Skocz do zawartości

[lekki jeździec] Na czym oszczędzić masę gdy mało ważę


jackon15

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć,

ważę 66kg. Planuję dociągnąć do 70kg, ale wcale nie jest to łatwe - może święta pomogą...

Wciąż to jednak sporo mniej niż nominalne 90kg dopuszczalne w instrukcji mojego roweru. Jak na moją masę te elementy wydają się przewymiarowane.

 

Zastanawiam się więc czy mógłbym mieć w rowerze jakieś słabsze - a więc i lżejsze części bez ryzyka, że się połamią?

Patrząc na opisy części nie widzę podziału na dedykowane dla lekkich i ciężkich rowerzystów.

 

Po co mi opony które wytrzymują np. 110-120kg?

Sztyca mogłaby być pewnie słabsza

Kierownica (choć ten element pewnie osłabiałbym na końcu)

 

Czy istnieją części rowerowe "dla chudych" ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Heh... znaczna część topowych komponentów jest chudych (bo przecież kolarze do pakerów raczej nie należą). Zauważ że im wyższa grupa osprzętu tym dany komponent mniej waży chyba że ma służyć do cięższych rzeczy jak XC czy szosa. Nie chcę Cię nakłaniać, więc jedyne co moim zdaniem możesz/powinieneś zmienić są koła (głównie obręcze) reszta już taka lekka być nie musi ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za zainteresowanie.

Rower to Talon 29er 2 2014. Jeżdżę amatorsko gdzie popadnie. Nic ekstremalnego. Czasami 60km po płaskim, czasami szybki zjazd po kamieniach, a czasami doły w lasach.

Zadowoliłoby mnie zejście poniżej 13kg bez pedałów. Obecnie jest jakieś 14,1 kg.

Budżet jak najniższy - za 2 lata kupię pewnie coś na poziomie wagi Scott Aspect 710 czyli ok. 12,8kg lub bliżej 12.

 

Domyślam się, że większość wagi leży w amorku, bo ten "ciąży" 2,75kg, choć wrażenie jest, że rower jest raczej ciężki z tyłu.

Konfiguracja:
Widelec                      SR SUNTOUR XCM HLO 29", skok 100mm, blokada hydrauliczna
Kierownica                  GIANT Sport, gięta, 31.8x650/670mm
Wspornik kierownicy   GIANT Sport, 80/90/100/110mm
Wspornik siodła           GIANT Sport, 30.9x375
Siodło                          GIANT Connect (Upright)
Manetki                        SHIMANO Acera, 3x9
Przerzutka przednia     SHIMANO Alivio
Przerzutka tylna           SHIMANO Deore
Hamulce                      TEKTRO HDC300, hydrauliczne, tarczowe
Dźwignie hamulca       TEKTRO HDC300
Kaseta / Wolnobieg     SHIMANO HG20, 11-34, 9 biegów
Łańcuch                       KMC X9
Mechanizm korbowy    SHIMANO M371, 44/32/22
Środek Suportu            SHIMANO UN26
Obręcze                       GIANT CR70 29", aluminiowe, dwuścienne
Piasty                           FORMULA DC20/22
Szprychy Nierdzewne, stalowe
Opony SCHWALBE     Smart Sam 29x2.1
Dętki                             Schwalbe Ultra light (przebiłem kilka razy oryginalne więc po łataniu wymieniłem) -60g na sztuce - moje jedyne działanie odchudzające do tej pory

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jedyny sensowny tuning tego roweru jaki dałby Ci wymierne odczuwalne różnice to koła (ze względu na korzyści płynące z mniejszej masy rotującej) i widelec (wyższa kultura pracy). 

Poza tym "jakieś" daje bardzo mylne wyobrażenie o realiach, szczególnie jeśli zaczniesz odchudzać a wynik nie osiągnie założeń.

"Waga bez pedałów" to oszukańcza zagrywka producentów. Możesz bez nich jeździć? :) Prędzej bez jednego hamulca, bez przerzutek, kasety, trzech tarcz korby, bo one niezbędne nie są.

