Betje Napisano wczoraj o 15:13 Napisano wczoraj o 15:13 (edytowane) Dzień dobry Państwu, Zamierzam wyremontować stary rower, bo go lubię. Stara zostanie tylko rama i kierownica. Nie zamierzam kupować nowego, bo mój rumak stoi na ulicy, a strasznie tu kradną. Mieszkam za granicą i zanim zacznę użerać się z lokalnym serwisem w dwóch językach, muszę zdobyć pewną wiedzę. Podejmę pewne decyzje i dopiero zlecę robotę. A więc potrzebuję pomocy w podjęciu tych decyzji. Moje pytania będą zapewne dla Państwa bardzo łatwe. Będę niezwykle wdzięczna za odpowiedzi. A teraz do rzeczy… i proszę mi wybaczyć terminologię, nie zamierzam udawać, że znam fachowe określenia Rower: stary babski Centurion trekkingowy City 8 czyli 8 biegów Shimano Nexus 1. Wydaje mi się, że części do Shimano 7 są tańsze niż do Shimano 8. Czy mam rację? 2. Czy zmiana całego systemu z 8 na 7 biegów wymaga wymiany jakichś części w tej części między pedałami, czy tylko to co siedzi na kierownicy i tylne koło? Hamulce mam V-brake, oba idą do wymiany. Z góry dzięki za odpowiedzi, Ela Edytowane wczoraj o 15:14 przez Betje Cytuj
RabbitHood Napisano 17 godzin temu Napisano 17 godzin temu Jeśli przerzutka chodzi ci dobrze, to dogadaj się z serwisem i niech ci przeplotą tylne koło na starej piaście. Cytuj
marvelo Napisano 9 godzin temu Napisano 9 godzin temu 21 godzin temu, Betje napisał: Czy zmiana całego systemu z 8 na 7 biegów wymaga wymiany jakichś części w tej części między pedałami, czy tylko to co siedzi na kierownicy i tylne koło? Hamulce mam V-brake, oba idą do wymiany. Ale o co chodzi? Piasta jest uszkodzona? Obręcze wytarte lub skrzywione? Hamulce nie działają? Cytuj
Betje Napisano 5 godzin temu Autor Napisano 5 godzin temu @ RabbitHood Te koła mają 18 lat. Ładne parę lat rower parkuje cały czas na dworze. Opony i dętki mają 7 lat, ich poprzedniczki zdechły jakoś mając około 7 lat przebiegu (Maxis Overdrive, teraz Schwalbe Marathon Plus, rower z Maxisami kilka lat stał prawie nieużywany) 'Sterownik' biegów na kierownicy zamókł lata temu i też coś tam 'chrząka'. Nawet nie widzę na którym biegu jadę Zamierzam w przyszłym roku zacząć robić dłuższe wycieczki i nie zamierzam ryzykować że któreś prawie 20-letnie koło nagle się zebździ. Stąd decyzja o remoncie generalnym. @ marvelo Po taniości założyłam w zeszłym roku jakieś takie se hamulce, teraz poproszę serwis o założenie czegoś lepszego, na dłużej, cały system: łapki, linki, szczęki, klocki. No, może linki się nadadzą. Piasta – jeśli masz na myśli tę najważniejszą część w środku koła – być może jest w dobrym stanie, chociaż ostatnio serwisant coś tam też marudził 'na temat'. Żadne majstrowanie à la Polonaise w serwisie nie wchodzi w grę, to Holandia. Żebym się zdecydowała na 'majstrowanie' musiałabym co do przecinka rozumieć co serwisant mi tłumaczy albo próbuje wcisnąć. Więc ponawiam pytania: 1. Czy części do Shimano 7 są tańsze niż do Shimano 8? 2. Czy zmiana całego systemu z 8 na 7 biegów wymaga wymiany jakichś części w tej części między pedałami, czy tylko to co siedzi na kierownicy i tylne koło? Cytuj
