Skocz do zawartości

[korba] slx m-672 - strzelanie łańcucha na 1 zębie nowej koronki


Kiva

Rekomendowane odpowiedzi

Witam serdecznie

Mam problem z pracą łańcucha na najmniejszej koronce, właściwie na jednym zębie małej koronki, łańcuch przy wchodzeniu na ten ząb jest wyraźnie przesuwany w bok, co ciekawie występuje to tylko i wyłącznie na jednym zębie najmniejszej koronki,

Wszystkie koronki nowe łańcuch ma około 500 km tylna kaseta podobnie,

Wiem, że napęd powinien się dotrzeć ale wydaje mi się że tutaj coś wyraźnie nie gra,

Koronka założona napisami od strony mufy, więc to raczej odpada,

Pomóżcie bo nie mam pomysłu co może być nie tak:/

Pozdrawiam Krzysiek

 

https://m.youtube.com/shorts/_5eyn5XncbQ

Na filmiku starałem się uchwycić efekt...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mnie to wygląda na źle ustawioną przerzutkę. Łańcuch jest za blisko ramy i ma chęć spaść do wewnątrz.

Jeśli zjawisko nasila się na niskich biegach z tyłu, a na wyższych - ustępuje - to będzie to.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak jak pisze kolega powyżej. Wkręć trochę śrubę ograniczającą pozycję zmieniarki po stronie ramy. Ogólnie widać że łańcuch cały czas ściągany jest w stronę środkowego blatu (może to też efekt skosu łańcucha) . A ten zab może być po prostu lekko krzywy. Może to być nie wina przerzutki a jedynie tego krzywego zęba. Na kasetach często słyszy się o krzywych zębach. Strzela łańcuch bo jeden ząb podbija go do góry. 

Edytowane przez Adam55
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

Hejka, 

filmik był nagrywany na 1:1,  i to chyba nie jest sprawa regulacji 😕, bo z tego co widzę łańcuch nie ociera o przerzutkę z przodu, przy całym obrocie ma miejsce od wózka i z prawe i lewej strony łańcucha,  podobnie z tyłu łańcuch dobrze siedzi na koronce, nie jest raczej przeciągnięty do środka, pytanie czy pozostawić to do "dotarcia" , bo jest to dość wyraźny skok.....:/

jest to na tyle wyraźne ze mogę zlokalizować ząb który zaburza ta prace,   linia łańcucha tez wydaje się ok, mufa 73 mm, podkładka pod suport-em od strony korby - jedna, po drugiej stronie brak,   

jakiś miesiąc wstecz był też zmieniany bębenek z tyłu (w serwisie) , piasty novatec-a 792, bębenek pod 11s ale z podkładka pod kasetę, kaseta 10s xt dlatego ustawienia tyłu nie podejrzewam 😕 

wydaje mi się ze jakby to byla regulacja to albo by ciągnęło na wszystkich zębach, albo by wózek ocierał o łańcuch,   tutaj w momencie przeskoku łańcuch nie ma kontaktu z przednim wózkiem...
kurde nie mam pomysłu za bardzo 😕

 

Edytowane przez Kiva
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spróbuj naprostować delikatnie ten ząb. Jak ściągniesz łańcuch i przystawisz do zębów jakiś kawałek płaskownika powinno być łatwo stwierdzić czy jest on wykrzywiony i który to ząb. Choć wcześniej wstępnie możesz go zaznaczyć też pisakiem patrząc na uskok łańcucha. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na filmie wygląda jakby łańcuch cały czas dążył do wewnątrz, a 1 ząb był delikatnie krzywy i po nim już nie ma siły zsunąć się na swoje miejsce. Można go delikatnie puknąć lub przypiłować, ale trzeba się przyjrzeć całemu napędowi.

- krzywa rama.

- krzywo osadzone tylne koło.

- źle dobrana długość osi suportu (czy korbą została wymieniona na identyczny model?)

- korba krzywo ułożyła się na osi (nie lata? Czy to mocowanie na kwadrat?)

