Skocz do zawartości

[Przerzutka Tylna] Problem z regulacją


LSkiper

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam, zabrałem się za regulację przerzutki tylnej Alivio RD-M410. Problem objawia się w tym, że biegi wchodzą na wyższe przełożenia (mniejsze koronki) przyzwoicie, ale nie wchodzą już na niższe przełożenia (większe koronki) tak dobrze i trzeba dociskać manetkę, jednakże gdy obracam śrubą baryłkową tak, żeby mniejsze przełożenia wchodziły płynnie to już na wyższe przełożenia nie chce wchodzić. Gdzie może leżeć problem? Na skrajne przełożenia (1,2 i 7,8) wchodzi dobrze ale środkowe wchodzą z dużym oporem.

 

edit: Przerzutka pracuje z manetką SL-M410, niedawno były wymieniane pancerze, ale linka nie została przesmarowana oliwką

Napisano

I słusznie, bo linek się nie smaruje, bo tylko syf łapią.

 

Sprawdzałeś czy hak masz prosty? Odległość górnego kółka przerzutki od kasety jest prawidłowa?

Napisano

Właśnie myślałem że hak może być skrzywiony albo sprężyny w przerzutce mogły się wyrobić. Jak sprawdzić czy hak jest prosty?

 odległość górnego kółka przerzutki od  kasety to ok. 5mm

Napisano

Na oko ciężko stwierdzić czy jest krzywy, poszukaj czy na przerzutce nie ma śladów uderzenia czy coś, ale możesz pójść do serwisu i za parę złotych ci go wyprostują jeśli mają narzędzie.

Napisano

Gdzieś słyszałem że hak jest krzywy kiedy łańcuch (a raczej wózek) nie jest w linii prostej jak się patrzy na kasetę i kółka przerzutki

Napisano

Niby tak, ale np. u mnie jak hak jest prosty to wózek przerzutki jest trochę "zgięty" w stronę koła (w 2ch rowerach więc to nie krzywa przerzutka) więc to tak nie do końca, no ale na pewno jeśli jest mocno wychylony w którąś stronę to hak na pewno jest krzywy.

Napisano

miałem ten sam problem z tym samym zestawem. było trochę luzu na przerzutce. u mnie pomogły nowe pancerze i linki i śmigało aż miło. kiedy je wymieniłeś?

Napisano

Po pierwsze to regulacja przerzutki to właśnie "sztuka kompromisu" :-) Czyli linka ma być naciągnięta na tyle, żeby wchodziły ale jednocześnie na tyle słabo, żeby schodziły. Pół obrotu robi różnicę :-) Tak ma być. Czasami potrzeba cierpliwości.

 

1) Oprócz pancerzy należało wymienić linki - może masz po prostu już wyciągnięta i ona nie będzie miała odpowiedniej sztywności - nie da się wtedy wyregulować wg. opisu. Jak zaczynasz ciągnąć to najpierw wyciąga się linka (wydłuża) a dopiero potem zaczyna "iść" przerzutka - i brakuje ruchu na manetce.

 

2) Czy czasami łańcuch nie jest wyciągnięty? Masz miernik? Zużyty łańcuch bardzo przeszkadza w regulacji przerzutek - na jednym z rowerów miałem identyczne objawy.

 

3) Podaj parametry korby - może masz za małą pojemność przerzutki.

4) Nasmaruj olejkiem do łańcucha wszystkie ruchome elementy przerzutki. Wytrzyj nadmiar.

  • Mod Team
Napisano

 

 

Po pierwsze to regulacja przerzutki to właśnie "sztuka kompromisu"

Chyba masz na myśli nową Acere i Alivio Shadow oraz zajechane napędy. Bo w nowym napędzie gdzie sa nowe linki nie ma prawa być o kompromisie, to ma latać w górę i w dół równie dobrze.

 

 

Oprócz pancerzy należało wymienić linki - może masz po prostu już wyciągnięta i ona nie będzie miała odpowiedniej sztywności

WUUUUUUT?

 

Napisano

@up bo wiesz stalowa linka jak się rozciągnie to zamienia się w gumę :teehee:

Ja osobiście kupuje dobre nierdzewne szlifowane linki i używam póki się nie zerwą (czyli do końca dni mojego roweru, ew. jak końcówka się zbytnio rozwarstwi) wymieniając tylko pancerze, bo linka nani nie rdzewieje ani się nie zużywa.

  • Mod Team
Napisano

Pogorszenie pracy linek to tylko i wyłącznie padnięte pancerze + syf + niska jakość linek. W pancerzu jak sie przetrze teflon, bo nałapie syfu, linka jedzie po stalowym oplocie to nie ejst zdrowe. Sama linka sie nie naciąga, bo to nie gumka z majtek a stal. Natomiast jak jest kiepska stal, to zardzewieje, albo pokryje się jakiś osadem który na pewno nie pomaga.

 

Poza tym ... jak by linka straciła sztywność to jeszcze lepiej, bo ona nie pcha a ciągnie, wiec lepiej by pracowała na ostrych zakrętach.

Napisano

linka jest wymieniona na nową, były wymieniane razem z pancerzami ok. miesiąc temu, oba cięte z metra. Korba M590, pojemność powinna się zgadzać bo przerzutka w specyfikacji ma podane 43T (albo 42T) a u mnie pojemność napędu to 39, więc to chyba nie kwestia pojemności. Więc teraz pytanie: jak sprawdzić luz na przerzutce albo jak sprawdzić czy hak przerzutki jest krzywy(Tak, by wykluczyć jedną z możliwości)?

 

Napisano

Aby sprawdzić czy masz hak prosty najlepiej użyć narzędzia do jego prostowania. Albo rozbudowujesz swój warsztat o takowy albo odżałuj kilka groszy i skocz do serwisu rowerowego. Na oko nigdy nie określisz czy jest prosty. Kiedyś zainwestowałem w Bitula i dopiero po jego użyciu okazało się jak bardzo hak był daleko od ideału.

 

Inną kwestią może być słabej jakości pancerz, który potrafi mocno upośledzić precyzję zmiany biegów. Aczkolwiek widzę, że masz 8 przełożeń z tyłu więc zasadniczo mniejsze wymagania w dokładności działania, w porównaniu z 10-11sp.

Napisano

Ok, obejrzałem dokładnie przerzutkę, na obudowie nie ma żadnych rys, żadnych śladów po ew. dzwonie (rower zaliczył jedynie dwa dzwony po stronie nienapędowej, przy jednym skrzywiła mi się tarcza hamulca), ale zauważyłem dość duży luz zarówno w okolicach śruby mocującej do haka przerzutki na ~1mm oraz luz na kółkach w granicach ~ 2-3mm na jedną ze stron czyli daje to ok 4-6mm luzu całkowitego na kółkach. Czy tyle wystarczy żeby zmiana biegów nie była komfortowa? sprawdziłem również luzy na zacisku koła i kasecie i tam (mimo że koło jest na zacisk, nie na e-thru) to nie ma najmniejszego luzu, na kasecie również nie ma luzów.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...