Skocz do zawartości
Kross Raty 0 procent
spidelli

[widelec] wymiana bujaka na sztywniaka

Rekomendowane odpowiedzi

spidelli

Cześć,

Mam taki stary rower trekingowy, dość solidny ale zajechany. Troszkę przy nim zrobiłem i został mi widelec do wymiany. Oryginalnie siedzi jakiś bujak, pewnikiem nie znajdę do niego sensownego zamiennika więc od razu nastawiłem się na sztywniaka. Poza tym nie chcę w ten rower wkładać majątku, bo to nie ma sensu.

Ponieważ w temacie rowerowym jestem zielony jak kiwi w przekroju więc proszę o pomoc w doborze widelca. Na zdjęciach próbowałem dość niezdarnie złapać wymiary, pewnie nie będzie z nich dużego pożytku. Podpowiedzcie proszę, czego szukać albo chociaż co złapać na zdjęciach, żebyście mogli wyrobić sobie jakiś pogląd...

 

Z góry dziękuję i pozdrawiam

trek2.JPG

trek3.JPG

trek4.JPG

trek6.JPG

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Tatanka
Napisano (edytowane)

Standardowo potrzebujesz czegoś o długości 44-45 cm , czyli force , accent , mosso. Rura sterowa 1 czy 1 1/8 cala ?

Edytowane przez Tatanka

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
spidelli

@Tatanka

Dzięki za błyskawiczny odzew :)

Chodzi o średnicę w zaznaczonym miejscu?

trek7.JPG

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Tatanka

Nie do końca. To jest mostek wpuszczany , czyli w tym miejscu musi mieć mniejszą średnicę niż widelec , żeby można było go wpuścic do środka. Ale jak podasz ten wymiar , to bedzie wiadomo jaki masz widelec.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
spidelli

Tak na moje oko i prymitywną suwmiarkę to jest jakieś 24,7 mm.

Dzięki za cierpliwość :)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Tatanka

Czyli doliczając ścianki widelca wychodzi że masz  1 1/8 cala. Czyli szukasz takiego widelca , co jest wiele łatwiejsze niż 1 cal.  Konieczna będzie chyba wymiana sterów na ahead (pod niegwintowaną rurę) , ale to akurat na plus , bo jest to duzo wygodniejszy system.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Tatanka

Tak. A będziesz potrzebował nieskręcanych ahead. No chyba ze chcesz gwintować rurę w nowym widelcu , ale to bez sensu.

  • +1 pomógł 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
spidelli

Gwintowanie to nie moje powołanie :)

Jeszcze raz dziękuję!

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
spidelli

Dobra:

http://accent-bikes.com/produkty/widelce-sztywne/widelec-treking-700c

http://accent-bikes.com/produkty/stery-ahead-klasyczne/hst-basic

czy w sterach jest w standardzie gwiazdka czy trzeba ją dokupić?

Co jeszcze będzie potrzebne? Jakieś specjalistyczne narzędzia, typu tulejki do nabijania itp.?

Wypadałoby chyba, żebym obmierzył np. miejsce mocowania hamulców (V-brake) czy to standard dla danego typu widelca (wymiar koła)?

 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
itr

Hej z tymi sterami i widelcem to jest  tak, że zmieniając układ na ahead trzeba jeszcze kalkulować zakup nowego mostka, jeśli kierownica ma być na tej samej wysokości trzeba to wcześniej przemyśleć. Wysokość widelca należy przemyśleć, czy ten stary jest fabryczny czy podnosił z przodu rower do góry, czy jeśli siedzi się na rowerze rower kaput wciska się w dół widelca bardziej niż potrzeba, czy widelec jest zatarty i w ogóle się nie ugina... i jak w tej roboczej pozycji się jeździ czy jest efekt czopera, przez niektórych nie lubiany czy odwrotnie, zbyt nerwowy przód... Ogólnie zakładamy że rower ma być 2 cm niżej kiedy na niego usiądziesz bo amortyzator lekko się podda. Ale jeśli ktoś do starego trekinga założył  na siłę amortyzator mógł na wstępie dodatkowo podnieść przód..

Widelec Accent pokazany na linku nie koniecznie jest długości takiej jak widelec trekingowy z wstępnym ugięciem kiedy już rowerzysta siedzi na siodle... Sprawdź przed zakupem... Na oko może być 3 cm niższy niż potrzeba... Ale czy taki niższy nie był zamontowany kiedyś w tej ramie fabrycznie ?  Patrząc na zdjęcia z miarką zalecone Ci ok 44 cm brzmi bardzo rozsądnie ale czy można pójść niżej zdalnie nie podpowiem.

