Skocz do zawartości

[Suport] Grossamer BB30 problem - zatarcie lożysk?


Nieto

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam,

 

Listopadowe słoty i chyba coś nie tak z korbą w rowerze szosowym :-(. Byłem przedwczoraj na przejażdzce i złapał mnie deszcz po powrocie wyczyściłem cały naped, ale następnego dnia pojawił się problem. Korba zaczęła się kręcić z dość duzym oporem. Najgorszy jest pierwszy moment kiedy chce się ją przekręcić jakby lekko przeskakuje i potem idzie prawie gładko ale slychać lekkie "szuranie"

Co to jest uszkodzone łożyska, może coś innego.? jest to korba grossamer BB30 jak to się rozkręca żeby to sprawdzić? W którą stronę kręcic żeby rozkręcić tą śrubę na imbus (prawo czy lewo)? Czy oprócz dużego imbusa jeszcze coś potrzebuję ? Załączyłem zdjęcia korby żeby łatwiej było ocenić co to jest.  Wcześniej tak mi się w każdym razie wydaje korba po sciagnięciu łańcucha kreciła się bardzo lekko po lekkim poruszeniu kilka obrotów dzisiaj lekko drgnie kiedy już jest poruszona, tak chyba nie powinno być. Będę wdzięczny za fachowe porady. Pozdrawiam serdecznie.

post-168132-0-60420800-1386053770_thumb.jpg

post-168132-0-46557800-1386053835_thumb.jpg

  • Mod Team
Napisano

W zasadzie tylko imbus, w lewo odkręcasz śrubę i ramie powinno zejść choć pewnie nie bez walki. potniej korbę spokojnie można wyjąc. Suport pewnie jest kiepski, nalało sie wody do środka, a jak było trochę za sucho łożyska zardzewiały ... i pewnie nadają sie do wymiany tylko że wyjęcie tego typu suportu nie jest specjalnie łatwe.

Napisano

W lewo. https://www.youtube.com/watch?v=pW0xmT6ONus&list=PLEF21256ADAE32976

 

To nie woda spowodowała takie objawy. Po prostu zalałeś łożyska detergentem. Widać to po tym nawet, że rower jeszcze czyściejszy niż nowy w miejscu, które czyste nie jest.. Uszczelnienia są odporne na wodę i zanieczyszczenia, a przynajmniej powinny być, ale na detergenty nie. Nie można tam lać ile się chce, żeby tylko czyste było. Do wyciągnięcia łożysk możesz użyć ściągacza do łożysk małego. Do wciskania możesz wykorzystać ten patent http://www.forumrowerowe.org/topic/142376-prasa-do-sterow-home-made-czyli-jak-zamontowac-stery-za-kilka-zlotych/ Tylko z głową, nie będę podawał całego toku co i jak, oraz na co uważać, bo to chyba oczywiste.

  • Mod Team
Napisano

Może detergent, może nie...fakt jest taki że wybicie tego suportu bez specjalnych narzędzi jest tak samo proste jak odkręcenie normalnego bez klucza.

Napisano

10mm imbus. To jest samoekstrakcyjna sruba. Odkrecajac, oczywiscie w lewo, pierwsze przelamanie oporu, to poluzowanie samej sruby. Poczujesz, ze sruba lekko sie odkreca ale po chwili znowu bedzie trzeba wlozyc troche wiecej sily, jest to moment, w ktorym sruba bedzie sciagala ramie. Krecisz kluczem, caly czas w lewo, az do momentu kiedy cale ramie zostanie sciagniete. Czasami krecenie sruba jest tak ciezkie, ze warto to robic stopniowo. Czyli w lewo ile sie da, potem nieco odpuscic ruchem w prawo i znowu w lewo.

Tu masz pokazany caly proces wymiany lozysk w BB30 z ta korba.

Powodzenia.

Napisano

Witam,

 

Dziekuję za wskazówki, wiem już jak to rozkręcić. Rzeczywiscie wyjęcie samych łozysk i wstawienie to już trudniejsza sprawa. Dodam tylko fakt dbam o czystość ramy i elementów ale o dużej liczbie detergentów nie ma mowy. Rower przecierany jest szmatką nasączoną srodkiem do czyszczenia ram nic się nie leje. Nie wydaje mi się zeby od tego. Poprosu musze sprawdzić.

Pozdrawiam

  • Mod Team
Napisano

jak wyjmiesz korbę sprawdź palcami jak sie kręcą łożyska, jak skokowo to na 90% w kosz ( cały suport albo same łożyska, tego suportu nie znam). Do wybicia można użyć np drewnianego kołka i możliwie dużej średnicy i powoli stukać aż miska wypadnie, podobnie jak w przypadku sterów.

Napisano

Jeżeli łożyska  będą się kręcić bez skoków, ale z oporem to można to jeszcze jakoś przesmarować czy ten typ do wymiany?

Napisano

Przede wszystkim przyda się je otworzyć - najprawdopodobniej zblokowane są w ramie pierścieniem, który trzeba wyjąć.

Potem wybijasz łożyska lub wyciągasz ze strony od zewnątrz uszczelkę i sprawdzasz co jest w środku.

Właściwie z każdymi łożyskami da się jeździć, nawet takimi które mają luzy i korba chodzi na boki :) , bo praktycznie nie ma szansy by coś się Tobie z tego powodu stało.

Zazwyczaj jednak na wymianę decydują się ci, którym przeszkadza wspomniany luz, trzeszczenie, stukanie lub nawet obrót łozysk z oporem. 

Obrót z oporem oznacza najprawdopodobniej uszkodzenie powierzchni kulek i bieżni, które przestały być gładkie. Włożenie nowego smaru po wyczyszczeniu powinno poprawić sytuację w pewnym stopniu jednak prawie na pewno nie zlikwiduje oporu i szumów. Jeśli bardzo Ci to nie przeszkadza to możesz regularnie otwierać łożyska i wymieniać smar, to przedłuży, niestety, agonię łożysk. 

Luzy, trzeszczenie lub mocniejsze "tykanie" łożysk oznacza dosyć mocne uszkodzenie powierzchni stycznych. 

Luz może upośledzać kulturę zmiany biegów.

 

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...