 

Jeśli widelec faktycznie waży tyle to wymiana na coś sensownego zredukuje masę całości około kilograma. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

eśli się nie ścigasz i nie jeżdzisz dla wyniku to cieniowanie roweru nie ma sensu.

Potraktuję te rady jako głos rozsądku :)

 

Sam amortyzator poza masą rzeczywiście amortyzuje słabo. Widząc jednak, że jakiś nowy amor powetrzny kosztuje ok. 800zł a cały rower ok. 4000zł bez jesiennych upustów chyba rzeczywiście nie warto go wymieniać dopóki się nie rozpadnie (a domyślam się, że przy mojej wadze i częstym czyszczeniu i smarowaniu długo jeszcze nie padnie)

 

Co do kół, to przy najbliższej okazji sprawdzę ile te moje ważą. NIe znalazłem jeszcze w necie takiej informacji. Ale także tutaj. Ewentualna wymiana raczej w przypadku uszkodzenia koła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem czy jest sens schodzi z masą roweru na 2 lata. Czy nie lepiej zaakceptować ów stan a popracować bardziej nad kondycją i swoją masą mieśniową? Jeśli się nie ścigasz i nie jeżdzisz dla wyniku to cieniowanie roweru nie ma sensu.

2 lata to kawał czasu, masa kilometrów i przyjemności. Rama jest dla właściciela za mała, widelec nie pracuje. Trochę długo żeby doczekać się zadowolenia z tej zabawy.

 

Widelec daje najbardziej wymierną różnicę w poprawie komfortu. Wg mnie jest bardzo ważnym ogniwem by dobrze się bawić na rowerze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Generalnie powody są 2:

 

- amor dosyć słabo pracuje na mniejszych nierównościach (zaopatrzyłem się właśnie w klucz aby wykręcić sprężynę bo słychać jak trze o ścianki). Generalnie tarcie jest duże więc płynnie zwiększając docisk -> amora ugina się skokami, nie płynnie. Oleju nie będę wlewał. Widziałem w instrukcjach Suntoura, że zalecają taką operację dla Raidona i lepszych - one mają uszczelki olejowe i nie ma ryzyka, że się wyleje górą przy położeniu samochodu.

Na dużych przeszkodach ugina się do końca zakresu nawet przy mojej wadze.

 

- ogólnie rower wydaje mi się ciężki - przy bardziej intensywnych manewrach oraz przy ładowaniu do samochodu :) - w komplecie prawie 14,5kg 

 

Reszta osprzętu działa jak na moje potrzeby znakomicie. Żadnych problemów z przerzutkami, hamulcami (może tylny trochę hałasuje).

 

Przy zakupie w 2014 nie chciałem za dużo inwestować bo nie wiedziałem czy się wkręcę w MTB i czy nie będę miał problemów ze stawami. W rower się wkręciłem a nogi rozjeździłem - po prostu za długo już siedziałem przy biurku... - więc chciałbym mieć lżejszy rower z lepszym amorem.

Stąd też moje pytanie na czym mógłbym przy mojej wadze oszczędzić aby zdecydować czy inwestować w obecny rower czy już tylko w nowy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Amora zgodnie z planem rozkręciłem i wysmarowałem. Chodzi znacznie płynniej.

Waga jest teraz jeszcze wyższa, bo smaru było naprawdę mało na sprężynie - stąd taki dźwięk.

Co do amorka to myślę trochę o Rock Shox 30 Gold TK Solo Air. - Waży 1,828g więc praktycznie o kilogram mniej od mojego. Koszt 1149 zł - sporo... Jak alternatywa Raidon za 799zł

Zjechałbym więc z 14,1 na 12,8 (plus pedały) i znacznie poprawił amortyzację.

 

Odnośnie korby:

Czy dobrze liczę, że gdybym zamienił FC-M371 na FC-M590 to oszczędziłbym nieco ponad 0,3 kg ? Koszt 239zł + wysyłki i narzędzia lub serwis.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za zainteresowanie.

