Skocz do zawartości

[Współpraca] podzespołów różnych grup napędu


Cytrusek

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam. Ma kilka pytań odnośnie prawidłowej współpracy podzespołów z niższej półki z tymi nieco wyższymi. Obecnie posiadam rower hexagon x3 z 2013 roku nieco zmodernizowany przezemnie w małym stopniu, ale w niedalekiej przyszłości chciałbym go bardziej zmodernizować stopniowo. Chciałbym wymienić starą wysłużoną przerzutkę 4 letnia altus M280 7/8 rz na deore M591 9 rz pytanie czy będzie współpracowała z kasetą 7 rz i klamkomanetką acera? Chciałbym także zamienić przednią przerzutkę turney na deore fd m530 9 rz i pytanie czy bedzie dobrze współpracowała z łańcuchiem do kaset 8 rz? Z klamkomanetką acera? Wolałbym 9 rz a nie 8 rz ponieważ na wiosnę jak zajadę naped i skonczy mi sie piasta w tanim kole to kupuje nowe  pod kasetę 9 rz. Ale do tego czasu pojeździł bym na starym napędzie wymieniajac stopniowo podzespoły, jeszcze klamkomanetki na aliwio 4000 i korbę acere m361 na aliwio z osią zintegrowaną. A i czy warto kupywać klamkomanetki alivio czy deore? Rowerem jeżdzę głównie po szosie na oponach 1,75

Pozdrawiam i z góry dziękuje za odpowiedzi.

Napisano
4 minuty temu, phoe napisał:

Może przemyśl wszystko i kup sobie jakiegoś Cross'a?

Myślałem ale wyszło by mnie to wszystko dużo drożej, a pozatym ja t5ak agresywnie nie jeżdżę przejechałem dopiero nim około 18 000 i w to lato może zrobie około 5 000

Napisano
2 minuty temu, phoe napisał:

No ale cross jest wygodniejszy do jazdy po asfalcie, niż pseudo MTB Hexagon.

Podobno hexagony są bardziej wygodniejsze od leveli ale ja tam się nie znam:) porównania też nie mam. Na nowy rower musiałbym szykować 2000 zł a na nową grupę myslę że w 1000 się zmieszczę. I posłuży mi tyle samo ile nowy rower mam nadzieję.

Napisano

Przyzwoitego crossa można kupić, za 1500 zł, a nawet mniej np takiego Lazaro. Chociaż jak jesteś przyzwyczajony do krótkich ram to bez przymiarki by się nie obyło. Cross wniósłby więcej do Twojej jazdy niż wymiana napędu. To, że coś wychodzi taniej to nie znaczy, że się opłaci.

Hexagony są krótsze od Leveli, bo są do rekreacyjnej jazdy i "wygodniejsze" to jest względne pojęcie. Siedzi się na nich bardziej wyprostowanym, co w terenie wiele wygody by nie dało - dlatego to ATB, a nie MTB. 

Co do wymiany napędu to wszystko będzie działać jak zrobisz tak jak uważasz, ale manetki możesz wymienić dopiero jak wymienisz koło na 9sp. W przypadku manetek do napędów 9 rzędowych to od Alivio do SLX wielkiej różnicy nie ma, aczkolwiek starsze Alivio uważane jest za lepsze od nowego - manetki lepiej wziąć M430 niż M4000. I pamiętaj, że manetka ważniejsza niż przerzutka - manetka XT z przerzutką Alivio będzie działać lepiej niż odwrotny zestaw.

Napisano

Przednią przerzutkę dobierasz do stopniowania korby.Jeśli dobierzesz do obecnej,to może się okazać że nie będzie pasowała do nowej.Do przerzutki przedniej 9rz lepiej dać łańcuch 9rz.Łatwiej jest ją wyregulować,a bez problemu zadziała z kasetą 8rz.Ale łańcuch 8rz też da radę.

