Skocz do zawartości

[Wolnobieg] Shimano MF-TZ06 Na co wymienić w składaku, żeby dało się jechać szybciej?


tomac

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam,

Mam składaka Monty F19, na kołach  20", z wolnobiegiem MF-TZ06, sześciobiegowy. Pod górkę jeździ się nieźle, ale na równej drodze żeby osiągnąć 20km/h trzeba dość szybko kręcić. Chciałbym to jakoś zmodernizować. Minimalna ilość zębów z tyłu u mnie wynosi 14 (maksymalna - 28). Nie znalazłem wolnobiegu sześciobiegowego, który miałby mniej niż 14 zębów na minimalnej koronce. Zastanawiam się, czy da się coś z tym zrobić, żeby dało się jeździć szybciej, jednocześnie nie tracąc możliwości łatwej jazdy pod górkę? Czy da się łatwo zmienić np. na kasetę z mniejszą minimalną koronką? A może tylna piasta z biegami wewnątrz? Możecie coś doradzić?

Napisano

Na kasetę łatwo nie zmienisz, dużo prościej zmienić na wolnobieg 7s (dodatkowo zmiana manetki) a takie mają już zakres 11-28. Wiąże się to też zabawą podkładkami a czasem z wymianą osi piasty.

Napisano
5 minut temu, abdesign napisał:

a takie mają już zakres 11-28

Nie mają. Było kiedyś coś takiego ale na żywo tego nigdy nie widziałem. Żeby mieć 11 trzeba zmienić koło na kasetę. Albo zmienić zębatkę na korbie, ale wtedy ucierpią miękkie biegi.

Napisano

Zasadniczo czytałem o wolnobiegu MF-HG50 z 11 zębami, ale nie mogę znaleźć, gdzie go kupić. A jak wygląda sprawa z wymianą na kasetę? Nie orientuję się w temacie, ale "na chłopski rozum" to po prostu wystarczy kupić nową piastę i zębatki i na nowo zapleść szprychy. Chyba, że wymaga to np. innego łańcucha i będzie niekompatybilne z przednią zębatką?

A co myślicie o piaście wielobiegowej? Nie znam tego rozwiązania i trochę się boje o jego trwałość, ale tu chyba można by uzyskać większe przełożenie?

Napisano

W kasecie tak, natomiast jak już dasz nową kasetę to wypadałoby dać nowy łańcuch i ewentualnie zębatkę w korbie. O piastę wielobiegową nie musisz się martwić, oczywiście jak kupisz nową. Przy kupnie używki możesz kupić trupa który niewiele pojeździ. Co prawda wielobiegowe piasty wytrzymują wiele, ale zawsze jest ryzyko.

Napisano

SoloTM

Nie wiele drożej będzie zakup koła z kasetą i manetki. A sensu zdecydowanie więcej. :) Chociaż wózek jest krotki, więc się nie rozpędzisz z zakresem. Poza tym pewnie <kompletne koło 20'' z kasetą> -  nie ma takiego. Wszystko oddzielnie kupować (piasta, kaseta, sprychy) plus złożenie dochodzi.

tomac

Generalnie bez problemów ze znalezieniem i w rozsądnej cenie nie kupisz wolnobiegu innego niż 13/14-28.

Napisano

Najlepiej wiec zaplesc koło na nowej piascie, niech bedzie np. 7 lub 8 rzedowa kaseta 11-28, trzeba sprawdzić jaką masz tylną przerzutkę ( niektóre z niższych grup mają dedykowany zakres pracy 14-28 inne 11-34 ). Łańcuch jeśli w miarę ok i nie wyciągnięty to od biedy  może zostać stary. Kompatybilny będzie. Jeśli wyciągnięty to kupić lepszy dedykowany jakościowo do kaset. Piasta od 50 pln, kaseta od 40 pln, szprychy i nyple 40 pln, obrecz jeśli mocna i zdrowa może zostać stara, robota okolo 50 pln.

