Skocz do zawartości

[wymiana korby] co wybrać


Rekomendowane odpowiedzi

Cześć

Rower to author zenth 2009r. Typ Corss. Ma najechane 7800 km.

Ostatnio wymieniłem kasetę na SHIMANO CS-HG51 Kaseta 8s Alivio 11-32, oraz łańcuch na SHIMANO CN-HG71 8s

W serwisie przy wymianie, serwisant zauważył że do wymiany jest też korba.

Obecnie od nowości jest korba SUNTOUR XCT-V2-308 starego typu, przełożenia 48-38-28 (170/175 mm), wygląda tak

 image.png.69af8b186d105bbc38ff82b431b34dd1.png

1) Ponieważ  zalezy mi aby było to coś dobrego, chciałbym się Was poradzić, jaką korbę wybrać jako zamiennik ?

2) Czy musi byc to korba koniecznie z wewnętrznymi łożyskami, czy może być z zewnętrznymi (takie teraz są montowane w obecnie sprzedawanych rowerach)?

3) Czy musze się ograniczać do szukania korby konkretnie 8s , czy 9s również przypasuje do takiego zestawu reszty napędu (kasta i łańcuch 8s)?

pozdrawiam

Paweł

 

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
  • Mod Team

1) Proponuję iść w stronę Alivio z zewnętrznymi łożyskami.

2) Mogą buć zewnętrzne, nawet lepiej, ponieważ cały set będzie sztywniejszy.

3) Może być korba pod 8, 9 czy nawet 10 rzędów. Ważne by pasowała do ramy i przerzutka przednia ją obsłużyła.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Najpierw kilka pytań :

1. Ile chcesz przeznaczyć ?

2. Wymiana korby na inny typ niż na kwadrat jest możliwa, wiąże się z wymianą suportu.

3. Jaka jest przerzutka przednia ? fd-c101? ( przerzutka powie jakie korby obsługuje - z jakim stopniowaniem i max koronką )

4. Jakie chcesz miec stopniowanie ? Używasz blatu 48 ? Czy bardzo rzadko, niemal wcale ?

Korba może być od 9 sp, ale najprawdopodobniej ( gdy będzie stopniowanie np. 48/36/26 lub 44/32/22 ) będzie trzeba wymienić przednią przerzutkę - dodatkowe koszty.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

I wtedy najlepiej jeszcze łańcuch 9 rz. Bo z linią łańcucha 48,0 ( 47,5 ) - teraz masz taką - to masz do dyspozycji całą kasetę niemal bez ocierania na przekosach, a z tą korbą wyżej to trzeba przełożyć podkladkę jedną o grubości 2,5 mm na lewą stronę, żeby uzyskać LL 47,5 mm, ponadto przerzutka przednia od 9 sp lepiej jak współpracuje z łańcuchem 9 sp bo z grubszym 8 sp będzie ocierało szybciej.  I realnie na allegro to jakies 290 pln + 75 przerzutka + 50 łańcuch.

O ile masz ( a powinienes miec ) suport o dł. 118 mm.

image.png.f4a84a8bfbc4b70a5d7f676c5d85f28e.png

Edytowane przez SoloTM
Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tu masz parametry swojej fd-c102

image.png.ec96081355639d8702073fec1896e408.png

A wszystkie nowsze, m.in. fd-t4000 jest przewidziana dla LL 50 mm i po wymuszeniu linii 47,5 już nie jest tak pięknie. ) ale wciąż dużo lepiej niż z LL 50 mm )

 

Edytowane przez SoloTM
Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
14 godzin temu, Lawstorant napisał:

Do 300 zł to kupisz Alivio FC-M4060/T4060 z suportem SM-BB52 i jeszcze nową przednią przerzutką FD-T4000.

Wyglada nieźle,  ale jeśli zmienię przednią przerzutkę na fd t4000 (9 rzedowa) to co jeśli kasetę i lańcuch mam 8 rzędowe, czy to bedzie pasować?