Napisano
2 godziny temu, seraph napisał:

Przyzwoitego crossa można kupić, za 1500 zł, a nawet mniej np takiego Lazaro. Chociaż jak jesteś przyzwyczajony do krótkich ram to bez przymiarki by się nie obyło. Cross wniósłby więcej do Twojej jazdy niż wymiana napędu. To, że coś wychodzi taniej to nie znaczy, że się opłaci.

Hexagony są krótsze od Leveli, bo są do rekreacyjnej jazdy i "wygodniejsze" to jest względne pojęcie. Siedzi się na nich bardziej wyprostowanym, co w terenie wiele wygody by nie dało - dlatego to ATB, a nie MTB. 

Co do wymiany napędu to wszystko będzie działać jak zrobisz tak jak uważasz, ale manetki możesz wymienić dopiero jak wymienisz koło na 9sp. W przypadku manetek do napędów 9 rzędowych to od Alivio do SLX wielkiej różnicy nie ma, aczkolwiek starsze Alivio uważane jest za lepsze od nowego - manetki lepiej wziąć M430 niż M4000. I pamiętaj, że manetka ważniejsza niż przerzutka - manetka XT z przerzutką Alivio będzie działać lepiej niż odwrotny zestaw.

Nie wiem czy by wniósł więcej, jestem dość krótki 169 cm, rozważałem kupno levela r3 ale niepodobało mi się że miałby gorszą korbę niż ja teraz mam obecnie w moim atb i nadal była by to opcja na kwadrat czego wolałbym uniknąć, nie podoba mi się także, że miałby opony terenowe. Lepiej mi się jeździ na trekingowych szosowych. Nie chciałbym także hamulców hydraulicznych z racji tego, że miałbym także nimi problemy z serwisowaniem i regulacją. Wolałbym mechaniczne. Szajbajk nie poleca takich hamulcow hydraulicznych dla takich osob jak ja. Przerzutka tylna aliwio shadow też była by bardziej trudniejsza do regulacji, wole deore bez shadow, mniej kłopotów;) Tak se to przeanalizowałem przekalkulowałem i doszedłem do wniosku, że dobże mi sie na razie jeździ na obecnym hexagonie jeśli chodzi o geometrię, z siodełkiem gorzej, a w crosowym jest chyba jeszcze twardsze co mi sie nie podoba.

A co do manetek to wiem że trzeba miec 9tki, żeby obslugiwały 9 rz kasetę. Ale zanim bym sobie je kupił razem z kołem wolałbym już teraz zadbać o kulturę pracy przerzutek, ktore trochę mnie ograniczają, przednia nie przerzuca prawidlowo z małego blatu na środkowy i chodzi topornie aż mnie kciuk boli (linki są czyste) ale z srodkowego blatu na 3 już ładnie wskakuje jestem nawet zadowolony jak ładnie zeskakują przy redukcji, ale pod większym obciążeniem nieco już niechętnie, muszę naprawdę delikatnie kręcić korbą. Czy przy wymianie przerzutek na deore będzie lżej? Zastanawiam się czy ten duży opór przy zwiększaniu na przedniej jest spowodowany wysłużoną manetką czy starą (czystą) przerzutką? Tylna przerzutka reaguje dużo lepiej jak jest łańcuch czysty i nowo nasmarowany, gorzej jak się zabrudzi po deszczu i na lapie brudów z asfaltu. Ona generalnie jest już słaba może to przez to. Zastanawiam się jeszcze nad linką teflonową czy warto do przerzutek i tylnych hamulców.

Cenną uwagę dałeś co do klamkomanetek też się zastanawiałem czy leprze będą stare alivio m430 czy nowe ładniejsze M4000.

A czy wyższa grupa klamkomanetek oferuje zaangażowania mniejszej siły w przypadku przerzucania kciukiem, czy raczej będzie tak samo?

Dziękuję

Napisano

Twój wzrost to kwestia doboru ramy, co nie jest problemem w dzisiejszych czasach, co najwyzej lekko utrudni zakup roweru używanego.

