Skocz do zawartości

[Korba] Wielkość zębatki przedniej


marwaw

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam

Od jakiegoś czasu jeżdżę rowerem unibike 29er. Między przełożeniem przedniej srodkowej a najwiekszej zębatki jest dla mnie zbyt duża dziura. Tzn po przełożeniu na największą zebatke musze nieźle się wysilić zeby rozpędzić rower.

 

Pytanie

 

Czy moge włożyc zebatke 38 zębow w miejsce najwiekszej (teraz 44) Czy przezutka ALIVIO m430 bedzie wtedy przezucac?

 

PS: nie pytam czy jest sens takiej operacji. Pytam czy jest taka fizyczna techniczna mozliwosc. Chetnie jakby ktos polecil model zebatki.

 

Dziekuje za wszelkie podpowiedzi

Napisano

Wrzucić możesz, ale wtedy przełożenia będą się bardzo dublować i średnia zębatka będzie praktycznie nie używana. To prowadzi do napędu 2 blatowego, np 24/38 i kaseta 11-34 albo 11-36.

Napisano

PODKRESLAM ZE chodzi tu o rower 29 cali. Przy 26 calach to inna bajka jest i wiem bo jesdzilem na obu.

 

Hmm... Wtedy zamiast 22-32-44 mialbym 22-32-38. Czy to zbyt mocne dublowanie? 42 zamiast 44 tez nie wloze bo to niewielka roznica.(chyba ze sie myle to mowcie)

 

Moze ktos bardziej doswiadczony poleci co wzucic skoro te 44 sa dla mnie zbyt duze.

Napisano

Przy 26 mam 26/40 więc to mniej więcej podobnie jak 24/38 w 29/ Oczywiście zależy też jak/gdzie jeździsz, ale wydaje mi się, że będzie w zupełności wystarczające. Zmiana z 32 na 38 to około jedno przełożenie z tyłu, więc zupełnie mija się z celem wożenie dodatkowej zębatki tylko dla jednego przełożenia . Jaką masz aktualnie kasetę??

Napisano

Kaseta / Wolnobieg SHIMANO ALIVIO HG30-9 / 11-32T (9-biegów) Łańcuch SHIMANO HG53 Mechanizm korbowy SHIMANO ACERA M391 / 44X32X22T /

Napisano

Ok. Więc najmniejsze przełożenie to ~0,69, przy 24/34 byłoby ~0,7 więc praktycznie różnica żadna. Pierwsze 4 przełożenia z młynka i przejście na blat/dwa daje Ci bardzo płynne przejście. Dokładnie wyglądały by tak:

0,65 0,73 0,85 0,96 1,1 1,27 1,46 1,68 1,9 2,24 2,53 2,92

3,45

A aktualnie masz takie:

0,69 0,79 0,92 1,05 1,22 1,33 1,52 1,78 2 2,29 2,44 2,75 3,14 3,67 4

Musisz samemu dokładnie sprawdzić jak by Tobie najlepiej odpowiadało, ale dwa blaty z przodu sporo ułatwiają życie, bo nie ma niepotrzebnych zmian z 32 na 44, tylko cały czas jedziesz na 38, a być może 36 tobie wystarczy :) Wtedy byś miał łagodniejsze przejścia, a największe przełożenie ok 3,3 więc jeśli nie korzystasz na blacie z dwóch najmniejszych koronek na kasecie, w zupełności wystarczy

Pozdrawiam

Napisano

Ale mi teraz skomplikowałeś życie.Ehhh.....

 

Zrozumielaem z tego ze opcja 22-36(zamiast 32)-44 moze okazac sie rozwiazaniem?

 

 

Przy opcji dwoch rzedow z przodu trzeba by bylo wymieniac cala korbe? i przezutke przednia? Co trzeba zrobic zeby przejsc na system dwurzedowy ? Jakie podzespoly trzeba by bylo wymienic?

Napisano

Zmieniasz tylko blaty (montujesz 24 w miejsce 22 i 36/38 w miejsce 32, a 44 wywalasz) i dobrze by wymienić kasete na większą tj. 11-34.

http://allegro.pl/zebatka-24z-tarcza-koronka-24t-fc-m770-xt-i2693614205.html

http://allegro.pl/shimano-zebatka-alivio-38t-104mm-fc-m411-srebrna-i2722688574.html

http://allegro.pl/tarcza-shimano-deore-36tdobry-stan-mozliwy-zwrot-i2734329066.html

Zależnie od tego ilę, chcesz wydać, można dożucić do lepszego blatu np. Specialites.