Rower to Talon 29er 2 2014. Jeżdżę amatorsko gdzie popadnie. Nic ekstremalnego. Czasami 60km po płaskim, czasami szybki zjazd po kamieniach, a czasami doły w lasach.

Zadowoliłoby mnie zejście poniżej 13kg bez pedałów. Obecnie jest jakieś 14,1 kg.

Budżet jak najniższy - za 2 lata kupię pewnie coś na poziomie wagi Scott Aspect 710 czyli ok. 12,8kg lub bliżej 12.

 

Domyślam się, że większość wagi leży w amorku, bo ten "ciąży" 2,75kg, choć wrażenie jest, że rower jest raczej ciężki z tyłu.

Konfiguracja:

Widelec                      SR SUNTOUR XCM HLO 29", skok 100mm, blokada hydrauliczna  -> wymiana na coś normalnego koszt 600 zł w górę

Kierownica                  GIANT Sport, gięta, 31.8x650/670mm

Wspornik kierownicy   GIANT Sport, 80/90/100/110mm

Wspornik siodła           GIANT Sport, 30.9x375  - > tanim kosztem około 200g, poszukaj sztyca Gub

Siodło                          GIANT Connect (Upright) - > zależnie co lubisz, ale za mniej, niż 100 zł masz 180g ( Vertu Spider ; moje 6 siodełko i dopiero to mi spasowało )

Manetki                        SHIMANO Acera, 3x9

Przerzutka przednia     SHIMANO Alivio

Przerzutka tylna           SHIMANO Deore

Hamulce                      TEKTRO HDC300, hydrauliczne, tarczowe

Dźwignie hamulca       TEKTRO HDC300

Kaseta / Wolnobieg     SHIMANO HG20, 11-34, 9 biegów -> zmiana na SLX

Łańcuch                       KMC X9

Mechanizm korbowy    SHIMANO M371, 44/32/22 - > zmiana na starsze Deore LX

Środek Suportu            SHIMANO UN26

Obręcze                       GIANT CR70 29", aluminiowe, dwuścienne

Piasty                           FORMULA DC20/22

Szprychy Nierdzewne, stalowe

Opony SCHWALBE     Smart Sam 29x2.1 - > drut, czy zwijane ? Zmieniłbym na Nobby Nic, choćby zwykłe zwijane

Dętki                             Schwalbe Ultra light (przebiłem kilka razy oryginalne więc po łataniu wymieniłem) -60g na sztuce - moje jedyne działanie odchudzające do tej pory

 

Tu jest ogólnie większość do wymiany ... Zależy, co chcesz uzyskać finalnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za sugestie.
To siodełko mnie trochę przerażą + grozi obiciem tyłka  :). Staram się przemyśleć wszystkie aspekty i oczekiwany wynik zanim wydam kasę na odchudzenie lub nowy rower. Na pewno z tym amorem nie chcę już jeździć. Muszę teraz określić czym chcę.

Obecne siodełko waży 318g a sztyca 313g. Wymiana sztycy dałaby tylko 55g zysku. Wymiana siodełka 138g.

Co do opon - obecne SS są zwijane i ważą po 680g jako 2,1 więc nie jest bardzo źle. Dobrze mi się też na nich jeździ - na gładkim jadą lekko a w terenie duże boczne klocki dobrze trzymają rower.
Przy wymianie jak się zużyją wziąłbym pod uwagę Rocket Ron II Performance - 535gr za 89zł w rozmiarze 2,1
Choć może wziąłbym szerokość 2,25 co daje RR-570g, NN-645g, SS 790g!!!)

Przy okazji wypatrzyłem teraz, że na koło 27,5 2,1 waży 460g a 2,25 490g czyli 300g mniej od SS 29" !!!

Jeżeli mogę to powtórzę moje pytanie o korbę.
Obecnie z FC-M371 mam około 990g na korbę plus 308g na suport. czyli jakieś 1300g.
Przy systemach Hollowtech II widzę wagi rzędu 770-980g - czy ta waga zawiera już suport i wszystko czego potrzeba?

