Skocz do zawartości

[Damper] Rockshox Monarch XX -problem z x lock


fidrox23

Rekomendowane odpowiedzi

Witam. Przygotowywuje się do elektryfikacji roweru i mam pytanie odnośnie tego czy miejsce łączenia blokady x lock z damperem można odwrócić o 180stopni tak aby nie był skierowany w strone pedałów a w góre. Jeśli tak to prosiłbym o jakiś mały instruktaż. Oraz czy śrube trzymającą przewód hydrauliczny można zamienić na kolankową śrubę?

Miejsce o które mi chodzi zaznaczyłem czerwonym pędzlem

20220428_172427-min.jpg

Edytowane przez fidrox23
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak masz na jednej śrubce przykręcone dwie regulacje (od boku nie widać), to lepiej tego nie ruszaj, bo jak wypadnie sprężynka z kulką, to będziesz miał problem z koniecznością późniejszego rozebrania dampera.

Zmierz miejsce. Może da się odwrócić cały damper. ;) 

Edytowane przez Brombosz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie do końca rozumiem co miał Pan na myśli mówiąc że mam na jednej śrubce dwie regulacje bo widzę tylko jedną śrubkę przykręconą do regulacji, która odpowiada za odpowietrzenie układu. Udało mi się znaleźć tylko taki rysunek techniczny co w zasadzie chyba potwierdza że można to zdjąć ale czy odwrócić w drugą stronę. Widocznie chyba sam będę musiał się przekonać rozbieracjąc wcześniej amortyzator

Przechwytywanie.JPG

279701164_1137504753713588_1431482475744722586_n.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chodzi mi o ten element:

IMG-20220503-143914.jpg

To jest pokrętło tłumienia odbicia, które ma jeden rowek pod śrubkę, która go blokuje i kilka wgłębień na malutki popychacz wewnątrz korpusu, który sprężynując odpowiada za te ustawienie zależnie od swojej pozycji.

Jak to odkręcisz i całkiem wyciągniesz, to popychacz w środku ci wyskoczy i będziesz miał problem z ponownym tego zamontowaniem, tak aby nie uszkodzić tego delikatnego plastiku. 

Moja rada to poluzować i spróbować obrócić ten kołnierz, ale nie wyciągać tego całkiem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli go tylko obluzuje to nie będę w stanie obrócić całej "blokady" a przyanjmniej nie zmienie położenia w takie które odpowiadałoby mi. Rozbierałeś już kiedyś taki amortyzator bo pisząc to że będę mieć problem z ponownym zamontowaniem domyślam się że już to robiłeś, co dokładnie tam będzie ciężko do zamontowania. Bo jeśli jest to technicznie możliwe to chyba jakoś poradze sobie z tym bądź oddam do serwisu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozbierałem i nie wiem jak to prościej napisać. :) Pokrętło, które chcesz wyciągnąć jest z plastiku. Jak je wyciągniesz całkiem, to na wcisk już z powrotem ci nie wejdzie. Próbując to robić na siłę uszkodzisz je. Cały mechanizm tłumienia odbicia jest wewnątrz dampera, a te frezy na tym plastikowym pokrętle są odpowiedzialne za pracę tego mechanizmu. 

Mając damper rozebrany całkiem na części, najpierw montuje się to pokrętło, a dopiero potem bebechy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli aby rozebrać i potem poprawnie złożyć aby nic nie uszkodzić trzeba tylko rozebrać dampera i na rozebranym damperze złożyć tak? Mam zamiar jak najszybciej robić serwis tego dampera także nie jest to problem z rozłożeniem tego, tylko czy aby ponownie to złożyć będę potrzebować jakiś specjalistycznych narzędzi. Jak oceniasz skalę trudności?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No całkowita rozbiórka dampera jest dosyć niewdzięczna. Jak się nigdy za to nie brałeś, a jest ci potrzebny, to lepiej oddaj do serwisu. To podstawowy model, więc nie należy do tych trudnych, ale często jest tak, że nawet nie wiesz co w środku jest uszkodzone i potem leżysz na częściach zamiennych. Do tego potrzebna ci wiedza jak i czym zalać tłumik aby nie zmienić jego pracy. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Raz rozbierałem i serwisowałem dampera. Ten damper pierwszy raz będę rozbierać i serwisować a odnośnie tego czym i jak zalać amorka wszystko jest wypisane w nocie serwisowej i chyba nawet w instrukcji obsługi o serwisie, Tylko potrzeba mi wiedzieć czy aby rozebrać go potrzebne są mi jakieś specjalistyczne narzędzia bo chciałbym zrobić to w jeden dzień i żeby nie lezał kilka dni zanim dojdą mi narzędzie, cały pak z uszczelkami itd dostałem wraz z damperem. Jeśli miałbym oddawać do serwisu na jaki wydatek musiałbym się szykować?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak ich nie uszkodzisz to nie. Potrzebne ci imadło z miękką szczęka (np. drewno), kawałek suchej, mocnej gumy bo rękami może się nie udać go rozkręcić, odpowiedni smar i oleje, jakieś drobne stępione szydełko żeby nie orać drobnych elementów śrubokrętem przy ściąganiu uszczelnień, pompka do amortyzatorów (zwykłą nie napompujesz) i trochę teoretycznej wiedzy jak się za to zabrać. Możliwe, że jeszcze lupa jak będziesz chciał sprawdzić stan starych oringów.

Na YT znajdziesz kilka tutoriali. Może niekoniecznie do tego modelu, ale zasada działania podobna. Jak juz wszystko złożysz, a jego praca będzie gorsza to znaczy, że coś skopałeś i trzeba jeszcze raz to powtórzyć.

Jak już będziesz miał go poza ramą, to sprawdź też stan tulejek DU. Jak teflon jest powycierany to warto je wymienić na nowe. Do tego potrzebny jest ściągacz. Można go kupić na allegro, albo zrobić sobie samemu.

Powodzenia.

Edytowane przez Brombosz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Zestaw serwisowy do niego kosztuje jakieś 209 zł 

Obrócisz bez problem musisz tylko rozebrać damper lub zrobić tak:

Ewentualnie spuścić powietrze z komory powietrznej , do tego z komory ifp . Następnie wykręcisz te dwie śrubki od góry , jedna trzyma pokrętło by nie wyszło druga trzyma sprężynkę z kulką .Która odpowiada za klikanie 

Wyjmiesz pokrętło obrócisz mocowanie , wsadzisz pokrętło   , wkręcisz śrubki 

Napełnisz komorę ifp zgodnie z manualem 

I gotowe 

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...