Skocz do zawartości

[2500-3000zł] mtb czy cross?


Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam wszystkich użytkowników!
Wertowałem to forum już od jakiegoś czasu, jednak nie znalazłem zbyt wielu informacji dotyczących mojego problemu przy wyborze. Planuję zakup swojego pierwszego porządnego roweru. Na początku nastawiałem się na MTB, jednak Pan w sklepie, do moich zastosowań doradził crossa. Rowerem będę się poruszał głównie po mieście, jednak niedaleko mnie jest las i chciałbym też mieć możliwość pojeździć czasem bardziej agresywnie po nierównościach. Pytanie czy przy takim użytkowaniu rower typu cross się sprawdzi? Wiem że sprawdza się w cyklu miejskim i w jeździe po duktach tylko zastanawiam się czy przy większych nierównościach też będzie ok. Rowery które oglądałem/przymierzałem się do nich to:

 

1) Giant Talon 4 - wizualnie podobał mi się najbardziej, osprzęt miał trochę słabszy od Scotta Sportstera 30.

 

2) Scott Sportster 30- bardzo dobrze mi się nim siedziało, osprzęt najlepszy ze wszystkich które oglądałem jednak to typowy cross (nie znalazłem na jego temat zbyt wielu informacji na forum) i nie mam pewności czy w moim wypadku się sprawdzi. Pan bardzo zachęcał mnie do niego ze względu na zaawansowaną technologicznie ramę.

 

3) Kross Level A6 - bardzo dużo informacji na forum, na żywo niestety nie udało mi się go zobaczyć i do niego przymierzyć. W żadnym sklepie w którym byłem nie było go na stanie, osprzęt jak za tą cenę przyzwoity.

 

Teraz pytanie do Was: który z tych rowerów byłby najlepszym kompromisem pomiędzy jazdą po mieście a zacięciem sportowym na bezdrożach i czy wogóle taki kompromis istnieje. Chętnie poznałbym więcej opinii na temat tego Scotta, ewentualne inne propozycje mile widziane. Mam 180cm wzrostu i ważę 70kg.

Z góry dziękuję za pomoc.

Napisano

Polecisz krosem po korzeniach, ale jak wpadniesz w błoto, to może być problem. Trzeba się jednak liczyć z mniejszą zwrotnością tych rowerów, słabszą amortyzacją i gorszą trakcją w terenie. Krosy to świetne rowery na długie trasy.

Napisano

Oczywiście kondycję biorę pod uwagę i wiem że dużo od niej zależy, ale moje pytanie miało na myśli bardziej różnicę przełożeń pomiędzy MTB a krosem. Bardziej terenowy napęd chyba mniej się sprawdza na prostej, twardej drodze? Jest to bardzo znacząca różnica? Nie jestem znawcą tematu ale chciałbym się dowiedzieć na tyle dużo żeby później nie okazało się że mój wybór nie spełnia wcześniej postawionych wymagań i póki czas ukierunkować się w wyborze na konkretny typ  :thumbsup:

Napisano

Nie chodzi o terenowy napęd, tylko o specyfikę rowerów - geometrie ramy, średnicę kół, szerokośc opony, ilośc chwytów...etc. Rower MTB to walka w terenie, częste odrywanie tyłka od siodełka, szarpanie kiery, częste hamowania, mocne depnięcia. Na krosie jedziesz spokojniej, wygodniej i lżej na prostej drodze. Jeśli chciałbyś od czasu do czasu jednak szarpnąć się trochę po lesie, bezdrożach, górkach, błotnej pogodzie... lepszy będzie mtb.

Napisano

W takim razie jeśli będę się bardziej trzymał MTB to Giant Talon 4 będzie dobrym wyborem? Czy może rozejrzeć się za innymi modelami tej firmy? A może jednak Level A krossa? Czy ktoś mógłby coś więcej powiedzieć jeszcze o tym sportsterze scotta?

Napisano

Nie chodzi o terenowy napęd, tylko o specyfikę rowerów - geometrie ramy, średnicę kół, szerokośc opony, ilośc chwytów...etc. Rower MTB to walka w terenie, częste odrywanie tyłka od siodełka, szarpanie kiery, częste hamowania, mocne depnięcia. Na krosie jedziesz spokojniej, wygodniej i lżej na prostej drodze. Jeśli chciałbyś od czasu do czasu jednak szarpnąć się trochę po lesie, bezdrożach, górkach, błotnej pogodzie... lepszy będzie mtb.

