Skocz do zawartości

[koła]


ulvgar

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

 

Stoję przed dylematem nowych kół pod tarcze (6 śrub) do nowego bika. Jeszcze do niedawna miały być na piastach Shimano XT, szprychach Sapim Laser i obręczach Mavic xm717 ale na horyzoncie pojawiły się piast DT Onyx...

 

Pojawiło się też kilka innych pytań - może jednak szprychy DT Revolution, nyple alu czy też mosiądz, może jednak piasty XT? Jak sądzicie? Wszystkich części od razu nie kupię. Najpierw piasty, obręcze a na koniec szprychy.

 

A może zamiast takiej kombinacji "po prostu" kupić nowe XT'08 na 6 śrub i mieć spokój? 24 szprychy (lepsza aerodynamika), nietuzinkowy wygląd, piasty Shimano, możliwość przejścia na UST (choć to wątpliwe ale opcja jest :D ). Czytałem, że i klucz do centrowania jest dodawany więc i z tym nie byłoby problemu. Problem jest czy odsyłając je na gwarancję do Pawlaka (kupowałbym je w zaprzyjaźnionym sklepie) nie doszłoby do czegoś takiego, że zamiast jednej złamanej szprychy wymienią mi wszystkie? Na Forum czytałem o takim przypadku ale z kołami Mavic Crossride wysłanymi do Harfy-Harryson.

 

Składanie kół daje mi elastyczność i gdy trzeba będzie szprychę wymienić to zajmie to kilka chwil a nie wiadomo ile czasu. Chciałbym dodać, że wagowo nie przekraczam 70 kg a koło przednie nie będzie współpracować z tarczą większą od 180 mm.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czy lepsza aerodynamika to.... watpie zebys to wyczul :D

jesli kola shimano o ktorych piszesz maja standartowe szprychy to nie ma problemu. jesli to natomiast wynalazki w stylu szprych mavica (prostych, mocowanych nyplem od strony piasty albo jeszcze jakies inne ustrojstwo) to licz sie z tym ze w razie pekniecia szprychy mozesz miec problem ze zdobyciem potrzebnej ci - bo np pawlak nie sprowadzi czesci zamiennych do kol albo juz je sprzeda i na nastepne trzeba bedzie czekac np miesiac.

 

ja bym zostal przy standartowych kolach (choc moglbym kupic jakies wynalazki bo mam w sytuacji alarmowej inne kola).

ze szprych revolution, aluminiowych nypli i tych obreczy mavica (moze byc jakis zamiennik np alex rimsa) wyjdzie zestaw lekki o niskiej masie rotującej.

 

onyxy to piasty o standartowej konstrukcji ze stalowym bębenkiem i klasycznymi zapadkami (inaczej niz w 240tkach). chyba wszystkie piasty dt maja dobra jakosc i nie sądze by byly zakupową pomylka. piasty shimano maja konusy i kulki a ja takich rozwiazan nie lubie.

 

a dlaczego nie podoba ci sie wymiana wszystkich szprych? przeciez jesli zrobia ci to w ramach gwarancji to po pierwsze dobrze o nich swiadczy a po drugie zawsze lepiej miec nowe czesci niz mieszane.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

onyxy to piasty o standartowej konstrukcji ze stalowym bębenkiem

Szukałam i szukałam - widocznie źle szukałam, bo tej informacji nigdzie znaleźć nie mogłam: z czego zrobiony jest bębenek w Onyxach... Tymczasem ptaszki ćwierkały, że wszystkie piasty DT (włącznie z najniższymi modelami Swiss i Onyx) mają bębenki alu... ale skoro jednak stal - to znaczy, że bez obaw mogłabym na Onyxa założyć kasetę Deore?... Pytam dla upewnienia, bo sama o tych piastach myślałam - tylko ten bębenek mnie niepokoił... Nie ukrywam, że info o stalowym bębenku - jeśli pewne - jest dla mnie wielce pocieszające ;)

Pozdrówko przy okazji :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To znaczy, że dobrze jeśli bębenek jest stalowy a nie z aluminium?

Co do kół to XT'08 wyglądają właśnie tak z tym, że to model pod Centerlock. Chyba jednak koła będę składać. Jeżdżąc na tarczówkach w razie awarii szybko nie znajdę zamiennika, a te Onyxy raczej Shimano przebijają. Więc w przyszłym m-cu czas na piasty a potem cała reszta ;)

post-106227-1195834368_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

+czy dobrze jesli bębenek jest z alu? zle dla twojej kieszeni dobrze dla wagi piasty. jesli jednak kupowac piaste z bebenkiem alu to tylko dobrej firmy czyli np dt.

