Skocz do zawartości
ko17

[magura mt5] raz jeszcze,problem z hamowaniem

Rekomendowane odpowiedzi

ko17

Witam jakiś czas temu zmagałem się z skompletowaniem magura mt5 , śrubek klamki i śrubki zamknięcia obwodu oleju , te śrubki z klamki były rozpuszczone przez olej dot , który poprzedni właściciel wlał :/ i z pomocą forumowicza ''durnykot'' udało mi się skompletować hampel....

Hamulec został zalany olejem magura i odpowietrzony,zostały założone nowe okładziny i hampel trafił na miejsce docelowe czyli na rower.

Po założeniu naciskam na klamkę a ona poszła mi do końca i dopiero jak klamka jest przy końcu okładziny się stykają z tarczą....Panowie czy ktoś miał może z was podobny problem? nadmienie ze przedni hamulec też był zalewany i odpowietrzany ,ale tam to 1cm nacisku na klamkę i koło jest niemal zblokowane...o co chodzi z tym ,obydwa hamulce tankowane i odpowietrzane w ten sam sposób wiec co jest grane? ja już zgłupiałem :) przesyłam dwa zdjęcia , różnicę widać jak nic.....

IMG_20201013_151939.jpg

IMG_20201013_151949.jpg

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
durnykot

Magury MT mimo pełnego odpowietrzenia często wymaga dodatkowego "ciśnieniowego" odpowietrzenia klamki - najczęściej właśnie tył.

Metoda z NSMB jest bardzo OK, ale warto zrobić dodatkowo tzw fast bleeding. Działa .

Przyczyną często jest fakt, że do zwykłego odpowietrzania powinniśmy ustawić klamkę horyzontalnie ( w praktyce jest z tym różnie ) co nie uwalnia całego powietrza z klamki. Warto podczas odpowietrzania kilkukrotnie ustawić klamkę pod kątem, aby wymusić ruch pęcherzyki powietrza.

Takie "ciśnieniowe odpowietrzanie jest też częścią odpowietrzania szosowych hamulców SRAM HRD- tak przy okazji napiszę.

 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
ko17

Dziękuję Panowie za wskazówki jutro wedrze je w życie :) ,,durnykot'' nie wiem czy dobrze zrozumiałem ten filmik ,jeśli tak to nie jest tak źle po tym burzliwym dniu a jeżeli nie to proszę popraw mnie , jako ze nie jest pokazana druga strona hamulca od strony zacisku zakładam że śrubka zamknięcia obiegu oleju jest już wkręcona,czyli etap zalewanie/przelewania oleju jest zakończony i końcowym etapem jest nabranie kolo 20ml oleju do szczykawki włożenie jej do klamki i podciśnieniem wyssanie trochu oleju z powietrzem z klamki ,później wtłoczenie oleju,już samego z powrotem do instalacji hamulca aż poczuje się opór na tłoku szczykawki,tak??? dobrze zrozumiałem???? ale kompletnie nie trybie tego co jest 1:27 ze ten olej jak by sam wchodzi,a może to złudzenie,możesz mi to wytłumaczyć????...wybaczcie ciężki dzień

Edytowane przez ko17

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
durnykot
20 godzin temu, ko17 napisał:

zakładam że śrubka zamknięcia obiegu oleju jest już wkręcona,czyli etap zalewanie/przelewania oleju jest zakończony i końcowym etapem jest nabranie kolo 20ml oleju do szczykawki włożenie jej do klamki i podciśnieniem wyssanie trochu oleju z powietrzem z klamki ,później wtłoczenie oleju,już samego z powrotem do instalacji hamulca aż poczuje się opór na tłoku szczykawki,tak???

Strzykawki.

Tak, śruba w zacisku jest wkręcona. Ta procedura jest też opisana w linku do NSMB - Quick Bleeding.

https://nsmb.com/articles/2018-magura-mt-trail-sport-bleed-how-first-impressions/

Ważna jest strzykawka z dziurką i odpowiedni poziom oleju w strzykawce

1- robisz dziurkę w strzykawce ( najlepszy jest o pojemności 30 ml ) 

2- napełniasz olejem poniżej dziurki zostawiajac trochę wolnej przestrzeni między tłokiem a dziurką.

3- wykręcasz śrubkę z klamki  uprzednio ustawiając ją poziomo.

