Skocz do zawartości

[Hamulce Tarczowe Mechaniczne] Jeden vs dwa ruchome tłoki


ChuChu

Rekomendowane odpowiedzi

Hej,

Mam już dość duże doświadczenie z TRP Spyre, które ma dwa ruchome tłoki. W nowym rowerze mam bliźniacze Tektro C550, które sprawdzę dopiero na wiosnę. Jednak z ciekawości oraz lekkiej niechęci do wspomnianych hamulców, zamówiłem zaciski z jednym ruchomym tłokiem od Shimano. Mam pewne doświadczenie z zaciskami MTB z jednym ruchomym tłokiem i byłem zaskoczony, jak były mocne. Może modulacja nie była na najwyższym poziomie, ale w zasadzie lubię hamulce działające prawie jak 0/1.

Być może odwołam te słowa za jakiś czas, ale mam wrażenie że Hype na hamulce z dwoma ruchomymi tłoczkami, został nakręcony dość sztucznie. Około 2013 roku, miałem MTB z hamulcami Acera i najtańszymi tarczami Shimano. Może nie były to bardzo mocne hamulce, ale wystarczająco mocne żeby podnieść tylne koło i pewnie hamować. Po zmianie na niski model hydrauliczny, odczułem wręcz spadek siły hamowania. Wszystko to bez docierania czy ustawiania co do ułamka milimetra, bo po prostu się na tym nie znałem. Dwa lata temu kupiłem rower z hamulcami Tourney i jakimiś topornymi tarczami Tektro. Przejechałem się dookoła bloku, bo to nie mój rower i byłem bardzo zdziwiony, jak dobrze hamuje ten zestaw. Nie było się do czego przyczepić.

No i tutaj dochodzi do porównania, ze wspomnianymi TRP Spyre. Na niskich tarczach Shimano i zwykłym pancerzu, te hamulce nie hamują. Nie chodzi o to, że nie zrywają asfaltu, a koło nie blokuje się przy lekkim naciśnięciu klamki. One po prostu nie hamowały. Ciągnięcie klamki w dolnym chwycie, powodowało że rower zwalniał. Poprawa nastąpiła przy zmianie na pancerze bezkompresyjne i oryginalne tarcze TRP. Powiedzmy że na takim zestawie da się odczuć że rower hamuje. Chociaż co to za hamowanie, jeżeli w dolnym chwycie, unosi w sposób absolutnie minimalny człowieka ważącego poniżej 60kg.

Oczywiście, pomiędzy MTB a Szosą/ Gravelem jest różnica w klamce. Wydaje mi się, że w MTB można wygenerować większą siłę nacisku. No ale o ile większą, w porównaniu do dolnego chwytu? Co do ciągu samej klamki, nie wypowiadam się, bo nie znam tematu. Nie bardzo chce mi się wierzyć, że tak drastyczna różnica w sile hamowania, wynika tylko i wyłącznie z klamki. Przecież zaciski Szosowe/ MTB nie są identyczne i dostosowane do odpowiednich klamek. 

To tak tytułem wstępu. Jakie są Wasze doświadczenia w tym temacie? Najlepiej w połączeniu z klamkami szosowymi. Ktoś z Was próbował jeździć na obydwu typach i ma porównanie?

Tak jak pisałem, zamówiłem zaciski i mam nadzieję że dojdą w skończonym czasie. Jeszcze nie wiem czy zainstaluje je teraz, czy może dopiero po sezonie przy większym serwisie, ale to zrobię żeby mieć porównanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To co napisałeś to są prawdziwe wnioski.

W tym roku kupiłem rower Marin Stinson, z mysła "....a hamulce mechaniczne, .... się wymieni na hydraulikę" Po miesiącach nie widzę potrzeby wymiany. Mechaniczne są skuteczne.

Drugi rower Marni Nicasio, hamulce Tektro mira, klamki od microshift. Siła hamowania bardzo porównywalna do GRX400.  

Gdybym miał montować hamulce mech, to właśnie były by to Tektro Mira. Bardzo bezproblemowe, łatwa obsługa. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kiedyś jeździłem (XC) na prostych Tektro na linkę. Klamkomanetki Deore 590 - było OK, ale bez szału - zresztą to jazda po lasach głównie więc starczało.

Potem ze składu Ali zanabyłem 'dwutłok' na linkę - HB-100 (zaciski hydrauliczne). No tu już było znacznie lepiej i większy komfort, bo kompletnie bezobsługowe. Ustawiłem i jeździłem. Do nich po jakimś czasie kupiłem klamki Speed Dial 7 bo zmieniałem manetki ... no tu już było super.

Ostatecznie moja przygoda hamulcowa skończyła się na klamkach Zee 640 i zaciskach 6100. Możliwe, że zbyt dużo się spodziewałem po tych Shimano bo muszę napisać, że hamują tak 10% lepiej od chińskich. Naturalnie nie porównuję tu wygody klamki z serwo bo jest znacznie na plus w stosunku do Avidów. Chociaż te ostatnie mile zaskakiwały możliwościami ustawień dla linki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie subiektywnie dobrze wyregulowane BB7 klocki metaliczne, dobrana tarcza-  siła hamowania bardzo dobra. Porównanie z XT - na najdłuższych stromych zjazdach powolnych  w mechaniki męczą się dłonie, bo siła musi narastać kiedy jedzie się technicznie bardzo wolno. Ale w normalnym użyciu nie brakuje siły hamowania.   Podobnie cenię bardzo stare mechaniki Shimano.

Problem jaki mam to jazda w ulewie przez piaszczyste puszcze, kiedy raz wpuszczony do zacisku mokry piach drze tarcze i nie puszcza, nawet w czasie powrotu już asfaltem, w hydraulikach jakoś się czyści, a w mechanikach z jednym tłoczkiem jest gorzej, wręcz fatalnie, możliwe że płacę cenę za swój sposób regulacji ustawienia nieruchomego klocka, i oczekiwanego momentu kiedy hamulec chwyta przy zaciskaniu klamki, ale badań szczeliny roboczej nie zrobiłem. Tzn nie wiem czy mam mniejszą szczelinę w bb 7 czy inne czynniki zapychają mokrym piachem bardziej  Bb7 od deore Xt.
 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...