Skocz do zawartości

[zmiana amortyzatora] Zmiana amortyzatora w rowerze Giant Fathom 2 2021


Rekomendowane odpowiedzi

Hej, przychodzę z pytaniem z czystej ciekawości gdyż rozglądałem się nad wymianą amortyzatora w swoim rowerze Giant Fathom 2 2021 rozmiar XL.
Rower ten jest klasyfikowany jako trail, przychodzi z widelcem o skoku 130mm, nie nadaje się on jednak do ostrzejszej jazdy jak to sugeruje sam producent, dlatego zastanawiam się co w przyszłości mógłbym tam zamontować zamiast fabrycznego widelca od Giant. Jest możliwość wymiany na amor o większym skoku? Kupić 130mm czy jednak spasuje 140mm a może 150mm? Zepsuje to całkowicie geometrię roweru? W jaki skok widelca powinienem celować w tym rowerze chcąc zrobić z niego troszkę bardziej agresywną ale jednocześnie zdolną podjeżdżać i pokonywać jakieś dystanse maszynę? Jak z geometrią po zwiększeniu skoku oraz jakie dokładnie widelce do jazdy trail/lekkie enduro polecacie. (budżet jeżeli już coś myślę że okolice 2000-2500zł)

Edytowane przez szmyra12
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W hardtailu lepiej nie zmieniać radykalnie skoku, a jak już to tak +/-10mm. Wynika to z faktu, że łatwo popsuć kąt podsiodłowy (upośledzić pedałowanie) i narobić sobie innych problemów (zwłaszcza, jeśli ma dalej "pokonywać jakieś dystanse") .

Szukasz zatem amortyzatora 130-140mm boost pod koło 27,5x2,6, nadającego się do ostrzejszej jazdy w budżecie do 2500zł.

Rozważyłbym na przykład:

https://allegro.pl/oferta/amortyzator-manitou-mattoc-27-5-boost-140-11590431377

https://www.bikestacja.pl/amortyzator-rockshox-revelation-rc-275-debon-air-tapered-boost-130mm-p-9387.html

https://allegro.pl/oferta/rock-shox-pike-debonair-charger-27-5-130mm-2021-12449713361

https://allegro.pl/oferta/rock-shox-pike-debonair-charger-27-5-140mm-2021-12449713052

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 godzin temu, KSikorski napisał:

W hardtailu lepiej nie zmieniać radykalnie skoku, a jak już to tak +/-10mm. Wynika to z faktu, że łatwo popsuć kąt podsiodłowy (upośledzić pedałowanie) i narobić sobie innych problemów (zwłaszcza, jeśli ma dalej "pokonywać jakieś dystanse") .

Szukasz zatem amortyzatora 130-140mm boost pod koło 27,5x2,6, nadającego się do ostrzejszej jazdy w budżecie do 2500zł.

Rozważyłbym na przykład:

https://allegro.pl/oferta/amortyzator-manitou-mattoc-27-5-boost-140-11590431377

https://www.bikestacja.pl/amortyzator-rockshox-revelation-rc-275-debon-air-tapered-boost-130mm-p-9387.html

https://allegro.pl/oferta/rock-shox-pike-debonair-charger-27-5-130mm-2021-12449713361

https://allegro.pl/oferta/rock-shox-pike-debonair-charger-27-5-140mm-2021-12449713052

Mój fathom 2 posiada koła 29 zamiast 27,5, a średnica opon to 2.5.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na OLX koleś sprzedaje nowego Pike'a w najwyższej wersji Ultimate, ale chce prawie 3000. Może zejdzie niżej - warto obserwować, bo pasuje idealnie do tego Fathoma.

Z drugiej strony - dlaczego ten rower Ci nie pasuje - przez ten widelec? Słabo działa? Zapada się na zjazdach? Ręce bolą po jeździe?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Qbek84 napisał:

Na OLX koleś sprzedaje nowego Pike'a w najwyższej wersji Ultimate, ale chce prawie 3000. Może zejdzie niżej - warto obserwować, bo pasuje idealnie do tego Fathoma.

