Skocz do zawartości

[napęd 1x11] nowy napęd do XCM


Pinifarina

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witajcie

Przymierzam się do zmiany napędu 38/24 z 10S 36z na 1x11 dla 29era. Zastanawiam się nad przełożeniami i specyfiką XCO i XCM kolarstwa. Rower będzie używany do sportu więc chciałbym poznać za a nawet przeciw wielkością koronek.

 

Aktualnie użytkuję korbę 38/24 i dla XCM prędkość max jest dla mnie bdobra 47km/h, 45-44km/h też by była akceptowalna. 24z dla XCO trochę za duża i testowałem 38/22z a wtedy nawet 30% podjazdy nie stanowią bariery.  Więc przełożenie  1:1,5 jest za małe, ale już 1:1,63 wystarczające.

 

Patrząc na ofertę 1x11 zastanawiam się nad dwoma rozwiązaniami. Mniejszej korbie i "płaskiej kasety" albo dużej kasety z wielkimi skokami na koronkach 1-4.

 

Ma ktoś doświadczenie z zawodników co się sprawdza w tych dyscyplinach? A jeżeli nic to pewnie pozostaje kupienie drugiej zębatki do korby i ciągła wymiana przed dyscyplinami.

Napisano

Na pierwszy rzut oka tak to wyglądało. Jak się wczytałem, to da się ogarnąć o co chodzi.

Popraw tylko, błagam, "przeciw wielkością koronek." Powinno być "wielkościom", jeśli mówimy w liczbie mnogiej...aż bije po oczach.:P

Wybacz moje czepialstwo, ale akurat na punkcie języka ojczystego mam swego rodzaju obsesję.;)

Napisano

Jak przejdziesz na 1x to nie ma szans żeby ci nie brakowało przełożeń- albo będziesz musiał grać w "hike a bike" na porządniejszych podjazdach albo kręcić z kosmiczną kadencją żeby nie stracić "pociągu" na prostych. 

imho do 29era najlepsza jest korba 36x22, 38x24 też ok, ale z szerszą kasetą np. 36-11 (jesli taką już masz to może musisz popracować nad łydą? ;) ) bo inaczej ścianki rzeczywiście ciężko podjechać. Korby z bardzo szerokim zakresem są średnie bo tracisz płynność jazdy kiedy musisz zmienić np. z 2 na 1 przełożenie- ciężko się podjeżdża z takimi przeskokami. Możesz sobie to zasymulować podjeżdżając na blacie i zrzucając na młynek bez wystarczającej kompensacji przełożenia na kasecie.


Myślałeś może o przejściu na 2x11 z ciaśniejszą korbą? O ile ci koszty nie przeszkadzają, wtedy byś jeździł jak na 1x tzn cały czas z blatu, a młynek wrzucał tylko wtedy kiedy się trudniejszy podjazd pojawia, choć pewnie tak czy tak jeździsz w ten sposób na 2x10, tylko blat 38 cię trochę ogranicza (w moim odczuciu jest trochę duży do lasu, na płaski spoko, ale jak się pojawia wiatr czy lekkie nachylenie to już się jedzie cały czas w górnym zakresie kasety, i czuję że łańcuch wtedy stawia dość spore opory.

 

"najlepsza odpowiedź" jest najlepsza  :teehee:

Napisano

I takież też mam odczucia, ze uniwersalności nie znajdę.

 

PS "Wielkościom koronek" taki chochlik pisarski po edycji poprawiona połowa więc wyszło że Pani od polskiego się nie spisała, Chodziło mi o przód "wielkością tarczy"   

Napisano

Tarczy, koronek, czy czegokolwiek innego. Nie w tym rzecz. Chodzi mi o błąd ortograficzny, "ą" na końcu. Nie napiszesz "przyglądam się ludzią", tylko "przyglądam się ludziom". Tak samo z "wielkością". Jeśli "wielkości" jest kilka, to "za i przeciw (różnym) wielkościom". Chyba, że źle rozumiem to, co napisałeś.:)

 

No ale koniec tego offtopu, niech się spece od przełożeń wypowiadają na temat przedmiotu całej sprawy. :P

Napisano
sportowcy posiadają korby szt. 2 (...)  W erze zintegrowanej osi

W erze Chińskich NW za mniej 30zł możesz mieć każdy rozmiar tarczy jaki jest kompatybilny z korbą za cenę jednego ramienia od XT ;)

https://www.aliexpress.com/item/Bicycle-Crank-104BCD-Round-Shape-Narrow-Wide-32T-34T-36T-38T-MTB-Chain-ring-Bicycle-Chainwheel/32784513884.html

Nie ma co kombinować i samemu sprawdź jaka Ci potrzebna, resztę puść na Allegro albo zachowaj na inne warunki.

Napisano

No spoko jak ktoś ma nieograniczony budżet albo darmowy sprzęt. Sama zębatka to dosłownie kilka procent ceny kompletu korba + zębatka + pedały, dla amatora IMO absurd. A za kombinowanie, może niejasno napisałem, uważam pytanie innych ludzi o zdanie jakiej zębatki się potrzebuje jeżeli sprawdzenie tego samemu to koszt kilkudziesięciu złotych. Dla każdego sprawdza się co innego.

Napisano

Pinifarina, 

Z twojego postu wnioskuję, że masz zbyt słaba nogę, by jechać na 1x10/11 obie te dyscypliny. Ale proponuję bardzo fajne złożenie napędu w 10s, a jak chcesz bardziej rozbudowane, ale droższe w przesiadce, to 11s.

 

Korba 36/24 + kaseta 11-40. Twój obecny osprzęt powinien ogarnąć taki układ. Zauważ, że wymienisz tylko blat na nieco mniejszy i kasetę (Sunrace takie produkuje poniżej 300zł). Co to da? A da tyle, że z blatu będziesz znacznie więcej czasu mógł jechać jak na napędzie 1xX, a to przyda ci się w trakcie XCO gdzie bardzo często zmienia się biegi i to najlepiej bez zmian na korbie. S kolei po zmianie na 24z pozwoli ci to wjechać na każdą ścianę możliwą do wjazdu. Rozumiesz, ograniczysz w ten sposób ilość zmian biegu na korbie, a jak już zmienisz, to spadek kadencji będzie mniej uciążliwy, bo z 14 zębów różnicy będziesz miał 12. Generalnie same plusy.

 

Druga opcja to oczywiście przesiadka na 2x11 z korbą 36/26 i kasetą 11-42. Generalnie efekt ten sam, ale oprócz kasety do wymiany idzie korba, prawdopodobnie przednia i na pewno tylna przerzutka, manetka prawa, a to oznacza poważne koszta bez jakiejś zmiany jakości. Trochę tylko ciaśniejsze biegi uzyskasz na kasecie, bo nie będzie tego przejścia 15/18/21 a 15/17/19/21. Ale czy to coś da? Mi by nic nie dało, bo przy tej korbie 36z, na płaskim i tak poginał bym na 11/13/15, a 18z to już podjazdy więc idealny dobór kadencji nie jest już tak wymagany.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...