Jesli niechcial bym za dużo zamieniać to co by jeszcze moglo przypasować ?

 

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A co myslicie o korbie SHIMANO FC-M443 48/36/26 170mm

http://www.synkros.pl/product-pol-8470-Korba-SHIMANO-FC-M443-48-36-26-170mm.html

Czy będzie kompatybilna z moim obecnym zestawem ?

Czy lepsza była by korba Alivio FC-M4060, I czy do Alivio FC-M4060 musiał bym koniecznie przednia przerzutkę zmieniać  ?

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

 nie wiem w którą stronę lepiej pójść

1) korba SHIMANO FC-M443 nie muszę zmieniać suportu tylko przednia przerzutkę

2) korba Alivio FC-M4060 tu muszę zmienić suport i przednia przerzutkę, ale to ma tą zaletę że to jest (Hollowtech II) czyli powinien być sztywniejszy

Co byście doradzili ?

Czy któraś z tych korb ma może wymienne tarcze(zębatki) ?

Ewentualnie z takich gdzie tarcze są wymienialne to co by mogło podejść ?

 

Edytowane przez RedBaron
Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

300 pln vs 150 pln ( mniej więcej ) Droższa cięższa ( już z suportem liczę ) o około 100-150 gr, ale troszkę sztywniejsza. Ciężki wybór. Zależy na czym bardziej Ci zależy, czy jeździsz w zimę, w jakich warunkach, czy potrafisz sam coś przy rowerze zrobić, jedna i druga jest ok. Gdyby droższa była niewiele droższa to byłoby łatwiej wybrać.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
20 godzin temu, SoloTM napisał:

300 pln vs 150 pln ( mniej więcej ) Droższa cięższa ( już z suportem liczę ) o około 100-150 gr, ale troszkę sztywniejsza. Ciężki wybór. Zależy na czym bardziej Ci zależy, czy jeździsz w zimę, w jakich warunkach, czy potrafisz sam coś przy rowerze zrobić, jedna i druga jest ok. Gdyby droższa była niewiele droższa to byłoby łatwiej wybrać.

Masz na myśli to że zewnętrzne łożyska trzeba serwisować ?

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Czyścić, smarować i wymieniać częściej niż zwykłe na kwadrat. Taki dobry suport na kwadrat to od co najmniej kilku tysięcy km do kilkunastu tysięcy km wytrzyma. ( bez zaglądania ) Suport do korb ze zintegrowaną osią tez potrafi wytrzymać kilka tysięcy km, ale trzeba czyścić ( korbę zdejmować ), ewentualnie kupić taki suport, gdzie łożyska są dostępne i tanie i wymieniać same łożyska.  Jak zaniedbasz taki suport  + zima  to wytrzyma tysiąc km.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Czyli HT2 jest bardziej problematyczny, wymaga więcej uwagi dbałości i częstszego serwisu, niż kwadrat, i tu pytanie.

Czy korzyść jaką daje HT2 czyli większa sztywność są warte tego zachodu ?

I jak tą większą sztywność się odczuwa ?

Edytowane przez RedBaron
Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
  • Mod Team
Teraz, RedBaron napisał:

wymaga więcej uwagi dbałości i częstszego serwisu, niż kwadrat

Nie musisz brak kwadratu, lepszy jest standard octalink.

 

Teraz, RedBaron napisał:

Czy korzyść jaką daje HT2 czyli większa sztywność są warte tego zachodu ?

Pewnie zostanę zaraz spalony na stosie ale ja uważam, że to bardziej dokładność wykonania ma wpływ np. na ocieranie koronek korby przy mocniejszym depnięciu.

Kwadrat traktowany jest jako produkt z najniższej półki i stąd podłe wykonanie.

