Skocz do zawartości

[Czterotłoki shimano] problem z odpowietrzeniem


tobo

Rekomendowane odpowiedzi

Hej

Mam ból dupska,  hamulec czterotloczkowy z zaciskiem deore  6120.

Złożyłem dwie sztuki , zaciski jak wyżej plus dźwignie saint. 

Przód działa bez zastrzeżeń. Odpowietrzył się w ciągu kilku minut i za 1szym razem. 

Tył jest wybitnie kapryśny. Zmienny skok klamki,  szybkie parokrotne naciśnięcie dźwigni powoduje skrócenie skoku do max 10 mm.  Dość typowy objaw zapowietrzenia. 

Skok wyjściowo duży jak na shimano,  30 mm ruchu dźwigni. Hamulec hamuje bez zastrzeżeń,  nie jest słaby,  wystarczy obsługa 1 palcem. 

Odpowietrzalem kilka razy, na różne sposoby, od zacisku do klamki,  grawitacyjnie,  przepompowanie płynu przez układ, zacisk wyżej niż klamka, odsysanie powietrza z dźwigni i z zacisku.

Jajco.

To w sumie trzeci mój shimano z czterema tłokami i drugi z którym walczę. Pierwszy się poddał i wygrałem (odessanie powietrza z zacisku pomogło), ten jest uparty. 

Układ szczelny,  bez wycieków. 

Przypuszczam że powietrze jest gdzieś w zacisku. 

Mial ktoś podobny problem z shimano z 4 tłokami? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Typowy objaw powietrza w zbiorniku klamki lub w przewodzie zaraz za klamką. Stawiasz rower kołami do góry i wciskasz kilka razy klamkę, gdy klamka się zapadnie to znaczy że powietrze jest w zbiorniku. Wkręcasz zalany lejek lub szczykawkę do klamki i strzelasz z klamki równocześnie przechylając powoli kierownicę na bok, raz na lewo raz na prawo. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gdyby tak było i winna bylaby dźwignia lub przewód to miałbym takie objawy również z zaciskami dwutkoczkowymi. Ale w ich przypadku tego problemu nie ma. 

Elementy tego układu (dzwignie i przewody) wędrują między różnymi hamulcami i poza tymi 6120 efekt jest powtarzalny bez żadnych problemów.

Klamka i przewód z przodu były też podpięte do magury mt5, efekt również bez zastrzeżeń. 

Odpowietrzałem tysiące sztuk hebli w ciągu 25 lat i w przypadku shimano mtb to jedyne sztuki które mają focha.. 

Edytowane przez tobo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, Brombosz napisał:

Miałem podobne przygody z M7120. Dopiero kiedy zablokowałem jakąś prowizorką tłoczki, tak aby ich nie cofać, efekt był zadowalający.

PS. No i warto sprawdzić, czy przewód gdzieś nie jest dupnięty i nie puchnie.

Jak pisałem- problem nie wystepuje z innymi zaciskami. Jedyna zmienna to zacisk , po założeniu 6120 jest jajco. Przypuszczam że w samym zacisku powietrze gdzieś się "chowa" i jest problem z jego wypchnięciem. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zabiegi przy odpowietrzaniu:

1. Przepuszczenie oleju z zacisku do klamki 

2. Przelanie układu "wolnym spływem" z klamki do zacisku 

3. Przepompowanie oleju z klamki do zacisku. 

4. Umieszczenie klamki ponad zaciskiem,  w pionie,  zacisk w zwisie, próba pozostawienia do swobodnego przemieszczenia powietrza do klamki.

5. Umieszczenie zacisku powyżej klamki  - odpowietrzanie przez tłoczenie oleju strzykawką podpiętą do klamki 

6. Rotowanie klamki 

7. Opukiwanie układu 

8. Odsysanie powietrza z zacisku i z klamki 

9. Podpięcie samej klamki do innego hamulca

10. Podpięcie innego zacisku 

11. Zamiana przewodów 

Odpowietrzanie wykonane dwoma różnymi zestawami. 

Hamulec "chodzi" na przewodzie w oplocie,  wcześniej na fabrycznym. 

Te dwa czterotloki to jedyne shimano z którymi mam lub miałem problem w postaci zawieruszenia w nich powietrza.  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakkolwiek ironiczna jest twoja sugestia jestem człowiekiem który nie ma oporów żeby tak zrobić  😁

Mam ten komfort. 

Tak się zastanawiam czy konstrukcja zacisku nie generuje takich problemów,  stąd moje pytanie. Na 3 sztuki dwie takowe powodują. Może zbieg okoliczności/pech (w niego nie wierzę). 

W przypadku hamulców ogólnie podobnie jest z szosowymi shimano - ich odpowietrzanie zajmuje dużo więcej czasu niż wszystkich mtb,  instrukcja serwisowa shimano do szosowych jest o wiele bardziej złożona i czasochłonna a i tak niektóre sztuki (szczególnie pierwsza generacja hydraulicznych 105tek) mogą nie chcieć się odpowietrzyć. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do listy czynności, którą przedstawiłeś, nie ma gdzie się przyczepić. Sam osobiście jeszcze spróbowałbym przelać cały układ czymś dużo rzadszym i potem wyprzeć to oryginalnym olejem. Jakby nie pomogło to też myślałbym o śmietniku, podejrzewając jakąś wadę.

Ew. zastanawiałbym się nad tym, czy powietrze nie chowa się przy jakimś gwincie... Ale tu bez rozbiórki całości nie da się stwierdzić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Magia to na pewno nie będzie. Skoro reaguje na temperaturę otoczenia i jest szczelne, to raczej oczywiste, że w układzie jest coś jeszcze poza olejem, który ma mieć takie właściwości a nie inne. Pytanie tylko co to jest, gdzie to jest i ile tego tam jest. 

Znasz historię tego zacisku? Może ktoś już to wcześniej dłubał? Ewentualnie azjata w fabryce wkręcił śrubkę, na której było za dużo uszczelniacza. 

Albo to taki olej już dawno po terminie... :) Chociaż z tym się jeszcze nie spotkałem.

W dniu 6.12.2023 o 22:42, tobo napisał:

Mam ból dupska

Jakby dokuczał zbyt długo, to chyba faktycznie lepiej wyrzucić i zapomnieć. :) Szczególnie, że masz ten komfort.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...