 

Cross, to jest rower. Kross, to jest firma.

 

100km na MTB to jest sporo. Na crossie to dalej sporo ale już do przeżycia. To wszystko zależy jednak od konkretnych rowerów jakie porównamy. Dołożysz dwie sakwy po 10kg do crossa i bedzie gorzej jak MTB. Z kolei fajne (drogie) MTB na lekkich koła i oponach będzie równie szybkie co przeciętny cross a będziesz miał możliwość jazdy w każdym terenie.

 

Jaki rocznik tego Talona ? koło 26" ? W jakiej cenie możesz go kupić ?

Napisano

Koło 27.5, rocznik 2014 cena 2299zł, czyli tak jak w ofercie ze strony Gianta.
Edit: Teraz tak patrzę że jest jeszcze Talon 27.5 3 w dużo lepszej konfiguracji osprzętu (tylko ten Suntour :/ ) mieszczący się w moim budżecie (2799zł). Warto dopłacić tą różnicę?

Napisano

 

 

100km na MTB to jest sporo. Na crossie to dalej sporo ale już do przeżycia. To wszystko zależy jednak od konkretnych rowerów jakie porównamy. Dołożysz dwie sakwy po 10kg do crossa i bedzie gorzej jak MTB. Z kolei fajne (drogie) MTB na lekkich koła i oponach będzie równie szybkie co przeciętny cross a będziesz miał możliwość jazdy w każdym terenie.

 

Twierdzisz, że cross nie nadaje się do dłuższych wypadów? Ja się właśnie zastanawiam między crossem a trekkingiem. Myślę o kilkudniowych wycieczkach z sakwami, dzienny przejazd będzie na pewno powyżej 100 km. 

Napisano

 

 

jednak niedaleko mnie jest las i chciałbym też mieć możliwość pojeździć czasem bardziej agresywnie po nierównościach

Zakładając, że chodzi Ci o leśną ścieżę usianą korzeniami i rowkami od wody - bierz MTB. Będziesz potrzebował dosyć szerokiej opony i niskiego ciśnienia, lepszy amortyzator też się przyda. Crossem też przejdziesz taką trasę, ale na typowo crossowych oponach łatwiej będzie o wywrotkę na korzeniu i będzisz się odbijał na nierównościach (węższa opona - wyższe ciśnienie - latasz jak piłka). Opony oczywiście można zmienić, ale w większości crossów nie wsadzisz nic szerszego niż 1.9-2.1 cala. Słabszy amortyzator o mniejszym skoku też nie zapewni takiego bezpieczeństwa jak amor MTB.

Jesli chodzi tylko o trochę nierówną leśną drogę - cross spokojnie wystarczy, po to został stworzony.

Na MTB może Ci brakować otworów do mocowania błotników i bagażnika, siodełko będzie węższe i twardsze, korba będzie miała mniejsze tarcze umożliwiające podjazdy pod bardziej strome wzniesienia, ale wymagające szybszego kręcenia na szosie (ale spokojnie tarcze MTB wystarczą. Na 29er na przełożeniu 36-11 i kadencji 100rpm wyciągniesz ponad 40km/h. A największa tarcza ma 42-44 zęby). Opony MTB będą szersze, ale najprawdopodobniej mnie odporne na przebicia przez szkło (crossy czasami mają opony z wkładką antyprzebiciową).

Waga wbrez pozorom zbliżona, crossy z reguły mają cieższy osprzęt.

 

Napisano

 

 

2) Scott Sportster 30- bardzo dobrze mi się nim siedziało, osprzęt najlepszy ze wszystkich które oglądałem jednak to typowy cross (nie znalazłem na jego temat zbyt wielu informacji na forum) i nie mam pewności czy w moim wypadku się sprawdzi. Pan bardzo zachęcał mnie do niego ze względu na zaawansowaną technologicznie ramę.

 

 

 

Mam rower zbudowany na tej ramie i zastanawiam się na czym ma polegać jej "zaawansowanie technologiczne"?

Rama - w porównaniu np. z crossowym Cubem- jest cięższa i wykonana z mniejszą dbałością o szczegóły.