Suport zamknięty z reguły jest trwalszy niż łożyska zewnętrzne.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Temat długi i skomplikowany. ( wbrew pozorom ) Nie ma sensu porównywać taniej korby na kwadrat do dużo droższej na octalink czy ze zintegr. osią. Bo to będą za bardzo różniące się korby. ( materiałami, sztywnością ramion i koronek, wagą, długościami osi suportów ) Myślę, że jest niewielu ludzi, którzy jeździli zarówno na kwadracie, octalinku i zintegr. osi  korzystając z korby tej samej ( jak najbardziej zbliżonej ) klasy. 

Były korby np. alivio fc-m410 na kwadrat i octalink, deore na kwadrat i octalink ( fc-m510 ) i kilka innych przykładów by sie znalazło ( z tanich fc-m311 kwadrat i octalink )

Trudniej jest wyżej, bo np. w deore lx i xt były korby na kwadrat, ale gdy pojawł się octalink to ramiona się zmieniły ( hollowtech - puste - jak i sam ich kształt )  -  fc-m750 kwadrat bez hollowtech oś 110,5-113 mm kolejna to  fc-m751 hollowtech, oś 113-118 mm  octalink oraz  fc-m752  hollowtech, oś 113-118 octalink to wszystko xt ) Od fc-m760 ( następnie fc-m770 ) to już zintegrowana oś.

Trzeba by przetestować każdą z tych korb na tej samej ramie i musiałaby to zrobić jedna osoba ( bądź grupa osób, bo jedna może być nieobiektywna ) i wyciągnąć wnioski. Prawie nierealne.

Mam więcej przemyśleń, ale tu niemal każdą z korb trzeba "rozebrać na atomy" ( bo się różnią ) czasem materiałami, głównie budową, przekrojami.

Kwestia suportów. Najbardziej trwały jest kwadrat ( największe kulki lub łożyska maszynowe - bo oś cienka i jest miejsce na duże łożyska ) Octalink jest pośrodku z trwałością ( mniejsze kulki ) Suporty na kwadrat są trochę cięższe od suportów octalink. ( są wyjątki, ale to dlatego, że suporty na kwadrat robią różne firmy, nie tylko shimano - jak suporty na octalink ) Cały zestaw - korba+ suport tej samej grupy - octalink będzie ciut lżejszy od kwadratu - jakieś 30-60  gr.

Korba ze zintegr osią. Będzie lżejsza od octalink ( przypominam, poruszamy się w obrębie tej samej grupy lub najbardziej zbliżonej wersji korb ) o jakieś kolejne 30-50 gr ( z suportami liczę )

I sam do końca nie wiem jak to jest z tą sztywnością. Bo miałem porównanie korby xt na kwadrat fc-m750  do fc-m770 ( zintegrowana oś ) i jeśli jest różnica ( miałem niestety porównanie w dwóch różnych ramach ) to jest ona niewielka, a wręcz pomijalna.

Kolejna sprawa to sztywność - trzeba mieć moc w nogach żeby niewielkie różnice poczuć czy wykorzystać. ( podjazdy na stojąco, sprinty ) bo kręcenie siędząc w siodle z mocą nawet 200 watów to myślę, że nikt różnicy nie wyczuje.

Myślę, że głównym zamysłem w zmianie kwadratu na octalink i finalnie na zintegr. oś była waga zestawu ( korba+suport ). Tak samo jak w przypadku suportu press fit ( lżejsza rama dzięki press fit w porównaniu do mufy BSA ) Sztywność to była ważna rzecz, ale moim zdaniem ( mogę się mylić ) była wtórna. ( bo i tak łatwo osiągnięta )

Fc-m443 to korba pozagrupowa, jest minimalnie wyżej niż klasyczne alivo, bo ma najw. koronkę alu ( alivio miały wszystkie  stalowe ) i same ramiona korby są kute, sztywne. ( tak samo z resztą  jak w nowym alivio ze zintegrowaną osią i innych starszych)

Edytowane przez SoloTM
  • +1 pomógł 1
Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dodam od siebie, że przy NW ta różnica znika całkowicie.  Ponadto o wiele ładniej wygląda mufa suportu ze schowanymi miskami wewnątrz. Taka prosta forma. Suporty z zewnętrznymi łożyskami są po prostu żadne...sam mam obecnie DUB na BSA - jak to ohydnie wygląda. Mam gdzieś starego XT 110x5, ten jest śliczny i sztywny, bo kuty. Wyląduje  w gravelu z zębatką NW-na wiosnę. Ten zestaw FC-MC730 przeżyje wszystkie współczesne wydmuszki.

