Skocz do zawartości
mrmorty

[amortyzator] SR Raidon RSLO(z tłumikiem all in one). Serwis i upgrade.

Rekomendowane odpowiedzi

mrmorty

Pacjent to wspomniany Raidon RSLO z tłumikiem/kartridżem all in one i manetką zdalnej blokady skoku. 

DSC01752 (Copy).JPG
Jakieś dwa lata temu gdy nastała moda na "najtańszy powietrzny wideł na rynku" składałem kumplowi rower z tym właśnie widelcem.
Amortyzator ma naklejki Raidon X3 Air. Na dole prawej goleni jest naklejka informująca o kontroli powrotu i strzałka  plus/minus. W chwili montowania widelec chodził nieco topornie, ale dałem mu szansę by się dotarł. Kolega jest zwolennikiem sztywnych widelców i był to jego pierwszy widelec amortyzowany więc był zadowolony i nie zauważył niepokojących sygnałów.
W tym roku byliśmy w górach i wsiadłem na jego rower i... no właśnie nic - widelec prawie nie pracuje. Ja jestem przyzwyczajony do pluszowej pracy moich "mańków" i "marcoków" więc widzę że coś tu nie tak. 
Widelec ląduje u mnie w garażu i zostaje wypatroszony.
Pierwsze zaskoczenie - nie ma możliwości regulacji powrotu - na wentylu który jest u dołu prawej goleni jest coś co da się kręcić ale okazuje się że jest to zwykła nakrętka.

DSC01754 (Copy).JPG

DSC01755 (Copy).JPG
Telefon do Puklusa z pytaniem "Ty, mam taki i taki widelec i od dołu nie ma regulacji powrotu tylko wentyl - @#$%@#&^ co to jest???" Trochę burzy mózgów i Kamil mówi że może to jest ten cudowny wynalazek - tłumik all in one.

DSC01756 (Copy).JPG

 

Rozkręcam na części pierwsze i tak:

DSC01759 (Copy).JPG

w prawej goleni mamy zawalcowany kartridż który jest jednocześnie i sprężyną powietrzną i tłumikiem olejowym. 
w lewej goleni mamy - no właśnie co mamy? W sieci znalazłem info że jest tam krótka stalowa sprężyna która pełni funkcję sprężyny negatywnej. Do lewej goleni nie udało mi się dostać ani od dołu ani od góry. Od góry jest jakaś zaślepka/korek której nie udało mi się zdjąć. Próbowałem stuknąć w to od dołu(od wewnątrz) jakimś prętem ale albo ten korek jest wkręcony albo wklejony czy też mocno wbity. Nie próbowałem mocniej stukać by nie uszkodzić. W tym miejscu mam prośbę - jeśli ktoś wie jak go wyjąć to proszę o info w tym temacie!!! ;)
W środku sucho - znikome ślady smaru. Kolejne zaskoczenie - pod uszczelkami kurzowymi nie ma gąbeczek smarujących. Piszę do Piotra z Activii czy ma na stanie jakieś lepsze uszczelki niż te fabryczne i jakieś pasujące gąbeczki. Szybka odpowiedź, zakupy i już następnego dnia mam w domu nowe uszczelki i gąbeczki smarujące za 60 zł komplet.
Fabryczne uszczelki nie chciały wyjść i trzeba było odrobinkę pokombinować.
Kolejnym krokiem to uszczelnienie widelca od dołu by wlać trochę oleju do smarowania ślizgów. Ja potraktowałem gwinty taśmą PTFE(taśma hydrauliczna) i dałem po oringu, ponieważ producent stosuje w tych widelcach smarowanie smarem stałym i olej nie był brany pod uwagę.
Czas pracy - ok 40 min. 
Po skręceniu widelca szybka podmiana do mojej ramy i eureka - widelec wreszcie działa jak należy. Nowe uszczelki bardziej przylegają do goleni i na początku ugięcia czuć delikatny opór, który podczas dalszej pracy jest niewyczuwalny.
Nowe uszczelki równomiernie zbierają brud z goleni nie pozostawiając smug.