Z drugiej strony - dlaczego ten rower Ci nie pasuje - przez ten widelec? Słabo działa? Zapada się na zjazdach? Ręce bolą po jeździe?

@Qbek84 Na ten moment nie mam większych do niego zastrzeżeń, na jakiś spokojniejszych trasach daje sobie jakoś radę, chociaż szału nie ma. Czasami na trudniejszym terenie, jakieś korzenne odcinki itd powodują jakiś dyskomfort rąk jednak nie jest to jakiś wielki problem. Zastanawiałem się nad zmianą amora ponieważ chciałbym spróbować jakiegoś cięższego terenu, jakieś większe przeszkody, może hopki, dropy itd a nie chciałbym przecenić możliwości tego amortyzatora i uszkodzić w jakiś sposób rower. Nie mam zamiaru na razie kupować roweru z pełnym zawieszeniem czy enduro dlatego chciałem spróbować zrobić z niego takie uniwersalne trail/enduro rozwiązanie. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Możesz jeszcze iść w trochę cięższy kaliber typu Yari/Lyrik. Tylko tutaj trzeba będzie zainwestować w wymianę sprężyny by zejść ze skokiem do wartości 130-140mm, bo one przeważnie są standardowo wypuszczane w zakresie 150-170mm. Na szczęście w przypadku Rock Shox nie jest to duży wydatek - DebonAir Shaft w najnowszej wersji C1 to koszt rzędu 150-200zł + cena małego serwisu.

Droga małych ulepszeń to zakup Rock Shox Yari, pojeździć i ewentualnie wymienić tłumik na RC 2.1, czyli masz Lyrika.

Druga droga to ustrzelenie Lyrika w najwyższej wersji Ultimate, lub tańszego Select+. Oba mają te same tłumiki, tylko różnią się ilością regulacji.

Dla przykładu Yari, Lyrik Select+, Lyrik Ultimate.

Warto zwrócić uwagę na offset widelca. W obecnych rowerach 29" dominuje wartość 42-44mm, a w starszych generacjach 51mm. Giant daje widelec z offsetem bodajże 44mm i blisko tej wartości radzę szukać. Jak chcesz zgłębić tajniki offsetu, to na Googlach znajdziesz wytłumaczenie z rysunkami.

Co do Fox'a, to też znajdziesz jakiegoś Fox'a 34 albo 36, tylko na tłumiku GRIP. Można by go zaklasyfikować między Motion Control z Yariego, a Chargerem z Lyrika/Pike'a. W Fox'ie też można zmieniać skok poprzez wymianę shaftów, ale z tego co ostatnio patrzałem są z dwa razy droższe niż do Rock Shox.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Qbek84 Dzięki wielkie za tak obszerną odpowiedź ale nie będę ukrywał że mało z tego rozumiem i nie wiem w co się kierować gdyż jestem w tym temacie dopiero nowy. Co rozumiesz dokładniej poprzez stwierdzenie "cięższego kalibru"? Wolałbym jednak opcję amortyzatora bez dodatkowego grzebania w nim w postaci właśnie wymiany sprężyn itd. Jeżeli chodzi o Fox'a to nie wydaje mi się żebym potrzebował amortyzatora takiej klasy. Rock Shox w zupełności wystarczy. Tylko jaki? Zostać w 130 czy 140mm tak jak pisali inni wyżej? Jaki model pod mój styl jazdy się nada. Tak jak proponowałeś Pike'a to jednak przekracza mój budżet. Co nowego/używane pod moje wymagania w pieniądzach 2000-2500zł dostanę?
Chciałbym jakieś propozycje z powodami dlaczego w to się kierować bo więcej to niestety na ten moment mojej wiedzy nie zrozumiem, a jedynie zamota mi to w głowie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rock Shox tak w skrócie podzielił swoje widelce:

Pike - lekkie rowery trailowe

Yari/Lyrik - rowery enduro

Zeb - ciężkie enduro/jazda na maksa

Więc może by nie przesadzać skupmy się na Pike'u, który do tego Fathoma będzie najbardziej optymalny.

To co podał MICHALJ2 jest fajną opcją. Jeszcze znalazłem taki egzemplarz.

