Skocz do zawartości

[upgrade] Merida Big Nine 500 Lite


Pawelekgit

Rekomendowane odpowiedzi

Witam. Posiadam od maja ubiegłego roku ten rower i chciałbym zrobić mały upgrade.

Chciałbym zmienić łożyska na maszynowe, co wiąże się chyba z koniecznością wymiany całych piast. Chciałbym też wymienić suport na jakiś lepszy i chciałbym zmienić hamulce przód tył.

Teraz pytanie. Czy do tych kół firmowych meridy da radę dobrać jakieś sensowne DT Swiss czy Novatec? Czy suporty marki Token są godne polecenia i czy da radę jakiś dobrać do mojego roweru? I 3 jakie hamulce będą nie za drogie, ale już bardzo sensownie hamujące? Tutaj są te podstawowe tektro, hamują średnio. I jak dużą rolę odgrywa sama tarcza przy hamowaniu? Czy znajdę gdzieś jakąś hierarchię tarcz Shimano? Czy warto włożyć przy nowych hamulcach tarcze 203mm? Ma to sens przód tył?

Sam nie będę tego przerabiał, bo jestem zielony, ale nie chcę też kupować części w tym sklepie gdzie jest serwis bo wyjdzie mnie lekko kilka stów więcej. Proszę o pomoc w wyborze jakichś komponentów.

Jeszcze pytanko odnośnie trwałości łożysk maszynowych. Czy przy normalnej jeździe w różnym terenie, ale bez błota, skoków itp itd ile mniej więcej km potrafi wytrzymać takie łożysko dobrej jakości?

RAMA BIG.NINE LITE
WIDELEC Manitou Markhor Comp Air
PIASTA PRZÓD Shimano MT400-B
PIASTA TYŁ Shimano MT400-B
PRZERZUTKA PRZEDNIA Shimano Deore
PRZERZUTKA TYŁ Shimano Deore M5120 Shadow+
MANETKA PRZÓD Shimano Deore M5100
MANETKA TYŁ Shimano Deore M5100
MECHANIZM KORBOWY Shimano Deore M5100
WKŁAD SUPORTU Shimano BBMT500PA
WOLNOBIEG/KASETA Shimano Deore M5100 11-42 11S
ŁAŃCUCH KMC X11
OBRĘCZ MERIDA COMP CC 20 IWR
OPONA PRZÓD Maxxis Ikon
OPONA TYŁ Maxxis Ikon
DĘTKI Ultralite-29
TARCZA HAMULCOWA TYŁ Shimano RT10
TARCZA HAMULCOWA PRZÓD Shimano RT10
HAMULEC PRZÓD Shimano MT-200 lub Tektro M275
HAMULEC TYŁ Shimano MT-200 lub Tektro M275
KIEROWNICA MERIDA Expert CC
STERY MERIDA M4455
MOSTEK MERIDA COMP CC
SIODŁO MERIDA Comp CC
SZTYCA MERIDA COMP CC

Pozdrawiam.

Edytowane przez Pawelekgit
Dodanie informacji
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy wymianie piasty najczęściej trzeba też wymienić szprychy, chyba że jakimś cudem nowa piasta będzie miała dokładnie taką samą średnicę kołnierza, a także tarczę (bo masz obecnie Centerlocka, który chyba głównie stosowany jest w piastach Shimano).
Co do maszynowych łożysk w piastach (w moim przypadku Novateca) według mnie jest to bardzo dobra opcja - odpada konieczność regularnego serwisowania piast na standardowych łożyskach (czyszczenie, smarowanie, wymiany konusów itd). W starym rowerze mam jakieś Novateki od kilkunastu lat/kilkudziesięciu tys km i w tym czasie tylko raz wymieniane były łożyska, poza tym nic się absolutnie nie działo. W obecnym rowerze za wcześniej się wypowiadać, bo nowe koło zaplecione na Novatecu mam dopiero od około roku/6000km, ale wszystko przez ten czas działa jak należy.

Wydaje mi się też, że piasta na maszynowych łożyskach lepiej znosi jazdę w trudnych warunkach - dostający się ewentualnie do środka syf czyni mniejsze spustoszenie niż w piastach o klasycznych łożyskach (a budżetowe modele są z reguły dość słabo uszczelnione).

Na Twoim miejscu nie wiem czy nie poczekałbym z przeplotem kół aż coś zacznie się dziać z obecną piastą lub obręczą i wtedy zapleść koło na nowej lepszej obręczy (zwłaszcza iż wydaje mi się, że obręcze które masz są nieoczkowane).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za odpowiedź. To z piastami poczekam może rzeczywiście jakiś czas, uzbieram sobie na jakieś porządne a na tych pojeżdżę sobie jeszcze. W ramach nauki wyczyściłem sobie łożyska i nałożyłem nowy smar. Powinno grać przez dłuższy czas. Co z suportem? Czy warto wymieniać na jakiś solidniejszy? Oprócz trwałości materiału to kultura pracy w poszczególnych suportach różni się znacząco?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak suport nie stuka/strzela to ja bym jeździł póki działa. Z tego co wymieniłeś to skupiłbym się najpierw na upgradzie hamulców, bo tutaj raczej odczujesz różnicę po wymianie na coś lepszego.

Piasty po przeserwisowaniu na pewno podziałają bezproblemowo przez jakiś dłuższy czas. Oczywiście pod warunkiem, że wszystko odpowiednio skręciłeś i zakontrowałeś, ale zakładam, że masz to ogarnięte.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam ten model z 2018r.

Osobiście na twoim miejscu bym jeździł i obserwował :) nie wiem do czego używasz tego roweru i czego oczekujesz.

- wkład suportu zostaw w spokoju ;P zacznie się coś dziać to wymienisz. U mnie do dziś spokój...

- hamulce możesz wymienić (też to zrobiłem jako pierwsze), zależy jaki budżet, ale celuj coś pokroju M6000/M6100 lub wyżej... tarcze do XC przód 180 tył 160 w zupełności są wystarczające,

- koła też bym na razie zostawił, ja dopiero teraz sobie zamówiłem cały zestaw.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...