Skocz do zawartości

[łańcuch] Jakie są skutki, gdy jest krótszy niż obliczony ?


adamtulak

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Mam niemal nieużywany łańcuch HG73, który ma 106 ogniw, a z wyliczeń napędu w nowym rowerze powinien mieć 112-114 w zależności od zastosowanej kasety. Czy jeśli nie będę stosował skrajnego przełożenia 3 korba/1 kaseta (48/28), a co najwyżej 2 korba/1 kaseta (36/28) da się bezpiecznie i komfortowo jeździć? Dla przełożeń 36/28 obliczona długość łańcucha wynosi właśnie 106.    

Napisano

Jeśli nie będziesz wrzucał na skrajnie największe zębatki, czyli (3,1) lub (3,2) (przód-tył) to będzie ok. Jeśli się zapomnisz, są tylko 2 scenariusze:

-przerzutka nie wrzuci na dany bieg

-uszkodzisz przerzutkę, łańcuch lub cokolwiek innego ;)

Napisano

Z wyliczenia wynika też, że 48 będę mógł wrzucić dopiero z koronką 13T (106) i  11T(104). Czy jeśli się będę tego trzymał będzie OK?  

Napisano

Wybuchnie :w00t:

O kalkulatorach długości łańcuchów tylko słyszałem. Łańcuchy zawsze skracam po swojemu, czyli tak jak zaleca Shimano, ale bez dodawania 2 ogniw. Wynik jest taki, że skrajny przekos mi nie wchodzi w obu rowerach, ale co to za różnica skoro nigdy go nie użyłem?

 

Twierdzenie na podstawie kalkulatora, że jak wrzucisz z blatu wyżej niż 13T z tyłu to coś tragicznego się stanie jest trochę nie poważne. Bo niby co? Przerzutkę rozerwie? Ktoś powie, że będzie zbyt rozprostowana i napięta po skosie jednocześnie, ale czy z "obliczonym" łańcuchem na skrajnym przekosie taka by nie była? Producenci twierdzą, że tak można jeździć przecież...

 

Więcej myśleć, obserwować, jeździć, a nie liczyć... Rower to na szczęście nadal bardziej sport niż matematyka :thumbsup:

Napisano

@tobo

 

to chyba grozi jeśli nie będę pilnował skrajnych przełożeń, w przeciwnym razie nic złego nie powinno się stać. To będzie rower do jazdy miejsko-szosowej, więc z upilnowaniem biegów będzie łatwiej. Wystarczy, że będę pamiętał o tym, żeby wrzucać 48T wyłącznie z 13T i 11T. Dosyć proste do zapamiętania.

Napisano

Przy dobrej długości łańcucha przerzutka obsługuje bez problemu, szybko i precyzyjnie wszystkie kombinacje.

Jeśli przerzutka się urwie a jest to możliwe to stać się może bardzo wiele. Wg mnie pilnowanie się jest bez sensu, sytuację mogą być różne.

Idź do rowerowego, poproś o resztke z łańcucha, dopnij do Twojego. Ewentualnie kup parę ogniw.

Napisano

Może to mało prawdopodobne, że nie będzie końcówki HG73, ale jeśli nie? Przecież od HG40 nie dołoży? W ogóle nawet od lepszego by nie wypadało...

 

Wiadomo, że prawidłowo wg zaleceń złożony napęd jest "idiotoodporny", ale już bez przesady. Nie przypominam sobie, żebym kiedykolwiek nawet chciał nieopatrznie wrzucić 3x1, a po bułki to ja rowerem nie jeżdżę bynajmniej.

 

Jak ktoś ma wyrobione nawyki to to nie jest żadne pilnowanie się tylko przychodzi zupełnie naturalnie. Masz przednią przerzutkę to w pierwszej kolejności redukujesz z przodu - ja tak przynajmniej mam :whistling:

Napisano

To dołoży 53 albo 93 albo 7701. I co się wtedy stanie?

Ja jeżdżę i po bułki i po cement, skrzynie biegów w rowerze obsługiwać potrafię ale jestem człowiekiem a to oznacza że mogę zapomnieć. Eksperymentów na sobie nikt nie zabrania robić.

Padło pytanie "co jeśli" i prośba o podanie rozwiązań. Zawsze można zrobić to co się chce.

Napisano

A to nie jest tak, że słabsze ogniwa z innego łańcucha będą wyciągać się bardziej lub mocniejsze mniej? Czy taki niejednolity łańcuch może zacząć skakać po kasecie wcześniej niż by to wynikło normalnie?

 

Z resztą ciężko się nie zgodzić :thumbsup:

Napisano

Kiedyś do dojechanego łańcucha dołożyłem dwa nowe ogniwa. Przeskakiwali na nich aż się dotarły. Potem spoko.

W tym przypadku nie powinno być żadnych ekscesów.

Napisano

Z wyliczenia wynika też, że 48 będę mógł wrzucić dopiero z koronką 13T (106) i  11T(104). Czy jeśli się będę tego trzymał będzie OK?  

 

Rozumiem, że masz teraz taki napęd i wiesz ile łańcuch ma ogniw.

Wrzuć na problematyczne przełożenie, rękami skróć łańcuch do tych 104-106 ogniw (tak normalnie bez rozpinania go, chwytasz za odpowiednie ogniwa i ściągasz je do siebie). Zobacz czy w ogóle się da i jak mocno tylna przerzutka się rozciąga. Uważaj na palce jak przerzutka ma mocną sprężynę ;)

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...