luckytheluke Napisano wczoraj o 16:25 Napisano wczoraj o 16:25 Witam, wpadło w moje ręce koło z wolnobiegiem TDC z nietypowym rozkładem otworów (3 rozstawione w kształt Y). Narzędzi w zasadzie brak. Piszą w internetach, że można próbować ściągaczem z 2 pinami do Suntoura, ale nie do końca. Jest też metoda siłowa. No i jest klucz do wysłania z Kaliforni co zawyża koszty 2krotnie i sprawia, że na jednorazową akcję się nie opłaca. Miał ktoś może styczność, albo ma ten magiczny klucz porzyczyć/sprzedać lokalnie? pozdr luke Cytuj
Turysta05 Napisano 21 godzin temu Napisano 21 godzin temu @luckytheluke 3 otwory +ten czwarty poprzeczny! Zamocuj dopasowaną blachę w duże imadło i kręć kołem. Cytuj
PiotrWie Napisano 19 godzin temu Napisano 19 godzin temu Patrząc na zdjęcie wygląda że to się da odkręcić kluczem do wolnobiegów sprzed kilkudziesięciu lat, powinienem mieć w piwnicy wyrób rzemieślniczy sprzed ok 50 lat, jutro poszukam i zrobię zdjęcie - wykorzystuje on tylko dwa wcięcia te naprzeciw siebie , taki z czterema widzę pierwszy raz w życiu . Cytuj
PiotrWie Napisano 18 godzin temu Napisano 18 godzin temu (edytowane) Udało mi się znaleźć od razu. Tak wygląda - powinien pasować. Skąd jesteś? Bo ja z okolic Wrocławia - to na pewno bliżej niż Kalifornia 😀. Już znalazłem że jesteś z .... Wrocławia. Ja - spod Strzelina. Napisz na priv to się jakoś umówimy. Przy okazji znalazłem zabytkowy skuwacz do łańcucha. Edytowane 18 godzin temu przez PiotrWie Cytuj
Garlock Napisano 9 godzin temu Napisano 9 godzin temu (edytowane) Sugerowałbym przed wysyłką sprawdzić wymiary tego klucza i porównać z wycięciami w wolnobiegu. Czy ta część walcowa w kluczu to fragment samego klucza, czy jakaś tulejka/nakrętka tkwiąca tylko na osi? Bo jak część klucza, to nie da się go założyć do tego wolnobiegu. Wymiary 2 zębowego klucza od Uniora są takie: https://uniortools.com/pol/product/1670-2-4-klucz-do-demontażu-kasety-zębatek-suntour?fromcat=940622#19558 Można sprawdzić, czy pasowałby ew. z drobnymi modyfikacjami Edytowane 9 godzin temu przez Garlock Cytuj
luckytheluke Napisano 9 godzin temu Autor Napisano 9 godzin temu @Garlock ktoś się chwalił na innych forach, że tym ściągaczem do Suntoura to zdjął, ale z wymiarów, które podaje na stronie Unior wynika, że to by wymagało podpiłowania tych ząbków o jakiś milimetr. Mam zdjęcie tego klucza z wymiarami i wychodzi na to, że ten Suntour nie będzie pasować bez modyfikacji.. Cytuj
Garlock Napisano 7 godzin temu Napisano 7 godzin temu (edytowane) Firma Thomas D. Cross (TDC) zakończyła działalność rowerową w latach 80'ych ubiegłego stulecia. Więc koło (rower?) jest raczej z kategorii vintage. Pytanie, czy masz zamiar odrestaurować je maksymalnie zbliżone do stanu oryginalnego (czyli ponownie założyć ten wolnobieg), czy raczej chcesz założyć współczesny wolnobieg. W tej pierwszej opcji trzeba jakoś odkręcać i przykręcać wolnobieg bez kancerowania go. A oryginalny klucz jest dość nietypowy W drugiej opcji można odkręcić brutalniej. Zakładam, że gwint pod wolnobieg na piaście jest taki sam jak współczesne. Chyba tak, bo to produkt angielski a nie francuski, więc raczej nie kombinowali i zrobili typowy calowy jak inni producenci bo inaczej nikt by nie kupił ich produktów. Tak patrząc na ten wolnobieg , to zastanawiam się czy on nie jest przystosowany do 2 rodzajów klucza: Szersze rowki ustawione w gwiazdę (niebieskie) pod ten nietypowy klucz TDC, a węższe 2 rowki (zielone) pod klucz z 2 wypustami starego typu np. do wolnobiegów Regina Campy (typ "C" - węższe niż Suntoury): Edytowane 6 godzin temu przez Garlock 1 Cytuj