Hamulce hydrauliczne są banalne w regulacji itp i lepsze od V, to z przerzutką też dziwne historie opowiadasz. :D

Jak chodzi o opór na manetce, to takie XT M780 chodzi ciężej od SLX M670. ;) Opór na manetce, to też kwestia przerzutki, przy załączonym sprzęgle chodzi ciężej. ;p

Za dużo czytasz i się doktoryzujesz, a za male jeździsz. Kup crossa, przestań tracić czas na czytanie zbędnych rzeczy,  idź na  rower. ;)

Napisano
31 minut temu, phoe napisał:

Naprawdę fajne nawet rowerki podobają mi się poza ostatnim treka. Tylko tak szkoda mi swojego sprzedać bo już trochę w niego poinwestowałem, druga sprawa nie lubie kupować używanych bo niewiadomo ile trzeba będzie dokładac do nowego używanego. A trzecia sprawa, te ramy są duże jak na mnie.

Dziękuję

Napisano
10 minut temu, phoe napisał:

Twój wzrost to kwestia doboru ramy, co nie jest problemem w dzisiejszych czasach, co najwyzej lekko utrudni zakup roweru używanego.

Hamulce hydrauliczne są banalne w regulacji itp i lepsze od V, to z przerzutką też dziwne historie opowiadasz. :D

Jak chodzi o opór na manetce, to takie XT M780 chodzi ciężej od SLX M670. ;) Opór na manetce, to też kwestia przerzutki, przy załączonym sprzęgle chodzi ciężej. ;p

Za dużo czytasz i się doktoryzujesz, a za male jeździsz. Kup crossa, przestań tracić czas na czytanie zbędnych rzeczy,  idź na  rower. ;)

A no właśnie sprzegiełko też spowoduje większe opory to kolejny powód dlaczego wolałbym uniknąć shadow. Im wiecej ogladam i czytam tym bardziej jesten przymotany.

Dziękuje

Napisano
12 godzin temu, Cytrusek napisał:

z siodełkiem gorzej, a w crosowym jest chyba jeszcze twardsze co mi sie nie podoba.

Siodełko to indywidualne preferencje użytkownika , jeśli ci pasuje to nawet kanapę możesz założyć do rasowego MTB czy szosy - wedle uznania.

12 godzin temu, Cytrusek napisał:

linki są czyste

 

A kiedy wymieniane łącznie z pancerzami ? To że wyglądają na "czyste" nie znaczy że działają prawidłowo - zacząłbym od wymiany linki i pancerza.

12 godzin temu, Cytrusek napisał:

zastanawiałem czy leprze będą stare alivio m430 czy nowe ładniejsze M4000

A po co chcesz się ograniczać z do klamkomanetek , kup osobno klamki i manetki wówczas masz dużo większym wybór i szansę trafienia czegoś lepszego.

Napisano

@GTB  linki były niedawno wymieniane poza pancerzami. Tak sobie myślę, że skoro tylne hamulce i przerzutka działa dobrze, to tym bardziej z przednim pancerzem przerzutki chyba, powinno byc okej. Ale masz rację chyba pomysle nad generalną wymianą wszystkiego na teflonowe wraz z pancerzami szkoda tylko ze na allegro cieżko upolować linki do przedniej przerzutki te krótrze. Przedni hamulec bedzie musiał sie zadowolić tradycyjnym nowym pancerzem i linką bo i tak jest słabe tarcie na pancerzu i bedzie działał lekko. 

A zastanawiałem się nad oddzielną kwestią msnetek i klamek tylko jak tak patrzę na ceny to klamkomanetki wychodzą cenowo porównywalnie do manetek bez klamek wiec po co przepłacać? Wciąż nie wiem czy zdecy doeac się na stare alivio czy deorki manetki. Czy różnica bedzie zauważalna?