4- wkładasz strzykawkę w otwór i delikatnie ruszasz tokiem góra-dół mając cały czas tłok poniżej dziurki ( wytwarzasz podciśnienie )

5- zmień nieco ustawieni klamki i wykonaj kilka ruchów tokiem . Możesz dodatkowo kilka razy nacisnąć klamkę 

6- jeśli już nie wydostaje się powietrze delikatnie wyciągnij tłok powyżej zrobionej dziurki ( to właśnie widzisz w 1:27 na filmie - wyrównujesz ciśnienie ) 

7- wyjmij strzykawkę

8- wkręć śrubkę 

9 - koniec

Prosty sposób, warty przeprowadzania parę razy w roku lub kiedy klamka staje się lekko gumowata. Nie jest to proces tylko dla Magury.

 

 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
ko17

IMG_20201014_192028.jpg

IMG_20201014_192038.jpg

To jeszcze nie jest to co przedni hamulec ale jest poprawa i to duża.....na spokojnie przeleję go jeszcze raz i zastosuję to odpowietrzanie ale już teraz koło zatrzymuje w miejscu....ja mam podejrzenie czemu tak nisko schodzi i to jest chyba trafne spostrzeżenie , tłoczek w tylnym hamulcu jest nie co głębiej schowany niż w hamulcu przednim..... wielkie dzięki za pomoc  :)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
durnykot

Co to za czerwone coś pod śrubką odpowietrzenia? Nie powinno tego być.

Godzinę temu, ko17 napisał:

tłoczek w tylnym hamulcu jest nie co głębiej schowany niż w hamulcu przednim

Możliwe, że jeden tłoczek źle pracuje lub nie pracuje wcale.Warto sprawdzić ,czy wszystkie tłoczki pracują prawidłowo przed ponownym przelaniem.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
ko17

to coś czerwonego to kawałek taśmy izolacyjnej,ja ją dałem na gwint tej plastikowej śrubki ponieważ ten gwint w klamce niestety jest tak wyrobiony ze śrubka się nie wkręca ani nie wykręca pomimo żę jest nowa , dając ten kawałek izolacji jest lepiej bo delikatnie pogrubia i ciaśniej wchodzi ,mam zamiar dac tam kawałek taśmy teflonowej ,takiej białej do uszczelniania ona się tam lepiej spisze,potrzebuję ze by śrubka pewnie tam siedziała a nie wypadła podczas jazdy po wybojach na przykład ....

 

Możliwe, że jeden tłoczek źle pracuje lub nie pracuje wcale - znowu się szykuje wydatek , ehh :)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
ko17

tak a pro po , taki tłoczek co jest w klamce jest w ogóle dostępny,można go kupić? jak szukałem tych śrubek to nigdzie mi w oko nie wpadł i takie mam pytanie... jak będę rozkręcał klamkę w celu inspekcji tłoczka ,to przydało by się że by hamulec był pozbawiony oleju???? przepraszam za głupie pytanie,jeszcze takiej rzeczy nie robiłem i nie wiem....

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
MaxCava

A Ty nie masz problemów z tym hamplem przez tą śrubkę właśnie ? Miałem podobnie w M6000, śrubka się kręciła w koło, ale trzymała w klamce. Mimo to ewidentnie klamka z tą śrubką zachowywała się inaczej, a po jej wymianie wszystko wrócił odo normy, tj. klamka lewa jak i prawa podobnie pracują.

Nie było wycieków, jakiś oznak zapowietrzenia, ale ewidentnie jednak jakieś mikro wycieki albo zapowietrzanie było, tylko tak sobie potrafię wytłumaczyć.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
ko17

Może tak być, jest tak że odkręcam ją a ona się kręci i kręci''wbijam'' po między śrubkę a górę otworu do wlewania oleju i ją wyciągam palcami  :huh: i dlatego chcę owinąć taśmą teflonową sam gwint w celu delikatnego ''pogrubienia'' że by śrubka bardziej dolegała , no chyba że macie coś lepszego co by można było by zastosować ? strasznie sponiewierany jest ten hamulec,tak naprawdę odkąd został zalany olejem dot i on zrobił lekkie spustoszenie w nim , to nic nie było z nim robione parę miesięcy do puki nie trafił do mnie , niby jest to i tamto powymieniane ale nadal nie chodzi tak jak powinien,takie jest moje zdanie widząc jak chodzi drugi czyli hamulec przedni ...no ja zaobserwowałem jeszcze to ze tłok tego hamulca jest nieco cofnięty niż hamulca przedniego,może tłok jest spieprzony? nie wiem....spróbuje foto zrobić tych dwóch tłoczków....

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
MaxCava

Owijanie teflonem nic Ci nie da prawdopodobnie, bo gwint w klamce został wycięty śrubką. Tak było u mnie i tak też znalazłem info w sieci.