Ale o tym już jest sporo informacji w necie :)

Napisano

Bardzo ci dziękuje. Jak zdecyduje co zrobić opisze dokładnie. Zastanawiam sie tylko miedzy 36 a 38. Dzięki.

 

popatrzylem na ceny Specialites - poniosło cie troche :)

Napisano

Rozumiem Cię bo też nie widziałem sensu w używaniu zębatki 44, 32 była z kolei za mała, więc przerobiłem korbę na dwurzędową 42/28. Poza Specialites Chinook można jeszcze kupić nieco tańsze zębatki Aerozine 39z : http://allegro.pl/zebatka-tarcze-mtb-aerozine-3x10-3x9-shimano-i2727899964.html . Są też blaty 38, 36 Dartmoore ale są one pod korby jednorzędowe i nie mają pinów co utrudnia zmianę przełożeń.

Napisano

Odpowiadając na główne pytanie, tak da się:

https://picasaweb.google.com/bonozekker/NoweCzesci#5359118562214460034

Koncepcja była, żeby zrobić 2 rzędy 22-38, ale nie chciało się dobrze zgrać. Albo za duży odstęp między zębatkami, albo zbyt duże przekosy. dołożyłem więc średnią 32 i działało jak należy.

Przerzutka to Alivio pod blaty 48. Z tego co pamiętam, to nie narzekałem na działanie takiego zestawu, więc większych kłopotów z regulacją nie było. Inna sprawa, że manetka była bez indeksowania.

 

Czy działanie sensowne, to zależy jak szybko jeździsz. Mi blat 48 mocno ciążył i bardzo rzadko używałem.

Obecnie mam 22-36 i przeskok jest odczuwalny. Czasami brakuje czegoś pomiędzy. Momentami też brakuje szybszego przełożenia, bo na 36:11 komfort kończy się w okolicach 40km/h (na 38 było chyba o 5km/h więcej), a czasami można by szybciej polecieć. W planach zmiana zębatek na 24/26-38 i kaseta 11-36, ale to muszę jeszcze sobie przemyśleć.

  • 5 miesięcy temu...
Napisano

Rozumiem Cię bo też nie widziałem sensu w używaniu zębatki 44, 32 była z kolei za mała, więc przerobiłem korbę na dwurzędową 42/28.

 

trochę odświeżę temat, masz 2x9 czy 2x10 ?

 

taki przód właśnie mnie interesuje, jakie zębatki dałeś ?

Napisano

Mam 2x9, obecnie zębatki: 40T Specialites Chinook i 28T Shimano Alivio. Wcześniej miałem 42T i 28T obie Alivio ale większa była bez pinów do ułatwienia zmiany biegów, a poza tym nie wykorzystywałem całej kasety, więc kupiłem mniejszą - 40T.

Napisano

Dzięki :thanks:

 

ja kombinuję z 2x10 w cross trekking 28", idealnie by było 42/28, ale nie będę rozwijał tego w tym temacie, założyłem osobny.

Napisano

Dzięki :thanks:

 

ja kombinuję z 2x10 w cross trekking 28", idealnie by było 42/28, ale nie będę rozwijał tego w tym temacie, założyłem osobny.

 

ja w trekingu mam aktualnie 32-44 mysle tez nad 30-42 bo tez taka korbe posiadam

Czy do korby SLX 9s mogę założyć duży blat np. 40T od korby SLX/XT 10s?

 

mozesz zalozyc

Napisano

30-42 to w 2x10 ? modyfikacja 3 rzedowej, czy 2 rzedy oryginalne?

Takie zestawieni też byłoby dla mnie odpowiednie

Napisano

Dzięki za podpowiedź :thanks: , jakoś nie zauważyłem tego wątku.

 

Czy, w takim układzie (z przodu tylko mała i średnia zębatka) młynek również obsługuje całą kasetę ?

 

Trochę się obawiam, jak to będzie działać przy 10 rzedowej kasecie. Linia łańcucha jest wtedy nieskorygowana (tak jak dla 3 rz. korby) i przekos na młynku jest znaczny.

