Skocz do zawartości

[Korba] 1x12 kiedy wymienić zebatke w korbie


grzechu2410

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Cześć , jestem posiadaczem napędu 1x12 opartego na grupie XT. Jeżdzę na 3 łańcuchy aż zajadę kasetę ( we wszystkich napędach tak jeździłem i moim zdaniem zdaje to dobry egzamin , zmiana łańcucha co czyszczenie czyli ok 100 km  ). W napędzie 2x10 blat korby zmieniłem po ok 3 tyś km kiedy zęby robiły się lekko ostre . Kiedy zmienić zębatkę w korbie 1x12 ?? jaki jest interwał lub jaki objaw ?

Napisano

Zmieniałeś blat korby po 3k km? Stal czy aluminium?

Ja na aluminiowym Narrow Wide robiłem ponad 5k km i rower jeździ dalej.

Napisano

Ja w XT m8100 pierwszy łańcuch zmieniłem po 4 tyś km (przymiar Bitul wpadał na 0.5), kaseta przyjęła bez zająknięcia.

Zębatka z przodu wyglądała jak nowa (oryginalna od Shimano). Jest to chyba najmniej zużywający się element tego napędu. 

Póki kaseta Ci przyjmuje nowy łańcuch i nic nie przeskakuje to bym jeździł. Objawem zużycia zębatki pewnie może być że łańcuch zacznie spadać z przodu ale jeszcze nie dotarłem do takiego momentu (nakręcone jakieś 7 tyś km). 

A ta zmiana łańcucha co 100 km to lekka przesada ale to już jak lubisz ;) 

Napisano

Zmiana łańcucha co 100 km to też chyba przesada. Nie lepiej przetrzeć ścierką/ szczotką napęd co jazdę?

Za bardzo się przejmujesz, to tylko napęd który i tak się zużywa.

Tak czy inaczej, jak Ci padnie zębatka to się zorientujesz. Tak jak wyżej, łańcuch zacznie Ci spadać. Miałem taką, po 3k zaczęły się problemy, a miała być taka dobra firma. Potem kupiłem inną i przez te moje 5k i teraz u kogoś problemów nie ma.

Napisano

Przy NW głównym objawem zużycia jest głośna praca przy zmianie na nowy łańcuch. Zębatka niemiłosiernie rzęzi podczas nacisku. Oczywiście jak koledzy pisali gorzej trzyma łańcuch (ścierające się zęby). 

Napisano
2 godziny temu, skom25 napisał:

Zmiana łańcucha co 100 km to też chyba przesada. Nie lepiej przetrzeć ścierką/ szczotką napęd co jazdę?

Za bardzo się przejmujesz, to tylko napęd który i tak się zużywa.

Jak kupiłem swój pierwszy "poważny" rower to po każdej wyprawie czyściłam napęd na glanc. Co chwila ściągałem łańcuch, szejkowałem go w benzynie... Cuda wianki. Teraz mam 3 łańcuchy, rotuje nimi co około 500km i tylko smaruje w między czasie. Nawet szmatką czasami nie chce mi się przetrzeć. I co? Nie zauważyłem żadnej różnicy jeśli chodzi o żywotność napędu. Około 10 tys i śmietnik, tak czy tak. 

Napisano

Każdy przechodził przez ten etap "pucowania". Z czasem dochodzi się do wniosku że szkoda czasu i zdrowia na babranie się w tej chemii.

Napisano

W 2x10 miałeś ząbki z cienkiej blachy, teraz masz grube zęby NW. Nie wiem czy zębatka jest stalowa czy alu, bo nie mam M8100, ale w moim stalowym M8000 się zbliżam do 20kkm przebiegu zębatki CRM81 i do dzisiaj napęd chodzi mi tak samo jak pierwszego dnia. Zdarzyło mi się, że kiedyś raz spadł na wertepach łańcuch i myślałem, że to końcówka zębatki, ale przejechałem kolejne 4 czy 5kkm i się spadnięcie nie powtórzyło.

 

Szerokie zęby zużywają się bardzo wolno, na dodatek nie tak jak klasyczne, że się spiłowują i zaczynają przypominać płetwę rekina. One się zwężają z grubości, przez co tracą nieco swoje właściwości 'trzymania łańcucha' w ryzach.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...