Mi na szczęście shimano wymieniło w ramach gwarancji i po wymianie jest wszystko OK, a też miałem dziwne objawy, mimo, że jak pisałem ani nie było wycieków oleju tędy. Dlatego problemy z klamką powiązałem u siebie ze zniszczonym gwintem.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
durnykot
20 godzin temu, ko17 napisał:

to coś czerwonego to kawałek taśmy izolacyjnej,ja ją dałem na gwint tej plastikowej śrubki ponieważ ten gwint w klamce niestety jest tak wyrobiony ze śrubka się nie wkręca ani nie wykręca pomimo żę jest nowa

Ta śrubka( czyli EBT ) jest dosyć delikatna i ma spore znaczenie w działaniu hamulca. Klamka jest dwustronna ,więc nawet jeśli ją zakleisz na stałe to dalej masz możliwość odpowietrzenia hamulca. Te śrubki są dostępne w sklepach.

Godzinę temu, ko17 napisał:

no ja zaobserwowałem jeszcze to ze tłok tego hamulca jest nieco cofnięty niż hamulca przedniego,może tłok jest spieprzony? nie wiem....spróbuje foto zrobić tych dwóch tłoczków...

Jeśli tłoczek jest martwy to hamulec nie będzie działał prawidłowo.Możesz spróbować wymusić pracę tłoczka:

1- wyjmujesz klocki

2- np. plastikową łyżką do opon ( lub czymś innym ) blokujesz działające tłoczki

3- delikatnie naciskasz klamkę kilka razy obserwując tłoczek

4- możesz dać kilka kropel oleju na tłoczek

5- jeśli tłoczek się wysunę, wciskasz z powrotem

6- powtarzasz operację aż tłoczek będzie się wysuwał bez problemów

7- wciskasz go, wyjmujesz blokadę i naciskając delikatnie klamkę obserwujesz jak tłoczki pracują

lub robisz jak na filmie

 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
ko17

Czyli jak śrubki mają duże znaczenie dla poprawności działania hampla to wszystko jasne.... muszę tak zrobić i wkleić jedną z tych śrubek,również zastosuję to o czym piszesz z tymi tłokami,dzięki po raz kolejny :) 

a co z wyjęciem tłoczka w klamce,trzeba układ pozbawić oleju?????????????

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
durnykot
Teraz, ko17 napisał:

a co z wyjęciem tłoczka w klamce,trzeba układ pozbawić oleju?

Po co chcesz rozbierać klamkę?

 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
ko17

źle napisałem.... czy teraz jak hamulec jest założony na rowerze ,mogę odkręcić tą blokadę co jest na jednej śrubce i blokuję tłok ,i czy mogę go wyciągnąć bez wycieku oleju czy muszę go najpierw spuścić ???? pytam bo nie wiem a nie chcę zaświnić pół roweru i paneli....

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
durnykot
Teraz, ko17 napisał:

czy teraz jak hamulec jest założony na rowerze ,mogę odkręcić tą blokadę co jest na jednej śrubce i blokuję tłok ,i czy mogę go wyciągnąć bez wycieku oleju czy muszę go najpierw spuścić

Wrzuć zdjęcie. Jeżdżę na Magurach od kilku lat ( począwszy od Julie na MT5 kończąc ) i  nigdy nie rozbierałem klamki.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
ko17

IMG_20201015_163359.jpg

to jest akurat przednia klamka , chodzi mi o tą śrubkę , jak się ją wykręci ma się dostęp do tłoka i czy wyciągając go olej nie bryźnie???

dobra,wiem już wszystko,tłok wyciągnięty.....

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
ko17

IMG_20201015_192819.jpg

IMG_20201015_201701.jpg

IMG_20201015_201710.jpg

PANOWIE DZIAŁA TAK JAK POWINNO......wyciągnąłem tłoczek z klamki i co się okazało...uszczelka/oring która jest a przynajmniej powinna być na tłoczku zsunęła się z niego i znalazłem ją na sprężynie za tłoczkiem ( pierwsze zdjęcie po wyjęciu i w takim stanie to było).... nasunąłem z powrotem na swoje miejsce ten oring i złożyłem do kupy,naciskam klamkę i nie wierze....klamka chodzi jak w przednim hamulcu około 2cm i koniec , hamulec twardy, brzytwa , nigdy bym na to nie wpadł ze oring poprawnie założony tyle potrafi zdziałać a z kolei jak był zsunięty to była taka kaszana...drugie zdjęcie klamka trzecie po naciśnięciu do końca....tak dla wglądu prześlę jeszcze dla porównania klamkę wciśniętą do końca jak oring był zsunięty,no i przez to też trafnie zaobserwowałem to iż tłoczek jest lekko zapadnięty....

IMG_20201013_151949.jpg

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×