AdrianoPL83 Napisano 18 Lutego 2023 Napisano 18 Lutego 2023 Witam. Czy ktoś z użytkowników może podrzucić jakąś tabelkę bądź stronę z jaką siłą dokręca się poszczególne śrubki i elementy rowerowe. Nie na wszystkich częściach są podawane wartości, w książce gwarancyjnej nie ma wszystkiego a moja pamięć jest dobra ale krótka. Przeszukałem internety i nigdzie nie mogę znaleźć odpowiedniego materiału.
Mod Team bogus Napisano 18 Lutego 2023 Mod Team Napisano 18 Lutego 2023 Mam coś takiego. Tabela momentów.pdf
AdrianoPL83 Napisano 18 Lutego 2023 Autor Napisano 18 Lutego 2023 Dziękuje Ci bardzo, o coś takiego mi chodziło. Teraz zawsze będzie pod ręką, bez zbędnego szukania.
pecio Napisano 18 Lutego 2023 Napisano 18 Lutego 2023 Z tym , że z innym momentem dokręca się śrubki na karbonie inaczej na alu , inaczej na stali i też wszystko w zależności od klasy śruby. W swoich serwisówkach Shimano , Sram itp podają momenty dokręcenia poszczególnych śrubek.
AdrianoPL83 Napisano 19 Lutego 2023 Autor Napisano 19 Lutego 2023 Ja mam alu ramę więc tą tabelką spokojnie mogę się posiłkować ale dziękuję za zwrócenie uwagi. Dziwię się tylko że kupując rower w kartach gwarancyjnych nie podają takich informacji.
Kettler Napisano 19 Lutego 2023 Napisano 19 Lutego 2023 Jeżeli używasz kompletu kluczy imbusowych to raczej trudno zrobić aluminiowej ramie krzywdę. Długość ramienia w takim imbusie jest tak dobierana aby przy dokręcania z tzw wyczuciem wszystko było ok. Gorzej gdy stosujesz wymienne końcówki do jednego ramienia na przykład z grzechotką. Klucz dynamometryczny po początkowej fascynacji zostawiam do karbonu.
pecio Napisano 19 Lutego 2023 Napisano 19 Lutego 2023 Nikt nie poda takich info bo wg . producenta jest to w gestii serwisu. Przysłowiowy Kowalski i tak nie wiedziałby co to jest oraz czym się to je. W poszczególnych serwisówkach masz wszystko dokładnie wyszczególnione i nawet czy masz dać Loctite na gwint czy też anti -seize lub czy co tam wymyślił sobie projektant.
AdrianoPL83 Napisano 19 Lutego 2023 Autor Napisano 19 Lutego 2023 Cytat W poszczególnych serwisówkach masz wszystko dokładnie wyszczególnione Czyli gdzie bo nie do końca rozumiem o co Ci chodzi. Ale nie każdy daje rower do serwisu i moim zdaniem takie informacje w karcie gwarancyjnej powinny być zawarte. Ja bym rozumiał ich brak gdyby każdy producent wymagał corocznego przeglądu roweru w serwisie bo w przeciwnym razie kupujący traciłby gwarancję. Na szczęście tak nie ma i nie trzeba płacić co roku 100 zł za pieczątkę w karcie gwarancyjnej. Ale dam Ci przykład firmy Kross. Większość producentów nakazuje zrobić serwis zerowy po zakupie roweru po 2-3 miesiącach od zakupu, jego brak skutkuje utratą gwarancji. Ale w/w producent jeszcze po roku użytkowania wymaga zrobienia serwisu rocznego za który trzeba zapłacić w okolicach 100 zł.
pecio Napisano 19 Lutego 2023 Napisano 19 Lutego 2023 https://si.shimano.com/pl/dm/MAFC002/Bottom_Bracket - taki szybki przykład jak przestudiujesz to zobaczysz. Są wersje bardziej szczegółowe w pdf. I czy to Sram , Fox , Rock Shox , Shimano czy wiele innych firm każdy publikuje swoje serwisówki.
Kettler Napisano 19 Lutego 2023 Napisano 19 Lutego 2023 @AdrianoPL83jak kupujesz samochód to też oczekujesz, że w książce gwarancyjnej będziesz miał pełną instrukcje serwisową ? Uważam, że producenci zachowują się ok. udostępniając podstawowe informacje na temat serwisowania na swoich stronach.
AdrianoPL83 Napisano 19 Lutego 2023 Autor Napisano 19 Lutego 2023 Spoko, teraz wiem o co Ci chodziło we wcześniejszym poście. Mam też plik Shimano gdzie pokazują na ilustracjach jaki klucz potrzebny do danych części, jak montować, co jest potrzebne, jaka siła dokrecen śrub poszczególnych części etc. ale chciałem też coś w formie tabelki jaką mi podsunął kolega wyżej w pliku. Nigdzie nie trzeba szukać tylko otwiera się plik i wszystko pod ręką. Sam już korzystałem z tej strony serwisowej Shimano. Dziękuje za pomoc. Kettler Przy zakupie roweru aluminiowego, stalowego jestem w stanie zaakceptować że udostępniane są tylko podstawowe informacje natomiast kupując rower karbonowy gdzie ćwierć obrotu potrafi uszkodzić ramę to powinno być obowiązkiem producenta aby dać w karcie gwarancyjnej szczegółowe informacje na temat siły dokręcania śrub.
pecio Napisano 19 Lutego 2023 Napisano 19 Lutego 2023 U mnie przynajmniej na mostku, kierownicy , sztycy, korbach jest koło śrubek "wypalone" z jakim momentem dokręcać lub jest naklejka . Na osiach też mam grawera 13 NM. A jak pamiętam gdy kupowałem poszczególne komponenty to też w manualu dołączonym było z jaką siła dokręcać. Tabelki to dobrze się sprawdzają przy skręcaniu konstrukcji stalowych , ale niekoniecznie przy rowerach czy samochodach ( jeden producent każe śrubę do koła kręcić 110 NM a inny dokładnie taką sama już tylko 90NM)
AdrianoPL83 Napisano 20 Lutego 2023 Autor Napisano 20 Lutego 2023 Przy moim rowerze również niektóre elementy mają oznaczenia z jaką siłą dokręcać ale niestety nie wszystkie. Już kilka gwintów przekręciłem i części do kosza, jak ktoś pisze dokręcamy z wyczuciem to mnie trochę bawi bo każdy ma inne czucie w ręce dlatego kupiłem klucz dynamometryczny i działam nim na wszelki wypadek.
pecio Napisano 20 Lutego 2023 Napisano 20 Lutego 2023 Serwisant który już dokręcił setki śrub nabywa takiej pamięci mięśniowej ,że potrafi na wyczucie dokręcić bezbłędnie . Siak czy owak ja z racji ,że mam rower i wiele szpeju z plastiku kręcę kluczami a w większości śrubokrętem dynamometrycznym 1-5 Nm . A ,że ciężko pamiętać wszystkie momenty to mam na podstawie serwisówek zrobione ściągi pod konkretny rower i tego się trzymam .
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.