Skocz do zawartości

[LUNETA/TELESKOP] zakup dla amatora


Rekomendowane odpowiedzi

Cześć, tata poprosił mnie żeby pomóc mu wybrać jakiś teleskop do 300 zł,  jest ktoś w stanie coś polecić? Wiecie, czy taki tani zakup ma w ogóle sens? Czy cokolwiek zobaczy przez taki sprzęt? Jestem kompletnie zielony jeżeli o to chodzi. Każda sugestia będzie dla mnie cenna🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Proszę nie odebrać tego kiepsko, ale do 300 szelestów ciężko coś znaleźć... Coś jak dla dzieci lub prosta lornetka...

Ważna sprawa do czego ma służyć? Gwiazdy, księżyc, mgławice, inne obiekty na niebie, przyroda czy sąsiadka? Oglądanie nocą czy dniem? Bardzo ważne jest czy ciemno czy jasno i z tego względu dobranie odpowiedniej  soczewki stanowi podstawę wyboru. Amatorski sprzęt do oglądania nocą księżyca to koszta rzędu około 1K. I nic dokładnie na tym księżycu nie zauważysz... Jeśli oglądasz w mieście to już problem, bo zanieczyszczenie czy poświata mają duży wpływ na widoczność. Same mgły w nieckach, zachmurzenie, a nawet pylenie roślin ma duży wpłlyw. Najlepiej w górach i z dala od smogu. Jeśli miasto czy miejsca gdzie warunki są kiepskie to potrzebny raczej refraktor (potocznie zwany lunetą) ponieważ ma największy kontrast. Oj, opowiadania na ten temat można snuć.. Jak to łatwo wytłumaczyć... ??

Konstrukcji takich urządzeń jest kilka.. Trzebeby zacząć od konstrukcji..

1. Soczewkowe (refraktory) zbudowane z obiektywu, soczewek i okulara

2. Zwierciadlane (reflektor) jak się uczyliśmy posiada pryzmat i zwierciadło (tylko z nazwy liczba pojedyncza, bo w rzeczywistości są dwa), które obija promienie światła i skupia w jednym miejscu

I tu już duża różnica, bo obraz z soczewki realny, a ze zwierciadła odbity. Aby uzyskać dobry obraz to soczewkowy będzie kosztował kilka tysi, a potrzebny jest przynajmniej zwierciadlany Newtona, który jest tańszy i można w większej mierze wykorzystywać. Konstrukcji poprawiających obraz jest bez liku, ale żadna w tej cenie.