Skocz do zawartości

[tylna przerzutka w piaście] możliwość rozszerzenia zakresu


blady74

Rekomendowane odpowiedzi

Dzięki za odpowiedź.

Jeżeli można to jeszcze kilka pytań bo ja jestem zupełnie zielony. 

1) "Można dorzucić 2 lub 3 rzędowa korę" - jakiej firmy (czy każdej - chodzi o specyfikę) i jaki to koszt?

2) "trzeba napinacz" - jakiej firmy (czy każdej - chodzi o specyfikę) i jaki to koszt? 

3) "trzeba hamulec na tylne koło" - mam hamulec rolkowy - czy to coś zmienia.

4) a włożenie 8-śmio (czy jeszcze więcej) biegowej przerzutki jest możliwe?

Z góry dzięki.

Pozdrawiam serdeczenie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

1. Zasadniczo jakąkolwiek, ale to już raczej korby MTB a tam rozstrzał ogromny. Koszt od 50 do 1000zł :P

2. to samo, ważne by spełniał swoje zadanie i dało sie go zamontować w twojej ramie. koszt, to zależy od konstrukcji ale pewnie od 30zł.

3. Skoro masz hamulec rolkowy to nic nie trzeba zmieniać.

4. Masz nexusa 7. Nic z nim nie można zrobić. To taki jak by kompakt. Ma 7 biegów i tyle, nie dodasz mu jeszcze trzech. Możesz wymienić piastę na inną, koszty są przy tylu biegach już znaczne.

 

Podsumowując, zainwestować byś musiał w :

 

- korbę, pewnie shimano najlepiej. Razem z suportem pewnie ok 100-130zł

- łańcuch, ten singlowy pewnie sie nie nada. koszt różnie ok 50zł

- przednia przerzutkę i manetkę. No jakoś trzeba przerzucać :P koszt w zależności jakiej klasy kupić od 30zł w górę za komplet.

- napinacz, żeby łańcuch nie wisiał. jak pisałem od ok 30zł w górę.

 

Czyli ok 300zł trzeba dodać. Może lepiej sprzedać tą piastę i kupić inną ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Serdeczne dzięki za odpowiedź.

Sorry że tak zamęczam (efekt "zieloności kompletnej") 

"Może lepiej sprzedać tą piastę i kupić inną ?" - i znów pytania:

1) jaką (czy każdą) ?

2) ile wydam ?

3) co wówczas z obecnym łańcuchem (czy może zostać) ?

4) co z manetką (czy kupię piastę z manetką) ?

Z góry dzięki za pomoc.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

1. No taką żeby ci pasowała. miała 8 biegów i przełożenia takie byś nie marudził :P Jednak obawiam się że to cie wyniesie za dużo. 8 biegowy nexus to ok 500zł sa i droższe :P

2. No przy założeniu że 8 biegowy nexus byłby ok, to ok 500zł, piasta ze 450zł + przeplatanie. Sporo byś odzyskał sprzedając starą piastę lub całe koło.

3. Tak prawdopodobnie mógłby zostać.

4. Jak kupujesz nowe to chyba jest kompletne w zestawie ale nie potwierdzę tego na 100%.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za odpowiedź.

znalazłem m. in. takie:

a) Nexus SG-8R36

b)NEXUS 8 SG-8C31,

c) Nexus SG-8R31

d) Nexus SG-8R25

e) d) Nexus SG-8R20

 

1) Czy one się różnią zakresem przełożeń?

2) Po czym poznać największy zakres?

3) Oferowane są  do tego np. zębatka 18T/20T(do wyboru). Czy 20 T to większy zakres?

4) Co oznacza "8R" a co "8C" i czy to ma związek z hamulcem rolkowym jaki mam?

Z góry dzięki za pomoc 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

1. YYY no to trzeba znaleźć dokumentacje techniczne odnośnie tych piast i poczytać czym sie różnią. Ja aż tak głęboko w piastach planetarnych nie siedzę :P

2. Biegi w piaście to nic innego jak przekładnia, czyli przełożenia i tak też to podaje producent. Im większa różnica miedzy skrajnymi wartościami, tym piasta lepiej poradzi sobie w górach i na szosie, ale jednocześnie skoki między biegami będą większe. Im te wartości liczbowe sa bliżej siebie tym piasta jest bardziej szosowa lub terenowa, a skoki między biegami sa mniejsze.

 

Tutaj należy znaleźć dokumentacje twojej piasty, odczytać jej zakres i policzyć ile by pasowało zwiększyć, następnie szukać piasty z podobnym zakresem.

 

3. Zębatka ma pośrednie działanie na przełożenia piasty, na wszystkie biegi naraz. Im tylna zębatka większa tym piasta będzie lepsza w podjazdach odwrotnie jeżeli chodzi o przednią, im mniejsza tym lepiej będzie podjeżdżać.

