Skocz do zawartości

[korba] zniszczony gwint pedału


vanor

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

W czasie dzisiejszej nocnej wyprawy rowerowej zdarzył mi się dziwny przypadek: wykręcił mi się prawy pedał.po dokładnym oberzeniu go w jego gwincie zauważyłem jakby fragmenty gwintu z korby, które oczyćciłem a sam pedał ponownie przykręciłem. Po dojechaniu do domu i odkręceniu go okazało się że w korbie na dobrą sprawę gwintu już nie ma. I stąd tu moje pytanie: słyszałem że można jakoś to naprawić wstawiając w to miejscę odpowiednią tuleję, czy opłaca się zaprowadzić rower do jakiegoś serwisu na ten zabieg czy lepiej po prostu kupić nową korbę?

 

Wszystko "odbyło się" na prawej korbie, z zębatkami. Nie miałem możliwości "nie wkręcania" tego pedału ponownie po jego wykręceniu się, była 2 w nocy a my byliśmy 50km od domu :P a jeżeli nie pozostaje nic innego jak kupno nowej korby, to co polecacie za jakieś rozsądne pieniądze :P

Napisano

Doznałem jakiegoś deja vu bo ja miałem identyczny przypadek tylko w dzień. Prawy pedał zaczął robić delikatne ósemki i sam wykręcać, po obejrzeniu okazało się że gwintu tam już nie ma. Ledwo dojechałem do domu. Napęd był budżetowy Shimano 200GS i korba też oryginalna, aluminiowa Shimano do 200GS (nie pamiętam szczegółowego oznaczenia). Skończyło się na wymianie, bo jakoś nie mam zaufania do regenerowanych części. 

 

Napisano

u mnie jest to korba Suntoura, a pedały były Authora ;) u mnie też najprawdopodobniej tak sie skończy :) ale wymianiałeś korbę razem z zębatkami czy może da się to jakoś rozmontować? ile cie to wyniosło tak +/- ? ;)

 

Napisano

Nie wszystkie Suntoury są rozbieralne ... i w sumie to nie wiem w jakim standardzie mają otwory nie tym bardziej że nie wiemy jaki masz model tej korby.

 

Co do problemu ... naprawa czy nowa ... wszystko zależy od kasy którą chcesz wydać 

 

Jak korba nie jest zużyta to może się okazać że naprawa poprzez wstawienie tulejki będzie ekonomicznie uzasadniona ...

Normalna nowa korba ( gdzieś na poziomie Alivio) to wydatek rzędu 100 zł ...

Jak nie będziesz umiał kupić korby na aktualną długość osi to może być konieczny zakup nowego suportu...

 

Reasumując ... naprawić się da ... wymienić też się da ... a to ile chcesz wydać kasy zależy od ciebie

 

Pozdro

Napisano

chyba oczywiste że najlepiej byłoby wydać jak najmniej :P

 

co do dokładnego modelu to sprawdzę go jak będę w garażu ;) 

 

przeglądając allegro znalazłem zestawy korb Shimano w granicach 50zł, ale podejrzeważ że nie jest to żadna rewelacja

 

moja korba nie jest mocno zużyta (jak na moje oko), w sumie to ciężko mi nawet określić jej zużyce

 

zastanawiam się jeszcze nad jednym rozwiązaniem: w otworze nadal widoczny jest jakby zarys gwintu, więc możeby tak potraktować go odpowiednią gwintownicą?

Napisano

Raz zerwanego gwintu nie odtworzysz ...

Możesz poprawić 1, 2 zwoje jak krzywo wkręciłeś pedał ale z pustego nawet Salomon nie naleje ... jak nie ma materiału to nie ma gwintu.

 

Coś mi się o uszy kiedyś obiło że naprawa gwintu to około 20 zł.

 

Pozdro

Napisano

20zł to jeszcze nie byłoby tak dużo ;) jest u mnie w mieście taki "złota rączka", może nie ma w pełni profesjonalnego serwisu, ale nie słyszałem jeszcze żeby czegoś nie potrafił zrobić ;) do tego ma najtańszy sklep z częściami w okolicy, więc może i za tą naprawę dużo by nie wziął ;) to najwyżej wykręcę całą korbę i zawiozę mu, niech zerknie na to :)

Napisano

Coś mi się o uszy kiedyś obiło że naprawa gwintu to około 20 zł.

 

Dobrze Ci się obiło. U mnie w profesjonalnym serwisie kosztuje to 15-20 zł razem z tulejką. Robiłem to to wiem, ale konkretnie już nie pamiętam. Opłacało mi się, bo na korbie pojeździłem jeszcze pół roku, a potem wymiana całego napędu. Wstawia się takie tulejki, tylko trzeba pamiętać, żeby miały odpowiedni gwint. Mam taką jedną nawet w domu. Jak ktoś chce to mogę wrzucić zdjęcia jak to wygląda.

 

Uprzedzam pytania i wątpliwości jakby ktoś miał. Nic się nie wykręca, nic się nie luzuje i nie widać żadnej różnicy między tulejką, a bez niej. Chyba, że ktoś będzie mocno zaglądał to może zobaczy. Zaznaczę, że obsmarowałem tulejkę i gwint obficie smarem. Jak raz założyłem tak do wymiany jeździłem i nie było z tym żadnych problemów.

Napisano

aha no to bardzo dobrze :) w poniedziałek przejadę się do majsterka zapytać się o cenę i wtedy pojadę z korbą ;)

Napisano

Raz zerwanego gwintu nie odtworzysz ...

 

Da się, ale w tym przypadku jest to najzwyczajniej nieopłacalne.

