Skocz do zawartości

[rower] Projekt roweru trójkowłowego


Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich forumowiczów. Jestem studentem i w tym roku projektuje prace inżynierska a temat jej to projekt roweru trójkowłowego. Temat wydawał mi się miły i przyjemny ponieważ moja pasją są rowery. Moim zadaniem jest zaprojektowanie roweru trójkołowego a dokładniej takiego jak przesyłam w załączniku. Moj problem polega na braku informacji . Mam tylko te dwa zdjęcia które tu wrzucam . Jedno jest rysowane odręcznie więc nie jest za bardzo wiarygodne. potrzebuje jak najwięcej informacji na temat tych rowerów i sposobu ich konstrukcji oraz materiałów z jakich są wykonane. Prosze o kontakt jeszeli ktos posiada takowe informacje bądz czuje sie dobrze z tego tematu pozdrawiam piotrek.

post-163567-0-76727500-1366801885_thumb.jpg

post-163567-0-53203300-1366801896_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Opcje sa 2 albo 2 koła z tyłu albo 2 z przodu jak u ciebie.

 

2 z tyłu wiążę sie z problemem napędu na oba koła trzeba skądś wyczarować mechanizm różnicowy (lub jego namiastkę) albo napędzać jedno koło co jest kiepskim pomysłem, wiem z praktyki. 

2 z przodu wymaga przerobienia ramy. 

 

Wybrałbym ramy stalowe, są sużo łatwiejsze w obróbce niż alu a nie daj boże carbon. Przedstaw nam tutaj wszystkie wytyczne jakie dostałeś, wszystko co wiesz i ewentualne palny i coś sie do kupy poskleja. 

Pytań jest wiele np czy to ma być zwykły podstawowy rower, czy może lepszy napęd powinien posiadać, moim zdaniem tak bo to będzie dość ciężka konstrukcja, a to determinuje rodzaj ramy bazowej.

 

Pomyśl nad tym pozbieram myśli do kupy ;) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Opcje sa 2 albo 2 koła z tyłu albo 2 z przodu jak u ciebie.

 

2 z tyłu wiążę sie z problemem napędu na oba koła trzeba skądś wyczarować mechanizm różnicowy (lub jego namiastkę) albo napędzać jedno koło co jest kiepskim pomysłem, wiem z praktyki. 

2 z przodu wymaga przerobienia ramy. 

 

Jest jeszcze opcja z dwoma kołami z tyłu i jednym, napędzanym, z przodu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dużo zależy jak bardzo zaawansowana to ma być konstrukcja, ile możesz poświęcić na to czasu i jakim funduszem dysponujesz. Na twoich rysunkach rowery wyglądają na spacerowe wręcz rehabilitacyjne. Ja osobiście celował bym w rower z bardziej pochyloną pozycją. Dwa koła z przodu, które oprócz tego, że były by skrętne musiały by się przechylać w zakrętach. Druga opcja to rower MTB z dużym skokiem zawieszenia na każdym kole ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak masz dużo czasu to według mnie jakimś nieszablonowym rozwiązaniem byłoby gdyby napędzane było przednie koło  ale skrętne były by dwa koła tyle. Ciekawe jakby się czymś takim jeździło :) Wydaje mi się że kilka dobrze naciągniętych linek i powinno dać rade albo jaki drążek,a  kierowce bym położył :).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Co do ostatniej opcji, w latach 90 widziałem takiego poziomca,
W przypadku takiego roweru jest spory problem z odizolowaniem sił pedałowania od prostoliniowości toczenia przedniego koła (czyli pedałowanie powoduje moce skręcanie roweru lewa-prawa)
Rozwiązano to tak: korba przed przednim kołem (jak w poziomych na krótkiej bazie) i na wysokości rury sterowej zmiana kierunku łańcucha - czyli od korby do sterówki "tradycyjnie" w poziomie idzie łańcuch, a potem poprzez koło zębate w dół do koła napędzanego (kaseta czy co tam dano). Minimalne skrętność łańcucha nie przeszkadzała (podobno). Problemem jest jak zmieścić korby i siodło z dużym kołem pomiędzy ( i to skrętnym!), no i spory promień skrętu.
Co do 3 kołowca stawiał bym na starą sprawdzona wersję - jedno napędowe duże z tyłu, plus dwa z przodu skrętne (np stare Herculesy), rowery z napędem na przednie miewają problemy na mocnym piaszczystym podjeździe np (słabe dociążenie koła napędzanego).

Rozwiązanie jak powyżej przytoczono - wleczone tylne skrętne - ma jeden plus - jest dobre miejsce na bagaże za siedziskiem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuje wszystkim za odpowiedz . Moj projekt ma opierac się na tym pierwszym rysunku , czyli dwa koła skrętne z przodu i jedno z tyłu. Rower ma być zaprojektowany do obliczeń wytrzymałościowych natomiast nie bede go wykonywał. Zależy mi na czasie dlatego konstrukcja ma być prosta i łatwa do obliczeń wytrzymałościowych które bede przeprowadzał w programie ADINA. Projekt wykonuje w programie SolidWorks i zatrzymałem się w miejscu gdzie trzeba zaprojektować system kierowniczy. jak połączyć koła z kierownicą zeby wszystko działało. Mój rysunek na razie wygląda tak podaje w linku to co zrobiłem na razie to mało ale jak teraz zaprojektować system skręcania. Czytałem o systemie kompensacji Acermana ale ogólnikowo jakby ktoś miał fajne informacje na ten temat to też byłbym wdzięczny .