 

Reasumując - Raidon w chwili opuszczenia taśmy produkcyjnej jest tak jakby "okradziony" z lepszych uszczelek i gąbeczek smarujących i chodzi w miarę przyzwoicie dopóki jest smar. Później to on sam decyduje czy ma się ugiąć na przeszkodzie czy pozostać niewzruszonym :)
Panaceum to telefon do pana Piotra z Activii  http://activia.sgl.pl  wydatek 60 zł (plus przesyłka) odrobina wiedzy z budowy amortyzatorów i maksimum jedna lewa ręka. Jeśli zaś drogi czytelniku masz dwie lewe ręce, to pan Piotr prowadzi też autoryzowany serwis widelców Santour.

Ktoś powie - ale reklamą zapachniało.  Może i zapachniało, ale tylko w ten sposób mogę się odwdzięczyć zupełnie obcemu człowiekowi za kilkanaście minut darmowych porad telefonicznych co i jak zrobić by widelec lepiej pracował.

 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Puklus

Nie ma się w tym miejscu co dziwić, bo X3 to najuboższa wersja tegoż widelca, konstrukcja all in one działająca z tego co udało mi sie wywnioskować jak konstrukcja dampera z tłumkiem w jednym. ciśnienie na jakim pracuje widelec jest również ciśnieniem można by rzec komory olejowej i tłoka IFP jaki tam niewątpliwie jest. Jest to o tyle dobre ze redukuje masę, jednak działa średnio i jest raczej nie rozbieralne. Kolejnym problemem jest fakt że oleje pod ciśnieniem lubią sie szybko zużywać a skoro jest nie rozbieralne ...

 

Brak gąbeczek czy lipne uszczelki w modelach poniżej 2013 to standard, niestety. po niewielkim nakładzie pieniężnym można dostać całkiem przyzwoity widelec.

 

Pan Piotr z activii ma jak sie zorientowałem zacny zapas chyba każdej części jaka występuje w tych widelcach i to dobrze, bo w sklepach u nas za granicą czy  gdziekolwiek indziej tego nie ma. A jak wiadomo suntory to dość popularne u nas widelce.

 

Ja sam od spodu do uszczelnienia oleju stosowałem cienki i twardy kawałek gumy, może być krążek z miękkiego tworzywa. Oring także sie sprawdzi jednak uważam że jeżeli nie jest to przystosowane pod oringi, czyli jest tam płasko, oring może sie uszkodzić i powoli sie olej może sączyć i nie można na oringu zbyt mocno dokręcić ... tak mi sie wydaje.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
mrmorty

 

 

oring może sie uszkodzić i powoli sie olej może sączyć i nie można na oringu zbyt mocno dokręcić

psze pana szanownego uniżony sługa jaśnie pana zapomniał dodać iż zastosował następujące uszczelnienie(oprócz taśmy PTFE):
oring - cienka podkładka - śruba.
Śruba dociskając podkładkę spłaszcza oring dając dość dobre uszczelnienie dodatkowe. W tym przypadku oring należy traktować jednorazowo.
Sam oring to wydatek 30 groszy w sklepie Agroma :)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Puklus

To u was też agroma jest? :D No w takiejż sytuacji opisanej powyżej zgodzić mi sie wypada :P

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
michuuu

W zasadzie rozumiem radosną twórczość i ciąg do patentowania nowych sposobów uszczelnień które NASA z pocałowaniem ręki weźmie , ale czy nie łatwiej zastosować silikon olejoodporny. ;)

Nie żebym krytykował ,gdzieżbym mógł. :icon_redface:

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Puklus

Łatwiej ? może i łatwiej ale gdzie zabawa? :D

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
michuuu

Tak teraz patrzę i widzę że kwestionuję poprawność polityczną dwóch modów. ;)

W sumie można powiedzieć że nie było sprawy. Zacznę kontrolować statystyki ostrzeżeń. :icon_lol:

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
ACTIVIA

:thumbsup:

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
mrmorty

 

 

Tak teraz patrzę i widzę że kwestionuję poprawność polityczną dwóch modów.