 

Lepiej wymienić korbę - z Suntoura polecam przesiadkę na Shimano.

 

Korby Alivio (i wyżej) umożliwiają wymianę pojedynczych zębatek.

Napisano

Da się, ale w tym przypadku jest to najzwyczajniej nieopłacalne.

 

Lepiej wymienić korbę - z Suntoura polecam przesiadkę na Shimano.

 

Korby Alivio (i wyżej) umożliwiają wymianę pojedynczych zębatek.

 

taaak, tylko że kupno nowej korby kosztowałoby mnie więcej niż wspomniana wcześniej tuleja ;)

Napisano

Jest jeszcze jeden sposób. Co prawda być może jednorazowy, ale jak nie zamierzasz pedałów co chwila wykręcać, a zostało cośtam gwintu, może zadziałać. Dokładnie odtłuścić i wkleić na Loctite.

http://www.loctite.pl/mocowanie-6473.htm

Dlaczego jednorazowe być może? Bo przy wykręcaniu, możesz całkowicie zniszczyć gwint w korbie i wtedy bez tulejowania się nie obędzie. Wszystko zależy, czy masz jeszcze jakiś gwint w korbie, bo od tego zależy, jakiego preparatu trzeba użyć.

Wykręcił mi się pedał kiedyś w lesie. Przy wkręcaniu ustawiał się krzywo, jakoś dokulałem do domu. Załatwiłem odpowiedni gwintownik, poprawiłem gwint i wkleiłem pedał na Loctite 641 srednio demontowalny . Działa bez zarzutu do dziś.

Napisano

u mnie pedały są zmieniane, rzadko bo rzadko, ale jednak ;) czasami musze zmienić spd na zwykłe :P chyba jednak najlepszym rozwiązaniem będzie ta tulej, tylko teraz muszę się dowiedzieć ile by to u mnie kosztowało 

Napisano

byłem dzisiaj w dwóch miejscach: w jednym powiedziano mi że nie mają narzędzi do tego typu roboty, w drugim gość powiedział żebym mu przywiózł tą korbę i on zajrzy, a jak nie będzie się opłacało tego robić to sprzeda mi taką samą korbę, tylko że z odzysku ;)

 

jednak zdemontowałem dzisiaj całą korbę, wkręciłem pedał po razie z każdej strony i o dziwo zarys gwintu jest, w niektórych miejscach większy, w innych nie ma go prawie wcale, zastanawiam się co zrobić: czy zawieźć ją do rowerowego i ew. kupić tą używkę czy próbować "działać" gwintownicą :|

Napisano

Masz bardzo "pro" serwisy. W pierwszym pewnie sprzedają tylko nowe części i nikt tam nie słyszał o naprawie. W drugim to pracuje chyba typowy szwagier. Coś typu: panie przynieś pan, bo fachowym okiem spojrzę. Jak zepsuje to sprzedam tanio używane coś. :P Znajdź porządny serwis, albo zrób to sam. U mnie tyko zapytali czy korba stalowa, czy aluminiowa. Zrobili od reki.

Napisano

Właśnie odwrotnie :) ten pierwszy to taki szwagier z używkami a drugi to ten pro :D a w okręgu 20km nie ma żadnych serwisów :( 

 

spróbuję potraktować to gwintownicą, jak to nie podziała to spróbuję zagadać do jakiegoś tokarza w mieście, podejrzewam że to zrobiłby bez problemu ;)

Napisano

Tokarze są w tej chwili rozpieszczeni i za mniej niż 50 zł palcem nie kiwną. Chciałem kiedyś dorobić sobie prosty klucz do bębenka, to usłyszałem, że minimum to 50 zł i to z jakiegoś byle materiału typu plastelina. Pozostają Ci własne siły. :D

Napisano

No odpowiedni ... dokładnie ... 9/16 cala i chyba 20 zwoji  na cal do tego lewy lub prawy ...

W przewidywalnych zastosowaniach taki gwint jest chyba tylko w korbie rowerowej :) no ale powodzenia .

Można kupić tani gwintownik za 15 zł ... tylko z narzędziami ja z doświadczenia najtańszych narzędzi już nie kupuję.

Ale i tak jestem zdania że raz wyrwanego gwintu nie da się odtworzyć ta aby był pewny. 

Wyrwany gwint to wyrwany materiał ... to jak nagwintować nowy w materiale, który już został wyrwany.

 

Pozdro

Napisano

no ubytków w materiale troche jest, ale jest i zarys prawie całego gwintu dość dobrze widoczny, więc mam nadzieje że się uda :P 

poszukam trochę w garaży, jak znajdę to będzie dobrze jak nie to czeka mnie tylko serwisu lepszego szukać :D

 

co do najtańszych narzędzi to już się sam przekonałem: skuwacz do łańcucha który pękł podczas rozkuwania i ściągacz do korb którego koniec (koniec tej śruby co wypycha korbę) wywinął się przy ściąganiu :D

Napisano

tak, aluminium ;)

 

zobaczę w ogóle jakie mają te używki, w jakim stanie i ile za nie chcą, jak różnica między nową a używaną będzie niewielka to raczej oczywiste że wezmę nową ;)

Napisano

co do używanych to facet powiedział że ma jakieś Suntoury też, za noname ja nawet się nie łapię bo wiem czym to pachnie :)

Napisano

 

A korba jest aluminiowa, mam rację?   Jeśli tak, to zmień korbę i tyle.

 

Dlaczego jak aluminiowa to ma zmienić korbę i jej nie naprawiać?

 

Ja cały czas mam w zamyśle, żebyś zakupił tą tulejkę. Nagwintował większy otwór, a pedał zamontować już razem z tuleją.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...