 

Ja chcę docelowo uzyskać 42/28, korbę będę i tak zmieniał, więc zmiana na 2 rzędową nie jest problemem. Raczej się zastanawiam, czy do 2 rzędowego SLX da się bez problemu założyć 42T od np. 3 rzędowego SLXa :icon_question: , w 2 rzędowym duża tarcza jest mocowana troszkę inaczej, nie wiem czy to nie zmieni jej położenia :icon_question:

 

czy to będzie dobrze działało :icon_question:

 

28-42 uzyskasz na korbie mtb z przednia przerzutka nie powinno byc problemu

 

Rozumiem, że masz na myśli 28 na pozycji młynka i 42 przełożone na środek, czy przy taki mocowaniu zachowane zostaną odległości między blatami :icon_question:

co z linią łańcucha (czy 28 obsłuży całą kasetę 10rz.) :icon_question:

Napisano

mozesz zalozyc

A jednak okazuje się, że nie bardzo. Mam przerzutkę XT 770 i po obniżeniu jej by powstała szpara 1-3mm, ta ociera o średnią zębatkę 32z. Musiał bym pewnie też zmienić przerzutkę na inną. Podniesienie do 4/5mm powoduje, iż zmieniając przełożenie z 32 na 42 łańcuch się prześlizguje przez szparę i spada poza korbę. Występuje to w przypadku gdy z tyłu mam koronkę 11z. Na pozostałych jak na razie wszystko gra ale obawiam się, że po wjechaniu w teren zacznie spadać i z tamtych.

 

Napisano

przerzutka ociera wewnętrzną stroną o średnią zębatkę. To tam nie ma luzu. Szparę trzeba wyregulować na dużym blacie i po ustawieniu przepisowych 1-3mm niestety przerzutka zahacza o średni blat. Dopiero podniesienie na 4-5mm powoduje ominiecie górą średniej zębatki i wskoczenie łańcucha na dużą. Tutaj regulacja śrubkami nic nie daje, nie o to chodzi. Ustawienie prawidłowe śrubek nie zmniejszy szpary, łańcuch ma nadal możliwość prześliźnięcia się na zewnątrz co na wybojach w terenie może się niestety zdarzyć. Lekarstwem jest blat o średnicy większej o ok. 2/3mm ale nie wiem czy takie w ogóle są bo średnica wychodzi sama z wielkości i ilości ząbków. Są gdzieś takie dane w necie jak średnice blatów?

Napisano

A jednak okazuje się, że nie bardzo. Mam przerzutkę XT 770 i po obniżeniu jej by powstała szpara 1-3mm, ta ociera o średnią zębatkę 32z. 

 

 

To ustaw tak, aby nie ocierała.

Jak będzie trochę więcej jak "regulaminowe" 2-3mm to też powinna działać poprawnie

po właściwej regulacji, oczywiście  ;)

 

... Podniesienie do 4/5mm powoduje, iż zmieniając przełożenie z 32 na 42 łańcuch się prześlizguje przez szparę i spada poza korbę...

 To raczej nie jest wina mechanizmu, czy jego wysokości.

 

Nadmienić muszę, że poprzednio w moim rowerze miałem korbę 42/34/24

i po wymianie przerzutki na FD-M771 również musiałem ją wyżej "powiesić" ze względu na średnią tarczę.

 

Miałem tak (czyli szpara ponad 5mm) dość długi czas i łańcuch nie spadł ani razu.

 

Teraz mam korbę 48/36/26 i "regulaminową" szparę ;)

 

Natomiast mam podobny objaw w rowerze żony i nie wiem o co biega.

Właśnie głównie z tego powodu wymianiłem w jej rowerze korbę i przerzutkę,

bo myślałem, że to wina "daremnego" osprzętu z budżetowej, najtańszej półki.

 

No i co...???

No i teraz korby mamy dokładnie te same, przerzutki prawie (FD-M750 w rowerze żony),

przerzutki ustawione "regulaminowo", a jednak u niej w rowerze łańcuch potrafi

"przeskoczyć na zewnątrz" największej tarczy na korbie.

Nie spada tylko dlatego, że ma plastikową osłonę łańcucha która go zatrzymuje.

 

Udało mi się to wyregulować tak, że działa prawie bez zarzutów.

Prawie, bo zdarza się bardzo sporadycznie już teraz, ale regulacja dosyć żmudna była,

i nie wystarczy samą wysokością się sugerować, bo ważny dosyć jest jeszcze 

układ prowadnicy do linii łańcucha.

 

Natomiast u mnie wszystko "bangla" bez problemów, aż miło.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...