4. Nie wiem :P Musiałbym poczytać. kolega zekker ma spore doświadczenie w piastach planetarnych http://www.forumrowerowe.org/user/110915-zekker/ , możesz do niego napisać, lub sam tu napisze jak zaglądnie :P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zebatkami zakresu nie rozszerzysz, mozesz co najwyzej przesuwac. Jesli nie jezdzisz za czesto na najwyzszym biegu, to mozesz dac mniejsza tarcze z przodu, wtedy caly zakres pojdzie w dol. Trzeba tylko sprawdzic w dokumentacji jaki najmniejszy blat mozna dac do Twojej koronki, bo pewne kombinacje wywieraja zbyt duzy moment obrotowy na piascie.

Z tego co mi wiadomo, wszystkie 8-biegowe piasty Shimano maja takie same przelozenia, z wielka dziura miedzy 5 a 6 biegiem, ktora wypada w okolicach sredniej predkosci na plaskim i strasznie wybija z rytmu. Obrazek pogladowy:

http://www.gear-calculator.com/#KB=42&RZ=20&GR=SNI7&KB2=42&RZ2=20&GT2=SNI8&UF2=2205&TF=85&UF=2205&SL=2

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masz sporą zębatkę korby, więc może po prostu spróbować ją wymienić na mniejszą żeby przesunąć zakres przełożeń w stronę tych lekkich?

Musisz sobie odpowiedzieć na pytanie jak często jeździsz na ostatnim biegu i z jakimi prędkościami? A może byłbyś w stanie zrezygnować nawet z dwóch? Dałoby się obliczyć ilość zębów, którą powinien mieć nowy blat korby żeby pozbyć się np najcięższego biegu (lub dwóch) i sztucznie dodać 1 lżejszy (lub 2).

Chociaż pewnie jak masz takie podjazdy to wystarczy jechać w drugą stronę, żeby wykorzystywać pełny zakres - chyba, że nie dokręcasz :D

 

Mniejsza zębatka to mały wydatek, a jazda z nią nawet na próbę mogłaby pewne rzeczy rozjaśnić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za odpowiedź.

Mi chodzi właśnie o 1 bieg, a w istocie żeby było lżej niż na 1 biegu nexus 7.

Pytanie czy na nexus 8 na 1 biegu będzie na tyle lżej że rusze korba.

A co z dolozeniem tarczy z przodu + napinacz. Jakie są minusy tego rozwiązania?

Pozdrawiam serdecznie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panie, dołożenie tarczy z przodu, choć technicznie możliwe, to rozwiązanie unieważniające podstawową zaletę Twojego napędu - prostotę, brak mechanizmu napinającego, minimum ryzyka spadnięcia łańcucha, niska awaryjność całego układu. Nie idźcie tą drogą, Sabo!

 

Tak, Nexus 8 / Alfine 8 powinien dać Ci dodatkowy miękki bieg.

 

Tutaj w równoległym temacie kolega zrobił miłe podsumowanie piast planetarnych:

http://www.forumrowerowe.org/topic/168583-piastapiasta-wielobiegowa-do-mtb/?do=findComment&comment=1554477

 

Rozwiązaniem (bez zmiany piasty) może być też przesunięcie całego zakresu Twojej piasty w kierunku bardziej miękkich przełożeń. Można to zrobić zmniejszając tarczę z przodu (wymieniając ją). Jedyne na co trzeba uważać, to zalecenia producenta - minimalna wartość przełożenia (stosunku wielkości przedniej tarczy do koronki piasty). Jej przekroczenie będzie wiązać się z ryzykiem uszkodzenia mechanizmu piasty. Konieczna będzie również korekta długości łańcucha i/lub jego napięcia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki serdeczne a wsparcie.

Nie ukrywam, że na tym "7" nawet na płaskim z wiatrem czasem zasuwam dlatego mis go szkoda.

Nie mam niestety specyfikacji  nexusa 7 gdym się decydował na wyrwanie kilku zębów z przodu, to:

1) ile zębów mógłbym bezpiecznie usunąć?

2) jaką (jakiej firmy) zębatkę kupić?

3) czy zębatka z korbą to nie jedno urządzenie w moim przypadku?

 

Sięgając do odpowiedzi "Komuchomora" z innego wątku (http://www.forumrowerowe.org/topic/168583-piastapiasta-wielobiegowa-do-mtb/?do=findComment&comment=1554477) to jeżeli to miałby być  nexus 8 to tylko 8R36 z manetką z Alfine 8, o ile dobrze zrozumiałem, bo kompatybilna a duże lepiej wykonana niż nexusowska.

Z góry dzięki za pomoc

Pozdrawiam 

   

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

1. korby shimano najmniejsze zębatki mają 22t, można wścibić 20t po przeróbkach i to najmniejsza jaką mógłbyś wstawić. Możliwe ze istnieją korby z jeszcze mniejszymi zębatkami. A konkretnie ile mniejsza bys potrzebował, to trzeba przeliczyć.

