Skocz do zawartości

[stery] Kompletnie się nie znam i rozebrałem stery, nie wiem co robić, pomocy! :D


Rekomendowane odpowiedzi

Witam, coraz robię serwis kolejnych części w rowerze, dziś padło na stery, odkręciłem tylko śrubę wkręconą w szyszkę sterową, podniosłem ramę i kulki zaczęły się sypać, pozbierałem prawie wszystkie i wyjąłem wszystko z ramy i z rury sterowej co dało się zdjąć i nie wiem kompletnie co teraz robić żeby to poskładać. Smar jest przerdzewiały i brązowy, wyczyszczę to i dam nowy smar, ale muszę wiedzieć jak to potem poskładać... Kompletnie nie znam się na sterach, powinienem poczytać cokolwiek zanim się za to zabrałem, ale no cóż zepsułem i proszę Was o pomoc.

Rower Kross Hexagon R6 2015

Te pierścienie były na górze ramy. Po prawej bieżnia wewnętrzna łożyska, środek jakaś uszczelka, która była na samej górze i nie wiem którą stroną do góry ją założyć, po lewej redukcja średnicy między rurą sterową a bieżnią.
169d849ced693441med.jpg

Te dwa były w środku ramy po wyjęciu z niej rury sterowej. Kompletnie nie wiem do czego służą, wyglądają mi na jakieś uszczelki.
39357af6ab6750eemed.jpg

Dolna bieżnia łożyska (da się ją zdemontować)
4427e4e25ac55956med.jpg

Jak będzie jasne już co i jak ma być, to w jaki sposób ułożyć te kulki, żeby się nie wysypały podczas montażu? Będzie potrzebny nowy ster? Jak go zamontować skoro bieżnie sterowe są chyba wciśnięte na stałe do ramy?

b1de50a43948679fmed.jpg
8eb5bf943a1aa43cmed.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli masz czym wybić miski, to wymień te stery. Jeśli się uprzesz i będziesz składać te, to nałóż obficie smar na bieżnie (te nabite w ramę) i "wklej" w ten smar kulki. Później delikatnie włożysz rurę sterową. Moim zdaniem najlepiej byłoby wymienić kompletne stery i to na jakieś szczelne. Niezły muł ci się zebrał. Co do kolejności... tu raczej nic nie możesz pomylić. Posegregowałeś sobie te elementy. Każdy z nich wejdzie tylko i wyłącznie na swoje miejsce.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czy w tekście powinny być wklejone jakieś zdjęcia? bo by się przydały.

zależy ile kulek zgubiłeś jak parę to musisz kupić wszystkie nowe albo wianuszki z kulkami i rozebrać jak masz wżery na bieżni to może kup nowe stery. a kulki przykleja się na smarze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszystko zależy od stanu bieżni. Ale sądząc po kolorze smaru to coś tam fest pokorodowało. Wskazuje to na kiepskie uszczelnienie sterów lub mycie myjką. Ja bym je wymienił na bardziej szczelne. Nie jest to duży koszt.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak nie masz narzędzi i umiejętności to może wcale nie trzeba zmieniać sterów. Moje stery wyglądały dokładnie tak samo jak je rozebrałem po kilku kkm.
Wyczyść wszystko dokładnie szmatą, te bieżnie co są w środku ramy powinny dać się wyjąć, jeśli nie to wyczyść i popatrz czy nie ma tam dziur.
Jak już wszystko wyczyścisz to nałóż (np strzykawką) na bieżnie porcję smaru. W ten smar wklej kulki (po tyle samo z góry i z dołu).
Teraz mam pewne wątpliwości bo na zdjęciach nie widać, ale kolejność powinna być taka (dla górnego łożyska):
- bieżnia w ramie
- kulki
- uszczelka ze zdj. nr 2
- bieżnia (stożkowaty pierścień bez rozcięcia ze zdj. nr 1)
- uszczelka (cienki pierścień ze zdj nr 1)
- pierścień z rozcięciem (ze zdj nr 1) wsadzić w środek sterów tak aby od góry było płasko :P

Dolne łożyska tak samo tylko bez tego pierścienia z rozcięciem. Składasz wszystko w kupę, wsadzasz widelec, skręcasz wszystko tą śrubą w szyszce (tak mocno aby płynnie się kręciło ale nie było luzów). Dokręcasz mostek i gitara.

Sporo jest poradników jak serwisować stery - poszukaj, a jak nie czujesz się pewnie to daj po prostu do serwisu i będzie święty spokój :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dlaczego ma wymieniać? Może niech od razu cały rower wymieni :) ...

 

"Powinienem poczytać" - a więc czytaj, przynajmniej teraz.

 

 

Kulki, jeśli są wszystkie, to na smar ułożysz i się będą trzymać do składania. Potrzebujesz do tego pewnie drugiej osoby bez stojaka, bo przy samych kulkach jest trochę zabawy. 

