Skocz do zawartości

[działy] może nowy dział ?


Rekomendowane odpowiedzi

Ostatnio tak pomyślałem, że można by założyć jeden dział pod nazwą SERWIS. Byłby to dział zamknięty tak jak np. FAQ i można by tam znaleźć instrukcje do samodzielnego serwisowania roweru. Wielu osobom przydałoby się takie coś i nie trzeba by było zakładać kilkunastu takich samych tematów, aby się czegoś dowiedzieć.

Głównie chodzi mi o takie rzeczy jak np. smarowanie piast, suportu, czyszczenie napędu, smarowanie łańcucha, serwis amortyzatorów, odpowietrzanie hamulców, regulacja hamulców, obliczanie długości szprych, obliczanie długości łańcucha, wymiana kasety, ściąganie korby, demontaż suportu, Centrowanie kół, łatanie dętek, wymiana linek, pancerzy itp.

Chodzi mi o coś podobnego np. do superpedro w BB lub do ostatnich stron poświęconych serwisowaniu rowerów w MR.

Co wy na to ??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Siemka

 

Związku z tym iż się podjąłem pokazuje cześć pracy.

Oczywiście jest to tylko kawałek, ale schodzi z tym długo jeżeli chce się zrobić dokładnie.

Zdjęcia, gdy już skończę będą pododawana, a na dole będzie jak serwisować dany typ hamulców z linkami do YouTube lub link do tematu z tymi informacjami.

 

Poniżej przedstawiam wycinek mojej pracy.

 

 

Bardzo dawno temu, kiedy powstawały pierwsze rowery nie posiadały one w ogóle hamulców.

 

Jednak sytuacja się zmieniła, rowery są coraz lżejsze i coraz szybsze.

Myślę, że rozpisywanie się o hamulcach z XIX wieku nie ma sensu,

więc mój poradnik zacznę od hamulca, który jeszcze nie tak dawno był powszechnie stosowany.

 

System U-brake

 

Były one prawdziwą rewolucją oraz pierwszym pozbawionym większych wad systemem hamulcowym.

Składają się one z dwóch metalowych ramion połączonych wspólną osią,

która jednocześnie jest ich zamocowaniem do przedniego widelca lub ramy.

Po naciśnięciu klamki hamulcowej ramiona hamulca dociskają gumowe okładziny hamulcowe do obręczy koła.

Był to więc pierwszy układ hamulcowy, w którym klocki hamulcowe działały bezpośrednio na obwód koła,

czyli boczną ściankę obręczy. Jest dziś standardem w rowerach szosowych,często montowane są także w rowerach BMX.

 

Zalety:

- niska cena,

- ogromna jak na owe czasy siła ścisku i doskonała modulacja,

- niewielka waga,

 

Wady:

- niewielki prześwit pomiędzy oponą a ramionami hamulca (uniemożliwia to zastosowanie

hamulca w kolarstwie górskim, gdyż bardzo łatwo zapycha się błotem)

 

System Cantilever

 

Kiedy w latach 70. zaczęto budować pierwsze prototypy rowerów górskich,

konieczne było wynalezienie hamulca, który nie będzie zapychał się błotem

i będzie miał dużą siłę ścisku.

Powstały hamulce składające się z dwóch dźwigienek połączonych cienką linką,

na której nie zbierało się już tyle błota. Hamulce te montowane są w piwoty.

W latach '90 stopniowo wypierany z rowerów MTB przez hamulce typu V- brake.

Dzisiaj stosowany jedynie w niektórych rowerach przełajowych i BMX-ach.

 

Zalety:

- dobre dozowanie siły

- łatwo wyczuwalny punkt blokowania koła

- niska cena

- prostota konstrukcji

- nie zapychają się błotem, tak szybko jak hamulce U-brake.

 

Wady:

- niewielka efektywność,

- wrażliwe na warunki atmosferyczne ( woda, błoto)

- by uzyskać wystarczającą siłę muszą być stosowane z klamką na 3 lub 4 palce,

co utrudnia hamowanie na wyboistej trasie.

 

Należy wspomnieć, że jeszcze w roku 2001 takich hamulców używał

wielokrotny mistrz świata i mistrz olimpijski Miguel Martinez.

 

 

Wszelkie sugestie mile widziane.

 

Pozdrawiam :devil:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wg. mnie w dziale serwis powinny być opisane czynności serwisowania rowerów, a nie historia hamulców ... Taki temat mógłby wylądować w FAQu. Moją myślą tego tematu było opisanie czynności serwisowo-regulacyjnych wraz ze zdjęciami i dokładnym opisem co i jak należy zrobić.

