Skocz do zawartości

[Kaseta] Eliminacja zębatki 11t


kabe30

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Hejka, z prośbą o poradę.

Mam zębatkę 40t od HCC, dotąd współpracowała z kasetą Sramowską PG 1030. Po wymianie roweru, chciałbym przenieść ją do nowego. Myślałem o zmianie kasety na starą, niestety, jest już zajechana. W nowym mam sh*t*mano SLX (10) 11 – 36.

Nie bardzo chce inwestować w nową XT (rozkładana) ani bawić się w wybijanie pinów z SLX.

Po przymiarce okazało się, że po wyjęciu 11t, dołożeniu 40t (z podkładką) zasadniczo wszystko pasuje. Biegi chodzą, nic nie zgrzyta. Przeszukałem sieć, niestety, informacje były skąpe (kapsel od piwa jako podkładka pod nakrętkę). I stąd pytanie, czy w takim układzie kaseta i bębenek ma szanse wytrzymać? Przez szeroko rozumianą oszczędność, nie chciałbym bawić się w niedalekiej przyszłości w wymianę bębenka. Jeżeli macie własne doświadczenia, z utęsknieniem czekam na info, pzdr, Krzysztof

Napisano

To nie ma najmniejszego sensu. Cały zakres zyskany dodaniem 40t stracisz zabierając 11t. Dodasz tylko masy.

 

Nie bardzo rozumiem, na korbie 22, zębatka w kasecie 40t, przełożenie 0,55 (przy 22 i 36t przełożenie 0,61). Przy korbie 40 i zębatce 11t mam 3,64, a przy 13t (czyli u mnie ostatnia) 3,08. Wiem, że tracę na szybkości, ale w lesie i tak nie używam 40/11. Zyskuję na podjazdach i piachu, a na tym mi zależy. Pytanie bardziej dotyczyło bezpieczeństwa takiej podmianki, wiem, że najłatwiej wymienić kasetę, wywalić 17t, tylko trochę szkoda mi $$. Pzdr,

Napisano

Też się zastanawiam nad takim rozwiązaniem. Na allegro są nakrętki do kaset o najmniejszej koronce 12t. Ciekaw jestem czy taka nakrętka zgrałaby się z koronką 13t. Na super hiper szybkości mi nie zależy wiec 11t nie jest mi do szczęścia potrzebne.

 

Jak już rozwiążesz problem to daj znać co wymyśliłeś.

Napisano

@100lar3k - teoretycznie powinna pasować nakrętka od... tarczy hamulcowej centerlock :) Gwint ten sam, klucz ten sam, jedyny problem może być taki, że średnica nakrętki będzie przesłaniać dołki pomiędzy zębami najmniejszej koronki, a wtedy łańcuch zmasakruje nakrętkę, albo będzie przeskakiwał. Trzeba przymierzyć i zadecydować, to żadna filozofia, o ile mamy akurat hamulce Shimano. O ile wiem średnica będzie za duża dla koronki 12z, ale z koronką 13z powinno być ok.

Napisano

Zaryzykowałem, i po wywaleniu 11t, zostawiłem 13t oraz dołożyłem 40t. Na to poszła nakrętka plus bardzo cienka podkładka (blaszka) z ząbkami z kasety SLX. Po 30 km, jak na razie, wszystko się trzyma kupy. Biegi chodzą równo, nic nie skrzypi. Jestem ciekawy, jak ten patent wytrzyma.

Napisano

Jednak temat odpuszczę. Przez ciekawość założyłem ww zestaw do drugiego roweru, bębenek aluminiowy. Po paru kilometrach 13t zaczęła przeskakiwać. Po zdjęciu kasety okazało się, że bębenek na końcu jest pokancerowany, 13t ma za krótkie trzpienie, aby mocno siedzieć w "rowkach" bębenka. Tak więc kupuję XT, (17T już trzecia do kosza), i robię tak jak większość. Na stalowym bębnie pewnie wytrzyma dłużej, ale myślę, że w końcu i tak załatwi jego końcówkę. A tak chciałem ułatwić sobie życie i oszczędzić dziadźki :verymad:

Napisano

Tak z ciekawości, co ty masz za korbę że brakuje ci miękkich przełożeń i to w stopniu który wymusza kupno drogiej kasety i ekspandera do niej zamiast mniejszej zębatki korby? Dobrze rozumiem że 3 rzędowa? Brakuje ci przełożeń?

Napisano

Korba 22/36 plus pewnie z 15,5 kg wagi roweru plus szerokie laczki. Mam w pobliżu trochę górek, błota i piasku. 40t już mam, więc kombinuję jak ją wykorzystać, żeby nie zardzewiała na półce.

Napisano

Moja rada jest taka. Pojeździj na normalnej kasecie, zobaczysz że ci wystarczy. 22 z przodu i 36 z tyłu to od groma a kaseta i przerzutka w domyślnym zakresie będą pracować dużo kulturalniej. Expander jest z aluminium, nie zerdzewieje i może spokojnie czekać aż uznasz że dwa rzędy to wręcz za dużo zakresu i chcesz przejść na 1x10. Nie wszystko wymaga wykorzystania na siłę.

Napisano
Tak więc kupuję XT, (17T już trzecia do kosza)

Nie prościej dokupić 13t w wersji ostatniej koronki (raczej z szosowych kaset)?

Ewentualnie 12t ale wtedy będzie większy przeskok.

Napisano

1) Nie prościej dokupić 13t w wersji ostatniej koronki (raczej z szosowych kaset)?

Ewentualnie 12t ale wtedy będzie większy przeskok.

2) Korba 36/22 i kaseta 11-36 - tym spokojnie można objechać każde polskie góry.

 

1) O ty nie pomyślałem (blondyn :sweat: ). Po świętach poszukam, dzięki.

 

2) Prawie każdy wyjazd staram się zakończyć podjazdem na Kazurkę na Ursynowie, może nie jest zbyt wysoka, ale jak na mnie (pewnie już wiek) jest wyzwaniem. Na 36 podjeżdżam jako tako, na 40t dużo łatwiej - taka chwila luksusu.

Niestety, wczoraj luksus zakończy się klapą, w 1/3 podjazdu zachrzęściło, zazgrzytało i straciłem napęd. Poleciały 3 pieski w bębenku Nowateka (???) - szok. Na szczęście magik rowerowy z pobliskiego bazarku miał na wymianę, 30 minut, 30 zeta i latam od nowa. Przez ciekawość spytałem się o naprawę w serwisie Speca, ale "muszą pomyśleć, wycenić....... Pewnie skończyło by się na dwóch zerach po pojedynczej liczbie, ale na pewno nie jedynce.

  • Mod Team
Napisano

Do 13t można użyć lockrinku do 12t, powinien być ok. Albo zwykłego 11t, + podkładka zrobiona z kapsla po piwie, albo jak ktoś ma blachy 0.5mm. Ja tak robiłem i jeździłem, bez problemów.

Napisano

Tak, tylko wydaje mi się, że problem nie jest w odkręcaniu zębatki 13t, a z tym, że jest ona za "krótka". Łapie bębenek na samym końcu. U mnie, niestety, zaczęła przeskakiwać i wycinać żeberka w aluminium bębenka. 11t ma długie chwyty wchodzące w głąb kasety, a 13 malutkie. W drugim rowerze, gdzie jest stalowy, przyjęła się bez problemu (może bębenek jest minimalnie dłuższy?). Ale dzięki za sugestie, jeszcze pokombinuję.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...