Rd-ft30 przerzutka tylna współpracuje z koronkami 11-zębów więc nie trzeba zmieniać.

http://www.bikekatalog.pl/2010/komponenty/2448/Shimano.Tourney.RD-FT30/

Napisano

Odnośnie mojej obecnej przerzutki - jest to Shimano Tourney, dokładnego modelu nie zmam - muszę sprawdzić. Jeśli będzie miała za mały zakres to mogę ją wymienić - to nie problem. No chyba, że nowa będzie miała za długie ramie i przy kole 20" będzie haczyć o ziemię, ale to chyba mało prawdopodobne.

Mam jeszcze pytanie - jak wygląda sprawa z szerokością mocowania koła w ramie? Czy przy kasecie z 7 koronkami nie będzie szerzej, niż przy wolnobiegu na 6? A w przypadku piasty wielobiegowej - szerokość będzie ta sama?

Napisano

Szerokość montażowa z tylu w tego rodzaju rowerach (i wielu innych) jest standardowa - 135 mm. Ale zmierz na wszelki wypadek rozstaw tylnych widełek. :) 

Nie obchodzi ci ze kaseta 8x jest szersza od wolnobiegu 6x - to jest uwzględnione w konstrukcji piasty. Szerokość też dotyczy piasty wielobiegowej, ale z nią tak łatwo nie będzie bo trzeba wykombinować jeszcze napinacz łańcucha, bo haki masz pod przerzutkę zewnętrzną. I łańcuch pewnie do wymiany na 1rzędowy.

Pamiętaj że piastę masz kupić na tyle otworów ile jest w obręczy jeżeli ją zostawiasz. 

Napisano

Szprych mam 36, to chyba standardowa ilość?

Nie wiedziałem o napinaczu łańcucha do piasty wielobiegowej. Myślałem, że to się montuje bez żadnego napinacza, coś jak zwykłe stare torpedo - naciąg reguluje się przesuwaniem tylnego koła. Czy można prosić o wyjaśnienie, jak się montuje taka piastę? I czy ma ona jakieś ramię reakcyjne - oglądając wersję Nexusa z hamulcem widzę, że takie ramię występuje, ale w wersji do v-brake go nie widać, a na logikę też powinno być - przecież zębatka (poza przełożeniem 1:1) porusza się z inną prędkością obrotową niż koło, zatem musi się o coś "zapierać".

Napisano

Masz racje, w ramach przystosowanych do Nexusa to się naciąga przesuwem tylnego kola. Haki (wycięcia w widełkach) są poziomowe i długie (na przykład).  Ale w swoim rowerze nie możesz przesunąć kolo bo masz haki do przerzutki zewnętrznej, więc stąd potrzeba napinacza.

Ramie jest wersjach piasty z hamulcem torpedo, jeżeli piasta przystosowana do hamulca v-brake/rolkowego to ramienia nie ma.

 

36 to jest jeden ze standardów.

Napisano
Teraz, remover napisał:

Masz racje, w ramach przystosowanych do Nexusa to się naciąga przesuwem tylnego kola.

Dzięki, teraz rozumiem. O mnie zdaje się jest takie podłużne i poziome wycięcie, a przerzutka montowana jest na osi koła (nie ma specjalnego haka), ale nie jestem na 100% pewny. Rower jest w garażu, jutro sprawdzę.

Ramie jest wersjach piasty z hamulcem torpedo, jeżeli piasta przystosowana do hamulca v-brake/rolkowego to ramienia nie ma.

W takim razie nie rozumiem, jak działa ta przekładnia. Na "chłopski rozum" jeśli prędkość obrotowa koła i zębatki jest różna, to moment obrotowy też jest różny. Skoro jest różny moment to różnica tych momentów będzie działać na oś przekładni. Czyli w zależności od tego, czy jest zapięte przełożenie podnoszące czy obniżające obroty to oś będzie miała tendencję do kręcenia się w przód lub w tył. Owszem, można to zablokować dokręcając bardzo mocno koło, ale ten moment będzie dość duży i przy ramie aluminiowej obawiam się, czy nie grozi on ukręceniem mocowania koła. To mocowanie chyba nie jest projektowane do pracy na skręcanie? A może jest?

