Skocz do zawartości

[Sztyca] Skracanie


ChuChu

Rekomendowane odpowiedzi

Hej,

Aktualnie mam sztycę 400 mm, a ponad ramę wystaje ~15 cm. Rama ma mały Sloping, więc jest to naturalne. Rower to Gravel. Zastanawiam się nad ucięciem sztycy. Po prostu, dla świadomości zrzucenia kolejnych gramów. Pasja sprzed lat, mimo że w aktualnym rowerze średnio ma sens, bo do kategorii "Weight Weenie" nie będzie należał nigdy.

Z tego co pamiętam, przyjęło się w ramie powinno być 10 cm sztycy. Ja mam wsunięte około 25 cm. Uciąłbym około 10 cm, żeby mieć jeszcze bezpieczny zapas.

No ale jest jedna kwestia, która mnie zastanawia. Dźwignia. Jak to bywa w większości ram, sztyca wchodzi do ramy dość luźno. Nie lata w niej jak kij w wiadrze, ale nie ma też oporu przy wsuwaniu. Czy mając 25 cm schowane w ramie, więc dłuższą dźwignię, na komin będą działały mniejsze siły niż mając 15 cm? Czy ma to jakieś realne znaczenie?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moment zginający i siły tnące - zastanów się co jest wartością krytyczną. Od pewnej głębokości wsunięcia sztycy po prostu po przekroczeniu wartości granicznych nie masz szans zgnieść ścianki "zbyt płytko wsuniętej" sztycy tylko zwyczajnie zetniesz ją na linii obejmy. Stąd nic już nie wnosi czy sztyca jest w rurze 15 czy 50cm, skoro "zabezpieczyłeś" głębokością do poziomu który powoduje że inny "parametr niszczący wygrywa" 

Edytowane przez Fikander
  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cięcie pod kątem coś wnosi? Co to zmienia?

Ja będę ciął na równo, bo nie ma szans zrobić tego dobrze pod kątem.

1 minutę temu, clavdivs napisał:

Sztyca 400mm dość długa jak na rower gravelowy.  Może warto kupić lepsza ale krótsza? Starą zostawić może będzie jak znalazł do innego roweru, lub jeśli jest w dobrym stanie ja sprzedać. 

To też jest opcja. Rozważam karbon, pomyślę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cytat

Cięcie pod kątem coś wnosi? Co to zmienia?

zmienia bo możesz wyznaczyć linię cięcia tak żeby nadmiar po stronie gdzie sztycy jest więcej i się zapiera obciążona tyłkiem w stosunku do tego gdzie sztycy jest mniej i tego zaparcia już na tej głębokości nie potrzebuje coś dawał ale:

1. Przeze mnie czy prze Ciebie taki przekrój jest trudny do przeprowadzenia optymalnie i czysto

2. wagowo to bez znaczenia chyba, że prowadzisz walkę żeby rower nie ważył 6801gram tylko w punkt łapał limit.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 minut temu, ChuChu napisał:

Cięcie pod kątem coś wnosi? Co to zmienia?

Oczywiście że zmienia . Zmienia powierzchnie podparcia w najbardziej obciążonej płaszczyżnie . Cięcie sztycy aluminiowej jest banalnie proste i nie ma w tym żadnej filozofii.

Co do wagi to jaki zysk da odcięcie 10cm aluminium , zwłaszcza jeśli rower wazy pewnie z 11kg.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...