Pamiętaj jak kupujesz amortyzator używany bądź nowy z demontażu by zapytać jaka jest długość rury sterowej. By po zakupie nie okazało się, że nie zamontujesz u siebie, bo jest za krótka.

Edytowane przez Qbek84
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cytat

Tak jak proponowałeś Pike'a to jednak przekracza mój budżet. Co nowego/używane pod moje wymagania w pieniądzach 2000-2500zł dostanę?

Tańszym odpowiednikiem PIKE jest Revelation.

W zasadzie różni się tylko tłumikiem. Ma motion control zamiast chargera, choć w istocie nie jest to ten sam motion control co w rebie i reconie.

Moim zdaniem do hardtaila Revelation będzie wystarczający. Trudno będzie w hardtailu wykorzystać pełny potencjał Pike`a, bo ograniczeniem będzie i tak sztywny tył.

Nowy revelation kosztuje  w sklepie około 2 tysięcy:

https://www.bikestacja.pl/amortyzator-rockshox-revelation-rc-29-debon-air-tapered-boost-140mm-p-9339.html
https://www.bikestacja.pl/amortyzator-rockshox-revelation-rc-29-debon-air-tapered-boost-130mm-p-9338.html

Edytowane przez KSikorski
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Według mnie zmiana Crest34 na amor tylko z tłumikiem motion control nie będzie specjalnie odczuwalna. To co włożył tam Giant jest zupełnie przyzwoite. Amor posiada oś boost, powietrzną spreżyne podbna do rockshox'ów, alu lagi 34 z lepszego gatunku stopu niz 6061, krótki offset 44, magnezowe dolne golenie, ustawialne tłumienie powrotu, ustawienie wolnej kompresji/3 pozycje i blokada a sam amor jest dopasowany pod względem wytrzymałości i typu do reszty roweru i jego komponentów i go nie ogranicza. Nie bardzo rozumiem co znaczy że nie nadaje się do ostrzejszej jazdy ponieważ ponieważ ten rower nie nadaje się do takiej jazdy jeśli ta ostrzejsza jazda oznacza dużo skoków, dropów(powyżej 30cm moze 50cm) i jakieś super duże prędkości na trasie ala dh(ale praktycznie żaden hardtail się do tego nie nadaje bo tył odlatuje). Wedłu mnie jesli zmieniać to na coś już wartościowego bo amor ze średniej półki już masz i ogolnie jest na poziome revelation/yari albo niewiele gorszy ... jeśli działa tak sobie to zrób mu przegląd bo to czyni cuda jeśli chodzi o czułośc(najlepiej nie dłużej niż co 25h jazdy)

 

cecha amorka

  • Koła: 27,5”, 29”
  • Skok (mm): 100mm, 130mm
  • Sprężyna: Sprężyna powietrzna z otwartą kąpielą
  • Amortyzator: Regulowany tłumik tylko w modelach Giant
  • Regulacje: Zewnętrzny powrót, kompresja przy niskiej prędkości od blokady do otwarcia
  • Rura sterowa: 1/8” X 1.5” alloy, zwężana
  • Korona: Kuta, drążone aluminium 6069
  • Golenie: Aluminium, 34 mm
  • Golenie dolne: Stop magnezu, odlew z tiksoformowaniem  < - jakies ekstra nowe słowo którego nie rozumiem ;) 
  • : 15 x 110 Boost
  • Zdalne sterowanie: Opcjonalnie
  • Offset (mm): 44mm (27.5”) 44mm (29”)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cytat

Według mnie zmiana Crest34 na amor tylko z tłumikiem motion control nie będzie specjalnie odczuwalna. To co włożył tam Giant jest zupełnie przyzwoite. 

Obawiam się, że jednak nie jest przyzwoite. Mam bezpośredni wgląd w rower w rozmiarze XL z tym amortyzatorem z 100kg użytkownikiem i tak średnio co pół roku amortyzator ląduje na gwarancji bo trzeszczy jak by się miał zaraz rozpaść... a jeździ tylko po puszczy kampinoskiej. Może jest przyzwoity, ale nie do rozmiarów XL. Tyle z mojego doświadczenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...