Napisano

Jeśli chodzi o zaawansowanie ramy pan tłumaczył że kształt jest aerodynamiczny i że linki są wpuszczone do środka. Czy to aż tak istotne - wątpię, ale nie jestem specjalistą co do takich rzeczy :) Mógłby się ktoś wypowiedzieć co do tych Giantów? Czy są warte swojej ceny przy takim osprzęcie, jak z jakością? Może jakaś alternatywa poza słynnymi na forum rowerami marki Kross? 

Napisano

Koło 27.5, rocznik 2014 cena 2299zł, czyli tak jak w ofercie ze strony Gianta.

Edit: Teraz tak patrzę że jest jeszcze Talon 27.5 3 w dużo lepszej konfiguracji osprzętu (tylko ten Suntour :/ ) mieszczący się w moim budżecie (2799zł). Warto dopłacić tą różnicę?

500 złoty. Różnica w lepszym amortyzatorze (i tak oba to syf) i w znacznie lepszym napędzie. Mam mieszane uczucia czy warto.

Napęd w 5.3 jest już fajny, ale ten amortyzator to i tak pierwszy do zmiany przy ambitnej jeździe.

Możesz kupić 5.4 sprzedać widelec, dołożyć 500zł i zagości jakieś fajny powietrzny amortyzator. Co prawda napęd będzie mocno średni ale przez jakiś czas będzie działać.

Ja osobiście kupiłbym 5.3 a za rok albo dwa zmienił widelec, sam jeden sezon miałem XCM w nowym rowerze.

 

Twierdzisz, że cross nie nadaje się do dłuższych wypadów? Ja się właśnie zastanawiam między crossem a trekkingiem. Myślę o kilkudniowych wycieczkach z sakwami, dzienny przejazd będzie na pewno powyżej 100 km. 

Nie! Crossy są super do dłuższych wypadów, po prostu dystans 100km to już dość sporo jak na rower inny niż szosa. Ja wiem, że sie da. Niektórzy już tyle przejechali albo 2 razy więcej. Co nie zmienia faktu, że 100km to sporo. Łatwiej to przeżyć na crossie niż MTB to na pewno.

Co do Trekinga, według mnie wolniej to jeździ. Średnia spada, czas przejazdu się wydłuża itd. ale jest wygodniej co przy >50km robi różnice.

Napisano

@Silver400: mógłbyś się jeszcze wypowiedzieć co do ROCKSHOX'a XC30? Jest pewnie spora różnica między nimi a tymi suntourami?

Nie wiem, nigdy takiego nie używałem. Za to na forum bez problemu znajdziesz porównania z udziałem XC30

Napisano

Po "przespaniu się" z tematem podjąłem jednak decyzję, że cross to może być dla mnie za mało. Zdecyduję się na MTB. Czytałem trochę o Talonie ( ten na którego się uparłem) i podobno ma ramę umożliwiającą dość wygodną jazdę ( nie jest się super pochylonym). Rozważam wersję 27.5 2 bo ma dużo lepszy osprzęt a 200zł jestem w stanie dorzucić. Jak wypada w porównaniu z Krosem w tej samej cenie? Faktycznie płaci sie tylko za logo?

Napisano

Jeśli o mnie chodzi - brałbym Gianta. Może w ostatnich latach trochę się zepsuli (a szczególnie serwis w PL), ale marka ogólnie lepsza od Kross'a, większy komfort psychiczny. :P

 

27.5"/26" to terenówki typowo. Jak chcesz trochę po szosie pośmigać jeszcze, to ja bym brał jednak 29er'a/crossa (crossa jak przewaga szosy, 29er'a jak przewaga terenu - oba da się dostosować pod siebie tak czy siak).

Napisano

I kolejny dylemat  :laugh: Czytałem gdzieś że na 29 komfortowo będą się czuły raczej osoby o wzroście ponad 185. Prawda to czy mit  :icon_question: Pewnie najlepiej samemu się przekonać, ale do przyszłego tygodnia raczej nie będę miał okazji (a ciekawość zżera)  :icon_wink:

Napisano

 

 

29 komfortowo będą się czuły raczej osoby o wzroście ponad 185. Prawda to czy mit

mit. Chyba, że kupisz za duży rozmiar ramy.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...