PiotrWie Napisano 6 godzin temu Napisano 6 godzin temu (edytowane) No właśnie mi się tez wydaje że mogą być dwa różne klucze, mój powinien pasować do zielonych rowków. On działa w ten sposób że demontujemy oś, wkręcamy na jej miejsce klucz tak by ząbki weszły we wcięcia na wolnobiegu ( po drugiej stronie jest drugi) mocno dokręcamy i wtedy odkręcamy wolnobieg. Garlock, uważasz że ten wolnobieg ma nietypowy wewnętrzny otwór na oś - bo ten element o który pytasz wchodzi do środka zamiast osi, Edytowane 6 godzin temu przez PiotrWie Cytuj
Garlock Napisano 6 godzin temu Napisano 6 godzin temu (edytowane) Wymiary klucza VAR188: Tu jest lista typów różnych kluczy. Do tego wolnobiegu wg mnie powinny pasować CT5 (oryginalny TDC) lub CT1 (Regina) https://www.bicycleresearchtools.com/ Oczywiście trzeba sprawdzić wymiary, czy pasują do tego konkretnego wolnobiegu Edytowane 6 godzin temu przez Garlock Cytuj
Garlock Napisano 6 godzin temu Napisano 6 godzin temu (edytowane) 53 minuty temu, PiotrWie napisał: Garlock, uważasz że ten wolnobieg ma nietypowy wewnętrzny otwór na oś - bo ten element o który pytasz wchodzi do środka zamiast osi Nie wiem. wypadałoby zmierzyć. Tak samo sprawdzić, czy te "cosie" pokazane strzałkami pozwolą na wsunięcie części walcowej do końca (żeby ząbki weszły w rowki) Sugerowałbym, żebyś pomierzył ten klucz (średnice, szerokość ząbków, średnica i długość części cylindrycznej - tak jak na rysunku wyżej) i wysłał wymiary do @luckytheluke aby mógł sprawdzić, czy ten klucz będzie pasował do jego wolnobiegu. Po co wysyłać narzędzie, które nie będzie pasować 😕. 53 minuty temu, PiotrWie napisał: wkręcamy na jej miejsce klucz tak by ząbki weszły we wcięcia na wolnobiegu ( po drugiej stronie jest drugi) mocno dokręcamy Drobna uwaga, nie dokręcamy mocno, bo wtedy klucz nie pozwoli na odkręcenie wolnobiegu. Dokręcamy lekko zostawiając nieduży luz. Tak, żeby wolnobieg mógł obrócić się minimalnie (zluzować się na gwincie) przy odkręcaniu. Ta śruba ma tylko zapobiec wyskoczeniu ząbków z rowków, przekoszeniu itp. przy szarpaniu się z kołem. Jak zluzujemy wolnobieg na gwincie to luzujemy mocniej tę śrubę o odkręcamy aż wolnobieg będzie można już odkręcać ręką. Wtedy wyjmujemy śrubę. Edytowane 6 godzin temu przez Garlock Cytuj
PiotrWie Napisano 6 godzin temu Napisano 6 godzin temu (edytowane) Na moją ocenę te "co się" są elementami osi i trzeba je zdemontować. A klucz dokręcamy solidnie - by się mógł obracać ma z drugiej strony coś w rodzaju łożyska. Ząbki mają 4 mam a walec który wchodzi w wolnobieg - 19 mm średnicy Edytowane 5 godzin temu przez PiotrWie Cytuj
Garlock Napisano 5 godzin temu Napisano 5 godzin temu (edytowane) Jak odkręcasz wolnobieg to on się na gwincie odsuwa od koła: Jak przyblokujesz klucz na sztywno od drugiej strony piasty, to wolnobieg nie będzie się mógł odsunąć, bo go będzie śruba trzymała. Jak mocno pociągniesz kluczem to coś się rozleci. Gwint na piaście, gwint na śrubie, łożysko oporowe, zetniesz ząbki w kluczu itp. Dlatego należy zostawić niewielki luz (który się będzie kasował w miarę odkręcania). I w miarę odkręcania stopniowo luzujesz tę śrubę od klucza, aż do momentu, gdy wolnobieg da się odkręcić ręką. Przy starych, zapieczonych wolnobiegach trzeba kluczem parę obrotów zrobić. Typowy gwint wolnobiegu to 1,375" x 24 TPI, czyli 24 zwoje na cal. Czyli każdy pełny obrót klucza przesuwa wolnobieg na gwincie o ok 1mm (ta prosta czerwona strzałka). Przy zaciśniętej śrubie klucza, coś musi puścić. Edytowane 5 godzin temu przez Garlock Cytuj
PiotrWie Napisano 4 godziny temu Napisano 4 godziny temu Ja robiłem to tak - najpierw skręcić dość mocno by się nie ruszało, odkręcałem lekko by drgnęło, następnie rozkręcałem lekko klucz by odkręcić kolejne pół, cały obrót i znowu popuszczałem klucz. Gdyby nie dokręcić na początku to klucz by się nie trzymał sztywno i ciężko by było ruszyć pierwszy kawałek obrotu. Kolega ma do mnie ok 50 km i jeździ po singlach w mojej okolicy więc jutro przyjedzie i będziemy próbować. Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.