Odpowiednio dobierając teraz widelec możesz znaleźć taki w którym zmieści się opona szersza niż np 45 mm, dodatkowo możesz wejść w nowe  koło i hamulec tarczowy. ( mocowanie)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
spidelli
Napisano (edytowane)

@itr

Dzięki za opinię.

Sądzę, że ten widelec jest fabryczny - to stary, niemiecki rower na całkiem solidnym osprzęcie (dynamo Shimano wciąż działa, tak samo lampki, ino dzwonek się rozpadł). Niemiec prędzej wymieni na nowy niż coś odkręci ;)

 

Co do stanu widelca to w czasie jazdy wydaje on nieprzyjemne stuknięcia i skrzypi, podejrzewam że oprócz góra - dół pracuje też na boki, bo słychać to zwłaszcza przy ruszaniu kierownicą. Do tego ma zniszczone gumowe manszety (?) znaczy osłony i woda leje się do środka. Coś tam się ugina ale raczej na nierównościach niż pod moim ciężarem jak wsiadam na niego.

 

Opon już ruszał nie będę, bo dopiero je wymieniłem, a w przypadku szerszych pozostałby jeszcze problem z tyłem (czy wejdzie). Te, które są dają radę i na asfalcie i na szutrze, bo to takie semi - slicki - agresywny bieżnik jest na bokach - coś podobnego do tych: https://www.decathlon.pl/opona-trekking-speed-700x38-id_8403033.html

Na piasek się nie wybieram :)

 

Edyta:

Właściwie to chyba w rozpadzie są łożyska sterów niż sam amortyzator ale jego bym się też pozbył już przy okazji na jakiś stalowy.

Edytowane przez spidelli

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
itr

Wymiana widelca wymaga kilku czynności serwisowych, nabicie misek sterów bieżni czy gwiazdki lepiej dać komuś kto zrobi to wprawnie... SPRAWDZONY mechanik rowerowy.      Myślę, że to może odbyć się z Twoimi częściami z internetu, ale wizyta  i  wstępna rozmowa w sklepie/warsztacie to dobry pomysł... Uważaj tylko aby nie kupić widelca z aluminium!!! Albo karbon albo stal... Pozdrawiam 

  • +1 pomógł 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
spidelli

@itr

Niestety nie mam w najbliższej okolicy żadnego mechanika... Pewnie skończy się zakupem bagażnika rowerowego :) Raz już wypożyczałem ale jak mam wozić rowery regularnie to chyba zainwestuję we własny :)

Nowe rowery jeszcze jakoś pojedynczo mi się udało wrzucić na tylną kanapę (koło do bagażnika) jak przywoziłem ze sklepu czy wiozłem na serwis :) Ale tego grzmota już nie wcisnę ;)

 

Co do widelców aluminiowych to też jestem sceptyczny - miałem nawet upatrzonego gravela ale zniechęciły mnie opinie o pękającym widelcu aluminiowym. Karbon do tego roweru to już przesada, stal wystarczy. Brat dał za niego 120 ojro, ja włożyłem już z  400 zł :) To nie klasyk, nie zwróci się ;)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Tatanka

Accent z linku jest za krótki , ma ok.41 cm. mam gdzieś taki w piwnicy. Aluminiowych widelców nie ma co demonizować , a na pewno nie jest tak że zaraz pękają . Miałem  mosso i force , ważę duzo i nic się nie działo.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
itr
Napisano (edytowane)

To poszukaj w otchłaniach internetów widelca z gwintem i zrób low cost wymianę. Czy bujany czy sztywny byle tanio... Jednak jednak pokaż mechanikowi. Bo może jest jakiś feler, stare stery zatarte, wybite gniazda czy jakiś inny feler...

 

Aluminium jest sztywne i mało komfortowe, tylko dlatego odradzam.

Edytowane przez itr

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
spidelli

@Tatanka

Dzięki za czujność. Rozumiem, że na ten parametr mam mieć oko Długość od osi do bieżni: 410 mm - czyli ten za krótki.

