek ogarnia wieksze przekosy, co nie zmienia faktu, ze sredni nie ma najmniejszych problemow z kaseta 11-34, odwrotna sprezyna ma tylko sens przy dual controlach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...