Napisano

Miałem na myśli jakieś używane ze względu na szerszą dostępność i możliwość znalezienia czegoś z wyższych grup (klamkomanetki powoli przechodzą już do historii), przy nowych wychodzi taki zestaw drożej. Jeśli pozostałbyś przy decyzji klamomanetek to bierz Deore M590 , cenowo są bardzo podobne do Alivio a zawsze to grupa wyżej (choć zauważalnej różnicy w działaniu nie odczujesz) , tu masz dobrą cenę na takie https://www.olx.pl/oferta/klamkomanetki-shimano-deore-st-m590-3x9-nowe-CID767-IDpCpA5.html#eda4e7b5b4  (tylko to OLX zatem zalecam ostrożność).

 

Napisano

Teflonowe linki są dobre jak wymienia się olinkowanie co rok, bo ponoć teflon lubi się złuszczyć z czasem i zapycha pancerz. Do długiego użytkowania to polecane są szlifowane linki po prostu. Zresztą nowa linka nawet tania to skok jakościowy.

Po co Ci krótsza linka? Przecież nawet tylna nigdy nie jest idealna na długość, bo każdy rower jest inny - ucina się nadmiar i już, a na koniec zakładasz skuwkę, albo lutujesz jak umiesz. 

W przypadku 9sp to między Deore, a Alivio różnicy nie zauważysz. Chcesz najlepsze manetki to dołóż do używanych XT kosztem przerzutek.

Napisano
16 godzin temu, seraph napisał:

Chcesz najlepsze manetki to dołóż do używanych XT kosztem przerzutek.

Tylko te "lepsze" XT dla 9s to wyłącznie SL-M770 , nie występują w formie klamomanetki i mają kosmiczne ceny (zarówno nowe jak i używane) a ta jak widać ma spore znaczenie dla @Cytrusek

Napisano

Nie żeby coś, ale shadow to nie sprzęgło xD

Shadow+ są oznaczane wersje ze sprzęgłem, samo shadow bodajże oznacza, ze przerzutka nie wystaje poza obrys roweru ? jest schowana bardziej do srodka.

Napisano

Załóż najpierw te przerzutki deore. Będzie jeździć. Potem musisz się zastanowić co zrobić. Manetki 8-kowe jeszcze z 7 wyregulujesz, a do 9-kowych musisz już zmienić piastę, kasetę +łańcuch. Zmiana koła lub samej piasty to i tak słuszny i jedyny kierunek bo ambitniejsza jazda z wolnobiegiem niemal się wyklucza. 

Napisano
W dniu 19.12.2017 o 08:37, woojj napisał:

Załóż najpierw te przerzutki deore. Będzie jeździć. Potem musisz się zastanowić co zrobić. Manetki 8-kowe jeszcze z 7 wyregulujesz, a do 9-kowych musisz już zmienić piastę, kasetę +łańcuch. Zmiana koła lub samej piasty to i tak słuszny i jedyny kierunek bo ambitniejsza jazda z wolnobiegiem niemal się wyklucza. 

Dzięki! Przerzutkę tylną na pewno wymienię co do przedniej się jeszcze waham czy wartą dawać tą przerzutkę deore 9rz, czy jednak acere na8 rz. Na tej korbie co mam acerze m361 jeszcze chciałbym pojeździć bo dobrze się spisuje. A koła z piastą jak bede wymieniał to się zastanawiam poważnie czy jeszcze kasety 8rz nie przetestować przed 9rz a jak zajadę 8rz to wymienię na 9 wraz z manetkami ktorym sie właśnie skończy żywotnosc:)

Napisano

Przerzutkę przednią dawaj Deore 9s (ogarnie mniejszą pojemność korby i dogada się z łańcuchem 8s , jedynie będzie trzeba dość precyzyjniej wyregulować) a będzie trwalsza od Acery.

Przy wymianie koła nie baw się w kasetę 8s bo żeby z niej korzystać w całej rozpiętości będziesz potrzebował manetek 8s (z twoimi obecnymi będzie działało ale bez jednego skrajnego biegu i nadal będziesz miał 7s) ,  zatem nie ma co generować dodatkowych niepotrzebnych kosztów tylko od razu iść w 9s.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...