Nawet jeśli są wszystkie, które były to i tak przydałoby się kupić w tym samym rozmiarze wiecej, bo producenci rowerów nagminnie wkładają o 1-2 za mało do sterów jeśli nie ma wianków - to wyjdzie przy układaniu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Dlaczego ma wymieniać? Może niech od razu cały rower wymieni ...

 

Z kilku powodów:

 

1.

 

kulki zaczęły się sypać, pozbierałem prawie wszystkie

 

2. Te stery choć nie wyglądają na zniszczone, to są nieszczelne. Za chwilę  woda i takz robi swoje. Jeśli rower ma mu długo służyć to warto byłoby je wymienić teraz i mieć spokój na dłuższy czas.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jestem takim trochę perfekcjonistą i jak za coś się zabiorę, to robię to od podstaw i bardzo dokładnie, wszystko czyszczę, usuwam każde ziarenko piasku, odtłuszczam i smaruję to, co trzeba... Uznałem, że jeśli każde zaglądnięcie do amortyzatora, albo sterów ma kończyć się tak:
076a0bf4e663d6a6med.jpg

To wolę wydać tą stówkę i kupić stery na maszynach...

Tylko teraz- jak wybić te bieżnie z ramy? Jakieś drewienka + młotek wystarczą?
Jak dobrać pasujący ster? Rurę sterową mam o średnicy zewnętrznej ~28,6mm (1 1/8"). Średnicy wnętrza ramy nie mam jak zmierzyć przez obecność bieżni, ale to jest dość popularny rower, więc ktoś z Was powinien to wiedzieć.
Jeśli ma to jakieś znaczenie, to preferuję trwałość niż niską wagę jak chodzi o stery.
Te zapodane przez użytkownika kasperek: http://allegro.pl/stery-accent-airplane-hsi-sair-polzintegrowane-i6193208893.html będą na pewno pasowały?

Temat ten nie będzie raczej off topem, lubię grzebać przy rowerze bardzo dokładnie i to opisywać, mógłbym krok po kroku opisywać jak wymieniam te stery na normalne, wstawić to do tego tematu, albo założyć nowy i po przyklejeniu stałby się świetną opcją dla ludzi takich jak ja. Co o tym myślicie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wybij stare miski z główki ramy i zmierz wewnętrzną średnicę , zapewne będą te najpopularniejsze ZS44/ZS44 (ale lepiej sprawdzić). Jeśli to 44/44 to polecam Octane One Warp (łożyska z dobrym uszczelnieniem) http://allegro.pl/octane-one-warp-1-integral-44-44-99g-xc-mtb-enduro-i6200321336.html , ACCENT AIRPLANE HSI-SAIR to uszczelnienie mają średnie i po jeździe w wodzie i błocie dolne łożysko dość szybko łapie syf.


P.S.

Fotka :thumbsup:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wybiłem bieżnie, zmierzyłem i mam 44 mm wewnątrz ramy. Te stery Octane One faktycznie wydają się super, ale kolor ich kolor nie będzie pasował mi do roweru...  :laugh: 
Jakieś inne dobre stery się znajdą w tej cenie, czy mam  brać te i nie patrzeć na kolor?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Te stery Octane One faktycznie wydają się super, ale kolor ich kolor nie będzie pasował mi do roweru...
Mi też nie pasował ten kolor ale jedna się do nich przekonałem i nie jest źle. :thumbsup:

Tutaj masz czarne droższe o 30zł :woot:  http://7anna.pl/product-pol-6464-Stery-Octane-One-2015-Warp-1-Integral-ZS-44-44.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spoko, rób co chcesz :) . Stery to akurat najmniej ważne łożysko w rowerze, nie tracisz dużo energii na kręcenie kierownicą - więc, byle nie miały luzów... A nawet jeśli są totalnie zniszczone i zaczynają indeksować to też nie jest to sprawa życia i śmierci, szczególnie nie przy rekreacyjnej jeździe, o ile trzymają sztywno.

Tylko tyle, chcesz wydać na to pieniądze, to wymieniaj. 

 

Aha, skoro jesteś perfekcjonistą, to nie używaj młotka do montażu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to tak, zrezygnowałem w ostatniej chwili z zakupu tych Accentów i wziąłem jednak Octane One, nie żałuję, bo są po prostu śliczne.
f135e0990daae63bmed.jpg

Kupiłem w narzędziowym pręt gwintowany, 2 podkładki, 2 nakrętki, wziąłem osłonkę otworu wentylacyjnego z drzwi i skonstruowałem prasę do sterów.
8025a383d8c0de12med.jpg
4223d5194f2b9c0fmed.jpg
df0e8152af6365fdmed.jpg

Po pół godzinie kręcenia nakrętkami, pasowania, prostowania, kombinowania...
14dbcf818d4c71f0med.jpg

Się wkurzyłem, wziąłem młotek i deseczkę, wbiłem to i wyszło super!
95bd1b8bd739f339med.jpg

Dziękuję za pomoc! :D


P. S. Te brązowe na śrubach, to smar, nie rdza, mój rower nie wie co to rdza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...