@itr

Te ~100 zł za widelec + ~30 zł za stery + ew. mostek to będzie low cost :) Karbon to raczej ~500 zł tak na szybko patrząc. Wolałbym raczej zamknąć się w 500 zł niż od tego zaczynać :)

Ponawiam pytanie - czy stery są kompletne czy gwiazdkę trzeba dokupić osobno?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Tatanka

Jeszcze się nie spotkałem ze sterami które nie mają gwiazdki w zestawie.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
spidelli

Dzięki - pojęcia nie mam o temacie a z opisu trudno wywnioskować, zwłaszcza jak piszą:

Cytat

Waga: 118 g (bez kapsla, śruby i gwiazdki)

:)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Tatanka

Taki chwyt , ze niby takie lekkie. Bankowo kompletny zestaw.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
itr

sprawdziłbym np ten widelec

https://allegro.pl/oferta/merida-widelec-sztywny-trekking-1-1-8-28-622-gwint-7657437560

i to się nazywa budżet, może nie będzie za niski patrzę na położenie piwotów , albo to jest do koła 26 cali  tylko źle opisany,

może mieć również za mało gwintu do Twojej ramy.

Ale w takich widelcach bym szukał, stal z gwintem, pasująca dokładnie długością sterówki  i gwintu. rama pójdzie w dół  byle to nie była taki wymiar wysokości jak opisany tutaj

Długość od środka otworu w widelca do środka osi koła 375mm

https://allegro.pl/oferta/widelec-28-stalowy-trek-gwint-1-1-8-malowany-7592905106

Bo to jest prawdopodobnie takie samo 41 cm do bieżni jak ten nowy accent, po prostu ludzie różnie mierzą. OD OTWORU NA BŁOTNIK !!!!

Cena dobra i można zaryzykować, zobacz że piwoty w Treku są proporcjonalnie wyżej czyli albo w Meridzie jest dłuższe pióro albo hamulec  planowany dla 26 calowych kół.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
spidelli
Napisano (edytowane)

@itr

Dzięki za linki. Może po prostu powinienem zdemontować swój widelec i go rozmierzyć i pofotgrafować? Na razie tego nie ruszałem, bo bałem się, że coś może się rozpaść przy demontażu a nie wiedziałem czy dostanę zamienniki i czy w ogóle jest sens to ruszać.

Piwoty pi x drzwi u mnie to jakieś 30 cm od osi koła.

Dorzucam jeszcze zdjęcie z moimi 4 literami na siodełku, w porównania do zdjęcia bez jeźdźca (trek4) to trudno tu mówić o jakimś ugięciu.

trek5.JPG

Może na zdjęciu trek4 60 cm wypada w okolicy górnej krawędzi górnej rury, tu bliżej środka ale taśma jest przesunięta, więc nie wiem, czy skok wynosi 2 cm.

Edytowane przez spidelli

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
spidelli

Pomierzyłem jeszcze raz:

- i od środka śruby/osi koła do piwota jest jakieś 28 cm (nie do mocowania piwota, bo to zaczyna się niżej ale przecięcie osi piwota z widelcem);

- od środka śruby/osi koła do początku styku  główką ramy jest ok. 46 cm,

- główka ramy ma jakieś 15 cm.

Czy oznacza to, że gwint na widelcu powinien być ok 60-61 cm? Zaraz za główką ramy na górze są 2 nakrętki.

Czyli:

https://allegro.pl/oferta/widelec-rowerowy-bialy-28-1-1-8-210-mm-25350-7805378170

https://allegro.pl/oferta/widelec-rowerowy-czarny-28-1-1-8-195-mm-25332-7805322736

 

W pierwszym przypadku brakuje 3 cm, w drugim 2 cm czyli ugięcie amortyzatora. Gorzej wygląda sprawa u góry, w drugim przypadku wyjdzie z góry 45 mm czyli za dużo za 2 nakrętki, więc raczej coś takiego:

https://allegro.pl/oferta/widelec-rowerowy-bialy-28-1-1-8-185-mm-25310-7799283216

zostaje 35 mm na nakrętki, trochę dużo...

...dobrze kombinuję?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
itr

Nie mogę już pisać,i czytać, ale rurę można zawsze uciąć nigdy wydłużyć

natomiast nie ma sensu gwintować w dół więc

 Część gwintowana musi idealnie pasować na wysokości sterów

Gwint musi schodzić poniżej brzegu główki ramy  góra sterów wkręca się trochę w głąb.

 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
spidelli

Rozkręciłem i tak jak przewidywałem - złożyć już się nie dało, górne łożysko się rozsypało :)

- cały widelec ma ok 62 cm,

- od dołu do ramy na dole jest ok 46 cm < rozumiem, że to w tym miejscu można zgubić ~2 cm na ugięciu amora

- część w główce ramy ma ok 17 cm,

- gwint ma 4,5 cm,

-średnica łożyska to ok 4 cm, kulek nie liczyłem :D

calosc.JPG

widelec.JPG

piwot.JPG

rura.JPG

gwint.JPG

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×