2. To zależy jaką masz/będziesz miał korbę.

3. Po zdjęciach jakie zapodałeś zębatkę można zdjąć. Pasuje znać rozmiar mocowania i będzie można coś dobrać.

 

Odnośnie wywodu ... alfine to topowa grupa napędów 1 rzędowych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do piasty z biegami nie mozna wstawic byle jakiej korby (wg. producenta). Nawet ten kalkulator co podlinkowalem krzyczy "high torque" jak sie zabierze wiecej niz 2 zeby. Niestety na szybko googlem nie udalo mi sie znalezc dokladnej specyfikacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Wiadomo, ale to wszystko zależy od wielu czynników. Jednemu bez problemowo będzie działało, inny cięższy z mocniejszymi nogami może pourywać zęby :P piasty planetarne sa fajne ale trzeb o nie dbać, jak w sumie o wszystko, tylko że to chyba najbardziej zaawansowana technologicznie rowerowa część.

 

Zawsze powinno sie trzymać specyfikacji z lekkim marginesem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pozwolę sobie przepisać kilka informacji z PW

1) Naliczyłem 15 zębów z tyłu. Symbol przerzutki: SG-7R45, hamulca NEXAVE BR-IM70-R.

 

2) Na drugim rowerze potrzebowałem najluźniejszych biegów do wyjazdu, tj najmniejszej tarczy z przodu i największej z tyłu ("1" z przodu i "1" z tyłu na manetkach), choć prawie mi się udało na "1" P i "2" T (jeszcze kilka prób i pewnie wyjadę).

 

3) Z przedmiotowej górki boję się jechać szybko. Na górce o nachyleniu ok. 5-6% (długość ok. 200 m) bez kręcenia 30km/h z kręceniem ok. 40 km/h.

 

Jeżeli faktycznie jest 15 zębów (shimano wymienia najmniejszą 16), to masz przełożenie główne 2,8:1. Daje to wynikowe przełożenia od 1,77 do 4,33.

Drugi rower mógł mieć najlżejsze przełożenie:

-28:28 = 1 (typowy cross/trekking z wolnobiegiem)

-28:32 = 0,88 (typowy cross/trekking z kasetą)

-28:34 = 0,82

-22:28 = 0,79 (typowy góral z wolnobiegiem)

-22:32 = 0,69 (typowy góral z kasetą)

-22:34 = 0,65

 

Z piastą wielobiegową spokojnie można uzyskać pierwszy przypadek. Drugi piasta powinna wytrzymać, ale moim zdaniem braknie szybszych biegów.

Jeżeli chodzi o zmianę przedniej zębatki, to na taką górkę sugerowałbym na początek 32, jeżeli możesz tanio wypróbować.

Docelowo trzeba się na coś zdecydować czy nastawiasz się na podjazdy, czy szybką jazdę po płaskim i z górki. Ja mam główne 2,1 co przy piaście 8 biegowej daje mi możliwość wjazdu na 10% górki (ciężko idzie) i rozpędzenie się w okolice 40km/h (trzeba już trochę się nakręcić). 17% musiałbym wypróbować, ale z doświadczenia wiem, że na góralu ciężko idzie.

 

Dokładniejszą rozpiskę jak szybko na poszczególnych biegach mogę jechać dam później.

Napisz jeszcze z jakimi prędkościami jeździsz po płaskim i na których biegach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zekker napisał:

"Napisz jeszcze z jakimi prędkościami jeździsz po płaskim i na których biegach."

0) Może tych zębów z tyłu rzeczywiście 16, choć paluszkiem 2 x liczyłem i przysiągłbym, że 15.   

1) Średnie prędkości 26-27.

2) Po płaskim głównie na "6". Rzadziej "5" i "7".

3) Małe okoliczne górki na "3-4".

4)  Ta 17% górka jest 30 km ode mnie. Szlag mnie trafia, że na trekkingu z dość grubymi oponami wyjeżdżam, a na "nowym" rowerze z oponami 700 x 23C ni w cholerę.

Głownie zatem jeżdżę raczej po  płaskim  z nielicznymi górkami do 7-8% i na nich daję rady nawet na "2".   

Jest jednak jedna pewna malowniczo położona górka, na którą............

Pozdrawiam serdecznie   

 

    

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na szybko z pracy. Wychodzi mi, że taką prędkość (tempo nie średnią) robię na przełożeniu 2,57, Ty na 3,74 (maks mam 3,39 i można dokręcić do 40km/h). Moja kadencja nie jest jakaś wyżyłowana, więc proponuję popracować nad tym.

Poćwicz szybsze kręcenie pedałami na niższych biegach, żeby osiągać te same prędkości. Wtedy będzie można przesunąć przełożenia na lżejsze bez straty w osiąganych prędkościach. Średnia nie spadnie, a pod górkę będzie łatwiej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...