Mam tez pytanie o przegląd wspólczesnych rowerów trójkołowych. Czy ma zna ktoś linka do strony na której dowiem sie skąd w ogóle pomysł na rower trójkołowy i jaka jest jego historia gdzie znajdę rodzaje rowerów trójkołowych i kto je wykorzystuje. 



Dziękuje wszystkim za odpowiedz . Moj projekt ma opierac się na tym pierwszym rysunku , czyli dwa koła skrętne z przodu i jedno z tyłu. Rower ma być zaprojektowany do obliczeń wytrzymałościowych natomiast nie bede go wykonywał. Zależy mi na czasie dlatego konstrukcja ma być prosta i łatwa do obliczeń wytrzymałościowych które bede przeprowadzał w programie ADINA. Projekt wykonuje w programie SolidWorks i zatrzymałem się w miejscu gdzie trzeba zaprojektować system kierowniczy. jak połączyć koła z kierownicą zeby wszystko działało. Mój rysunek na razie wygląda tak podaje w linku to co zrobiłem na razie to mało ale jak teraz zaprojektować system skręcania. Czytałem o systemie kompensacji Acermana ale ogólnikowo jakby ktoś miał fajne informacje na ten temat to też byłbym wdzięczny .

Mam tez pytanie o przegląd wspólczesnych rowerów trójkołowych. Czy ma zna ktoś linka do strony na której dowiem sie skąd w ogóle pomysł na rower trójkołowy i jaka jest jego historia gdzie znajdę rodzaje rowerów trójkołowych i kto je wykorzystuje. 

 

post-163567-0-31707500-1367228134_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@piotrek1989 - zerknij tutaj - http://demolek.blogspot.ie/2008/11/moe-by-tak-tjkoowy-rower.html

 

 

czy mi sie wydaje czy on ma hamulec tylko na jednym przednim kole ?

 

Na to wygląda...

 

..z tyłu ma prawdopodobnie hamulec bębnowy (klasyk dla piast wielobiegowych)..

 

...też może być, tylko czy nie będzie deczko "upośledzony" w działaniu przez napinacz z tyłu???

 

Tak, czy siak - "fenomen" tej akurat "poziomki" tkwi gdzie indziej - bambusowa rama ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

dziobolek - co do bambusa to fakt, co do bębnowego - jedno z drugim (bębnowy i napinacz) nie musi mieć nic wspólnego ponieważ taki hamulce podobnie tak Canti, V i tarcze uruchamiasz klamką (hamowanie "pedałem" to torpedo i nie należy jednego z drugim mylić)

co do Autora tematu:

Jeśli wczytałeś się w układ skrętny z wykorzystaniem systemu Ackermana to zapewne trafiłeś i na to jak przenieść ruch z kierownicy na układ trapezowy - dodatkowym ramieniem:

steering2_pl.gif

Jeżeli potrzebujesz model do obliczeń wytrzymałościowych a nie jeżdżenia to chyba wnikanie w geomtrię układu jezdnego nie ma większego sensu (ale mogę się mylić) - no bo wtedy dochodzą Ci kąty pdchylenia ramion, wyprzedzenia koła, układu zbieżnego kół itd



...a samo przeniesienie obrotu kierownicy z drążka na powyższy model robisz (najprościej) za pomocą przegubu krzyżakowego - dzięki niemu "kierownica nie musi "sterczeć w pionie" a być pochylona w stronę kierującego.
przegub krzyżakowy poproszę:
Universal_joint_transparant.gif

ps: wadą takiego systemu (dla nas tu nieistotna) to zmienna prędkość obrotowa obu elementów :)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dziobolek - co do bambusa to fakt, co do bębnowego - jedno z drugim (bębnowy i napinacz) nie musi mieć nic wspólnego ponieważ taki hamulce podobnie tak Canti, V i tarcze uruchamiasz klamką (hamowanie "pedałem" to torpedo i nie należy jednego z drugim mylić)...

I tu mnie masz - mea culpa  :icon_redface: 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Szukaj po forach dla rowerów poziomych
Tak w ogóle w latach 80-90 w Polsce jednym z propagatorów na szerszą skalę był p. Marek Utkin. Wydał nawet swoją książkę (całe lata temu) o rowerach poziomych (i innych napędzanych siłą mięśni),a w Młodym Techniku (kto to pamięta?) opublikował rys. techniczny Easy Ridera z instrukcją do własnego wykonania.
W sumie jak pracę naukowa tworzysz uderz do producentów z Polski (a są nieźli) - może pomogą Ci coś więcej i bardziej szczegółowo>
Ja ze starych czasów i trójkołowców pamiętam tylko przytaczane Herculesy i niejakiego Spidera.
Ach! :) i takie zdjęcie z Mike'em Burrowsem na trójkołowcu :) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...