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja mam w swoim uniwersalnym rowerze na kole 26 korbę 44/32/22 na kwadrat fc-m750 i jestem tak z niej zadowolony, że hej. Lekka, sztywna, ( koronki 104 mm, tanie i dostępne ) suport  kwadrat deore xt bb-un72, pancerny, lekki ( korba + suport to jakieś 950 gr - 100 gr więcej niz fc-m770 ze zintegr. osią -  z suportami liczę ) Oczywiście mam taką, bo taką chciałem jak składałem rower w 2011 r. ( nieprzypadkowo ) I święty spokój, nic nie strzela, skrzypi, nie wygina się, mogę wrzucić dowolną kombinację ( napęd 3x9 ) bez ocierania łańcucha ( nie żartuję ). Nic lepszego nie znajdę, a już na pewno nie za te pieniądze.  Oczywiście jak ktoś się ściga, chce mieć lekki rower w okolicach 10 kg lub poniżej to musi mieć ( lub prawie musi ) mieć najnowocześniejsze rozwiązania, napęd 1x11 ( 1x12 ) ramę z press fit, koła 29 itd. No i oczywiście wór z pieniędzmi. Ale to inna bajka. Wtedy jeszcze najlepiej gravel ( co najmniej - bo na mtb z tarczą 32 w korbie na asfalt nie pojedzie ) a naj naj lepiej to jeszcze + szosa ;)  To wszystko zależy do czego nam rower potrzebny, jaki teren dookoła, jaka moc w naszych nogach itp.  I można też na takim "antyku" zapindalać i to całkiem szybko. ( a nawet KOM-y na zjazdach w terenie zrobić ;) )

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Sorry ale press-fit to rozwiązanie do ram karbonowych. IMO aluminiowe ramy z press fitem to debilizm i robienie sobie kłopotów, tam gdzie mogłoby ich nie być. Nie pomaga że Sram i ktoś jeszcze ma źle rozwiązany system łożysk korby i bardzo szybko się zjadają gdzie shimano ma ten plastikowy preload i wykorzystanie łożysk po obu stronach jest równe i nawet pozwala na lekkie odchylenie od normy jeżeli chodzi o ich równoległość.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

podsumowując wydaje mi się że lepiej zrobię kupując korbę  FC-M443 

ponieważ kilka miesięcy temu zmieniałem suport na nowy (na kwadrat) i ona będzie do niego pasować

Natomiast kupując droższą Alivio FC-M4060 musiał bym zmienić suport na nowy, mimo ze mój jest ok bo był niedawno wymieniany, poza tym prawdopodobnie nie odczuję różnicy więc nie wiem czy jest sens przepłacać

Poza tym nie będę musiał się bawić z serwisem  zewnętrznych łożysk, na kwadracie będę miał spokój z tematem na dobrych kilka tys km

Edytowane przez RedBaron
Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Korby na kwadrat to jak gruszki ulęgałki  wcześniej czy później robią się miękkie, na łączeniu oś suportu - korba  :D

FC-M470 na octalink kupiłem kiedyś na aledrogo  za około 100 zł z wysyłką, wziąłem 3 szt.

FC-M521 octalink wraz z suportem około 200 zł.

FC-M531 - prawe ramię kory wraz z zębatkami i osłoną 110 zł, pasuje go lewego ramienia FC-M521.

Wkład suportu BB-ES300  68x121mm 32 zł - tanio było więc kupiłem 3 szt.

FC-M470 pracuje z łańcuchem 8rz i kasetą 8rz, reszta w 9rz.

 

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...