 

ulvgar: aluminiowy bebenek odciaza piaste ale ma jeden minus: nie nadaje sie do kaset bez aluminiowego nosnika ktory laczy czesc zebatek w jedno. jesli kasete masz z tloczonych zebatek to wtedy zebatki sa znitowane a miedzy nimi znajduja sie pierscienie dystansujace. takie zebatki bez nosnika dzialaja jak nóż i wżynają sie w wypusty bębenka. skutki są dwa: pierwszy zniszczenie bębenka drugi taki ze kaseta nacinajac bębenek przesuwa sie troche (mniej lub wiecej) w stosunku do polozenia wyjsciowego i trudno ją zdjąc. ja mialem taki problem z kaseta alivio i piastą reborna. aluminiowy bębenek został naciety w kilkunastu miejscach przez koronki kasety. mimo iz kaseta byla stalowa a bebenek aluminiowy to obie czesci "zespawały sie" i niezle sie nameczylem zanim kaseta zeszla. jesli zdecydujesz sie na piaste z bebenkiem aluminiowym to jesli ma ci ona sluzyc musisz kupic kasete xt/xtr lub najwyzsze modele srama ktore posiadaja kompozytowy lub aluminiowy nosnik.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kasetę xt właśnie ujeżdżam, ale w nowym biku zakładam kasetę szosową ponieważ w obecnej kasecie używam właściwie najmniejsze koronki a wieksze pozostają prawie nie zużyte. Na niektórych podjazdach może być ciężko ale na maratony górskie prędko się nie wybiorę (za daleko), a forma cały czas rośnie. Jeśli dt onyx ma bębenek stalowy to bez obaw mogę zakładać taką kasetę, prawda?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Piasta przednia:

liczba otworów: 32

długość: 108 mm

materiał korpusu: aluminium

materiał osi: aluminium

łożyska: maszynowe

ilość łożysk: 2

uszczelnienie: labiryntowy system uszczelek

waga: 195 g

 

Piasta tylna:

liczba otworów: 32

długość: 135 mm

materiał korpusu: aluminium

materiał osi: stal

łożyska: maszynowe

ilość łożysk: 4

uszczelnienie: labiryntowy system uszczelek

system wolnobiegu: 2 - zapadkowy

waga: 410 g

 

To znalazłem nt tych piast, ale o bębenku nic nie wspominają, chyba że jest ujęty jako 'korpus' - więc z alu...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To zapytaj tego mechanika również, jak to wygląda w przypadku osoby ważącej 50 kg (ważę mniej, ale na wszelki wypadek z lekkim hakiem podaję :) - zresztą, z psem na plecach tyle właśnie wychodzi, a psa wożę dość często).

Tylko nie mów, że kobieta, bo jeszcze pomyśli, że koła będą po parku jeździły :) - a to może poważnie zaważyć na ocenie przydatności tych nypli :)

Pozdrówko z zastrzeżeniem :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W przypadku alu nypli nie ma problemów z wytrzymałością, za to potrafią się zapiec. W tylnym kole mam 29 aluminiowych i 3 mosiężne, po wymianie dwóch szprych. Koła zbudowane na mosiężnych nyplach łatwiej sie serwisuje, a różnica 20g na kole nie jest znowu taka wielka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki, ulvgar - ale ostatecznie zdecydowałam się na XT HB-M770. Nie ukrywam, że zadecydowała cena. Może następne koła będą na Onyxach... chyba, że doznam nagłego przypływu gotówki przed styczniem :D - bo składanie kół jest zaplanowane na początek stycznia.

Z tymi alu nyplami zasięgnęłam porady znajomego serwisanta - on twierdzi, że nie nasmarowane nyple potrafią się zapiec niezależnie od materiału, z którego są wykonane; przypadłość ta dotyka zarówno aluminiowych, jak i mosiężnych. Postanowiłam zatem dać szansę aluminiakom :D - w razie czego do stycznia mam jeszcze czas na zmianę decyzji.

Pozdrówko wstępnie zdeklarowane :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Nie zakładam nowego tematu, ponieważ wymiana kół w moim rowerze będzie musiała poczekać przynajmniej do maja z przyczyn wiadomo jakich.

Planuje uzbierać na ten cel 1000 zł. Chciałbym kupić jakieś lekkie koła w tej kategorii cenowej. Do tej pory znalazłem dwie opcje:

American Classic / Mavic XC717 / DT Revolution

lub XT 2008 WHM 775

 

Tylko oczywiście XT bym polował, żeby obręcze były pod v-brake.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 miesiące temu...
+czy dobrze jesli bębenek jest z alu? zle dla twojej kieszeni dobrze dla wagi piasty. jesli jednak kupowac piaste z bebenkiem alu to tylko dobrej firmy czyli np dt.