Jednak myślę, że mogę się mylić. W końcu te przekładnie są od dawna stosowane i chyba nie niszczą one aluminiowych ram. Czy można prosić o wyjaśnienie, jak to działa z punktu widzenia fizyki? Może ma ktoś linka do strony opisującej te przekładnie?

Napisano

Sorry, nie wnikałem tak głęboko w to jak działa przerzutka planetarna, ale ponieważ nic nie słychać o masowym psuciu ram przez Nexusy, to zakładam że to jest wystarczająco dobrze przemyślane :) W sieci do znalezienia servis manualy Shimano, jak jesteś ciekaw tematu.

Napisano

Wygląda na to, że jest jakaś podkładka zabezpieczająca przed obracaniem się piasty. Co prawda musi ona przenosić duże siły (ramię jest znacznie mniejsze od ramienia z hamulca torpedo), ale chyba konstrukcja ramy to wytrzymuje. Cóż, pozostaje wierzyć, że jest to dobrze policzone.

Sprawdzałem - u mnie jest poziome wycięcie w ramie na koło, więc napinacza nie będę potrzebował. Będę jednak potrzebował zębatki. I mam następne pytanie: Shimano zaleca stosunek ilości zębów jak 2,1 do 1. Jednak w instrukcji jest przykład, gdzie pisze, że jest to dla kół 26". Nie wiem, jak to rozumieć. Ponieważ mam koła 20", więc chciałbym uzyskać wyższy stosunek. Jednak w instrukcji nie ma nic powiedziane o zmianie tego stosunku przy innym rozmiarze kół. Czy wiecie może, skąd wynika ten stosunek?

I drugie pytanie - podają, żeby stosować zębatki od 16T do 23T. Zastanawiam się, co się stanie, jeśli użyję mniejszej zębatki (np. 13T lub 14T)?

Napisano

Do piasty biegowej nexus  nie założysz zębatki mniejszej jak 16 zębów. Piasta ma oś spłaszczoną z obu stron plus podkładkę  z ząbkiem.

Napisano
8 godzin temu, SoloTM napisał:

Do piasty biegowej nexus  nie założysz zębatki mniejszej jak 16 zębów. Piasta ma oś spłaszczoną z obu stron plus podkładkę  z ząbkiem.

Czyli tam nie jest taka na 3 zęby? Na Allegro można dostać 13 i 14 zębowe z opisem, że pasują do piasty biegowej Nexus (przykład Tutaj). Ona nie pasuje?

Napisano

Może pasują, może nie, ale nie przesadź z przełożeniami. Teraz masz korbę 46 i wolnobieg 14-28, czyli zakres 1.7-3.3 (190%). Jeżeli wsadzisz tam najprostszy Nexus7, który ma wewnętrzny zakres 0.63-1.55 (244%), tą samą korbę i wolnobieg 14, to będziesz miał 2.1-5.1. Rozumiem że chcesz jechać szybciej, ale 5.1 moim zdaniem jest już daleko poza zakresem komfortu, masz aż taką mocną nogę? Z zębatką 16 będzie 1.8-4.5, no i to jest jeszcze do przyjęcia. Ale wymiana zębatki to tania i łatwa sprawa. 

Inna sprawa to torpedo w tym nexusie. Kiedyś jeździłem na takim rowerze i torpedo mi mocno przeszkadzało. Generalnie żeby nie hamować musisz cały czas kręcić pedały. Bo najmniejszy ruch pedałami do tylu i rower już hamuję. Na przykład jak podnoszę tyłek na progu zwalniającym, czy wskakując na krawężnik ustawiam pedały poziomowo i już hamuję.:down: Jak chcesz Nexus, to weź z rolkowym, możesz nie podłączać, bo masz V-brake.