Idąc do serwisu rowerowego masz nadzieję, że zostaną tam naprawione jakieś usterki itp., a nie że sprzedawca zanudzi Cię co było kiedyś, kto na tym jeździł i co osiągnął. Ten dział ma służyć pomocą osobom, które same chcą coś naprawić. Tyle ode mnie.

 

 

Ps. na takie opowiadani powinien być inny dział - HISTORIA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Proponuję jednak, żeby opisywać czynności serwisowe, bo raczej tego będzie szukała osoba chcąca naprawić swój rower, a nie kto i kiedy jeździł na takich czy innych hamulcach.

 

Pożądane są wypowiedzi osób doświadczonych, które naprawdę potrafią coś naprawić, mają jakiś algorytm działania, a nie metodę "prób i błędów". Profesjonalizm, a nie druciarstwo.

Konkretnie, rzeczowo, bez zbędnego cukrzenia.

Zdjęcia są niezbędne - dobre a nie z telefonu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W takim razie może być tylko kto jest chętny na opiekowanie się tymi działami, bo raczej dostęp wszystkich do tych tematów to zły pomysł.

Najlepiej jak byłby jeden bądź kilku prowadzących i im inni użytkownicy mogli by przesyłać całe teksty a oni by je zatwierdzali i porządkowali.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...
  • Root Admin

Kilka informacji, które by się przydało napisać od nowa, bo na forum jest wiele starych tematów, nieaktualnych.

 

1. dobór łańcucha

2. wymiana amortyzatora

3. wybór hamulców - v, tarcze, mechaniczne, hydrauliki

4. przesiadka na full'a - wady, zalety, uwagi.

 

 

Oczywiście wiedza własna, nie skopiowana, bez podawania linków, ponieważ liniki bywaja nieaktualne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ale to też nie są informacje na temat serwisowania!

ja w dziale "serwis" bym szukała np.: jak wymienić linki hamulcowe, jak skrócić pancerzyki od tarczówek hydraulicznych, jak odkręcić pedały (wbrew pozorom wcale nie jest to takie oczywiste), jak wymienić łańcuch nie mając spinki :), jakie podzespoły smarować i czym itd.

mnie by się taki dział bardzo przydał bo sporo kasy zostawiam w serwisach rowerowych bojąc się jakąś pewnie prostą rzecz zrobić sama :yes:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Dobór łańcucha ... ? Chodzi o długość czy co ?

http://www.forumrowerowe.org/topic/41823-ancuch-vademecum/

 

Jeśli coś ma się znaleźć w faqu to nie jako dodatkowy temat o tym jak smarować łańcuch czy jak ustawić klocki w hamulcach, dział serwis jest wg mnie bez sensownym dublowaniem, jeśli trzeba coś dodać do jednego czy drugiego ( tematu ) to uzupełnić informacje w już istniejących wątkach.

 

Chcecie działu serwis tym czasem w faqu już dawien dawna to istnieje jak dobrać długość łańcucha jego konserwacja , regulacja przerzutek, hamulców - jeśli ktoś chciałby się podjąć "modernizacji/edycji" ( Zrobi to lepiej/może prościej ma jakiś ciekawy pomysł) istniejących wątków temu poświęconych to proszę o kontakt Pw/GG. Chciałbyś uzupełnić dział FAQ nowym tematem dotyczącym czegoś czego tam nie ma > także czekam na kontakt.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Nie chodziło mi o sam wątek łańcucha lecz o ogólne dorabianie "serwisu" do już istniejącego faqa - zawierającego część tych informacji ( serwisowych ), gdyby ktoś chciał poszerzyć zawarte tam informacje lub zredagować je inaczej/lepiej/prościej bardziej łopatologicznie > czekam na kontakt :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie chodziło mi o sam wątek łańcucha lecz o ogólne dorabianie "serwisu" do już istniejącego faqa - zawierającego część tych informacji ( serwisowych ), gdyby ktoś chciał poszerzyć zawarte tam informacje lub zredagować je inaczej/lepiej/prościej bardziej łopatologicznie > czekam na kontakt ;)

 

Czyli ty chcesz wszystko wrzucić do jednego worka??

A potem ktoś będzie przebierał kilkanaście stron, aby znaleźć potrzebny temat mijając przy tym Grupy Osprzętu, Geometria Roweru, Reklamuj forumrowerowe.org itd.

Jak już sam napisałeś

faqa - zawierającego część tych informacji ( serwisowych ), czekam na kontakt :D

Faq zawiera tylko część informacji serwisowych a jest ich dużo więcej...

 

Chyba nie zrozumiałeś mojej idei. Chciałem,aby powstał dział, gdzie byłyby tylko czynności serwisowe. Od podstaw jak regulacja przerzutki, do już bardziej zaawansowanych rzeczy, takich jak skracanie przewodu hamulcowego, serwis amora...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...