pawelpiwowarczyk Napisano 2 godziny temu Napisano 2 godziny temu (edytowane) 1 - tak, Nexus 7 będzie tańszy od Nexus 8 (lub Alfine 8 ) ale to jest niewielka różnica (bardzo zgrubnie za komplet piasta plus manetka: 400 zł (7), 700-750 zł (8)). Pozostałe elementy będą w tej samej cenie (linka, pancerz, nowa obręcz, nowe szprychy, zaplecenie koła (czyli połączenie w jedno koło: piasty, obręczy i szprych). 2 - tylko to co przy kierownicy (manetka) i to co w tylnym kole (piata wielobiegowa). W wersji minimum, reszta bez zmian. To co jest między pedałami, to jest KORBA z założoną na nią zębatką, zwaną najczęściej BLATEM (chociaż błędnie) i tego nie trzeba zmieniać przy zmienia 8 na 7. Diabeł tkwi w szczegółach. Zmieniając napęd warto zmienić linkę i to w czym ta linka się porusza, czyli pancerz (nie znam nikogo, kto by zmieniał przerzutkę lub manetkę a nie zmieniał pancerza i linek (zresztą, linkę i pancerz ludzie sami serwisujący swoje rowery zazwyczaj zmieniają co kilka lat, to jest tanie a mocno wpływa na jakość zmiany biegów). Piastę kupujesz osobno. Później trzeba dołożyć do niej szprychy, obręcz, opaskę na obręcz, dętkę, oponę - i z tego wszystkiego złożyć koło (więc zapłacić za robociznę, zw. zaplecenie koła). W tym wszystkim sama wyższa cena piasty 8-biegowej rozmywa się i (moim zdaniem) nie warto na tym oszczędzać. Piasty wielobiegowe są w różnych wersjach, jedne mają hamulec w sobie (hamuje się obracając pedały w tył, na zdjęciach to te piasty, które mają blaszkę metalową wychodzącą z boku, którą to przykręca się do ramy), inne tego nie mają. Ty tego nie potrzebujesz (masz hamulce niezależne od piasty). Piasty mają takie śmieszne dziurki na szprychy. Najczęściej będzie ich 32 lub 36. Musisz mieć wówczas 32 lub 36 szprychy i obręcz na 32 lub 36 szprych. Piastę np. na 32 szprychy z obręczą na 36 szprych nie połączysz. Shimano ma dwie linie piast z biegami - tańsze Nexus i droższe Alfine. Piasty z przerzutkami Alfine występują także w wersji elektrycznej (mają wówczas oznaczenie Di2) ale to zupełnie inny system. Ja z elektrycznymi przerzutkami nigdy nie miałem do czynienia (chociaż ostatnio zastanawiam się nad elektryczną przerzutką firmy SRAM) Napędy 7 biegowe mają rozpiętość 244% (najlżejszy bieg jest 2,44 razy lżejszy niż najcięższy), a 8 biegowe 307% (najlżejszy jest 3,07 razy lżejszy niż najcięższy), w praktyce jak na w 7 biegowym nasz już najlżejszy bieg, to w 8 biegowym masz do dyspozycji jeszcze jeden bieg, jeszcze lżejszy) Manetka - to co przy kierownicy, może być obrotowa (takie są przy Nexusach) lub mieć dwa cyngielki wciskane palcami (takie są przy piastach Alfine) Pytanie, czy zmieniasz od razu przednie koło, czy tylko wymieniasz dętkę i oponę? Nie mam kontaktów z serwisem, robię wszystko sam, ale w Polsce, oddając rower na: nowe koło z nową piastą wielobiegową, nowa manetka, nowe linki z pancerzami, nowe dętki i opony, liczył bym się, że zostawię w serwisie mniej więcej 1500 zł. Mam nadzieję, że pomogłem. Ps Rzadko zaglądam na forum, teraz akurat zajrzałem, bo sam mam problem i proszę społeczność o pomoc :- ) Edytowane 2 godziny temu przez pawelpiwowarczyk Cytuj
marvelo Napisano 2 godziny temu Napisano 2 godziny temu Piasta Nexus 7 jest nieco tańsza w zakupie niż Nexus 8, ale pozostałe koszty utrzymania (łańcuch, zębatka tylna, korba/zębatka korby, wymiana linki, manetki, smarowanie piasty) są na podobnym poziomie. W przypadku poważnej awarii piasty zwykle koszt serwisu i części zamiennym zbliża się do ceny całej piasty (zwłaszcza biorąc pod uwagę robociznę na zachodzie), więc raczej nie ma to znaczenia, czy jest to Nexus 7 czy 8. Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.