 

ja tam milczę cierpliwie, ale Puklus jest bardziej nerwowy :devil:

A tak na serio - trzeba jeszcze mieć silikon olejoodporny. 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Puklus

Nie trzeba :D można :D

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
szamysz83

A może macie więcej fotek, wskazówek jak go dokładnie rozebrać? Otóż z moim dzieje się takie coś; jak nacisnę przedni hamulec, i zacznę napierać kołem to słychać w środku takie jakby metaliczne stukanie (metal o metal, chyba). Coś mi się wydaje że ma luzy, i że ten dźwięk dochodzi z prawej goleni. Chciałbym spróbować zrobić serwis samemu. A może wiecie gdzie, i ile mniej więcej kosztuje odesłanie go gdzieś do serwisu? Pozdrawiam.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
mrmorty

pisałem przecież, że autoryzowanym serwisem SR zajmuje się Piotrek (activia)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
szamysz83

mrmorty a jakie te uszczelki kupiłeś? możesz podrzucić jakieś info, linki, zdjęcia czy symbole? Pozdrawiam

 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
ACTIVIA
szamysz83

Ok. dzięki. A te gąbki olejowe tuż pod uszczelkę kurzową? I wyczuwam lekki luz w lewej ladze. Rozkręciłem, przesmarowałem i jest bez zmian

 

 

Edytowane przez szamysz83

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
ACTIVIA

to masz całe dolne lagi do wymiany. W Suntourze tuleji slizgowych teflonowych nie wymienia się

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
marcinBB

Tak całkiem z ciekawości dlaczego w suntour'ach nie wymienia się ślizgów?

Nie da się ich wyjąć nie uszkadzając przy tym goleni?czy mają jakiś nietypowy rozmiar,i nie da rady dobrać z części do innych amorków?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
ACTIVIA

Wyrwać da sie je co sam nawet to robiłem, lecz nigdzie nie dostaniesz samych slizgów o odpowiednich wymiarach co te oryginalne z raidona

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
marcinBB

Wrrrrr,działanie w stylu dzisiejszych producentów samochodów,z drugiej strony na szczęscie robią w miare trwałe i tanie amortyzatory!

 

Pytanko,czy przytoczony amorek ma prawo działać,nie niszcząc przy tym goleni górnych,na dorobionych ślizgach z fosforo-brązu naprzykład?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
szamysz83

A w jaki sposób wlać w dolne lagi olej? Mam Motorex 15W.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
SlezaFanatic

Przez otwory u dołu dolnych goleni ...

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
szamysz83

No tak, ale przed dokręceniem górnych lag? Tzn mam na myśli gdy już bedą jedne w drugie włożone, ale nie do końca - przed dociśnieciem ich do końca

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
ACTIVIA

NIE LEJCIE DO RAIDONÓW OLEJU DO DOLNYCH LAGÓW OD STRONY KARTRIDŻA. TAM JEST KARTRIDŹ NIEROZBIERALNY I JAK DOSTANIE CI SIE OLEJ DO KARTRIDŻA TO MASZ GO DO WYRZUCENIA. GWARANCJI NA TO NIE MA. A NOWY KARTRIDŻ TANIO NIE KOSZTUJE. 

  • +1 pomógł 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
szamysz83

Ale w X3 kartridź jest od góry, w górnej ladze. To jak wleję od spodu to chyba się nic nie stanie? Czy źle myślę

 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
marcinBB

Stanie sie,bo górna laga z dolną tworzą jedno naczynie,nie są jakkolwiek oddzielone od siebie,bo i po co?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×