Skocz do zawartości

[damper] wyjaśnienie oznaczeń


Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Cześć

mam pytanie:

patrze po fullach i po samych ramach aby ew. samemu sobie rower poskładać.

mam jednak pytanie:

Dampery: tego jest cała masa. Pytanie zatem jakie oznaczenia maja jaki skok?

Przykład: znajduje damper:

https://www.bikestacja.pl/amortyzator-tylny-damper-rock-shox-monarch-xx-mid-tune-190x51mm-p-4693.html

i mam całą masę danych, ale ile skoku ma ten amortyzator to juz nie podają.

Szukałem całej masy haseł w googlach i nie znalazłem jednej unikatowej listy dla każdego rozmiaru dampera + skok.

 

jak możecie to pomóżcie.

Napisano

Chcesz nam tutaj napisać, że jest trudno rozszyfrować co to jest 190x51mm i że tego nie możesz wyszukać? 51 to skok tylko to trzeba też liczyć z policzonym przełożeniem danej ramy. Dobór dampera to nie jest tak prosta sprawa jak amora z przodu. Zasadniczo trzeba poznać leverage ratio dla danej ramy. Między innymi dlatego nie ma jednej metody czy jakiś unikatowych list. Dlatego też najlepiej kupić ramę z dedykowanym damperem. Informacji jest na ten temat sporo tylko trzeba mieć łeb na karku by to zrozumieć. 

  • Mod Team
Napisano

Ten damper ma rozmiar 190x51, czyli dł. montażowa to 190mm, skok tłoka to 51mm.

Ale jeżeli chodzi o skok zawieszenia to definiuje to rama a nie damper. Jeżeli założysz damper o innym skoku niż przewidział producent to zmieni się skok całego zawieszenia, czasem producent dopuszcza taką możliwość.

No i oprócz samych wymiarów do danej ramy powinno się dopasować damper o odpowiedniej charakterystyce pracy - obrazek dla ułatwienia: http://foto.mtb-forum.it/data//950/tune.jpg xD

Napisano

@Tyfon79 mi było trudno. Rozmiar dampera jak podany w przykładzie 190x51 jest dedykowany dla kilku ram jakie widziałem. 

Skoro skok tłoka to 51 mm to znaczy iż skok całego zawieszenia to 102 mm. 

 

Kwestia jest tego typu że ramy pomimo iż pasował do nich ten sam damper miały wpisany różny skok zawieszenia, co było dość dziwne.

 

Podane powyżej informacje nie zgadzają mi się w przypadku tego całego roweru:

https://www.giant-bicycles.com/pl/trance-29-3

 amortyzator    Fox Float DPS Performance, 165/42.5, custom tuned for Giant

jeżeli skok amortyzatora w ramie to 115, zatem długość tłoka powinna wynosić 115/2 = 57.5mm

jeżeli patrzymy wg dampera - oznacza to skok 85 mm

Dlatego właśnie te dampery przyprawiają mnie o ból głowy.

 

  • Mod Team
Napisano
Teraz, Radoslaw85 napisał:

Skoro skok tłoka to 51 mm to znaczy iż skok całego zawieszenia to 102 mm. 

Skąd takie założenie w ogóle?

Tylne zawieszenie w rowerach działa na zasadzie połączonych dźwigni. Różne ramy mogą mieć różne długości tych dźwigni i ten sam damper w przypadku różnych ram może dać zupełnie inny skok.

  • Mod Team
Napisano

Skok ramy = przełożenie x skok dampera. Np. Przełożenie 3/1 to 51mmx3=153. A jak rama ma przełożenie 2/1 to skok takiej ramy to 2x51mm=102mm.

Przy damperze ze skokiem 51mm

  • Mod Team
Napisano
24 minuty temu, Radoslaw85 napisał:

patrze po fullach i po samych ramach aby ew. samemu sobie rower poskładać.

Przy obecnych konstrukcjach bardzo łatwo jest "zepsuć" pracę zawieszenia właśnie przez nieprawidłowo dobrany tłumik, gdzie skok i długość montażowa to najmniejsze z problemów. Musisz wiedzieć czy ramą pracuje liniowo ( flat ratę), progresywnie ( falling ) czy degresywnie ( raising ). Do tego musisz znać przełożenie ramy ,które nie zawsze wynosi 2 , a w przypadku ram z wirtualnym punktem obrotu ( Dżajant ) możecie zmieniać wraz z ugięciem.

Teraz, Radoslaw85 napisał:

Skoro skok tłoka to 51 mm to znaczy iż skok całego zawieszenia to 102 mm. 

Nie. Jak napisałem ,nie  możesz przyjąć ,że jeśli skok tłumika 51 to skok zawieszenia - 102mm. Mój full ma tłumik o skoku 51 mm ale skok zawieszenia to 140 mm, a to wynika właśnie przełożenia ramy. 

Trance 29 ma kinematykę ramy ze zmiennym przełożeniem wraz z ugięciem i jest ono między 3 a 2.6 ( odpowiedni początek pracy i największe ugięcie )- czyli mamy ramę progresywną. 

Ostania sprawa to tzw. zaworowanie tłumika czyli nastawy dla głównych parametrów jak kompresja tłumienia i kompresja powrotu. W przypadku Trance tłumik nie może mieć stałego poziomu kompresji tłumienia ze względu na zmienne przełożenie zawieszenia. 

Niestety nie jest to takie proste . 

Napisano

Bez konkretnej ramy nie ma o czym rozmawiać. Wszystko rozchodzi się o ramę i pod nią się potem liczy. Między innymi dlatego wielu macha na to ręką i kupuje gotowce. W innym przypadku radzi się "mądrej głowy". 

  • Mod Team
Napisano

Masz przecież tam napisane, że rama ma 130mm skoku.

Kombinując pewnie wyciśniesz nieco więcej do momentu spotkania wahacza z rurą podsiodłową i uszkodzenia ramy.

 

Kacperek, czy to Twoje kolejne konto? :huh:

Napisano

nie wiem kim jest Kacper.

Poprostu weryfikacja dampera wzgldem ramy wymaga wiecej obliczeń niz się spodziewałem.

Inne pytanie:

czy dowolny damper 190x51 będzie pasować czy też trzeba patrzeć na dodatkowe parametry?

 

  • Mod Team
Napisano

Zaworowanie, jak już było pisane. Np. Rock Shox ma oznaczenia L/M/H dla kompresji i tłumienia. I tak, jak dobierzesz za dużą kompresje damper nigdy nie będzie wykorzystywał całego skoku. Jak za małą, będzie przelatywał przez skok i dobijał przy zjeździe z większego krawężnika. Wartość zaworowania dobiera się w oparciu o przełożenie ramy.

Tu masz tabel;kę Rock Shoxa:

tune_monarch.png

Jak widać należy mieć też na względzie czy przełożenie ramy jest stałe, czy rośnie lub maleje wraz ze skokiem.

  • Mod Team
Napisano

Teoretyzując...

Wykres kinematyki ramy:

dart_bike_bluebirdPROred_08.jpg

Patrząc na wykres RSa wychodzi, że powinien być tłumik z ustawieniem M/M3.

Może jednak warto zapytać producenta? Email nic nie kosztuje.

 

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...