Edytowane przez jackon15
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Od złej strony się za to zabierasz. Siodełko, sztyca, korba... Odchudzanie roweru zaczynamy od kół i amortyzatora, bo na tych dwóch częściach najłatwiej zejść z wagą i rzeczywiście wpływa to na komfort jazdy.

 

Co proponuję, jeśli rzeczywiście chcesz coś zmieniać? Masz rower z główką pod stery 1 1/8" i koła 9mm. Można pomyśleć o konwersji główki na tapered i osi 15mm albo pozostać przy obecnych rozwiązaniach.

 

Sam piszesz, że jeździsz amatorsko, więc może lepiej zaoszczędzić trochę grosza i wybrać bramkę nr 2? Masz aktualnie fajnego Firsta za 679zł: http://www.cyklotur.com/czesci/amortyzatory-rowerowe/widelce-amortyzowane/p,amortyzator-first-29-air-2012-28-6x260-bialy-disc-post-mount-rst,49063.html Na początek wystarczy.

Zmieniasz opony na coś lżejszego i jesteś już kilogram niżej. Po jakimś czasie składasz koła. Jakieś lekkie obręcze, Novatec 711+712 i kolejne gramy w dół. W tym momencie można rzeczywiście myśleć o korbie. FC-M590, FC-M610 będą rozsądnym wyborem. Rurki i inne siodełka zostaw na sam koniec, jeżeli nie masz zastrzeżeń do wygody.
 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki NEX za wyjaśnienie. M590 dałoby mi ok. 350gr za 239zł - akceptowalne.

 

Fentin - całkowicie się z tobą zgadzam odnośnie kolejności. Amortyzator na pierwszy ogień z uwagi na działanie i wagę. Jeżeli jednak zainwestuję w ten rower to chciałbym już nim kilka lat pojeździć więc chciałbym mieć pewność, że przy mojej wadze 66kg amor zapewni gładką jazdę.

Myslałem o RS 30 Gold Solo Air - 1826g (przy 265mm rury a ja mam obecnie 165mm). Z tego co wyczytałem na www.bike-advisor.com mógłby być całkiem niezły, ale to tylko artykuł....

Znacznie taniej mógłbym mieć Raidona poniżej 800zł (1960g) ale tutaj mam wątpliwości czy mi wystarczy bo wyczytałem, że nie działa tak płynnie jak powinien. I temat zacząłby się od początku...

 

Jutro spróbuję zważyć przednie koło, żeby mieć pojęcie z jakiej jest grupy wagowej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie jeszcze, o jakim Raidonie czytałeś. Sądzę, że gdzieś do modeli z 2010 roku. Nowe konstrukcje są zbliżone raczej do starszych Epiconów.

 

Piszesz, ż chcesz wydać jak najmniej. W związku z tym kierowałbym się przede wszystkim ceną. Przesiadając się z widelca klasy XCM na dowolny z wymienionych tutaj odczujesz ogromny progres, a nie mając punktu odniesienia ciężko będzie Ci odczuć różnice między nimi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fenthin - przytoczyłem opinię z tej strony: http://www.bike-advisor.com/?s=raidon - rocznik 2014 (nie działa mi cytowanie w tym komputerze ...)

Zważyłem dzisiaj przednie koło Giant CR70 29", bez zdejmowania opony więc wynik finalny jest przybliżony.
Całość z oponą, dętką , zaciskiem, tarczą, ośką - 2.247g

Odliczyłem od tego:
Opona Schwalbe Smart Sam 29x2,1 680g
Dętka Schwalbe Ultralight 19A           140
Tarcza Tektro HZ6 180                       150
Śrubki tarczy estymacja                        18 - http://lemonbike.eu/dartmoor-sruby-mocujace-tarcze-stalowe.html
Zacisk                                                    57
Magnesik licznika 4

Wyliczyłem więc, że:
Obręcz+szprychy+piasta+oś  = 1.198 g  
 
Jaki to wynik? Nie mam żadnego odniesienia. Ile waży przednie koło w komplecie za 1000zł a ile za 2000zł? 
 
Z góry dziękuję za podpowiedzi.

Edytowane przez jackon15
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...