Napisano

Nie wiem czy nie prościej zmienić korbę na taką z zębatką 52. Aczkolwiek rozwiązanie z piastą kasetową daje więcej możliwości. Lepsza trwałość i lepszy dobór przełożeń. Najlepiej zastosować kombinacje z kasetą + korba z wymienną zębatką (taka od szosy)

Napisano
8 godzin temu, woojj napisał:

Nie wiem czy nie prościej zmienić korbę na taką z zębatką 52. Aczkolwiek rozwiązanie z piastą kasetową daje więcej możliwości. Lepsza trwałość i lepszy dobór przełożeń. Najlepiej zastosować kombinacje z kasetą + korba z wymienną zębatką (taka od szosy)

Na razie rozważam opcje, chociaż bardziej się skłaniam do piasty wielobiegowej (większy zakres przełożeń i po prostu podoba mi się to rozwiązanie),

 

8 godzin temu, remover napisał:

Rozumiem że chcesz jechać szybciej, ale 5.1 moim zdaniem jest już daleko poza zakresem komfortu, masz aż taką mocną nogę?

Nie muszę zawsze jeździć na najwyższym biegu, ale po prostu chciałbym mieć zapas. Odnośnie przełożenia - ja mam sporą nadwagę (ważę 140kg) i nie bardzo wiem, jakie przełożenie byłoby dla mnie optymalne. Jeżdżąc innym rowerem (nie składakiem) jestem w stanie jechać szybciej, więc w tym składaku przełożenia najwyraźniej nie są optymalne dla mnie. Ponieważ pierwszy bieg mi pasuje, chciałem tak dobrać, żeby pierwszy bieg był mniej więcej podobny, a najwyższy - na całym zakresie przekładni. W razie czego mogę zawsze zmienić zębatkę. Wstępnie planuję Nexusa 8 przełożeniowego.

 

8 godzin temu, remover napisał:

Inna sprawa to torpedo w tym nexusie. Kiedyś jeździłem na takim rowerze i torpedo mi mocno przeszkadzało. Generalnie żeby nie hamować musisz cały czas kręcić pedały. Bo najmniejszy ruch pedałami do tylu i rower już hamuję. Na przykład jak podnoszę tyłek na progu zwalniającym, czy wskakując na krawężnik ustawiam pedały poziomowo i już hamuję.:down: Jak chcesz Nexus, to weź z rolkowym, możesz nie podłączać, bo masz V-brake.

Dzięki - to cenna uwaga. Aktualnie na Allegro jest jeden nieużywany Nexus z torpedem za 260zł - myślałem nad nim, ale po Twojej uwadze skupię się na tym bez torpeda.

Napisano

Zapodaj zdjęcie haków w ramie. Coś mi się wydaje że jeśli nastawiasz się na piastę biegową będziesz musiał użyć napinacza- wtedy musi być wersja bez hamulca wewnętrznego. 

140 kg i składak???? Jaki masz wzrost??? 

Napisano
1 godzinę temu, tomac napisał:

Jeżdżąc innym rowerem (nie składakiem) jestem w stanie jechać szybciej, więc w tym składaku przełożenia najwyraźniej nie są optymalne dla mnie.

Ale ten nie-składak ma kola pewnie 26/28 a nie 20 i dlatego jedziesz szybciej.  :) I zobacz jaki zakres przełożeń tam używasz przy typowej jeździe

Napisano
Godzinę temu, woojj napisał:

Zapodaj zdjęcie haków w ramie.

Dołączam zdjęcie.

Godzinę temu, woojj napisał:

140 kg i składak???? Jaki masz wzrost??? 

Mam około 185cm wzrostu. Specjalnie szukałem składaka o mocnej konstrukcji.

43 minuty temu, remover napisał:

Ale ten nie-składak ma kola pewnie 26/28 a nie 20 i dlatego jedziesz szybciej.  :) I zobacz jaki zakres przełożeń tam używasz przy typowej jeździe

Tak, miał koła 26". W tej chwili nie mam do niego dostępu. Ale z tego, co pamiętam przy korbie były tarcze 42, 32 i 22 zęby, z tyłu była kaseta na 7 biegów - nie wiem jakie były zębatki, ale po równej drodze najlepiej mi się jechało na 5 biegu (z przodu oczywiście największa koronka). Bardzo rzadko dochodziłem do 7 przełożenia.

IMG_20180924_192055.jpg

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...