Skocz do zawartości

[piasty] koszyki w piastach Shimano


Rekomendowane odpowiedzi

Kiedy Shimano zaczęli wkładać kulki w łożyskach do koszyków? Mam starą XT, już tylko w "archiwum" bo bieżnia skasowana, ale nie było tam żadnego koszyka,

trafiłem przypadkowo na graf przedniej piasty MT500 i tam kulki są wyraźnie w koszyku, natomiast w tylnej MT500 nie widać żadnego koszyka, 

jednak w MT501 tylnej koszyki już są.

Pytanie kolejne czy te piasty w wersji thruaxle są konwertowalne do starego qr 5mm kapslami?  

Edytowane przez pemekscreen
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, pemekscreen napisał:

Pytanie kolejne czy te piasty w wersji thruaxle są konwertowalne do starego qr 5mm kapslami?  

W przypadku tylnej piasty będziesz zmuszony prawdopodobnie kupić całą oś z konusami i końcówkami gdyż oś pod qr 5mm jest krótsza, jest to nieopłacalne i nie ma pewności że wszystko będzię pasować. Z moimi doświadczeniami w konwersją WH-M8000 142/12mm do 135/10mm mogę powiedzieć że niby wszystko pasowało ale konwersja się nie powiodła bo po skręceniu wszystkiego coś mocno blokowało oś. Z przednią może się udać, ale znowu oś z konusami do wymiany i opłacalność tego zabiegu jest wątpliwa, po za tym przednią najłatwiej skonwertować przez kupno osi redukcyjnej ze 15/100 mm do osi 9/100mm.

Edytowane przez leejoonidas
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tak jest do dzisiaj, wiem bo sprawdziłem w dokumentacji, tylko jedna piasta MTB ma koszyczki po obu stronach,

z tyłu i z przodu, teraz XTR i XT mają koszyczki z przodu po obu stronach, a z tyłu koszyczek jest po lewej stronie,

przez jakiś czas używałem hubów na maszynowych, ale widzę, że piasty Shimano są teraz nieco uproszczone, ew. serwis powinien zająć

mniej czasu, a to w jaki sposób znosi przeciążenia system Cup&Cone bardziej mnie przekonuje niż 4 łożyska maszynowe

z tyłu. Faktycznie więcej kulek to oczywiście więcej punktów przeniesienia na bieżnie, a tym samym mniejszy opór na każdej kulce.

Z drugiej strony gdyby w piaście był tylko jeden cup&cone a nie para po obu stronach wtedy przewaga cup&cone byłaby

oczywista szczególnie jeśli chodzi o napięcia boczne, jednak w przypadku conajmniej dwóch maszyn boczne napięcia

są już znoszone tylko przez to, że łożyska są po obu stronach środka koła, przez to ilustrowana przez Shimano potencja Cup&Cone 

Tech_Image_CupCone_01_v202210.jpg

nie jest już tak znacząca, tylko że maszynowe w przypadku obciążenia z napięcia z lewej prawe łożysko jest dociskane do góry

a lewe do dołu, co powoduje bardzo duży ew. opór na kilku kulkach, w przypadku cup&cone kulka pracuje na większej powierzchni bieżnie,

tak więc szczególnie mtb cykliści powinni jeździć na cup&cone, łożyska maszynowe powinny być tylko w turystykach i rowerach miejskich

bo tam przez 95% czasu jest tylko nacisk z góry, w tej chwili wygląda to zupełnie inaczej, rynek wyraźnie nobilituje łożyska maszynowe,

a loose balls są bardzo popularne w tanich rowerach, nową piastę shimano można kupić za kilkadziesiąt złotych. W przypadku tego typu

piast kluczowe jest jakie materiały są zastosowane w bieżniach, również stop z jakich odlane/kute są kulki jest ważny.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...