Nową korbę aluminiową trzeba kilka razy dociągnąć. Prawą - zaprzeć rower przednim kołem o ścianę i stanąć na klucz. Lewą - oprzeć prawym bokiem o ścianę, ustawić korbę do przodu, ścisnąć hamulec, jedną nogą stanąć na pedale, a drugą na kluczu.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@J67 na filmie widać że ma korbę na HT, zresztą pisał o podkładce pod suport. Jeśli pisze ze linie łańcucha ma dobrą to znaczy że chyba tak jest i że sprawdził 😁. Ja w swoim rowerze miałem oryginalnie z tyłu piastę Acera a z przodu korbę  2x claris więc może być różnie. Jeśli ma 3x10 to przekos może być spory. Ja bym naprostować tego zęba i powinno być git. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

Daliście mi do myślenia z tą linią łańcucha,

Więc zrobiłem zdjęcie w ustawieniu przód średnia tarcza tył połowa kasety, będę wdzięczny za opinie :)

 

PXL_20230507_210342467~2.jpg

Chyba coś tu jest nie tak tylko że z tego co czytałem to jedna podkładka pod suportem od strony korby i brak od strony lewej powinno być okik....:/

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na zdjęciu wyraźnie widać przekos, ale czy to jest źle - nie wiem. W szosie celowo ustawiłem korbę do zewnątrz i mam dzięki temu idealną linię z blatu na przedostatnią koronkę. Największej z blatu nie używam, a z młynka - też nie ma problemu.

Taki mały myk: z tyłu mam wolnobieg, a więc łańcuch podstawowy, a tarcze na korbie - dedykowane do napędu 9-rzędowego. Taki układ znosi znacznie większe przekosy.

Na suportach z podkładkami się nie znam. Mam klasyczny, na kwadrat i linię łańcucha reguluje się długością osi.

Kolega zauważył błąd w ustawieniu koła. Ja - nie, no bo nie widzę tego na tym zdjęciu. Ale sugerowałem wcześniej, żeby to sprawdzić. Przy hakach otwartych do dołu trudno będzie poprawić, ale nie jest to niemożliwe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Według mnie wyraźnie widać że lancuch na korbie skręca w prawo. Ale ja myślę że wystarczy naprostować ten ząb i będzie dobrze. Co do podkładki pod suport, może szło by ją usunąć od strony korby. Nie wiem jak sprawa z nimi wygląda bo ja mam suport 68mm a tam podkładek nie ma. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hejka zacząłem się zastanawiać na zupełnie czymś innym, czy nie uda się podłożyć drugiej podkładki pod kasetę np, 

Wtedy kaseta poszłaby w prawo i teoretycznie linia by się wyprostowała, pytanie tylko czy starczy wtedy gwintu żeby dokręcić kasetę...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To już kombinowanie 🤪. Nie rozumiem dla czego po prostu nie naprostujesz tego zęba w korbie i nie usuniesz podkładki pod suport od strony korby. To bardziej normalna i prostsza droga niż ściąganie Koła i dawanie pod kasetę drugiej podkładki. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

Hmm....dlaczego "boję" się  zmian ustawienia korby, 
Wywalając podkładkę zmiennie odległość prawej korby od osi roweru - czyli zaburzę symetrie,  nie wiem na ile to będzie miało wpływ na pracę kolan/bioder itd,  został mi miesiąc do startu w Opolskiej pętelce (420 km / 60h) i trochę się boje przeprowadzać tego typu zmiany teraz, 
odległość nóg (ud) od siodełka itd, a miałem wcześniej dość duże problemu z dopasowaniem siodła tak żeby nie mieć obtartych pachwin 😃
mama szeroki rozstaw guzów kulszowych i dość grube uda 😕



z drugiej strony podłożenie drugiej podkładki pod kasetę (o ile będę w stanie ją dokręcić w ogóle) tez mam mieszane uczucia 😕 
czy nie będzie ryzyka "zerwania" tej nakrętki przy kasecie 😕 przy mocnym depnięciu  na podjazdach 😕