 

ulvgar: aluminiowy bebenek odciaza piaste ale ma jeden minus: nie nadaje sie do kaset bez aluminiowego nosnika ktory laczy czesc zebatek w jedno. jesli kasete masz z tloczonych zebatek to wtedy zebatki sa znitowane a miedzy nimi znajduja sie pierscienie dystansujace. takie zebatki bez nosnika dzialaja jak nóż i wżynają sie w wypusty bębenka. skutki są dwa: pierwszy zniszczenie bębenka drugi taki ze kaseta nacinajac bębenek przesuwa sie troche (mniej lub wiecej) w stosunku do polozenia wyjsciowego i trudno ją zdjąc. ja mialem taki problem z kaseta alivio i piastą reborna. aluminiowy bębenek został naciety w kilkunastu miejscach przez koronki kasety. mimo iz kaseta byla stalowa a bebenek aluminiowy to obie czesci "zespawały sie" i niezle sie nameczylem zanim kaseta zeszla. jesli zdecydujesz sie na piaste z bebenkiem aluminiowym to jesli ma ci ona sluzyc musisz kupic kasete xt/xtr lub najwyzsze modele srama ktore posiadaja kompozytowy lub aluminiowy nosnik.

 

Odświeżam temat. Ostatnio zainteresowały mnie piasty DT w konfiguracji 370 przód 240s tył, miałoby to współpracować z szosową kasetą (mało kiedy używam przełożeń od 24 w górę) tylko, że DT 240s ma alu bębenek... Ale zastanawia mnie fakt, czemu wersja pod 8-, 9- i 10-cio rzędowe kasety szosowe też ma alu bębenek (wypatrzone w manualu) http://www.dtswiss.com/getdoc/99a9c909-cc6.../Datasheet.aspx strony 7-8. Czy tam działają inne przełożenia niż w MTB?

 

Konfiguracja kół przedstawiałaby się następująco:

 

piasta przód DT 370 disc/ 6 bolts, obręcz DT 4.2d, szprychy DT Competition, nyple DT prolock

piasta tył DT 240s disc/6 bolts, obręcz DT 4.2d, szprychy DT Competition, nyple DT prolock, kaseta SRAM 970R

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też nie do końca rozumiem o co chodzi z tym alu i przełożeniami/szosą/MTB ? Ale jeżeli dobrze się domyślam to zapewne o to, że poprzez "mocniejsze" przełożenia w MTB np. 22x34 koronki mogą się w wypusty bębenka wrzynać ? Wystarczy założyć kasetę na alu pająku i wówczas te "mocniejsze" się nie wrzynają. A te niższe/szybsze czy to w szosie czy w MTB i tak będą ślady zostawiać, ale nie ma obaw o to, że Ci się coś zerwie. Od 12-13 lat mam piastę szosową DT/Ibis do nie dawna używaną tylko w MTB i owszem jak miałem kasety bez pająka koronki wrzynały się w alu wypusty bębenka, ale poza utrudnionym zdejmowaniem kasety na nic to nie wpływało. 240'ka dobry wybór :) , czekam właśnie na zamówioną taką na tył w wersji z przelotowym zaciskiem (jak sztywna ośka). Ma być w PL na koniec kwietnia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też nie do końca rozumiem o co chodzi z tym alu i przełożeniami/szosą/MTB ? Ale jeżeli dobrze się domyślam to zapewne o to, że poprzez "mocniejsze" przełożenia w MTB np. 22x34 koronki mogą się w wypusty bębenka wrzynać ? Wystarczy założyć kasetę na alu pająku i wówczas te "mocniejsze" się nie wrzynają. A te niższe/szybsze czy to w szosie czy w MTB i tak będą ślady zostawiać, ale nie ma obaw o to, że Ci się coś zerwie. Od 12-13 lat mam piastę szosową DT/Ibis do nie dawna używaną tylko w MTB i owszem jak miałem kasety bez pająka koronki wrzynały się w alu wypusty bębenka, ale poza utrudnionym zdejmowaniem kasety na nic to nie wpływało. 240'ka dobry wybór :) , czekam właśnie na zamówioną taką na tył w wersji z przelotowym zaciskiem (jak sztywna ośka). Ma być w PL na koniec kwietnia.

 

Popieram (z resztą już Ci to pisałem). Aluminiowy pałąk kasety nie wyrządzi krzywdy bębenkowi, a co do jakości wykonania samego bębenka, to nie ma się czym przejmować- na pewno nie uszkodzisz go kasetą do tego stopnia, żeby piasta nie pracowała sprawnie przez najbliższych kilka lat. Pozdrówko FORUMOWICZE :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie o te wrzynanie się szosowych koronek w bębenek najbardziej mi się rozchodzi... Jeśli DT wypuściło na szosę taką piastę to chyba można ją używać z szosowymi kasetami, no nie? Kasetę na pająku w tej chwili używam, ale u mnie zwyczajnie nie ma terenów żeby wykorzystać "górskie" przełożenia, dlatego zdecydowałem się na szosową kasetę. Jeśli tylko ze zdejmowaniem kasety byłby problem to zbieram na DT ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...