Skocz do zawartości
251kris

[Amortyzator] Suntour XCR - problem z kardridżem

Rekomendowane odpowiedzi

251kris
Napisano (edytowane)

Cześć,

Mam sprężynowy amorek XCR 100mm z hydrauliczną blokadą skoku obsługiwaną pokrętłem na goleni. Nie ma w nim żadnej regulacji tłumienia  odbicia itp. Kupiony 13 m-cy temu z rowerem w Deca, przejechane może około 1500 km w suchych warunkach.

Mam wrażenie, że amorek zrobił się ostatnio mniej czuły, tak jakby miał efekt przyklejenia,  więc postanowiłem zrobić mu jakiś serwis. Blokada działa prawidłowo, tzn. przy ustawieniu pokrętła na zamknięciu, amorek zablokowany, a już w połowie pokrętła jest całkowicie odblokowany.

Smar w goleniach jeszcze był, ale wyczyściłem golenie i nasmarowałem smarem do amorków.. Nawiasem na dnie było troche opiłków metalowych po wierceniu przy produkcj! :-(

Wymontowałem blokadę olejową i po rozebraniu okazało się, że ona też ma jakby spreżynę w srodku co mnie zaskoczyło. Sądziłem, że tylko po lewej stronie jest element spreżynujacy., a po prawej tylko blokada lub jej zwolnienie.  Na dodatek ten kardridż nie chodzi zbyt płynnie, tylko jakby skokowo, zwłaszcza na powrocie to widać, bo nawet potrafi sie jakby zawiesić przed powrotem gdy odpuszcza się go powoli (efekt przyklejenia). Nasmarowałem ruchomy element w kardridżu, ale niewiele pomogło. Przy złożeniu amorka bez kardridża stał się on bardziej czuły, bez w/w efektu przyklejenia,  ale jest  też chyba bardziej miękki. Pytanie, co jest elementem sprężynującym w kardridżu i pytanie, co gdyby nie zakładać kardridża? Wiem, że amorek jest wtedy zabezpieczony tylko jedną śrubą od dołu i nie było by to zbyt bezpieczne, jednak bez niego amorek chyba chodziłby lepiej....

Pewnie to głupi pomysł, ale może rozwiercić skubańca delikatnie i wypuścić z niego olej, czy to tam jest w środku? :-)

 Oczywiście wcześniej spróbuje reklamować, bo chyba jest 2 lata na te elementy w Deca…

pozdr, Krzysiek

Edytowane przez 251kris

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Blueforce

Hmm, jak udało się tobie rozebrać kartridż blokady hydraulicznej? Zrób proszę zdjęcia, nie znalazłem w google zdjęć rozebranego. Jesteś pewien, że to hydrauliczna, nie mechaniczna blokada?

"Pewnie to głupi pomysł, ale może rozwiercić skubańca delikatnie i wypuścić z niego olej, czy to tam jest w środku? :-)"

nic nie doradzam, bo nie praktykowałem, ale w amorku Sr Duro rozwiercano taki kartridż ( wiele otworów na całej długości) i zalewano goleń olejem, by mieć otwartą kąpiel olejową, ale tam to był tłumik, nie blokada skoku. Jak rozwiercisz, to pewnie blokada przestanie działać, bo nie będzie zamkniętej przestrzeni, w której olej jest ściskany, ale może stworzysz coś na kształt tłumika.

"pytanie, co gdyby nie zakładać kardridża? Wiem, że amorek jest wtedy zabezpieczony tylko jedną śrubą od dołu i nie było by to zbyt bezpieczne, jednak bez niego amorek chyba chodziłby lepiej...." 

Spróbuj, przy jeździe do jakiej te amorki zaprojektowano nie powinno być różnicy, tj. bez dużych drop,skoków.

SR-Suntour Lock-Out Cartridge for SF12 XCM-HLO

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
251kris
Napisano (edytowane)

Dziękuję za odpowiedź. Oczywiście nieprecyzyjnie się wyraziłem. Mam nierozbieralny kardridż, który jest z założenia hydrauliczną blokadą skoku i tylko blokadą - tak mi się przynajmniej wydawało.

Po wymontowaniu kardridża z amorka zacząłem mu sie dokładniej przyglądać i własnie wnioski jak wyżej. Sądziłem, że przy  odblokowanym, tłok w kardridżu powinien pracować swobodnie, przelewajac sobie olej w środku, a on zachowuje się jak sprężyna i przy okazji ogranicza płynność przez efekt, który opisałem.

Mój wygląda tak:https://activia.sgl.pl/cena/czaci-zamienne/kartridze-i-podzespoy/kartridze_kartridz-do-amortyzatorow-xcr-lo/265

Ale ma oznaczenie FUN 006-50

Sama blokada nie ma dla mnie znacznia - zawsze jeżdżę bez. 

Edytowane przez 251kris

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Blueforce

inbus 4mm chyba wsadź w dziurę, gdzie blokada i kręć do oporu w lewo, jeśli sprężynuje, to znaczy, że nie jest w pełni odblokowany

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
251kris

Spróbuje, ale obawiam się, że to nie to, bo zamiast imbusem robiłem do tym kółkiem zębatym i kręciłem do tego stopnia, że przy ustawieniu pokrętła na zablokowany, blokada właśnie nie działała. Zatem raczej jest w pełni odblokowany.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
251kris

Tak, jak pisałem powyżej, na pewno nie jest to kwestia niepełnego odblokowania. Tu wszystko jest ok.

Ciekawi mnie tylko, czy taki kartridż powinien w pozycji odblokowanej powinien spreżynować, czy też pracować swobodnie...

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
PiotrCh

Mam podobny problem w rowerze żony. Amorek XCM HLO 27,5 przestał pracować, jakby zablokowany. Rozebrałem, kartridż olejowy nie pracuje płynnie, zacina się. Po wyjęciu niby pracuje, po złożeniu amorka, to samo, amorek twardy jakby był zablokowany. Zastanawiam się co teraz, czy opłaca się wymieniać sam kartridż (179zł) czy nowy amorek za niewiele więcej.

Jak Ty sobie poradziłeś z problemem? 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Galvatron

XCM to budżetowa atrapa amortyzatora. Nawet jak go naprawisz/wymienisz, to za jakiś czas może być to samo. Szkoda pieniędzy.

Najtańszy sensowny widelec to powietrzny Raidon z regulacją tłumienia odbicia/powrotu za ok. 700 zł.

Jeśli nie chcesz aż tyle wydawać, to pomyśl o sztywnym widelcu - będzie lżej i bez problemów.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Galvatron

Moim zdaniem Raidon to najtańszy widelec godny polecenia. XCR to już niestety kompletnie budżetowa konstrukcja, o wątpliwej jakości wykonania. Bezpieczniej będzie dopłacić te 150 zł.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
PiotrCh

Dzięki za podpowiedzi. Czy Raidon sprawdzi się przy kobiecie ważącej +-/ 60kg? Zastanawiam się czy może faktycznie lepiej założyć sztywny widelec, bo amortyzator może nie pracować przy takiej wadze. Mój przy 105kg pracuje całkiem dobrze ;-) 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
ACTIVIA

Zależy ile będziesz pompować. Fabryczne spręzyny negatywne zalecane są do wagi od 73kg

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×