Krzysiek

Edytowane przez Kiva
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

Zęba wyprostuje na pewno, myślisz że jest ryzyko zerwania nakrętki kasety jeżeli podłoże np dodatkowy 1/1,5 mm  (o ile w ogole poskrecam to )

Swoją drogą pod kasetą mam jedna podkładke a znalazlem taka tabelke z której wynika ze powinno byc 1mm+1,85 ??, fakt ze na forum szosowym...
Tabela - Podkładka Pod Kasetę. - Warsztat - Forum Szosowe (szosa.org)

*"Ale ciekawe skąd wzięła się tak przestawiona linia łańcucha.... "    -właśnie dlatego w tym grzebie, kombinując

Edytowane przez Kiva
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nawet jakby dodać ten 1mm to jest to pryszcz. Nakretka też się nakręci. Tutaj linia wygląda na przestawioną więcej. Zjedź sobie lancuchem bieg niżej i zrób takie zdjęcie, a potem kolejny i znowu fota. Odległość między koronkami w 10rz to ok 2.35 mm. 

Edytowane przez Adam55
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

Tak  myślę sobie, obecnie to nie jest oryginalna korba która była założona oryginalnie,  tam był chyba jakiś tani snutor, być może są jakieś różnice konstrukcyjne, które zmieniły linie łańcucha, ale to było jeszcze przekładane przez serwis 2 lata wstecz,  być Może tez nie sprawdzili linii łańcucha wtedy,

* obecnie jest SLX M-672
Krzysiek

Edytowane przez Kiva
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszystko działa dokładnie tak jak powinno. Terkotanie ustąpi po pewnym czasie i pewno podczas jazdy jest niesłyszalne.

Linia łańcucha korby 3x10 SLX to 50mm, Linia łańcucha kasety to jakieś 45-46mm, więc łańcuch będzie 'prosto' na ~czwartej lub piątej koronce kasety patrząc od strony najmniejszych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na szosie jest mniejszy rozjazd. Tzn - trzymając się współczesnego standardu 142x12, to na szosie też mamy ~45mm linię łancucha na kasecie, ale korby są bliżej - bo właśnie chyba też 45mm. Za czasów ogona 130mm, to na szosie korby miały linię 43.5 i kaseta też jakoś tak wychodziła.

W mtb korby są bardziej na zewnątrz w celu zrobienia miejsca na oponę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hmm,
w takim razie dzięki wielkie za zaangażowanie w dyskusje i wyjaśnienie problemu, 
widocznie po zmianie napędu na nowy zaskoczył mnie "poziom" docierania się elementów w tym napędzie,  dodatkowo przebieg tej linii łańcucha...,  tak czy inaczej dzięki za rozwianie wszelkich wątpliwości :)

 

Pozdrawiam
Krzysiek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

Panowie,

pozwolą sobie wykorzystać ten wątek do sprawdzenia jeszcze jednej rzeczy,

 

Mianowicie byłem dzisiaj na trasie i w miarę regularnie zdarzały się głośne strzały z napędu, najczęściej bezpośrednio po przejechaniu kawałka na luzie, momentalnie po dołożeniu siły strzał z napędu czasami po w połowie obrotu drugi i znowu normalna praca przez następny okres ciągłego kręcenia

Efekt był na środkowej zębatce przód, oraz zębatki 3 - 5 tył, czyli z przodu zębatka bez krzywego zęba

Pytanie czy takie zachowanie również jest normalne na świeżym napędzie, 

Z dodatkowych informacji miesiąc temu była przeserwisowana tylna piasta plus wymieniony bębenek na nowy..

*Wszystko w serwisie

 

Koło na szybko zamykaczu dociągnięte, kaseta dokręcona luzów na bębenku ruszając kaseta nie czuje,

 

Dzięki śliczne za pomoc

pozdrawiam Krzysiek

 

 

Edytowane przez Kiva
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...